Wednesday, February 22, 2017

وکیل آیت الله خمینی درپاریس پس از ۳۸ سال می گوید اشتباه کرده است



- لیبراسیون روزنامۀ چپ گرای صبح پاریس به سراغ «کریستیان بورگه» وکیل مدافع فرانسوی رفته است که بدنبال اخراج آیت الله خمینی از عراق و ورود او به فرانسه وکالت وی را بعهده گرفت و در رویدادهای دوران اقامت او در این کشور و ماجرای گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران نیز ایفای نقش کرد.
«کریستیان بورگه» با شرح نظرات و برداشت های خود را از آیت الله خمینی و انقلاب اسلامی به لیبراسیون می گوید تا کنون حاضرنبوده است درمورد خاطرات و نظرات خود درباره آن دوران حرفی بزند، اما اینک اعتراف می کند که از این که درآن انقلاب شرک داشته و به آن کمک کرده است امروزانگشت تاسف به دندان می گزد.
کریسیتان بورگه یاد آوری می کند که نه تنها در پاریس درکنارخمینی بوده، بلکه درتهران نیز او را همراهی کرده و درماجرای گروگان گیری درسفارت آمریکا نیزهمچنان درکنار رهبران انقلاب باقی مانده است.
کریستیان بورگه تعریف می کند که امیدی که او را وادار کرد در ۱۹۷٨ درکنارخمینی قرارگیرد و درفرانسه و صحنه بین المللی او را برای سرنگونی شاه و رسیدن به قدرت یاری کند درسال ۱۹۸۲ به سراب ختم شد. او بکفاۀ خود دریافت که آنچه که او به خاطر آن فعال بوده نهایتاً سرابی بیش نبوده و از این روست که اینک از کردۀ خود ابراز تاسف می کند.
رادیو فرانسه