Wednesday, April 5, 2017

اردوغان: پرچم کردستان را پایین بکشید وگرنه مجبور به این کار خواهید شد




رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مقام‌های اقلیم کردستان عراق تهدید کرد که اگر پرچم کردستان را از بالای ساختمان‌های دولتی در استان کرکوک پایین نکشند، مجبور به این کار خواهند شد.
این در حالی است که نمایندگان ترکمن پارلمان عراق، با برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در کرکوک و برافراشتن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی این استان، مخالفت کردند.
رجب طیب اردوغان، سه‌شنبه 4 آوریل در سخنانی که از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد، گفت: «صاحبان این پرچم بدانند که آن‌ها برای تجزیه اقدام می‌کنند.. به دولت کردستان عراق می‌گویم: «بدون فوت وقت از این تصمیم عقب‌نشینی کنید». او افزود: «این پرچم‌ها را پایین بکشید و مسیر خود را زیر پرچم ملی عراق ادامه دهید وگرنه مجبور به این اقدام خواهید شد».
اردوغان بار دیگر تاکید کرد که ترکیه «با ادعاهایی که می‌گوید کرکوک شهری کُرد است، مخالف است». او با هشدار شدید اللحن به رهبران کُرد عراقی گفت: «اکنون روابط ما خوب است. در آن خلل ایجاد نکنید».
در هیمن راستا، نمایندگان ترکمن پارلمان عراق رسما با برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در کرکوک و برافراشتن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی این استان، مخالفت کردند. آن‌ها از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خواستند موضعی در این باره اتخاذ کند.
استان نفت‌خیز کرکوک از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است. پس از حمله گروه داعش و تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط این گروه، نیروهای پیشمرگه کُرد موفق شدند وارد این استان شوند. بارها برخی مسئولان اقلیم از الحاق کرکوک به مناطق کُردستان سخن گفتند که البته با مخالفت دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران روبرو شدند.
تصمیم جنجال برانگیز
شورای استانی استان نفت‌خیز کرکوک عراق سه‌شنبه 28 مارس با نصب پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های دولتی در این منطقه موافقت کرد. این تصمیم تنها با موافقت اعضای کُرد شورا تصویب شده است، چرا اعضای عرب و ترکمن شورای اداری استان کرکوک بودند، در این رای‌گیری شرکت نداشتند.
پس از انتشار خبر مصوبه شورای اداری استان کرکوک، سازمان ملل متحد هشدار داد که این تصمیم می‌تواند منجر به برافروخته شدن شعله تنش‌ها شود.
این سازمان، اقدام شورای اداری کرکوک را «خطر بالقوه‌ای برای هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز گروه‌های قومی و مذهبی ساکن کرکوک که این شهر را خانه خود می‌دانند و می‌خواهند در کنار یکدیگر زندگی کنند» دانست.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مخالفت این کشور را با برافراشته شدن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی در کرکوک اعلام کرد و این اقدام را «مغایر با قانون اساسی عراق» و «تنش‌آفرین» توصیف کرد.

العربیه فارسی