Friday, December 28, 2018

ورود' ارتش سوریه به شهر کردنشین منبج



ورود' ارتش سوریه به شهر کردنشین منبج
کی از فرماندهان ارتش سوریه از ورود نیروهای ارتش این کشور به شهر "منبج" در شمال این کشور خبر داده است. این شهر در سال ۲۰۱۶ میلادی از کنترل نیروهای موسوم به دولت اسلامی(داعش) خارج و در اختیار نیروهای کرد بوده است.
از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به این اتفاق آن را قطعی ندانسته اما برافراشته شدن پرچم سوریه در شهر منبج را به نحوی تایید کرده و در عین حال گفته که "هنوز مسئله جدی‌ نیست".
آقای اردوغان همچنین از اعزام هیات مذاکره کننده ترکیه به مسکو برای مذاکره در خصوص این مسئله خبر داده است.
به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، سخنگوی ارتش سوریه اعلام کرد که "ارتش عربی سوریه" به درخواست ساکنان منبج وارد این شهر شده و پرچم سوریه را در آن به اهتزار درآورده ‌است.
شهر منبج در سال‌های اخیر تحت کنترل "شورای نظامی منبج" بود که بخشی از نیروهای دمکرات کرد سوریه هستند.
پیشتر یگان‌های مدافع خلق در توییتر رسمی خود خواستار در اختیار گرفتن بخش‌های تحت کنترل آنها از سوی ارتش سوریه به خصوص شهر منبج شده بودند.
این نیروها دلیل این دعوت از ارتش سوریه را "مقابله با تهاجم ترکیه" اعلام کرده‎‌اند.
در روزهای اخیر و پس از فرمان دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که جزو مدافعان نیروهای کرد سوریه بود، ارتش ترکیه فعالیت‌های خود را در نزدیکی مرزهای شمالی سوریه تشدید کرده است.
در تحولی دیگر، بحرین اعلام کرد که سفارتش را در دمشق مجددا باز خواهد کرد. این تصمیم پس از اعلام امارات متحده عربی مبنی بر بازگشایی سفارتش در سوریه خبری شد.
وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای دلیل این تصمیم را "حفظ روابط با جمهوری عربی سوریه" اعلام کرده است.
تعداد زیادی از کشورهای عربی پس از کنار گذاشتن این کشور از اتحادیه عرب در اوج جنگ‌های داخلی این کشور، اقدام به بستن سفارتخانه‌های خود در دمشق پس از سال ۲۰۱۱ کرده بودند.
از سوی دیگر یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه نیز امروز خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده است.
در هفته‌های اخیر و با هدف انجام مبادلات تجاری، مرز بین سوریه و اردن نیز بازگشایی شده و اولین پرواز توریستی بین سوریه و تونس پس از هفت سال مجددا بین دو کشور برقرار شده است.
بی بی سی