Friday, June 29, 2018

نشست «نسل جدید اپوزیسیون ایران» در کنگره آمریکا



نشست «نسل جدید اپوزیسیون ایران» در کنگره آمریکا
دبی-العربیه.نت فارسی
تعدادی از سازمان‌های اپوزیسیون ایران و احزاب قومیت‌های غیرفارسی و اقلیت‌های دینی روز سه‌شنبه 26 ژوئن 2018 در نشستی تحت عنوان «گذار به دمکراسی و پشتیبانی از مبارزات مردم در ایران» که در کنگره آمریکا برگزار شد، حضور یافتند.
این نشست به دعوت کنگره‌ ملی ایرانیان که از هواداران نظام پادشاهی هستند، در واشنگتن برگزار شد و تعدادی از سناتورهای آمریکایی، پژوهشگران و افرادی از گروه‌های مختلف اپوزیسیون در حاضر شده و درباره اوضاع فعلی و آینده سیاسی ایران تبادل نظر کردند.
امیرعباس فخرآور، رئیس کنگره ملی ایرانیان در سخنانی با تاکید بر اینکه «این نسل، نسل جدید اپوزیسیون ایران است»، گفت: «نسل قبلی اپوزیسیون ایران مملو از ایدئولوژی است در حالی که مشکل کنونی کشور هم ایدئولوژی است»

از سوی دیگر، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار ایرانی که روز سه‌شنبه و همزمان با برگزاری نشست، در ایران دستگیر شد، در یک ویدئوی ضبط شده برای این نشست گفت: « در قانون اساسی کنونی اشکالاتی نظیر تداخل قوا در امور یکدیگر و نه نظارت بر یکدیگروجود دارد.ماموریت‌ها طبق قانون به درستی انجام نمی شود به عنوان نمونه، رئیس قوه قضائیه توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود در حالیکه که هیچیک از روسای قوه قضائیه تا کنون تحصیلات حقوقی نداشته‌اند.»
روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مستقل ساکن پاریس نیز در یک پیام ویدئوی به این نشست، درباره نقش رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی درباره اوضاع ایران سخن گفت.
دانا روربارکر، نماینده کالیفرنیا ورئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و نیز عضو ارشد کمیته‌های حقوق بشر و خاورمیانه در سخنان گفت گفت: «ملت ایران باید بداند که در اینجا حامیانی دارد.»
کنت کتزمن، تحلیلگر امور اطلاعاتی در مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا نیز گفت: «در زمینه نفوذ ایران در منطقه، فشار اقتصادی و نظامی علیه گروه‌های حامی ایران در عراق و سوریه ضروری است. روشی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال کره‌شمالی اتخاذ کرد، با راهبرد او در قبال ایران متفاوت است.»
در این نشست نمایندگانی از احراب و سازمان‌های اقلیت‌های قومی و دینی ایران از جمله عرب‌های اهواز، بلوچ‌ها، ترک‌های آذری، کردها، مسیحی‌ها، یهودیان و بهائی‌ها سخن گفتند و ظلم مضاعفی که در سایه رژیم حاکم بر ایران، بر آنها روا داشته می‌شود را تشریح کردند.
محمد حسن حسین‌پور، وکیل بین‌المللی درباره اوضاع بلوچ‌ها در ایران گفت که رژیم ایران ضلم و ستم قومی و فرقه‌ای علیه آنها اعمال کرده و آنها را از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم کرده است.
عبدیان بنی‌سعید، به نمایندگی از حزب تضامن دموکراتیک اهواز در این نشست به نمایندگی از شورای دموکراسی‌خواهان ایران سخن گفت و تاکید کرد: «این گروه‌های قومی و مذهبی غیر مسلط و تحت ستم مضاعف ملی حداقل نصف و بر اساس برخی برآوردها دو سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند. با این حال، این گروه‌ها با ملت مسلط و حاکم، شهروندانی برابر نیستند. قومیت و ملیت و یا مذهب آنها رسما تایید نشده است. به گفته آقای حاجی بالایی، وزیر سابق آموزش و پرورش دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، تنها 30 درصد از دانش‌آموزان ایرانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند زبان مادریشان فارسی است. همچنین در حدود یک سوم جمعیت ایران سنی هستند و در عین حال در قانون اساسی رژیم کنونی و رژیم های پهلوی پیشین زبان فارس تنها زبان رسمی و مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی است و غیر فارسها و غیر شیعیان نادیده گرفته شده و تحت ستم مضاعف قرار گرفته و در بهترین حالت به حاشیه رانده شده‌اند. بنابر قوانین حاکم یک شیعه فارس ایرانی خود به خود بر دیگر شهروندان غیر فارس و غیر شیعه مزیت اجتماعی و قانونی دارد و در سلطه قرار می‌گیرد.»

عبدیان افزود: «ترویج ناسیونالیسم افراطی و تهاجمی در ایران اغلب خود را در برتری طلبی و نژاد پرستی عریان عمدتا بر علیه عرب‌ها و در مراتب بعد علیه ترک‌ها ، کردها و بلوچ‌ها و ترکمن های غیر شیعه و نیز بر علیه غیر مسلمانان مانند بهائیان، و یهودیان و مسیحیان و سایر اقلیت‌ها نشان می‌دهد.»
او همچنین با تاکید بر اینکه مردم عرب اهواز 10 درصد جمیعت ایران را تشکیل می‌دهند، گفت: «ملت عرب اهواز که عمدتا در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان، با نام بومی و تاریخی اقلیم اهواز یا به عربی الاهواز ساکنند. منطقه‌ای که در سال 1936 و در راستای سیاست‌های عرب‌ستیزانه رضا شاه نام آن را از عربستان به خوزستان تغییر داد. ملت عرب در ایران یک اقلیت قومی، ملی و زبانی است...عرب‌های اهوازی یکی از ملیت‌های محروم جامعه ایرانی است و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در بدترین سطح قرار دارند و با وجود اینکه نود درصد نفت از سرزمین آبا و اجدادی انها استخراج می‌شود، خود در فقر فاحش بسر می‌برند.»