Thursday, December 31, 2015

کشف سندی از فتوای داعش درباره احکام نزدیکی با کنیزها




کشف سندی از فتوای داعش درباره احکام نزدیکی با کنیزها

فقهای وابسته به گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، احکام بسیار مفصلی درباره نزدیکی با زنانی که به اسارت گروه در می‌آیند، صادر کرده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که این احکام به منظور جلوگیری از بد رفتاری با این زنان اسیر صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از فقهای برجسته گروه داعش گفته است که فتوا، قدرت قانون را دارد و از اجکام پیشین گروه در این باره فرا‌تر است. این مساله از گوشه‌ای دیگر از تلاش‌های گروه داعش برای تفسیر متون دینی با هدف توجیه سوء استفاده جنسی از زنان در مناطق تحت تصرفش، پرده بر می‌دارد.


این فتوا یکی از مجموعه بزرگی از اسنادی است که داعش آن‌ها را پنهان کرده بود اما ماه مه گذشته در حمله نیروهای ویژه آمریکایی به محل اقامت یکی از مسئولان بلندپایه این گروه در سوریه، کشف شد.
از جمله احکام صادره این است که پدر و پسر نمی‌توانند با یک کنیز هم خوابی کنند. همچنین کسی که صاحب یک کنیز و دختر او است، حق هم خوابی با هر دوی آن‌ها را ندارد. اگر یک کنیز ملک مشترک دو مرد بود، آن‌ها حق نزدیکی به او را ندارند.
سازمان ملل منحد و گروه‌های حقوق بشری، گروه داعش را به ربودن و تجاوز به هزاران زن و دختر از اقلیت ایزدی در شمال عراق متهم می‌کنند. شبه نظامیان داعش شمار زیادی از این زنان و دختران را به عنوان «غنیمت جنگی» تصاحب کرده یا به فروش رساندند.
گروه داعش نه تنها تلاشی برای مخفی کردن این رفتار خود نمی‌کند بلکه برعکس به آن افتخار می‌کند و اداره‌ای برای مدیرین «غنایم جنگی» تاسیس کرده است.
دیده‌بان بین المللی حقوق بشر ماه آوریل گذشته گزارشی با استناد به مصاحبه با ۲۰ زنی که موفق به فرار از شبه نظامیان داعش شده‌اند، منتشر کرد که می‌گویند شبه نظامیان زنان جوان و دختران را از مردان، پسران و زنان کهن سال جدا می‌کنند.
در این گزارش آمده بود: «شبه نظامیان داعش به صورت برنامه ریزی شده‌ای زنان جوان و دختران را از خانواده‌های خود و دیگر خانواده‌ها جدا کرده و به مناطق دیگری در عراق و سوریه منتقل کردند».
این گزارش افزوده است: «این زنان و دختران مجبور به ازدواج با شبه نظامیان شده یا چند بار فروخته شده و گاهی به عنوان هدیه در اختیار برخی مردان قرار گرفتند».
بنا بر این گزارش، این زنان و دختران پیاپی در معرض تجاوز و خشونت جنسی قرار گرفتند.
حلال و حرام
فتوای شماره ۶۴ که در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ توسط کمیته تحقیق و افتا در داعش صادر شده می‌گوید که در پی تنظیم رابطه جنسی میان شبه نظامیان و کنیز‌هایشان است.
این فتوا این گونه آغاز شده است که برخی «برادران» اقدام به تجاوزهایی در رفتار با کنیز‌ها کرده‌اند که شریعت اسلامی آن را حلال نمی‌داند.
پس از آن فتوا، ۱۵ نمونه از این تجاوز‌ها را بر می‌شمرد. به طور مثال یکی از شبه نظامیان مالک کنیزی بود که دخترش به سن بلوغ می‌رسد و با دختر نزدیکی می‌کند، بنا بر این از این پس مادر بر او حرام می‌شود. این فتوا افزوده است اگر با مادر نزدیکی کند، دختر برای او حرام می‌شود.
سوء استفاده جنسی از زنان اسیر، مساله‌ای مستند سازی و ثابت شده است اما کال بانزل کار‌شناس امور داعش در دانشگاه پرنستون به خبرگزاری رویترز می‌گوید که این فتوا، از آنچه که تندرو‌ها پیش‌تر درباره چگونگی رفتار با کنیز‌ها منتشر کرده بودند، فرا‌تر است.
عبدالفتاح العواری رئیس دانشکده اصول الدین در دانشگاه الازهر مصر می‌گوید: «داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. آن‌ها با خدا و رسولش می‌جنگند... تمام آیات و احادیثی که درباره بردگان وجود دارد، برای آزاد سازی آن‌ها است. به طور مثال یکی از راه‌های توبه از گناهان، آزاد سازی برده است».
او افزود: «اسلام برای آزاد سازی آماده است نه برای برده داری. هنگامی که اسلام آمد، برده داری در وضعیتی قرار داشت که در مناطق داعش شاهد آن هستیم. یهودیت، مسیحیت، یونانی‌ها، رومانی‌ها و تمدن فارس، همه برده داری کرده و در جنگ‌ها زنان را به کنیزی می‌گرفتند، اما اسلام این رفتار زشت را محدود کرد تا به تدریج از میان رفت».
سپتامبر ۲۰۱۳ بیش از ۱۲۰ تن از روحانیون مسلمان از سرتاسر جهان، در نامه‌ای سرگشاده به ابوبکر البغدادی خلیفه خود خوانده داعش نوشتند که بسیاری از دلایل دینی که داعش برای توجیه رفتارهای خود به کار می‌گیرد، بی‌پایه و اساس است.
این روحانیون نوشته‌اند: «از اهداف اسلام که هیچ کدام از عما آن را رد نمی‌کنند، از میان بردن برده داری است» و گروه داعش «مساله‌ای را آغاز کرد که شرع در پی خلاصی از آن بود و حرام است».

منبع - العربیه فارسی