Friday, January 25, 2019

ارتش ونزوئلا با «رئیس‌جمهوری موقت» اعلام مخالفت کرد




ارتش ونزوئلا با «رئیس‌جمهوری موقت» اعلام مخالفت کرد
العربیه.نت فارسی
ولادمیر بادرینو وزیر دفاع ونزوئلا شامگاه چهارشنبه 23 ژانویه اعلام کرد که ارتش، با اعلام ریاست‌جمهوری موقت خوان گوایدو رئیس پارلمان مخالف است.
بادرنیو در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «یاس تعصب صلح مردم را از میان می‌برد. ما سربازان با رئیس‌جمهوری موافقت می‌کنیم که در سایه منافع نا معلوم تحمل شود یا شخصی که به صورت غیر قانونی خود را رئیس‌جمهوری معرفی کند. ارتش از قانون اساسی حمایت کرده و مدافع حاکمیت ملی است».
دیدبان منازعه‌های اجتماعی ونزوئلا که تشکلی مخالف نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا است، به خبرگزاری فرانسه گفت که در دو روز از اعتراض‌های خیابانی علیه دولت ونزوئلا، دستکم 13 تن کشته شدند.
این گزارش افزود که اکثر قربانیان، در اثر اصابت مستقیم گلوله در کاراکاس و مناطق دیگری از کشور، جان باختند.
خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا که اکثر اعضای آن از نیروهای اپوزیسیون هستند، چهارشنبه در حضور ده‌ها هزاران تن از هواداراش، خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت کشور معرفی کرد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، فورا خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. به همین دلیل نیکلاس مادورو، ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایالات متحده، در حضور هزاران تن از هوادارانش که در محیط کاخ ریاست‌جمهوری در کاراکاس تجمع کرده بودند، گفت به دیپلمات‌های آمریکایی 72 ساعت مهلت می‌دهد تا خاک کشور را ترک کنند.
کانادا و شماری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز گوایدو را به رسمیت شناختند.
چهارشنبه ده‌ها هزار تن از مخالفان و هواداران مادورو، در کاراکاس دست به تظاهرات زدند.
این نخستین لشکر کشی خیابانی پس از رویدادهای مشابه در سال2017 به شمار می‌آید که آن هنگام، به کشته شدن حدود 125 تن انجامید.
مخالفان و موافقان دولت مادورو در مناطق دیگری از کشور هم دست به تجمع زدند. در تظاهرات شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه، دستکم 5 تن کشته شدند.
مخالفان در حالی که پرچم‌های ونزوئلا را در دست دارند، شعارهایی علیه مادورو سر می‌دهن