Wednesday, March 23, 2016

خلخالی از صدور احکام اعدام پشیمان شده بود



مهدی طباطبایی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز: خلخالی از صدور احکام اعدام پشیمان شده بود
مهدی طباطبایی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز گقته روح‌الله خمینی «موافق برخی اعدام‌های اوایل انقلاب نبود» و صادق خلخالی و بسیاری از افرادی که احکام اعدام صادر کرده بودند٬ بعد‌ها «پشیمان» شدند.
طباطبایی افزوده که خمینی «خیلی موافق اعدام‌ها نبودند٬ اما گاهی اوقات ناچار بودند که برخی افراد را اعدام کنند که انقلاب به بن بست نرسد. اما این حدی که انجام شد تندروی بود و امام هم راضی نبودند.»

وی اضافه کرده صادق خلخالی و محمدی گیلانی نیز در آن ایام «گا‌ها حکم‌های سختی دادند. شاید اگر تجربه بر رفتار‌ها حاکم بود٬ خیلی از اعدام‌ها ضروری نبود.»

این روحانی با تائید برخی اعدام‌ها در بام مدرسه «رفاه» هم گفته موافق آن اعدام‌ها نبوده٬ در آن زمان بحث‌های زیادی کرده بود و در ‌‌نهایت با گروهی که اعدام‌ها را برعهده داشت دعوا کرده بود.

طباطبایی اضافه کرده پس از «قهر» و خروج از محل اقامت خمینی در ایام انقلاب٬ «خلخالی بعد‌ها دنبال من فرستاد که به دیدنش بروم، خوابی دیده بود و نتیجه‌ای از خواب گرفته بود. خیلی منقلب بود از حکم‌های اعدامی که داده بود پشیمان بود. اکثر تندروهایی که آن زمان حکم‌های تندی دادند اکثرا پشیمان شدند.»

اوایل انقلاب و در دوران رهبری روح‌الله خمینی در ایران هزارن نفر بدون اینکه دادگاهی شوند به صورت دسته‌جمعی اعدام شدند که تاکنون کمتر مقامی حاضر به پذیرش مسئولیت این اعدام‌ها شده است.

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در آن زمان در جریان این اعدام‌ها نبوده‌اند.

این در حالی است که طباطبایی گفته محمدحسین بهشتی٬ مرتضی مطهری و اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان اعدام‌های اوایل انقلاب بوده و «تقریبا» با آن مخالف بوده‌اند.

منبع دیگربان