Tuesday, September 29, 2015

میلیاردر کارآفرین ایرانی صاحب بزرگترین فروشگاه اصفهان



 "گلنار متولی" خبرنگار "بلومبرگ" به سراغ یک میلیاردر کارآفرین ایرانی رفته که بزرگترین فروشگاه در شهر اصفهان را راه اندازی کرده است. 
خبرنگار بلومبرگ اشاره می کند که اصفهان قدمتی طولانی دارد و به پایتخت فرهنگی ایران تبدیل شده است. او اشاره می کند که با این حال، این روزها یک جاذبه تازه در اصفهان ایجاد شده است: سیتی سنتر. او به اجرای این پروژه عظیم اشاره می شد که همانند فروشگاه هیا بزرگ دبی ساخته شده است و هدف از آن سهولت خرید شهروندان و نزدیکی آن مرکز به نقاط مختلف از جمله دانشگاه ها بوده است.
خبرنگار بلومبرگ اشاره می کند که تفکر و سرمایه ای که پشت اجرای این پروژه قرار گرفته از آن یک میلیاردر ایرانی است: مسعود صرامی. آقای صرامی اشاره می کند که 500 میلیون دلار هزینه ساخت این فروشگاه بزرگ شده است. او می گوید:"از نظر من این پروژه موفقی است." این کارآفرین ایرانی در ادامه می افزاید:"تکمیل نهایی این پروژه در سال 2016 میلادی خواهد بود. ما تلاش کردیم سیتی سنتر اصفهان علاوه بر آن که شاپینگ مال و مرکز خرید باشد در دلش فرهنگ ایرانی نیز حضور داشته باشد."

آقای صرامی در ادامه این گزارش اشاره کرد که نسبت به بهبود روابط ایران و امریکا اطمینان ندارد اما امیدوار است که با گشایش درهای اقتصاد ایران به سوی کشورهای غربی و گشایش هتل های بیش تر در اصفهان سیتی سنتر نیز از رونق بیش تری برخوردار شود. 
اصفهان ستی سنتر از نظر مساحت تجاری جز اولین در کشور و چهارمین در جهان است. این مرکز 470 هزار متر مربع مساحت دارد. مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان بزگرترین مرکز خرید ایران و خاورمیانه است. یک هتل 7 ستاره، 7 سالن سینما و بیش از 750 فروشگاه و هایپرمارکت از جمله تسهیلات این مرکز هستند.

آقای صرامی متولد سال 1336 خورشیدی در یکی از قدیمی ترین محله های اصفهان به نام قلعه تبرک است. او پیش از اجرای این پروژه کارخانه برش سنگ را در دهه 60 خورشیدی تاسیس کرده بود و در دهه های 70 و 80 به تاسیس کارخانه های متعدد
در زمینه تولید چسب و بتون سنگی تا باتری های مخابراتی روی آورد.

بلومبرگ در گزارش جداگانه اقتصادی دیگری نیز به سراغ "مجتبی کشاورز" فرش فروش ایرانی رفته است. او با اشاره به چالش های ایجاد شده برای صنعت فرش بافی در ایران پس از اعمال تحریم های بین المللی می گوید:"من به اندازه کافی برای گذران زندگی ام پول دارم. برای من مهم است که فروش فرش رونق گیرد. اما خیلی ضروری نیست. برای میلیون ها نفر دیگری که حقوق ماهیانه از این صنعت دریافت می کنند اهمیت بیش تری دارد. مشکل این است که نمی توانیم فرش ها را صادر کنیم."

او در این گزارش اشاره کرده که ایتالیایی ها و فرانسوی ها مایل به خرید فرش از ایران هستند چرا که قیمت فرش های ایران مناسب است و جهش قیمت روز به روز در آن وجود ندارد و روند رشد قیمت ها تدریجی و آهسته است با این حال، تحریم ها مانع عمده ای برای صادرات فرش ایران به خارج از کشور بوده اند.

سرویس اقتصاد خرداد: