Thursday, January 21, 2021

هفت راه نفوذ بدافزار به وسایل الکترونیکی

 


۷ راه نفوذ بدافزار به وسایل الکترونیکی

بدافزار یکی از تهدیدات متداولی است که شهروندان اینترنتی هر روزه با آن مواجه می‌شوند. اغلب کاربران در مورد انواع مختلف بدافزارها اطلاعات زیادی دارند، اما از نحوه آلوده شدن سیستم به بدافزار آگاهی چندانی ندارند. در این مقاله قصد داریم روشهای متداول نفوذ بدافزارها را بررسی کرده و راه حل مقابله با آن را ارائه دهیم.

فیشینگ و هرزنامه:

معمولا هدف اصلی ایمیل‌های فیشینگ، فریب کاربران و دریافت اطلاعات حساسی مثل نام کاربری، رمز عبور یا هرگونه اطلاعات قابل شناسایی دیگر می‌باشد. برخی اوقات ایمیل‌های فیشینگ طوری طراحی می‌شوند تا کاربر گمان کند آن را طرف یکی از وب‌سایت‌ها قانونی دریافت کرده و در نتیجه بر روی لینک یا فایل پیوستی که در داخلش قرار داده شده، کلیک کند. فایل یا لینک تعبیه شده در داخل ایمیل ممکن است دارای بدافزار باشد که دانلود کردن یا کلیک بر روی آن می‌تواند باعث آلوده شدن سیستم شما شود.


به همین علت توصیه می‌کنیم قبل از کلیک کردن بر روی لینک‌های دریافتی از طریق ایمیل، نشانگر ماوس را بر روی آن نگه دارید (کلیک نکنید). در گوشه سمت چپ مرورگر آدرس لینک نمایش داده خواهد شد، اگر بین آدرس و لینک نوشته شده، یا ارسال کننده ایمیل و لینک تفاوتی وجود داشته باشد (برای مثال ایمیل از طرف گوگل ارسال شده اما لینک هیچ ارتباطی به گوگل ندارد)، به هیچ عنوان بر روی آن کلیک نکنید. معمولا در این ایمیل‌ها، اشتباهات نوشتاری و گرامری زیادی دیده می‌شود.


وب‌سایت‌های کلاهبرداری:


گاهی اوقات هکرها برای جلب اعتماد کاربران، وب‌سایت‌های معروف را جعل می‌کنند. در این روش، وب‌سایتی جعلی از روی‌ سازمان، برند یا فروشگاه معروفی ساخته شده و نام دامنه آن طوری طراحی می‌شود که کاربر نتواند در اولین نگاه تفاوت‌های کوچک آن را تشخیص دهد. این وب‌سایت‌ها هرقدر هم با دقت طراحی شود، دقیقا همانند وب‌سایت اصلی نخواهد شد. در اینجا هدف هکر، فریب قربانی و کاربران است تا بر روی لینک بدافزار مورد نظرشان کلیک کنند.


برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام چنین وب‌سایتهایی بهتر است آدرس صفحه مورد نظر خود را به صورت مستقیم در نوار آدرس درج کنید، یا آن را در موتورهای جستجوگر مطمئن سرچ کنید.


استفاده از فلش یواس‌بی:


امروزه اغلب کاربران برای انتقال داده‌های خود (بین سیستم‌های شخصی یا بین افراد) از حافظه‌های خارجی استفاده می‌کنند. در میان حافظه‌های خارجی، فلش‌های یو‌اس‌بی از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما خطرات خاص خود را نیز به همراه دارد. برای مثال برخی از هکرها از روش فلش گمشده، برای انتقال بدافزار خود استفاده می‌کنند. در این روش هکر فلشی را به ویروس آلوده کرده و آن را در مکان‌های پر رفت و آمد و در محلی قابل مشاهده رها می‌کنند. اگر فردی با تصور اینکه فلش گم شده و می‌توان با وصل کردن آن به سیستم اطلاعاتی در مورد صاحبش پیدا کرد، فلش را به سیستم خود متصل کند. در نتیجه، بلافاصله سیستم خود را به بدافزار آلوده خواهد کرد.


اگر مراقب فلش شخصی خود نباشید، ممکن است چندین سیستم را به همان ویروس آلوده کنید. برای اینکه بتوانید از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید، بهتر است از یک آنتی ویروس بروز و مطمئن استفاده کرده و هرگاه .


اشتراک گذاری فایل‌ها و تورنت:


در سالهای گذشته سیستم‌های اشتراک گذاری فایل همتا به همتا (P2P) و تورنت، مرکزی برای دانلود غیر قانونی بازی، فایل‌های رسانه‌ای، نرم افزار و … بوده، اما بسیاری از توسعه دهندگان برای انتشار محصولات متن باز و آهنگسازان برای انتشار ترانه‌های خود نیز از این کانال‌ها استفاده می‌کنند. هکرها هم برای تزریق فایل‌های مخرب خود از سیستم تورنت استفاده می‌کنند. در تحقیقات جدید تیم ESET مشخص شده که هکرها برای انتشار بدافزار سرقت رمز ارز، از پروتکلهای بیت تورنت و شبکه تور استفاده کرده‌اند.


برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این روش نیز، باید از وی‌پی ان استفاده کنید. همچنین باید از فایروال مناسب (که وظیفه بررسی ترافیک دریافتی از وب را بر عهده دارد) استفاده شود.



بدافزارها یکی از تهدیدات متداولی است که شهروندان اینترنتی هر روزه با آن مواجه می‌شوند. اغلب کاربران در مورد انواع مختلف بدافزارها اطلاعات زیادی دارند، اما از نحوه آلوده شدن سیستم به بدافزار آگاهی چندانی ندارند. در این مقاله قصد داریم روشهای متداول نفوذ بدافزارها را بررسی کرده و راه حل مقابله با آن را ارائه دهیم.


نرم‌افزارهای دستکاری شده


این روش ممکن است همانند روشهای قبلی متداول نباشد اما بازهم احتمال دستکاری نرم‌افزارهای محبوب و مشهور توسط هکرها وجود دارد. برای مثال اخیرا نرم‌افزار CCleaner توسط هکرها دستکاری شده بود. در این روش، بدافزار به داخل اپلیکیشن تزریق می‌شود. هر کاربری که آن را دانلود و نصب کند، بدافزار را هم بر روی سیستم خود نصب خواهد کرد.


از آنجایی که اپلیکیشن‌های مشهوری مثل CCleaner، جزو نرم‌افزارهای قابل اعتماد هستند، کاربران دقت چندانی در نصب آن به خرج نمی‌دهند. برای مقابله با این روش، بهتر است نرم‌افزارهای خود را از منابع مطمئن دانلود کنید.


آگهی افزار: 


در اغلب وب‌سایت‌ها، هر گاه بر روی صفحه کلیک می‌کنید، یک پنجره فرعی باز شده و تبلیغاتی را به شما نمایش می‌دهد. برخی وب‌سایت‌ها نیز به محض بارگذاری صفحه، آگهی‌های مختلفی را به کاربر نمایش می‌دهند. هدف اصلی این آگهی‌ها، ایجاد درامد برای صاحب وب‌سایت است. اما در برخی موارد این تبلیغات با بدافزار نیز همراه هستند. کلیک کردن بر روی آنها موجب دانلود شدن بدافزار خواهد شد. در برخی از این آگهی‌ها از روشهای بسیار زیرکانه‌ای استفاده می‌شود. برای مثال آگهی به کاربر هشدار می‌دهد که سیستم او به ویروس آلوده است و برای حل آن باید آنتی ویروس معرفی شده در آن آگهی را دانلود و نصب کند. در واقع کاربری که این به اصطلاح آنتی ویروس را بر روی سیستم خود نصب می‌کند، داوطلبانه سیستم خود را به بدافزار آلوده کرده‌است.


ساده‌ترین روش برای اجتناب از این آگهی‌افزاراها نصب افزونه‌های متوقف کننده تبلیغات مثل AdBlock می باشد. همانطور که از نام این افزونه‌ها پیدا است، وظیفه آنها جلوگیری از نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌ها است.


نرم‌افزارهای جعلی:


آخرین مورد در لیست، به نرم‌افزارهای جعلی اشاره دارد که بیشتر بر روی تلفن‌های همراه دیده‌ می‌شود. این اپلیکیشن‌ها، طراحی نرم‌افزار اصلی را جعل می‌کنند تا کاربران نتوانند تفاوتی بین آنها قائل شده و در نهایت اپلیکیشن جعلی را دانلود کرده و تلفن همراه او را آلوده کنند. این اپلیکیشن‌ها در هر زمینه‌ای ساخته شده‌اند و بیشتر با روندهای بروز فعالیت می‌کنند. به زبان ساده‌تر هر موضوعی که داغ‌تر باشد (مثل COVID-19) اپلیکیشن‌های جعلی تولید شده در آن زمینه بیشتر می‌شود. با نصب برنامه‌های جعلی، ممکن است تلفن همراه قربانی به باج‌افزار، بدافزار، کی لاگر، جاسوس‌افزار و غیره، آلوده شود.


برای مقابله با چنین حملاتی بهتر است همیشه اپلیکیشن‌های خود را از منابع مطمئن و اصلی دانلود کنید. علاوه بر این، در مورد اپلیکیشن‌هایی که در برخی مناطق فیلتر یا غیر قابل استفاده هستند، از دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مشابه خود داری کنید. برای جلوگیری از دسترسی ناخواسته به دستگاه خود، بهتر است همیشه سیستم عامل آن را بروز نگه دارید و همه اپلیکیشن‌ها را به صورت مرتب بروز رسانی کنید.

منبع تریبون زمانه 

No comments:

Post a Comment