Wednesday, May 2, 2018

صدای اسرائیل: چگونه موساد از قلب تهران محرمانه ترین اسناد اتمی رژیم را به دست آورد



صدای اسرائیل: چگونه موساد از قلب تهران محرمانه ترین اسناد اتمی رژیم را به دست آورد
موساد به اسناد اتمی ایران در انباری در تهران دست یافته است"
به گزارش دویچه وله روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی مقام‌های رسمی می‌گوید ، سازمان اطلاعات خارجی اسرائيل در عملیاتی شبانه با ورود به مکانی مخفی در تهران اسناد مربوط به برنامه سلاح‌های اتمی را به دست آورده است.
نیویورک تایمز با استناد به اظهارات چند مقام رسمی نوشته است که مأموران سازمان اطلاعات خارجی اسرائيل (موساد) در عملیاتی شبانه در ژانویه گذشته به یک مکان سرَی در تهران که شبیه به انباری مخروبه بود نفوذ کرده و اسنادی اصلی و مربوط به برنامه سلاح‌های هسته‌ای این کشور را به دست آورده و سپس آنها را به اسرائيل قاچاق کرده‌اند.
یک مقام ارشد اسرائیل که نامش برده نشده به این روزنامه گفته است، موساد این انبار کالا را در فوریه ۲۰۱۶ کشف کرد و این ساختمان را از آن زمان تحت نظارت قرار داد.

این مقام می‌گوید، یوسی کوهن، رئیس موساد در دیدار از واشنگتن در ماه ژانویه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را از این موضوع آگاه کرد و این تأخیر نیز به این دلیل بود که تجزیه و تحلیل این اسناد به زمان نیاز داشت؛ بخصوص که اکثریت این اسناد به زبان فارسی بوده است.
***
صدای اسرائیل - رسانه های اسرائیلی امروز (سه‌ شنبه) به بررسی برخی جزئیات مربوط به شیوه عملیاتی ماموران موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) پرداختند که چگونه ممکن است در قلب تهران، به انبار بایگانی اسناد اتمی دست یابند و چند صد کیلوگرم پرونده و سی‌ دی را سوار کامیون کرده و از ایران خارج سازند.
منابع اطلاعاتی می گویند که در واقع، همه اسناد و مدارکی که در آن انبار نگاهداری می شده، به اسرائیل انتقال یافته است، گرچه نمی توان این ارزیابی را به طور کامل مورد تائید قرار داد.
به گفته نتانیاهو، همه موادی که به اسرائیل انتقال یافته، حدود پانصد کیلوگرم وزن دارد و شامل ۱۱۰ هزار برگ سند، عکس و فیلم است.
بنیامین نتانیاهو شب گذشته (دوشنبه) در کنفرانس رسانه ای خود، در یک عکس بزرگ هوایی از تهران، دقیقا نشان داد که این انبار در چه نقطه تهران بوده است.
روزنامه های اسرائیل نیز امروز عکس های متعددی از نمای بیرونی این انبار و همچنین انبوه کلاسورها و سی دی ها منتشر کردند.
یک روزنامه نگار اسرائیلی به نام دکتر رونن برگمن، جزئیاتی را از این اقدام اسرائیل، که یکی از شگفت انگیزترین عملیات‌های اطلاعاتی جهان محسوب می شود، انتشار داد.

  

 یک کارشناس اطلاعاتی: چگونه اسرائیل توانسته است بدون به خطر انداختن ماموران خود، اسناد را خارج کند؟
گزارش اختصاصی رادیو پیام اسرائیل
چگونگی انتقال ده ها هزار برگ سند مکتوب و ده ها هزار عکس و فیلم و پرونده های کامپیوتری از تهران به اورشلیم، همچنان افکار عمومی و ذهن سازمان های اطلاعاتی جهان را به خود مشغول داشته و رسانه های همگانی یک رشته حدس و گمان هایی را منتشر می سازند که معلوم نیست کدامیک ممکن است درست باشد.
تحلیگران رادیو پیام اسرائیل تاکید می کنند که این نخستین بار نیست که سرویس امنیت خارجی اسرائیل (موساد) موفق می شود هزاران برگ اسناد بسیار حساس نظامی و اطلاعاتی را از کشوری خارج کند و به اورشلیم منتقل سازد.
یک مورد حساس نظامی دیگر که تقریبا همه جزئیات آن افشا شده است که به هفته های پیش از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ مربوط می شود. در تابستان آن سال، در حالی که جمال عبدالناصر تهدید کرده بود که به اسرائیل حمله خواهد برد و در ظرف دو روز سراسر خاک این کشور را به اشغال در خواهد آورد و ناهار را در تل آویو صرف خواهد کرد، ژنرال شارل دوگل رئیس جمهوری وقت فرانسه، دستور داد که فروش جنگ افزار به اسرائیل متوقف شود و به ویژه ارسال هواپیماهای جنگنده فرانسوی از نوع میراژ - ۵ به اسرائیل متوقف گردد.
این تصمیم ضربه شدیدی برای حفظ توان نظامی اسرائیل در برابر ارتش های عرب بود و اسرائیل تصمیم گرفت، خود راسا برای تولید هواپیمای جنگی اقدام کند - امری که به تاسیسات صنعتی بسیار گسترده، تجربیات چندین ساله، و بودجه کلان نیاز دارد.
طراحی و ساخت هواپیمای جنگی ممکن بود سالیان دراز طول بکشد و این در حالی که اسرائیل می بایست هرچه زودتر بنیه دفاعی خود را تقویت کند.
در آن هنگام، برای صرفه جویی در سال های وقت و بودجه های کلان در طراحی هواپیما، سرویس امنیت خارجی اسرائیل دستور گرفت برای انتقال طرح های ساخت هواپیمای میراژ-۵ فرانسوی به اسرائیل اقدام کند. این ماموریت در مدتی نسبتا کوتاه اجرا شد و صدها صندوق بزرگ حاوی هزاران نقشه از شیوه ساخت قطعات مختلف این هواپیما از طریق سوئیس به اسرائیل رسید و سرویس امنیت خارجی فرانسه را مضطرب ساخت و روابط دو کشور برای مدتی تیره بود.
ولی دست گذاشتن بر ده ها هزار سند اتمی در ایران و انتقال آن به اسرائیل، عملیاتی بسیار پیچیده تر و شگفت انگیزتر از انتقال چند هزار نقشه تولید یک هواپیمای جنگی می باشد.
یک کارشناس که نخواست نامش برده شود، به رادیو پیام اسرائیل گفت که احتمال دارد کلِ این عملیات، توسط خود افراد ایرانی صورت گرفته و هیچ جاسوس یا مامور اسرائیلی در آن دخالتی نداشته است.
در این ارزیابی گفته شده که احتمال دارد موساد اسرائیل توانسته است به داخل حساس ترین کامپیوترها و شبکه های ارتباط اینترنتی در سپاه پاسداران رخنه کند و فرمان هایی را در آن ها بکارد که ماموران رژیم ایران را وادار به اقداماتی کند که در واقع از یک کشور خارجی و توسط عوامل بیگانه دستور آن صادر شده و مقامات سپاه پاسداران تصور می کنند که آن ها دستورات مستقیم و بسیار محرمانه بالاترین رده های سیاسی و نظامی کشور بوده است و آنقدر محرمانه است که دریافت کنندۀ دستور حق ندارد با کسی در این زمینه مشورت کند و یا دریافت دستور را فاش سازد.
در گذشته گزارش شده بود که سرویس امنیت خارجی اسرائیل توانسته است وارد کامپیوترهای تاسیسات غنی سازی اورانیوم گردد و دستوراتی را بکارد که موجب از کار افتادن دست کم یک هزار واحد سانتریفوژ گردید و برنامه غنی سازی اورانیوم را برای مدتی به تعویق انداخت. ویروس کاشته شده در این کامپیوترها "استاکس نِت" نام داشت که اسرائیل یا ایالات متحده هرگز تائید نکردند که در آن نقشی داشته اند.
به گفته کارشناسی که این اطلاعات را در اختیار رادیو پیام اسرائیل قرار داد، اسرائیل با شیوه رخنه یابی به داخل کامپیوترهای رده فرماندهی برنامه های اتمی سپاه پاسداران، توانسته است دستوری را بکارد که به موجب آن، به علت ضرورت های فوری و بسیار محرمانه، باید پرونده های اتمی را به یک انبار ظاهرا ساده در بخش صنعتی محله شورآباد تهران منتقل شود تا کسی نسبت به وجود اسناد در آن انبار گُمانی نبرد. پس از مدتی، یک واحد دیگر از افراد سپاه پاسداران توسط کامیپوتر خود فرمانی دریافت می کنند که به موجب آن، برای آن که سوء ظنی ایجاد نشود، نیازی به استقرار نگهبانان در خارج از انبار نیست.
پس از مدتی، واحد دیگر دستور می گیرد اسناد را بار کامیون کرده و به فرودگاه منقل سازد، بدون آن که کسی حق داشته باشد به ماموران گمرک و فرودگاه اطلاع دهد که این صندوق ها حاوی چه اقلامی است.
بدین سان، ۱۱۰ هزار سند و فیلم و عکس و برنامه کامپیوتری از ایران خارج می شود و ماموران موساد در کشور دیگر منتظر قرود آمدن هواپیما می شوند و صندوق ها را تحویل می گیرند.
در چنین شیوه ای، هیچ یک از ماموران غیرایرانی موساد به خطر نمی افتد.
گرچه این سناریو به فیلم های جیمز باند شباهت دارد، ولی سرویس های امنیتی برخی کشورها قادر به طراحی و انجام آن هستند.
در عکس هایی که از داخل انبار گرفته شده، به خوبی دیده می شود که اسناد حساس در داخل گاوضندوق های غول پیکر نگاهداری می شده که بازکردن آن ها به شیوه های ساده امکان پذیر نبوده و منفجر کردن آن ها باعث بروز سروصدای بزرگ می شد و موجب هجوم ماموران نظامی و آتش نشانی می گردید و ماموران اسرائیلی به دام می افتادند.
بنابراین، منطقی تر آن است که متصدیان سرپرستی انبار، بی آن که سوءظنی ببرند، دستور جعلی گرفته بودند که گاوصندوق ها را بگشایند و اسناد درون آن ها را به افرادی که برای بردن آن ها آمده بودند، تحویل دهند.
در هر حال، اگر این سناریو درست باشد و واقعا اسناد با این شیوه قهرمانی از ایران خارج شده است، انجام این نقشه مستلزم داشتن اطلاعات بسیار دقیق از هویت و مقام همه دست اندرکاران سپاه پاسداران و برنامه های اتمی رژیم و انواع اطلاعات دقیق دیگر می باشد که فرمان های اجرایی جعلی)به نام فرماندهان حقیقی صادر شود و کوچکترین سوء ظنی به وجود نیاید.
ییسرائل کاتس وزیر اطلاعات و ترابری اسرائیل روز گذشته (سه شنبه) گفت که مقامات حکومت ایران همان شب بیرون بردن اسناد از انبار از انتقال آن به خارج از ایران اطلاع پیدا کردند، ولی دیگر دیر شده بود.
این سخنان وزیر اطلاعات در پاسخ به انتقاد افرادی بیان گردید که گفته بودند چرا سرویس امنیت خارجی اسرائیل انتقال اسناد به اسرائیل را علنی می کند و بدین سان عوامل اطلاعاتی خود در داخل ایران را به خطر می اندازد.
برخی منابع اطلاعاتی می گیند که از دوشنبه شب، که نتانیاهو کنفرانس مطبوعاتی جنجالی خود را برگزار کرد، اضطراب و نگرانی شدیدی در میان مسئولان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران به وجود آمده و تلاش گسترده ای آغاز شده تا مشخصی گردد که چه فرد یا افرادی برای انجام عملیات، به موساد یاری رسانده اند.
گفته می شود که بازداشت هایی نیز صورت گرفته، ولی از آن جا که مقامات حکومت ایران هنوز به صراحت دزدیده شدن اسناد را مورد تائید قرار نداده اند، خبر بازداشت های احتمالی را همچنان محرمانه نگاه می دارند.