Wednesday, March 22, 2017

فرهادی در گفتگو با نشریه اسراییلی هاآرتص: امید من به مردم است نه سیاست‌مداران




روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» همزمان با نمایش «فروشنده» در سینماهای اسرائیل، گزارشی در ارتباط با این فیلم به همراه گفتگو با اصغر فرهادی را منتشر کرده است.
یوری کلین، منتقد این نشریه با اشاره به موفقیت فروشنده در اسکار و حواشی آن و انتشار متن پیام فرهادی که توسط انوشه انصاری پس از دریافت اسکار خوانده شد، به شرح دیدارش در زمان برگزاری جشنواره فیلم کن در بهار سال گذشته می‌‌پردازد که به گفته او در فضایی متفاوت انجام شد.
بیشتر این گفتگوی سنت شکنانه به جز بخش آخر آن پیرامون سینما بوده و فرهادی
شرح داده که چگونه ایده فیلم فروشنده شکل گرفت.
فرهادی در بخشی از صحبت‌های خود اشاره کرد که دوست ندارد نگاه خود را به بیننده تحمیل کند و تماشاگران فیلم‌هایش این امکان را دارند که از زاویه دید خود به فیلم‌هایش نگاه کنند.
کلین در بخش آخر این مقاله به آخرین سوال خود می‌‌پردازد که از فرهادی در رابطه با اختلاف میان ایران و اسرائیل پرسید و این که به نظر فرهادی راه حل برطرف کردن این اختلاف چیست؟
فرهادی در پاسخ به این سؤال گفت «سیاستمداران نمی‌‌خواهند مشکلات حل شوند چون آنها خیلی‌ چیز‌ها را از دست می‌‌دهند، امید من به مردم است».
او البته اضافه کرد که «امیدش به مردم هم کمتر شده است چراکه آنها هم تحت تاثیر رسانه‌‌ها و سیاستمداران هستند».
به گفته فرهادی، «سیاستمداران هم ترس ایجاد می‌‌کنند چون به آن برای مشروعیت بخشیدن به خود نیاز دارند که البته متاسفانه تا الان موفق بوده اند».
فرهادی در انتها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به عنوان نمونه اینگونه سیاستمداران مثال زد و گفت «البته ما هم محمود احمدی نژاد را داشتیم».
این اولین بار نیست که فیلمی از سینمای ایران در سینماهای اسرائیل اکران می‌‌شود و پیش از هم فیلم‌های از برخی‌ سینماگران ایرانی‌ از جمله عباس کیارستمی و مجید مجیدی و دو فیلم قبلی فرهادی، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته»، نیز در اسرائیل اکران شده است.
«فروشنده» از شانزدهم ماه مارس(هفته گذشته) در اسرائیل اکران شده اما از چهار روز قبل از آن رسانه‌‌های تندرو در ایران ضمن انتقاد شدید از این اتفاق، به اصغر فرهادی حمله کردند.
روزنامه «کیهان» در همین ارتباط در یادداشتی نوشت «در روزهایی که برخی افراد ساده اندیش سرگرم تبریک گفتن به جایزه اسکار اصغر فرهادی هستند و این نشان را نشانه موفقیت هنر ایرانی در جهان معرفی می‌کنند، رژیم صهیونیستی هم خریدار فروشنده شد»!
فرهادی هنوز واکنشی به این انتقادات نشان نداده است اما پاسخ ساده این انتقادات همواره این بوده است که فیلم‌های ایرانی‌ که در جهان مورد استقبال قرار می‌‌گیرند، پخش کننده خارجی‌ دارند و این پخش کننده است که تصمیم می‌‌گیرد فیلم را در چه کشور‌هایی‌ نمایش دهد.
فروشنده در ادامه اکران‌های موفق جهانی‌، از جمعه گذشته و یک روز پس از اکران در اسرائیل در سینماهای لندن هم به نمایش در آمد.
این فیلم به ابتکار صادق خان، شهردار مسلمان لندن چند ساعت پیش از برگزاری مراسم اسکار در میدان معروف ترافالگار روی پرده بزرگ نمایش داده شد که بازتاب گسترده در رسانه‌‌های مختلف داشت.

من و تو