Sunday, January 4, 2015

نخستین زن ایرانی‌تبار بر کرسی قضاوت شهر نیویورک




به گزارش کوینس پر - مژگان کهنیم با پیروزی در انتخابات حوزه قضایی کویینز در شهر نیویورک به عنوان قاضی دادگاه‌های مدنی این کلانشهر امریکا بر کرسی قضاوت نیویورک نشست. این نخستین بار است که یک زن ایرانی‌ آمریکایی در نیویورک به مقام قضاوت نایل می‌گردد.

خانم کهنیم بیش از بیست سال سابقه فعالیت قضایی در ایالت‌های شرق آمریکا را دارد و در سال 1979 و پس از انقلاب ایران به آمریکا مهاجرت کرده است. او که دکترای خود را در رشته حقوق از دانشکده حقوق قضایی نیویورک دریافت کرده‌است، پیش از این نیز در چندین نهاد قضایی در نیویورک با مسئولیت‌های مختلف، مشغول به فعالیت بوده‌است.

انتخابات مربوط به حوزه قضایی کویینز نیویورک در ماه نوامبر سال گذشته میلادی برگزار شد و پس از اعلام آرای این انتخابات قاضی مژگان کهنیم- لنسمن از ابتدای سال جاری میلادی دوره قضاوت خود را آغاز کرد.

دوره‌های انتخابی قضات در آمریکا ده ساله است و قضات منتخب پس از ادای سوگند در مراسمی رسمی کار خود را آغاز می‌کنند.

پیش از این سابقه حضور زنان ایرانی آمریکایی در سیستم قضایی آمریکا، خاطره حضور موفق خانم اشلی تبدور را در مقام قاضی عالی رتبه در کالیفرنیا به خود دیده است.

همسر خانم کهنیم آقای ری لنسمن از اعضای پر نفوذ شورای شهر نیویورک و چهره‌های تاثیرگذار و نزدیک به حزب دمکرات است.

حوزه قضایی کویینز در نیویورک یکی از 5 حوزه اصلی قضایی در این شهر است که به دلیل تمرکز جمعیت و گستردگی نوع پرونده‌های قضایی اهمیت ویژه در سیستم قضایی ایالات متحده آمریکا دارد.