Thursday, April 6, 2017

زنانی که برای حفظ ازدواجشان با مردان غریبه سکس دارند



تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد در بریتانیا خدمات اینترنتی‌ به وجودآمده که از زنان مسلمان برای پیداکردن "محلل" هزاران دلار پول می‌گیرند. بعضی زنان مومن پول می‌دهند تا با مردان غریبه ازدواج کنند، همبستر شوند و بعد طلاق بگیرند و بتوانند به شوهر اولشان برگردند.
شوهر فرح را یکی از دوستان خانوادگی به او معرفی کرد، در آن زمان او بیست و چند ساله بود. با هم ازدواج کردند و خیلی زود بچه‌دار شدند. اما فرح می‌گوید کم‌کم آزارها شروع شد.
دادگاهی در هند 'سه طلاقه' کردن همسر را مغایر قانون دانست
او به بی‌بی‌سی می‌گوید: "اولین بار که مرا آزار داد، سر پول بود، از موهایم گرفت و مرا دور اطاق کشید، می‌خواست از خانه پرتم کند بیرون. بعضی وقت‌ها طوری بود که انگار به سرش زده است."
با وجود آزار و اذیت، فرح امیدوار بود که وضع تغییر کند. اما شوهرش به شدت دمدمی مزاج شده بود و آخر سر هم با استفاده از پیام‌رسان تلفنی (اس ام اس) به اصطلاح سه طلاقشه‌اش کرد.
"با بچه‌ها نشسته بودم خانه و او (همسرم) کار بود. وسط بگومگو با اس ام اس، برایم نوشت: طلاق طلاق طلاق"
در بسیاری از کشورهای اسلامی "سه طلاقه" کردن همسر متفاوت است و مذاهب مختلف اسلامی در این مورد اختلاف دارند. دربرخی از این مذاهب "سه طلاقه" کردن همسر در یک جلسه و یا با سه بار ادای "طلاق" انجام نمی‌شود و چنین کاری مغایر تفاسیر شرعی آنها و یا قوانین جاری در آن کشورها و اقدامی غیرقانونی است. 

این سنت در بعضی کشورهای مسلمان، ممنوع شده اما هنوز اتفاق می‌افتد. در بریتانیا، آماری از زنانی که سه طلاقه می‌شوند در دست نیست.
فرح در ادامه می‌گوید: "موبایلم دستم بود، پیام شوهرم را همان وقت به پدرم نشان دادم، او طوری برخورد کرد که ازدواج ما باطل شده و من نمی‌توانم به زندگی مشترکم برگردم."
فرح می‌گوید، کاملا آشفته بودم، اما می‌خواستم به شوهر اولم برگردم چون او اولین عشق زندگی‌ام بود. شوهرش هم از کاری که کرده بود پشیمان شده بود.
این شرایط فرح را مجبور کرد دنبال عمل بحث برانگیزی برود به نام ازدواج با "محلل"؛ این روش برای بعضی از اقلیت‌های مسلمان که سه طلاقه شدن زنان را می‌پذیرند، قابل قبول است.
این افراد اعتقاد دارند که ازدواج با محلل راه حل زوج‌هایی است که زن سه طلاقه شده‌ و می‌خواهند به هم برگردند.
محلل به معنی این است که زن، با مرد دیگری ازدواج کند و سپس طلاق بگیرند؛ بعد از آن زن می‌تواند با شوهر قبلی‌اش که او را سه طلاقه کرده، ازدواج کند.
اما در بعضی موارد، زنانی که دنبال محلل می‌روند، در خطر اخاذی، یا سوء‌استفاده مالی و جنسی قرار می‌گیرند.
بیشتر مسلمانان، به شدت با عمل ازدواج با محلل مخالفند و آن را سوء‌برداشتی از قوانین اسلامی طلاق می‌دانند.
اما بی‌بی‌سی چندین حساب کاربری اینترنتی برای خدمات ارایه محلل پیدا کرده است. بعضی از ارائه دهندگان این خدمات از زنان هزاران دلار پول می‌گیرند

"سراسیمگی"
مردی که در فیسبوک خدمات یافتن محلل ارائه می‌کرد به یک گزارشگر مخفی بی‌بی‌سی که خود را جای یک زن مسلمان سه طلاقه جا زده بود گفت که باید ۲۵۰۰ پوند (۳۱۰۰ دلار) بدهد و با او همبستر شود تا سنت ازدواج کامل شود و بعد از آن می‌تواند طلاقش بدهد.
او گفته که چند مرد دیگر هم همکارش هستند که به گفته او یکی از آنها بعد از ازدواج با یک زن به عنوان محلل، حاضر نشده او را طلاق بدهد.
شواهدی برای آنکه نشان دهد این مرد کار غیرقانونی‌ می‌کند وجود ندارد. ‌بی‌بی‌سی بعد از این ملاقات با او تماس گرفت اما آن مرد هرگونه اتهامی را رد کرد و گفت حساب فیسبوکش برای تفریح و کسب تجربه بوده و هرگز درگیر پیدا کردن محلل نبوده و خودش هم برای کسی محلل نشده است.
فرح در سراسیمگی برای رسیدن دوباره به همسرش، به دنبال مردانی گشت که حاضر بودند محلل شوند.
"دخترهایی را می‌شناختم که پنهان از خانواده‌هایشان دنبال این کار رفته بودند و ماه‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند."
"آنها به مسجدی رفتند که درآنجا ظاهرا اطاق مخصوصی برای این کار داشته، جایی که آنها این کارها را کردند و امام یا هرکسی که پیشنهاد ارائه این خدمات را داده بود، با او خوابیده بود و اجازه داده بود مردهای دیگر هم با او بخوابند."
اما شورای شریعت اسلام در شرق لندن، که به زنان در مورد طلاق مشاوره می‌دهد، به شدت ازدواج با محلل را محکوم می‌کند.
خوله حسن، یکی از اعضای این شورا می‌گوید: "این یک ازدواج قلابی است، برای پول درآوردن و آزار افراد آسیب‌پذیر."
"این کار حرام و ممنوع است. کلمه‌ای محکمتر از این برای بیان خودم ندارم. گزینه‌های دیگری وجود دارد، مثل کمک یا مشاوره گرفتن. ما اجازه نمی‌دهیم کسی چنین کارهایی انجام دهد. کسی به محلل احتیاج ندارد، تحت هیچ شرایطی."
فرح در نهایت تصمیم می‌گیرد که به شوهرش برنگردد و با خطر ازدواج با محلل رو به رو نشود. اما هشدار می‌دهد زنانی وجود دارند که مانند او سراسیمه به دنبال یک راه حل می‌گردند.
"هیچکس تا زمانی که در آن موقعیت نباشد، وضعیتی که طلاق گرفته باشد و دردی که من کشیده‌ام را نکشیده باشد، ناامیدی‌ای که بعضی زنان می‌کشند را درک نمی‌کند."
"اگر الان از من بپرسید، در سلامت روان، هرگز این کار را نمی‌کنم. هرگز برای رسیدن به یک مرد، با مرد دیگری نمی‌خوابم. اما در آن زمان، برای برگشتن به همسر سابقم، با هر راه و روشی بی‌تاب بودم."

بی بی سی