Monday, February 4, 2019

یک فلسطینی‌تبار رئیس جمهوری السالوادر شد




یک فلسطینی‌تبار رئیس جمهوری السالوادر شد
دبی-العربیه.نت
منابع رسمی السالوادر روز دوشنبه 4 فوریه 2019 از پیروزی «نجیب ابوکیله» سیاستمدار فلسطینی‌تبار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، خبر دادند.
این سیاستمدار الساوادر از فرزند یک بازرگان فلسطینی از اهالی شهر بیت لحم است که دو سال پیش فوت کرد. اما مادرش « Olga Ortez »  از کشور السالوادر و هنوز زنده است، این زن چهار فرزند دارد که نجیب بوکیله یکی از آنهاست پدر نجیب در سن 92 سالگی درگذشت.
نجیب بوکیله، رئیس جمهوری جدید که 37 سال دارد، از سال 2015 تاکنون شهردار «سان‌سالوادر» پایتخت السالوادر بود.
این نامزد فلسطینی تبار با مطرح کردن شعار مبارزه با فساد وارد عرصه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری السالوادور شد او برخلاف دیگر رقابای این انتخابات به طور مستقل و خارج از چارچوب دو حزب چپگرا و محافظه کار معروف این کشور که به طور معمول حکومت را به دست می‌گرفتند، به ریاست جمهوری این کشور رسید و با این پیروزی به نظام دوحزبی که سه دهه بر السالوادور حاکم بود، پایان داد.

ابوکیله که خود را چپگرا معرفی می کند، ا کسب 54 درصد آرا از مجموع 81 درصد آراء و در شمارش 44 درصد از صندوق‌های رأی توانست به پیروزی برسد.
از وعده‌های انتخاباتی بوکله می‌توان به توسعه پروژه‌های زیرساختی برای جلوگیری از مهاجرت اشاره کرد.
السالوادور از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1992 توسط «جبهه آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی» و رقیب آن یعنی «اتحاد جمهوری ملی» محافظه‌کار اداره شده است.
بزرگترین رقیب او Carlos Calleja از «ائتلاف ملی گرایان جمهوری خواه» بود که رتبه دوم در نتایج آرا را به دست آورد.
این فلسطینی برخلاف تصور خیلی از فلسطینی‌ها رابطه بسیار خوبی با اسرائیل دارد و سال گذشته به همراه همسرش Gabriela Rodriguez به اسرائیل کرده بود او در این سفر در مراسم یهودیان در دیوار ندبه شرکت کرده بود و با این کارخیلی از فلسطینی‌ها را خشمگین کرد او همچنین با مقامات بلند پایه اسرائیل دیدار کرد.
بوکله همواره از چپگرایی مرسوم در آمریکای لاتین انتقاد کرده است. او نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، دنیل اورتگای نیکاراگوئه و خوآن اورلاندو هرناندز محافظه‌کار هندوراس را دیکتاتور می‌داند.
هفته گذشته در باره رویدادهای ونزوئلا خطاب به مادورو در توئیتر نوشت: «دیکتاتور، دیکتاتور است؛ چه چپ باشد چه راست».