Sunday, February 1, 2015

تجارت سکس دختران ایرانی در کردستان عراق



سیروان حدود دو سال است که در اربیل زندگی می‌کند. کارش تجارت بین ایران و کردستان عراق است. او و دوستان ایرانی اش، معمولا در پاتوق های شبانه همدیگر را می بیینند، پاتوق هایی که میهمانان و مشتریان دیگری هم دارد: «چند خیابان در اربیل وجود دارد که شب‌ها پاتوق دختران ایرانی هستند. بیشتر آنها جوان هستند و دنبال مشتری». 
تجارت سکس در کردستان غیرقانونی است و‌ کارگران جنسی در شهر اربیل معمولا به طور غیرقانونی کار می‌کنند. 
سیروان تجربه رابطه جنسی با آنها را داشته است: « اینجا مشتری زیاد دارند، حدود 100 دلار باید پرداخت. البته این قیمت متفاوت است و بستگی به عوامل زیادی دارد. مثلا سن و محل که از خود فروشنده سکس باشد یا شما. البته این قیمت‌ها برای غیر ایرانی‌هاست و مردان ایرانی 30 یا 40 دلار می دهند. دختران ترجیح می‌دهند با ایرانی‌ها دم خور نشوند، زیرا ایرانی‌ها اغلب در پرداخت پول تقلب می‌کنند.» 
ایرانیان که برای سفر به کردستان می‌روند، تنها اجازه اقامت 15 روزه دریافت می‌کنند. اگر کسی بخواهد مدت بیشتری بماند، باید به ایران برگردد و پاسپورت خود را تمدید کند. کسانی که مجوز کار می‌گیرند، بستگی به نوع کار و درخواست کارفرما بین 6 ماه تا یکسال برگه اقامت می‌گیرند. اقامت نیز تنها با ضمانت یکی از شهروندان کرد ساکن در اقلیم امکان‌پذیر است. 
اغلب کارگران جنسی که از ایران می آیند نیز 15 روز اقامت دارند و پس از اتمام این مدت چند روزی را به ایران برگشته و دوباره به کردستان می‌آیند.
علاوه بر این دختران، زنان واسطه‌ مشهور به «خاله» در این تجارت فعال هستند. 
محبوبه، 40 ساله و اهل اصفهان، از جمله این زنان است: «سه گروه داریم، اول دختران ژیگول و جوان هستند که با هماهنگی کردهای اینجا و به واسطه تجار ایرانی از ایران می‌آیند. در هتل‌های آنچنانی می‌مانند، با مقامات رفت و آمد می‌کنند و درآمد بالایی هم دارند. فضولی در کار آنها عاقبت خوبی ندارد. به شما هم توصیه می‌کنم زیاد پیگیر اینها نباشید. دوم؛ دختران جوان و میانسال که توسط افرادی مثل من به اینجا می‌آیند. اینها دو دسته‌اند یا کرد هستند که بیشترشان دارای اقامت کاری بوده و توسط خود نیروهای آسایش و یا کارفرمایانشان سازماندهی می‌شوند. دسته دوم غیر کردها هستند که بیشتر اقامت 15 روزه می‌گیرند. میانگین درآمد آنها در 15 روز حدود 3000 دلار است. البته بستگی به خود دختران هم دارد که علاوه بر قیمت طی شده چقدر بتوانند انعام بگیرند. 
سوم؛ زنان مسن هستند که عموما ساکن اینجا هستند و با کارگران ایرانی و یا اقشار کم درآمد در ارتباط هستند.» 
محبوبه با اشاره به مشکلات تجارت سکس در اقلیم کردستان می‌گوید: «بزرگترین مشکل ما در اینجا فرهنگ استفاده نکردن از وسایل پیشگیری از بارداری است. مثلا خیلی از مردان در اینجا اعتقادی به استفاده از کاندوم ندارند. این خیلی آسیب‌پذیری را بالا می برد. دومین مورد هم برخوردهای گاه به گاه دولت با دختران است. البته گاهی کارمندان دولتی در ازای سکس و یا پورسانت، همکاری می‌کنند. بدون همکاری آنها، کار ممکن نیست.» 
روژین، 28 ساله است و از شمال غرب ایران آمده، اقامت یک‌ساله دارد و تازه کارش را شروع کرده: « وقتی به اینجا آمدم باکره بودم. پس از اصرارهای بسیار یک مدیر دولتی، برای امنیت خود به این کار تن دادم. روز خوبی نبود، هرچند درآمد خوبی نصیبم شد. به خاطر بکارتم 3000 دلار هدیه به من داد. از آن پس برای چند ماه با این فرد ارتباط داشتم و ماهانه کمک قابل توجهی به من می‌کرد. به مرور وارد این بازار شدم. الان ماهی 3000 دلار درآمد دارم. تصمیم دارم مدتی دیگر به آمریکا بروم و زندگی را از نو شروع کنم. اینجا برای زندگی طولانی مدت خوب نیست. جامعه سنتی است و هیچ حقی برای زنان قائل نیستند، همچنین کار ما قانونی نیست و امنیت نداریم.» 
در تجارت کنونی، گروه های دیگری هم فعال هستند. «محمود چومانی» رییس انجمن راننده‌های خط حاجی عمران ـ اربیل در همین خصوص به تارنمای «خه‌لک» گفته است: «در حال حاضر میزان قابل توجهی از زنان تن فروش ایرانی به اقلیم کردستان می‌آیند. راننده تاکسی‌های این خط هم بعد از ورود این زن‌ها و مهر خوردن پاسپورتشان، آنها را به مکان‌های درخواستی می‌برند.»
ورود این زنان به اقلیم آنطور که به نظر می‌رسد، چندان هم ساده نیست. نیروهای امنیتی تاکنون چند راننده و مسافرانی که گفته می‌شود تحت عنوان گردشگر وارد اقلیم شده‌اند را بازداشت کرده‌اند. درواقع این رانندگان کار جابه جایی زنان تن‌فروش را به عهده داشتند. 
بازار شایعه نیز به موازات گسترش تجارت سکس رونق گرفته است.
زاگرس یکی از پناهندگان کرد ایران که در یکی از احزاب اپوزیسیون هم عضو است، ماجرای تن‌فروشی در کردستان را بسیار پیچیده‌تر از یک معضل اجتماعی و درآمدزایی می‌داند.
او معتقد است نهادهای امنیتی ایران در ورود دختران تن‌فروش به کردستان نقش اساسی دارند: «در مواردی شاهد بوده‌ایم بعضی از این زنان که دارای بیماری‌های واگیر بوده‌اند، به داخل برخی از احزاب اپوزیسیون کرد ایران نفوذ کرده و مشکلاتی را بوجود آوردند. در برخی موارد عکس این قضیه هم صادق است. یعنی این زنان جذب سیستم اطلاعات کردستان شده‌اند.» 
تایید چنین روایت هایی دشوار است ولی تایید روایت هایی از سرنوشت دختران ایرانی فروشنده سکس چندان دشوار نیست، کافی است به اربیل بروید و گشتی در خیابان های شلوغ شهر بزنید، آنها آنجا هستند، مانند دبی، کوالالامپور، آنتالیا و یا استانبول .

منبع ایران وایر