Friday, August 24, 2018

احداث اماکن مذهبی به قیمت فقر و فاقه مردم



احداث اماکن مذهبی به قیمت فقر و فاقه مردم
حسن صالحی
رسانه های جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته با دبدبه و کبکبه فراوانی از بزرگترین پروژه جمهوری اسلامی در عراق سخن گفتند. این پروژه که تقریبا رو به اتمام است با صرف هزینه های میلیاردی به ایجاد "صحنی نمادین" برای فاطمه دختر محمد در شهر نجف و در جوار قبر همسر وی علی منجر شده است.
می گویند "نمادین" چرا که قبر فاطمه ربطی به شهر نجف ندارد ولی از آنجایی که جمهوری اسلامی می خواهد زور و نفوذ خود در عراق را نشان دهد با صرف هزینه های هنگفتی از جمله ساختن، بازسازی و زیباساری اماکن مذهبی در عراق را در دستور خود داشته است. در واکنش به چنین اخباری طبعا بسیاری از مردم می پرسند چرا این هزینه های هنگفت به جای آنکه صرف ساختن بیمارستان، مدرسه، دانشگاه و یا آسایش و رفاه مردم شود صرف ساختن و یا نوسازی قبرها می شوند؟
واقعیت این است که شکوه وعظمت اماکن مذهبی و مرقدهای بستگان و خویشاوندان محمد از یکطرف و انبوهی از رنج و فقر و بدبختی موجود در جامعه از طرف دیگر یک ارتباط ناگسستنی با یکدیگر دارند. نه فقط به این خاطر که ثمره کار و زحمت مردم و ثروت جامعه را به خاطر مصارف مذهبی به یغما می برند بلکه به این خاطر که با جلا دادن به اماکن مذهبی می خواهند مردم فقیر را سحر و جادو کنند تا همچنان در اسارت فقر و ستم باقی بمانند. مذهب با تغذیه از جیب تهی دستان به صنعتی عظیم تبدیل شده است که در کنار تولید شر و جنایت، به اشاعه خرافه و جهالت می پردازد تا از پاره شدن زنجیرهای بردگی و بندگی انسانها جلوگیری کند. مذهب درعین حال صنعتی است که علاوه بر تخدیر اذهان عمومی به تلکه مردم نیز می پردازد. هزاران مترمربع زمین های متعلق به "صحن نمادین فاطمه" در نجف از همین حالا به فروش رسانده می شود و خریداران البته فقط یک "سندی افتخاری به نام خود" دریافت می کنند.
البته این را هم باید تاکید کرد که این قدرت نمایی مذهبی جمهوری اسلامی در عراق که با دخالت بازوی نظامی آن یعنی مزدوران حشد الشعبی همراه است توفیق چندانی برای جمهوری اسلامی بهمراه نداشته است. در اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف عراق علیه قطع برق و نبود آب سالم آشامیدنی و بیکاری و در مخالفت با حاکمان فاسد یکی از شعارهایی مردم علیه جمهوری اسلامی ایران بود. در اعتراضات چند شهر عراق و از جمله در نجف مردم عراق عکسهای خمینی و خامنه ای را به آتش کشیدند و به دخالت جمهوری اسلامی در عراق اعتراض کردند. اعتراض علیه حکومت مذهبی فصل مشترک اعتراضات و مبارزات مردم ایران و عراق است. سرنگونی رژیم های مذهبی در این دو کشور بدون شک ضربه مهلکلی به بر پیکره صنعت مذهب در خاورمیانه خواهد زد.
روزنه