Tuesday, August 23, 2016

آمریکا در مورد 'خطرات' سفر و پرواز هواپیما به ایران هشدار داد




وزارت خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای تحت عنوان "هشدار در مورد سفر به ایران" گفته است که این اطلاعیه جایگزین اطلاعیه دو هفته پیش در مورد "هشدار مسافرتی" به ایران می‌شود و "خطر دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، به ویژه دارندگان تابعیت ایرانی و آمریکایی را یادآور شده و بر آن تاکید می‌گذارد." اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که خارجیان به خصوص افراد دارای تابعیت دوگانه ایران و کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده "همچنان در ایران بازداشت یا از خروج آنان از آن کشور جلوگیری می‌شود."

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که نهادهای دولتی ایران "همچنان براساس اتهاماتی مانند جاسوسی و تهدید امنیت ملی به بازداشت و حبس غیرعادلانه شهروندان آمریکایی، به خصوص ایرانی‌تباران از جمله دانشجویان، روزنامه‌نگاران، بازرگانان، دانشگاهیان ادامه می‌دهند." این اطلاعیه می‌افزاید: "مقامات ایرانی در مواردی از خروج تعدادی از شهروندان ایرانی - آمریکایی که برای امور شخصی یا بازرگانی به کشورشان سفر کرده‌اند، گاه برای چندین ماه، جلوگیری به عمل آورده‌اند."

وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که "شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می‌کنند باید به دقت مخاطرات این سفر را در نظر گرفته و تعویق سفرشان را مورد توجه قرار دهند و شهروندان آمریکایی که در ایران هستند باید از نزدیک گزارش‌های رسانه‌ای را دنبال کرده و به ارزیابی شرایط محلی بپردازند و خطرات حضور در آن کشور را مورد توجه قرار دهند."

این وزارتخانه یادآور می‌شود که دولت ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک یا کنسولی ندارد و نمی‌تواند در ایران خدمات لازم کنسولی را در اختیار شهروندان آن کشور، از جمله ایرانی‌تباران، قرار دهد. این اطلاعیه می‌افزاید که سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران عمل می‌کند اما خدمات کنسولی ارائه شده توسط این سفارت بسیار محدود است و دولت ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، به درخواست بازداشت شدگان برای برخورداری از خدمات کنسولی هم اعتنایی نمی‌کند.
اطلاعیه جدید وزارت خارجه همچنین در مورد استفاده از حریم هوایی ایران هشدار داده و گفته است که "دولت ایالات متحده به دلیل مخاطرات ناشی از عملیات نظامی مرتبط با درگیری در عراق و سوریه، در مورد خطراتی که پرواز ورودی، خروجی و بر فراز ایران را تهدید می‌کند نگران است." این اطلاعیه می‌افزاید که سازمان هواپیمایی آمریکا از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به اطلاعیه‌های این سازمان مراجعه کنند.

اخیرا یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که دولت آمریکا در قبال آزادی چند ایرانی دارای تابعیت دوگانه از زندان‌های جمهوری اسلامی، مبلغ چهارصد میلیون دلار پول نقد را به تهران فرستاده است. انتشار این خبر با واکنش تند منتقدان سیاست دولت آمریکا در قبال ایران، از جمله نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد که دولت ایران را "گروگانگیر" خوانده و دولت آمریکا را به باج‌دهی به گروگانگیرها متهم کردند. به گفته آنان، این اقدام می‌تواند "گروگانگیری" را به محلی برای کسب درآمد یا ابزاری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند. مقامات آمریکایی گفته‌اند برای آزادی شهروندان آن کشور در ایران، به دولت جمهوری اسلامی باج نداده‌اند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از بازداشت و ایراد اتهاماتی علیه شماری از ایرانیان دارای تابعیت دوگانه که برای امور شخصی یا بازرگانی به کشورشان رفته اند انتشار یافته است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر و خانواده‌های بازداشت شدگان اتهامات علیه این افراد را نادرست خوانده‌ و برخی از آنان، انگیزه این اقدام را تحت فشار قرار دادن دولت‌های غربی عنوان کرده‌اند.

اطلاعیه وزارتخارجه آمریکا در مورد خطراتی که متوجه بازدیدکنندگان از ایران و به خصوص ایرانیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی و غربی است در حالی انتشار می‌یابد که جمهوری اسلامی در تلاش است تا بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی، از جمله ایرانیان مقیم خارج و موسسات مالی غربی را به از سرگیری و گسترش روابط و کمک به احیای اقتصاد ایران پس از تحریم ترغیب کند.
بی بی سی فارسی