Monday, June 8, 2015

حزب حاکم ترکیه شکست خورد



در انتخابات پارلمانی ترکیه حزب عدالت و توسعه کمتر از ۴۱ درصد آرا کسب کرد و اکثریت خود را در پارلمان از دست داد.
طبق گزارش‌های تلویزیونی، حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثریت آرای انتخابات پارلمانی در ترکیه را به دست آورده اما از کسب اکثریت مطلق بازمانده است.

شبکه ترکی "سی‌ان‌ان" می‌نویسد حزب کردی و چپ‌گرای «دمکراتیک خلق‌ها» توانسته از حد نصاب ده درصد عبور کند. در شمارش ۸۰درصد آرای ماخوذه، حزب عدالت و توسعه۴/ ۴۲درصد و حزب دمکراتیک‌خلق‌ها به ۵/ ۱۱درصد رای آورده‌اند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌تواند با رای حاصله، ۸۰ کرسی مجلس را تصاحب کند. اردوغان تصمیم داشت با اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس، راه را برای رفراندوم قانون اساسی ترکیه و افزایش اختیارات ریاست جمهوری هموار سازد.

برای این منظور، حزب عدالت و توسعه به ۳۳۰ کرسی نیاز داشت. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱، حزب عدالت و توسعه توانسته بود ۸/ ۴۹درصد آرا را به دست آورد. 
شمار کرسی‌هایی که احزاب چهارگانه در پارلمان ترکیه تصاحب کرده‌اند به شرح زیر است:

حزب عدالت و توسعه ۲۵۸ کرسی
حزب جمهوری‌خواه خلق ۱۳۲ کرسی
حزب حرکت ملی ۸۰ کرسی
حزب دموکراتیک خلق‌ها ۸۰ کرسی
روزنامه السفیر لبنان در باره این شکست نوشته است : ترک ها دیروز حزب عدالت و توسعه را از برج عاج خود پایین کشیدند و سیلی های محکمی به رجب طیب اردوغان وارد کردند. سیلی اول در شکست مفتضحانه حزب اسلام‌گرا و محافظه کاری بود که باعث شد چندین کرسی پارلمانی را از دست بدهد تا جایی که نتواند اکثریت مطلق را به دست آورد، این عملاً به معنی ناتوانی در تشکیل دولت حزبی به صورت انفرادی است و سناریوهای آینده را بین تشکیل دولت ائتلافی یا برپایی انتخابات پارلمانی زودهنگام قرار می ‌دهد
 دومین سیلی این است که شکستی که حزب عدالت و توسعه از این انتخابات دریافت کرد، رویاهای اردوغان در تبدیل نظام سیاسی کشور از نظام پارلمانی به ریاست جمهوری که در آن تمامی اختیارات در دست شخص رئیس ‌جمهور باشد را از بین برد.

سیلی سوم در تغییر روندی بود که حزب عدالت و توسعه و اردوغان از حدود 15 سال پیش به آن عادت کرده بودند و در جریان آن تمامی انتخابات پارلمانی و شوراها و ریاست جمهوری را از سال 2002 تاکنون به نفع خود مصادره کرده بودند. اما روند عقب ‌نشینی و شکست آنها با انحنای شدیدی آغاز شده تا براساس آمار موجود دستیابی به 49.8 در صد کرسی ‌ها در آخرین انتخابات پارلمانی (2011 ) به کمتر از 41% در انتخابات کنونی برسد.

اما دردناک‌ ترین سیلی این انتخابات برای اردوغان غافلگیری بود که کردها در این انتخابات رقم زدند. کردها با نمایندگان سیاسی خود یعنی حزب ملت‌ های دموکراتیک وارد انتخابات شدند. جرأت سیاسی صلاح‌الدین دمرتاش رئیس این حزب اعجاب‌ انگیز بود چرا که با یک لیست حزبی و بدون مشارکت دادن هیچ نماینده مستقل وارد انتخابات شد و با عبور از مانع 10% آرا باعث شد که این حزب کرد بتواند وارد پارلمان ترکیه شود.