Sunday, September 16, 2018

افزایش ۳۰۰درصدی قیمت لوازم خانگی؛ مردم به خرید لوازم دست دوم روی آورده‌اند



افزایش ۳۰۰درصدی قیمت لوازم خانگی؛ مردم به خرید لوازم دست دوم روی آورده‌اند
تولید لوازم خانگی این روزها کاهش قابل توجهی پیدا کرده و تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌های تولید روبرو هستند و هیچ توجیهی برای فروش ندارند. افزایش یک و نیم تا سه برابری قیمت‌ها آن هم تنها در چهار پنج ماه گذشته موجب شده است بخش قابل توجهی از خریداران لوازم خانگی به سوی کالاهای دست دوم روی بیاورند.

بازار لوازم خانگی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون با افزایش ۳۰۰درصدی قیمت لوازم خانگی خارجی و افزایش ۱۴۰درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی روبرو بوده است که این موضوع با توجه به افزایش قیمت ارز برای تولیدکنندگان رضایت‌بخش نبوده و بازار هر روز با لیست جدیدی از قیمت‌ها مواجه می‌شود.
در همین رابطه انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه در صورت آزادسازی قیمت‌ها دست دلالان از بازار لوازم خانگی کوتاه و قیمت‌ها معقول می‌شود گفته است: «برخی از فروشندگان کالاها را گران‌تر از قیمت کارخانه به مردم می‌فروشند که این موضوع مشکلاتی را بوجود آورده است به نحوی که تولیدکننده افزایش قیمت را اعمال و فروشنده نیز به سلیقه خود قیمتی را برای کالا تعیین می‌کند.»
وی با اعلام اینکه متأسفانه تولید امروز کاهش قابل توجهی پیدا کرده و تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌های تولید روبرو هستند و هیچ توجیهی برای فروش ندارند معتقد است: «از دولت درخواست کردیم قیمت‌ها را متناسب با افزایش مواد اولیه محاسبه کنند چرا که در غیر این صورت تولید اصلاً برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.»
همچنین یکی از فروشندگان لوازم خانگی درباره افزایش روزانه قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی گفته است: «متأسفانه تولیدکننده‌ها در خریدهای چند ماهه گذشته ما نیز افزایش قیمت‌ها را اعمال کرده و می‌گویند باید مابه‌التفاوت خریدهایی که پول آن را قبلا پرداخت کرده‌ایم را با افزایش قیمت‌ها پرداخت کنید.»
وی با اشاره به اینکه با وجود تمام وعده‌ها در مدیریت بازار لوازم خانگی هیچ اتفاق جدیدی در بازار نیافتاده و تولیدکنندگان بدون هیچ نظارتی مدام افزایش قیمت‌ها را اجرایی می‌کنند افزوده است: «روند افزایش قیمت‌ها به حدی شده که شرکت‌ها قیمت‌های جدید را هر دو تا سه هفته یکبار اعلام می‌کنند. در این شرایط شما بگوید ما چه فروشی خواهیم داشت.»
افزایش یک و نیم تا سه برابری قیمت‌ها آن هم تنها در چهار پنج ماه گذشته موجب شده است بخش قابل توجهی از خریداران لوازم خانگی به سوی کالاهای دست دوم روی بیاورند. در این میان کاسبی فروشندگان لوازم خانگی دست دوم سکه شده و مشتری‌هایشان افزایش پیدا کرده است.
این در حالیست که برخی از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مجبور هستند بخشی از جهیزیه دختران‌شان را نیز از دست دوم فروشی‌ها تهیه کنند. روزنامه ایران هفته گذشته در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت مبلمان، تلویزیون، تشک‌های فنری، کولر، اسپیلت، یخچال و فریزر، گاز، مایکرویو، لباسشویی و فرش دستباف و ماشینی جزو پرفروش‌های سمساری‌ها شده‌اند.
بر اساس این گزارش اگر در سایت‌های فروش کالا بروید با قیمت‌های عجیب و غریبی هم مواجه می‌شوید. به‌عنوان مثال یک شهروند یخچال ۱۵ سال پیش ساید خود را با قیمت ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه کرده است. یخچالی که نو آن سال گذشته ۶میلیون تومان بود.
یکی از خریداران و فروشندگان فرش هم به روزنامه ایران گفته است: «از روزی که قیمت ارز بالا رفته و قیمت انواع کالاها افزایش یافته، بازار تمام دست دوم فروشی‌ها سکه شده است. اکنون فرش دستباف کاشان ۵میلیون تومان است اما دست دوم آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.»
این گزارش افزوده بود برای مردم صرف می‌کند که کارکرده آن را خریداری کنند. لذا تنها بازاری که این روزها رونق گرفته دست دوم‌ها و تعمیرات است. خیلی از مردم چون پول ندارند به جای خرید مبل، به فکر تعمیر آن هستند که حداقل به این شکل ۶۰درصد هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند.

کیهان لندن