Friday, December 28, 2018

اپلیکیشن‌های ایرانی داده‌های یک میلیون کاربر اینستاگرام را به سرقت برده‌اند



اپلیکیشن‌های ایرانی داده‌های یک میلیون کاربر اینستاگرام را به سرقت برده‌اند
دبی-العربیه.نت فارسی
یک مرکز رصد رایانه‌ای در ایران فاش کرد که اپلیکیشن‌های ساخت این کشور توانسته‌اند، اطلاعات حدود یک میلیون کاربر ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام را به سرقت ببرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز ماهر، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، بیش از 200 برنامه اندرویدی که خدمات مرتبط با اینستاگرام ارائه می‌دهند از مارکت‌های داخلی جمع‌آوری و بررسی شده و از این میان حدود 100 برنامه برای ارائه خدمات نیاز به ورود به حساب اینستاگرام کاربر داشتند؛ بین این برنامه‌ها بیش از 50 برنامه سارق اطلاعات کاربران شناسایی شده است.
بر همین اساس و با توجه به آمار نصب‌های این برنامه‌ها به‌صورت تخمینی اطلاعات بیش از یک میلیون کاربر اینستاگرام در ایران در اختیار تولیدکنندگان این برنامه‌ها قرار گرفته است.
تسنیم گزارش کرد که «این برنامه‌ها نام کاربری و رمز عبور اینستاگرامی کاربر را به‌روش‌های مختلف استخراج و به سرور توسعه‌دهندگان ارسال می‌کردند».
با توجه به فیلترشدن اکثر شبکه‌های اجتماعی در ایران، بخش قابل توجهی از کاربران ایرانی به شبکه اینستاگرام روی آورده‌اند و از آنجا بالا بودن تعداد دنبال‌کنندگان (فالوئرها) و تعداد لایک در این شبکه اهمیت بسزایی دارد، برنامه‌هایی متعددی تحت عناوینی چون «لایک‌بگیر»، «فالوئر بگیر» و «آنفالویاب» توسط توسعه‌دهندگان ایرانی ساخته و در مارکت‌های ایرانی عرضه شده‌اند.
خرید فالوئرهای جعلی و غیرواقعی با هدف کسب شهرت و جلب توجه در ایران انجام می‌شود. چندی پیش اینستاگرام تصمیم گرفت فالوئرهای جعلی را حذف کند و این امر سبب شد تعداد دنبال‌کنندگان مشاهیر، بازیگران، هنرمندان و ورزشکاران ایرانی به شدت کاهش یابد. تنها در یک مورد، صفحه بهنوش بختیاری، بازیگر ایران با کاهشی معادل حدود یک میلیون فالوئر مواجه شد.