Monday, February 4, 2019

ترور یک نویسنده رمان نويس مخالف اندیشه خمینی و منتقد فساد در عراق



ترور یک نویسنده رمان نويس مخالف اندیشه خمینی و منتقد فساد در عراق

علا مشذوب از یکی از برجسته‌ترین نویسندگان رمان‌نویس عراق که از منتقدان «اسلامی سیاسی» ومخالف اندیشه‌های خمینی و همچنین نفوذ ایران در عراق بعد از ظهر روز شنبه در شهر کربلا واقع در جنوب این کشور به دست افراد ناشناس به شکل فجیعی ترور شد.
وزارت فرهنگ عراق روز شنبه 2 فوریه 2018 با تایید ترور«ناجوانمردانه» علا مشذوب رمان نویس معروف، مرگ این نویسنده را ضایعه‌ای بزرگ برای قشر نویسندگان و ادیبان دانست و به خانواده و دوستان او تسلیت گفت.
یک منبع امنیتی در شهر کربلا به العربیه گفت:«دو مرد مسلح سوار موتورسیکلت هنگامی که علا مشذوب در مقابل خانه‌اش در منطقه باب الخان در مرکز شهر کربلا ایستاده بود به رگبار گرفته و 13 گلوله به سوی او شلیک کردند که در نتیجه آن این نویسنده بلافاصله جان باخت.
طبق گزارش تلویزیون العربیه این نویسنده در نوشته های خود ازاندیشه‌های خمینی به شدت انتقاد می کرد و با دخالت ایران و برخی کشورها در عراق مخالف بود.
علا در نوشته‌ها و یاداشت های خود بر صفحه فیس‌بوک  دیگر حساب‌های شبکه اجتماعی از دخالت خارجی‌ها در امور داخلی عراق انتقاد می کرد. او دو هفته پیش نیز در حساب اینترنتی خود ضمن انتقاد از خمینی نوشت او 13 سال در عراق بود اما بعد با عراق جنگ کرد.
استان کربلا که بیشتر جمعیت آن شیعه هستند، دارای ثبات و امنیت پایدار بوده و طی سال های اخیر عملیات مسلحانه در آن رخ نداده است.
در همین حال دکتر عمار المسعودی رئیس کانون نویسندگان عراق گفت:« روز شنبه نویسنده فقید علا مشذوب در یک جلسه‌ ادبی هفتگی که توسط تعدادی از شاعران و نویسندگان در دفتر مرکزی اتحادیه نویسندگان و شعراء برگزار شده بود شرکت کرد او پس از اینکه از جلسه خارج شد و به خانه‌اش رفت مورد سوء قصد قرار گرفت به قتل رسید.
وی گفت:«این نویسنده با هیچ کس دشمنی نداشت تنها هو وغم او این بود که عراق را کشوری زیبا و مستقل ببیند».
رئیس کانون نویسندگان عراق گفت ضروری است که پرونده جنایی قتل این نویسنده گرانقدر دنبال شود و جنایتکاران دستگیر و به سزای اعمالشان برسند.

قربانی آزادی اندیشه
قاسم مشذوب برادر نویسنده ترور شده در اولین اظهار نظر گفت:«هر کسی که درباره فساد اداری و نابسامانی عراق سخن به میان آورد، قربانی سخن آزاد خود خواهد شد برادرم تنها خواستار بهبود شرایط زندگی و پایان رنج شهروندان عراقی بود».
علاء مشذوب در سال 1968، در عراق متولد شد او در سال 1993 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه بغداد فارغ التحصیل شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، توانست در سال 2014 دکترای هنرهای زیبا را کسب کند.
در سال 2008، اولین کتاب خود را با نام «میهن و میهن پرستی» منتشر کرد پس از آن کتاب‌های رمان خود را یکی پس از دیگری چاپ کرد.
از آثار او می توان :«شاید برای تو برگردم»، «نوستالژی برای غربت»،«کوچه‌های بیوه‌گان»،«ترکیب همگون» و «تابلوهای صوفیان» را نام برد.