Sunday, August 18, 2019

پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «غیرقانونی» اعلام شد



پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «غیرقانونی» اعلام شد
رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «عقد آریایی» را «غیرقانونی» و فاقد اعتبار دانست. وی گفته که دفتران عقد و ازدواج که اقدام به برگزاری مراسم عقد آریایی می‌کنند را متهم به پخش موسیقی و عدم رعایت حجاب اسلامی کرد!
چند سالیست که آیینی با عنوان «عقد آریایی» یا «گواه‌گیری» از سوی زوج‌های ایرانی مسلمان مورد استقبال قرار گرفته که واکنش‌هایی را هم در پی داشته است.
آنگونه که یکی از دفاتر ازدواج و طلاق در تشریح این نوع عقد نوشته، عقد آریایی «تشریفاتی» است و بعد از عقد رسمی برگزار می‌شود.


عقد آریایی نسبت به عقد اسلامی طولانی‌تر و زبان برگزاری آن «فارسی سَره» است. مهمانان حاضر در جشن باید عروس و داماد را در بیان جملات عقد آریایی همراهی کنند. برخی می‌گویند عقد آریایی همان عقد شرعی است و تنها بجای کلمات عربی از کلمات فارسی استفاده می‌شود در حالی که برای عقد شرعی حتما باید از کلمات عربی استفاده شود تا عقد رسمی باشد. عقد آریایی حتما باید بعد از عقد شرعی برگزار شود و خواندن عقد آریایی به تنهایی باعث محرم شدن عروس و داماد نخواهد شد!

استقبال از این شیوه پیمان زناشویی، واکنش علی مظفری رئیس کانون سردفترداران ازدواج و طلاق را برانگیخته که گفته است: «دریافت مجوز دفاتر ازدواج و طلاق محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی دارد، به همین دلیل اخیرا شاهد هستیم افرادی اقدام به تاسیس دفاتر غیرقانونی ازدواج و طلاق با عنوان دفتر ازدواج شیک کرده‌اند که هیچ مجوز قانونی ندارد.»
او گفته که باید در دفاتر رسمی ازدواج مسائلی مانند «حجاب اسلامی و پخش موسیقی» رعایت شود ولی دفاتری «غیرقانونی» وجود دارند که مراسم عقد را «به صورت مختلط» و بدون رعایت «مسائل شرعی» برگزار می‌کنند.
به گفته مظفری، به دلیل «محدودیت‌ها» و «معذوریت‌های قانونی» برای دریافت مجوز دفاتر ازدواج و طلاق، افرادی اقدام به تاسیس دفاتر غیرقانونی ازدواج و طلاق با عنوان «دفتر ازدواج شیک» کرده‌اند که هیچ مجوزقانونی ندارد و فاقد کد مخصوص هستند.
رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اظهار داشت: «ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیرمجاز هستند.»
به گفته مظفری، «عقدی که در دفاتر ازدواج غیرمجاز انجام می‌شود در هیچ جا ثبت نمی‌شود و در آینده برای زوجین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

کیهان لندن