Sunday, September 1, 2019

دلیل اخراج نماینده کُرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از حزب چپ این کشور چیست؟



دلیل اخراج نماینده کُرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از حزب چپ این کشور چیست؟
العربیه فارسی
در روزهای گذشته اخباری درباره «آمنه کاکهباوه»، نماینده کرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد منتشر شده است. گفته شده که این نماینده پارلمان به دلیل اظهارات اسلام‌هراسانه از حزب چپ این کشور اخراج شد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد آرون اتزلر، دبیرکل حزب چپ سوئد در نشست خبری درباره اخراج کاکه‌باوه گفته: «به دلیل اینکه اظهارات اسلام‌‌ستیزانه کاکه‌باوه آسیب زیادی به سیاست‌های حزب وارد کرده، تصمیم به اخراج وی گرفتیم.»

به گفته آرون اتزلر این نماینده زن ایرانی‌تبار پارلمان اظهارات نادرست زیادی درباره اسلام داشته و «او ادعا کرده که در محلات حاشیه‌ای شهرهای سوئد خلافت اسلامی تاسیس شده است. همچنین خبر دروغین گروه‌های نژادپرست درباره اسلام را از شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرده است. از سوی دیگر خواهان ممنوعیت نمادهای مذهبی در مدارس است و این در تناقض با سیاست حزب ما است.»

وبگاه استوکهلمیان که اخبار سوئد را به زبان فارسی منتشر می‌کند، نیز گزارش کرد که کاکه‌باوه «به شکل تحقیرآمیزی» از حزب چپ اخراج شد.
آمنه کاکه‌باوه در مصاحبه‌ای با تلویزیون سوئد خطاب به حزب چپ گفت «وقتی اسم خود را یک حزب سوسیالیست یا فمینیست می‌گذارید باید در پشت زنان بایستید. چه این زنان در حاشیه شهرهای سوئد باشند یا این که در ایران، ترکیه یا هر نقطه دیگری در جهان زندگی کنند. ما موظفیم که از حق زنان دفاع کنیم. باید از آنها در مقابل سرکوبی که به نام ناموس، فرهنگ و مذهب صورت می‌گیرد حمایت کنیم.»
خبرگزاری آناتولی اما گزارش کرده که «کاکه‌باوه پیش از این نیز در سال 2016 یک ویدئوی جعلی و نژادپرستانه درباره اسلام و سومالیایی تبارها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود که بعدها مشخص شد، این ویدئو برای نخستین بار در سال 2014 توسط یک گروه نژادپرست نروژی مونتاژ و منتشر شده است. در این ویدئو با جعل آرم تلویزیون دولتی سوئد و اضافه کردن زیرنویس به تصاویر، مسلمانان سومالیایی به عنوان افرادی "متجاوز و دزد" معرفی شده بودند.»
گزارش رادیوی سوئد
رادیوی فارسی سوئد چهارشنبه در گزارشی نوشت که دبیر سیاسی حزب چپ، آرون اتزلر امروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حزبش پیشنهاد می‌کند که به همکاری آمنه کاکه‌باوه، یکی از نمایندگان این حزب در پارلمان، پایان داده شود. در مورد این پیشنهاد کنگره حزب تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
دلیل درخواست اخراج کاکه‌باوه از حزب چپ، آسیب رساندن به چهره حزب عنوان شده است: «دلیل این امر این است که او به صورت جدی، اعتماد به حزب ما را در قبال رای‌دهندگان و همینطور همکارانمان خدشه‌دار کرده است. او در طول این سالها، اخبار نادرست را منتشر کرده است و ادعاهای نادرستی را مطرح کرده است.»
کاکه‌باوه در گفت‌وگو با بخش خبری رادیو سوئد اعلام کرد که از تصمیم حزبش مطلع نبوده است: «هیچ اطلاعی در این زمینه نداشتم و از طریق رسانه‌ها متوجه شدم که از حزب بیرون شده‌ام.»
آمنه کاکه‌باوه یکی از نمایندگان حزب چپ بود که در انتخابات گذشته پس از رهبر حزب بیشترین رای شخصی را از سوی رای‌دهندگان به حزب چپ بدست آورده بود.
احمد اسکندری، تحلیلگر سیاسی ساکن سوئد به رادیوی سوئد گفت که اخراج کاکه‌باوه به ضرر حزب چپ خواهد بود: «در درازمدت حزب چپ از این بابت ضرر می‌کند.»
او ریشه این اختلافات را در نگرانی حزب چپ در از دست دادن آرا به واسطه بیانات تند و تیز کاکه‌باوه می‌داند: «حزب چپ نگران است که سخنان تند آمنه باعث شود که آرای برخی از طرفدارانش را از دست بدهد.»
عضو سابق کومله
سایت کردانه در گزارشی که سال 2016 منتشر کرد، آمنه کاکه‌باوه را یک کُرد ایرانی معرفی کرد که زمانی عضو «سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران» موسوم به کومله بود.


بر اساس این گزارش او در دوران نوجوانی به عضویت نیروی پیشمرگه کومله درآمد.
آمنه کاکه باوه در مصاحبه‌ای با المونیتور گفت که در یک خانواده فقیر کرد ساکن شهر سقز در غرب ایران به دنیا آمد