Sunday, August 28, 2016

شهاب‌الدين غندالي از تخلف بانک سرمایه در دولت قبل خبر داد: ٣/٢ هزار میلیارد در دست ٥ نفر



ماجرای بدهکاران بانکی تمامی ندارد. چندی است که اخباری مبنی بر ته‌مانده‌های فهرست بدهکاران بانکی در بانک سرمایه به گوش می‌رسد. آن‌گونه که مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید این ماجرا به دوره زمانی ٨٧ تا ٩١ بازمی‌گردد که بانک‌ها بی‌هیچ حساب و قاعده‌ای در سیستم بی‌نظم دولت قبل، دست به اعطای تسهیلات با وثایق بسیار کم می‌زدند. شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: از سال ٨٧ تسهیلاتی از سوی بانک سرمایه اعطا شده که بانک را دچار مشکل کرده است.

درحال‌حاضر توانسته‌ایم به بدهی‌های بانکی‌مان سروسامانی دهیم اما اکنون با پنج نفر از تسهیلات‌گیرندگان به مشکل برخورده‌ایم. این افراد سود و معوقات خود را پرداخت نکرده‌اند و همین امر سبب شد بدهی‌های آنها روی هم انباشت شود.
او در ادامه از پیگیری‌های قضائی این پرونده‌ها به «شرق» می‌گوید: بدهی چهار نفر از این پنج نفر سنگین‌تر بود، به همین دلیل در پی پرداخت‌نکردن این بدهی از سوی این افراد، علیه آنها اقامه دعوا کردیم و به کمک نهادهای نظارتی از جمله قوه قضائیه به‌ دنبال این موضوع هستیم. با نفر پنجم نیز به علت اینکه بدهی کمتری دارد، در حال رایزنی برای پرداخت این بدهی هستیم.

غندالی با بیان اینکه این افراد واحد تولیدی نداشتند اما اقدام به دریافت تسهیلات برای تولید کرده بودند، می‌افزاید: در دولت قبل بسیاری از بانک‌ها با این مشکل روبه‌رو شده بودند. در واقع باید این مشکلات را در یک پکیج قرار داد. مشکل مالی در این بانک هم از این قاعده مستثنا نیست.

او همچنین در واکنش به اخباری در رابطه با پرداخت‌های نجومی در صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید: وضعیت حقوق‌ها در بانک سرمایه قانونی است. این مؤسسه، خصوصی و پیرو قانون تجارت است. برخی به دنبال آن هستند که با آبروی افراد بازی کنند، اما کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور هم این موضوع را در این صندوق بررسی کرده‌اند و نتیجه آن بود که ما مشکل قانونی نداشتیم.

این در حالی است که پیش‌تر سخنانی در رابطه با فساد مالی در این صندوق به گوش می‌رسید. این صندوق که با سرمایه مادی فرهنگیان اقدام به فعالیت‌ اقتصادی می‌کند، با شایعاتی در رابطه با عملکرد مالی خود روبه‌روست. چندی‌پیش شایعه‌ای مبنی بر بروز اختلاس و فساد مالی در این صندوق به گوش رسیده بود و در ادامه صحبت‌هایی هم درباره بازداشت مدیرعامل آن شنیده می‌شد. البته این موضوع را غندالی در گفت‌وگوی خود با تسنیم رد می‌کند: برای پاره‌ای توضیحات درباره بانک سرمایه احضار شده بودم.

وی می‌افزاید: مجموعه معوقات بانک سرمایه چهار‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان است که سه‌هزار و ۲۸۵‌میلیارد آن در دست پنج نفر است و وثیقه‌های قوی گرفته نشده و سه سال است تلاش می‌کنیم این پول بازگردد.

به گزارش تسنیم، یکی از مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره مربوط به معوقات بانکی بانک سرمایه است. غندالی همچنین در هفته‌های اخیر با انتشار فیش حقوقی خود عنوان کرده بود که در سال ۹۲ معادل ۹‌ میلیون تومان، سال ۹۴ معادل ۱۱‌میلیون و ۲۶۳‌هزار تومان و سال ۹۵ معادل ۱۳‌میلیون و ۶۱۴‌هزار تومان حقوق دریافت کرده است.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌عنوان یکی از نمایندگان مُصر به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان معتقد است در صورت انجام تفحص، فسادهای مالی این صندوق نمایان خواهد شد و قطعا ردی‌ از فیش‌های نجومی را در آنجا خواهیم داشت. چرا صندوق ذخیره که شرکت‌های بسیاری زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند، نتوانسته خدمات رفاهی قابل‌قبولی به فرهنگیان ارائه کند و عمده خدمات این صندوق به ارائه کارت‌های متفاوت از صدرا تا حکمت خلاصه شده است که تمام این طرح‌ها نیز با شکست مواجه شده‌اند.

مدیرعامل صندوق ذخیره به این سؤال این‌گونه پاسخ می‌دهد: هزارو ٣٠٠ میلیارد تومان از سهام این صندوق در وثیقه بانک ملی است که نمی‌توانیم با آن سودسازی کنیم. در تلاش هستیم تا سرمایه‌های راکد صندوق را فعال کنیم و به‌ سمت چرخه سودآوری بیاوریم؛ هم‌اکنون روند افزایش بازنشستگی را در آموزش‌وپرورش شاهد هستیم و تا سال‌های آینده ۱۵۰‌ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که صندوق ذخیره فرهنگیان باید هزارو ٥٠٠ میلیارد تومان به خروجی‌های خود پرداخت کند.

وی ادامه می‌دهد: در سه سال اخیر دولت هیچ پولی به ما پرداخت نکرده است درحالی‌که دارایی ما چهار هزار ‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و دولت ۷۰۰‌ میلیارد تومان به ما بدهکار است که اگر پرداخت می‌شد، وضعیت مالی صندوق نسبت به گذشته بسیار بهتر بود.

غندالی درباره پرداخت پاداش به هیأت مدیره می‌گوید: در سال ۹۱ پاداش هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان چهارصدم سود اعلامی یعنی معادل ۱۴۰‌ میلیون تومان برای پنج عضو، در سال ۹۲، ۱۶۰‌ میلیون تومان برای چهار نفر، در سال ۹۳، ١۶۰‌ میلیون تومان برای هفت نفر و در سال ۹۴ هیأت امنا پاداش پرداختی را صفر ریال تعیین کرده است. در پتروشیمی کیمیا حقوق مدیران زیر ۱۷‌ میلیون تومان است، در شرکت پتروفرهنگ و شرکت ساختمانی معلم مجموعه حقوق دریافتی ۱۴ تا ۱۶‌ میلیون تومان و در ماشین‌سازی اراک مجموعه حقوقی دریافتی ۱۴ تا ۱۶‌ میلیون تومان است.

صندوق ذخیره فرهنگیان با حدود ۲۵ شرکت زیرمجموعه در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کند که عبارت‌اند از گروه صنایع آموزشی با چهار شرکت، خدمات رفاهی با سه شرکت، گروه انرژی با پنج شرکت ازجمله شرکت پتروشیمی خراسان، پتروفرهنگ و کیمیای پارس خاورمیانه، گروه صنعت با شش شرکت از جمله ماشین‌سازی اراک، گروه بورس، بانک و بیمه با هفت شرکت از جمله بانک سرمایه و بیمه معلم

منبع - شرق