Sunday, January 6, 2019

ایران: کسی حاضر نیست از ما یک بشکه بیشتر نفت بخرد، حتی آنها که از تحریم‌ها معافند



ایران: کسی حاضر نیست از ما یک بشکه بیشتر نفت بخرد، حتی آنها که از تحریم‌ها معافند
دبی.العربیه نت فارسی
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت روز شنبه 5 ژانویه 2019 گفت که هیچ کشوری حاضر نیست حتی یک بشکه بیش از معافیت‌هایی که آمریکا برای برخی خریداران نفت ایران در نظر گرفته بخرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به دشواری‌های ایران برای فروش نفت گفت:« آنچه می‌توانم در این زمینه بگویم این است که همه مجموعه وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌ها بسیج شده است. فروش نفت، هم اکنون مهم‌ترین اولویت وزارت نفت است تا بازار نفت ایران که پس از برجام به‌سختی به دست آمد، محفوظ بماند و از دست نرود.»
او با اذعان به نفوذ مالی ایالات متحده آمریکا و با اعتراف به موثر بودن تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران توضیح داد: «چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و بقیه کشورهایی که برای واردات نفت ایران از آمریکا معافیت گرفته‌اند حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از معافیتی که گرفته‌اند از ایران نفت خریداری کنند.»
زمانی‌نیا درباره سازوکار پیشنهادی اروپا برای تبادل مالی با ایران (SPV) نیز گفت: « ین سازوکار اجرایی خواهد شد و کمک‌کننده هم خواهد بود، اما مشکل‌گشا نیست. در واقع هر اقدامی که اروپایی‌ها می‌خواهند انجام دهند، متوجه نفوذ آمریکا می‌شود.»
در 8 می 2018 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خروج کشورش از توافق برجام و از سرگرفته شدن تحریم‌ها علیه ایران در دو مرحله را اعلام کرد. با آغاز دور دوم تحریم‌ها در 5 نوامبر 2018 آمریکا اعلام کرد قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند ولی پس از مدتی برخی کشورها توانستند برای خرید نفت ایران، معافیت‌هایی از واشنگتن دریافت کنند.