Tuesday, May 26, 2020

قتل فجیع دختر ۱۳ ساله گیلانی به دست پدر



به نام ناموس؛ قتل فجیع دختر ۱۳ ساله گیلانی به دست پدر
ایران وایر - «رومینا دانش‌آموز سیزده‌ساله تالشی به جرم عاشق شدن و فرار به‌قصد ازدواج با پسری که دوستش داشت دستگیر شد و با اینکه اصرار کرده بود او را به پدرش تحویل ندهند، توسط قاضی دادگاهی در شهرستان محل اقامتش به خانواده‌اش بازگردانده شد. متاسفانه او پنج‌شنبه اول خرداد به شکلی فجیع در خواب توسط پدرش به قتل رسید.»

این جملات متن پیغام یک منبع نزدیک به خانواده «رومینا اشرفی» است. دختر ۱۳ ساله اهل شهرستان حویق از توابع تالش در استان گیلان. شهر کوچکی که نزدیک به ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد، طبعا همه در آن همدیگر را می‌شناسند و خبر فرار یک دختر نوجوان در آن به‌مثابه شهرهای کوچک دیگر در ایران می‌تواند به بهانه «بی‌آبرویی» به یک فاجعه تبدیل شود.
ماجرای خشونت‌های منجر به قتل در مورد زنان در ایران، قصه امروز و دیروز نیست. در کشورهایی مانند ایران که تفکر قیم‌مآبانه و مردسالار، مرد را مالک و صاحب زن می‌داند و هر رفتار خارج از چهارچوب‌های برساخته خود را نوعی «بی‌آبرویی» تلقی می‌کند، زنان و دختران اولین قربانیان خشونت‌های این تفکر خواهند بود.
روز ۲۴اردیبهشت۱۳۹۹ یعنی تنها ۶ روز پیش از اتفاقی که برای رومینا رخ داد، خبر قتل «هاجره حسین‌بُر»، زن جوان بلوچی که به دست همسرش به قتل رسید توسط «کمپین فعالان بلوچ» منتشر شد. نزدیکان همسر هاجره می‌گفتند که او قربانی مسايل ناموسی شده اما بستگان و همسایگان هاجره، همسر او را تحت‌تاثیر مواد مخدر توصیف کرده و می‌گفتند هر بار تا مرز مردن هاجره را کتک می‌زده و این بار این ضرب و شتم‌ها منجر به مرگ زن جوان شده است. پس از رسانه‌ای شدن خبر قتل هاجره، خبر کشته شدن زن دیگری در سیستان‌وبلوچستان رسانه‌ای شد. «زبیده»، زن چهل‌ساله‌ای که گفته می‌شد توسط همسرش به آتش کشیده شده و براساس ادعای نزدیکانش، همسرش تلاش کرده بود این قتل را به شکل خودسوزی صحنه‌سازی کند و بعد از محل ارتکاب قتل متواری شده بود .
منبع آگاهی که درباره قتل رومینا با ایران‌وایر گفتگو کرده است می‌گوید: «رومینا متولد ۱۳۸۵ بود. با پسری از همشهری‌هایش دوست شد. خانواده‌اش سنتی نبودند اما پدرش خشن، معتاد و بیکار بود. فرار او شاید بیشتر از شرایط و محیط خانه بود. قتلش خیلی فجیع بود. پدرش هم بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شده است اما چه فایده‌ای دارد؟ رومینا مرده است. آن‌هم به بدترین شکل ممکن.»
بنا به گفته این منبع آگاه وقتی رومینا و پسر همراهش که به دلیل حفظ امنیت او از افشای نامش خودداری شده بازداشت شدند، هم در زمان انتقال به دادسرا برای تشکیل پرونده و هم در طول دادگاه به‌کرات از ماموران، مسئولان نیروی انتظامی و قاضی خواهش کرده بود که او را به خانواده‌اش تحویل ندهند. رومینا به ماموران گفته بود که در خانه پدرش بعد از این اتفاق امنیت جانی نخواهد داشت: «متاسفانه قاضی با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به‌جای سپردن رومینا به یکی از اقوام یا نزدیکان تا فروکش کردن خشم پدر او را به خانه پدرش فرستاد. از طرفی نزدیکان این خانواده هم به‌جای وساطت و گرفتن میانه، با گفتن حرف‌های تحریک‌آمیز آتش خشم پدر رومینا را شعله‌ورتر کرده و به بروز چنین فاجعه‌ای کمک کرده‌اند.»
به گفته این منبع آگاه، پدر رومینا در هنگام ارتکاب قتل در شرایط عادی نبوده و همین می‌تواند موجب تخفیف در مجازات او شود: «پدر رومینا به اعتراف خودش در زمان ارتکاب به قتل تحت‌تاثیر قرص‌های روان‌گردان بوده است. همان‌طور که گفتم این خانواده مذهبی نبودند اما پدر معتاد بود. صبح روز اول خرداد، مادر رومینا را به بهانه‌ای از خانه بیرون می‌فرستد و از خلوتی خانه و خواب بودن رومینا استفاده کرده و با ضربه یک جسم سخت و برنده گلوی دخترک را بریده و او را به قتل رسانده است. آن‎‎طور که در کانال‌های محلی خبر درج‌شده شاهدان گفته‌اند صحنه قتل خیلی هولناک، فجیع و ناراحت‌کننده‌ای بوده است.»
پدر رومینا به گفته شاهدان و منابع خبری محلی حالا بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شده است اما او از نگاه قانون، قیم و صاحب‌اختیار دخترش به شمار می‌رود. دختری که به‌زعم همین قانون، نافرمان، چموش و سرکش بوده و قصد داشته با جوانی از خانه فرار کند.
مطابق قانون مجازات اسلامی قتل رومینا توسط پدرش مشمول مجازات مرسوم قتل عمد یعنی «قصاص» نخواهد بود. چراکه ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی می‌گوید «پدر یا جد پدری كه فرزند خود را بكشد قصاص نمی‌شود و تنها به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محكوم خواهد شد.»
تعزیر هم در این فقره از جرایم حکمی معادل ۳ تا ۱۰ سال حبس است. یک حقوق‌دان ساکن ایران در خصوص قتل مشابهی که سال گذشته در روستای فدافن شهرستان کاشمر رخ داد و توسط ایران‌وایر رسانه‌ای شد گفته بود: «متهمان چنین قتل‌هایی به ۳ تا ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم خواهند شد و چون رسیدگی به این نوع پرونده‌ها توسط دادگاه‌های بومی و محلی و قضات همان شهرستان انجام می‌شود عموما حداقل مجازات تعیین خواهد شد؛ یعنی همان سه سال حبس.»




قتل ناموسی در ایران؛ «پدر رومینای ۱۳ ساله ،سر دخترش را در خواب با داس برید»
پلیس استان گیلان گزارش‌ها درباره قتل ناموسی دختری ۱۴ ساله به دست پدرش در روستایی در این استان را تایید کرده است.
پیشتر رسانه‌های محلی گزارش داده بودند که پدر رومینا اشرفی او را با داس در خواب "سر بریده است."
این قتل روز اول خرداد در یکی از روستاهای بخش حویق در شهرستان تالش رخ داد، اما خبر آن چند روز بعد منتشر شد.
مجید رسول‌زاده، سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان بدون نام بردن از مقتول گفته است که متهم در تحقیقات پلیس، انگیزه قتل دخترش را "اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل" عنوان کرده است.
آقای رسول‌زاده گفته "مردی ۳۷ ساله دخترش را با وارد کردن ضربات یک جسم تیز و برنده به ناحیه گردن به قتل رسانده" و "در محل وقوع جرم دستگیر شده است".
به گفته او متهم در تحقیقات پلیس گفته است که دخترش "به قصد ازدواج با مردی ۳۰ ساله بر خلاف رضایت او به دلیل اختلاف سنی زیاد" از منزل فرار کرده بود.
به گفته مقام‌های قضایی پدر رومینا در بازداشت است و "تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد."
رسانه‌ها چه گفتند؟
رسانه‌های محلی در گیلان گزارش داده بودند که رومینا اشرفی در رابطه‌ای بوده که خانواده او به شدت مخالف آن بوده‌اند و به همین دلیل از خانه فرار کرده است.
اما پلیس بعد از گزارش خانواده‌ها او و مرد همراهش را دستگیر کرده است. به گفته شاهدان محلی رومینا از ترس جانش نمی‌خواسته به خانه برگردد اما پلیس "طبق قانون" او را تحویل خانواده‌اش داده است.
بنا بر این گزارش‌ها بعد از بازگشت به خانه، پدر رومینا در خواب به سراغ او می‌رود و ابتدا سعی می‌کند او را خفه کند، اما نمی‌تواند و با داس گردن او را می‌برد و "سرش را از تنش جدا می‌کند."
مادر رومینا بعد از دیدن این صحنه با شیون و فریاد همسایه‌ها را خبر می‌کند و در نهایت پلیس پدر رومینا را دستگیر می‌کند.
جان احمد آقایی، معاون دادگستری گیلان درباره قتل رومینا گفته است: "پس از اینکه فرزند تحویل خانواده می‌شود آنها شب را در منزل یکی از بستگان در آستارا ساکن می‌شوند و شرایط کاملا معمولی و طبیعی بوده است، ولی فردای آن روز به روستای خود بر می گردند و مشخص نیست آنجا چه اتفاق غیر عادی رخ داده است که در هنگام غروب و وقتی دختر در خواب بوده، پدر، دختر خود را به قتل می‌رساند."
آقای آقایی گفته است که این پرونده "به صورت ویژه" رسیدگی خواهد شد.
قتل عاطفه و نگاهی به پدیده فرزندکشی
فیلم خانه پدری بار دیگر توقیف شد
خانه پدری؛ جنگ پنهان و سیاست بازی
نام "قاتل" روی اعلامیه ترحیم
این قتل ناموسی در فضای مجازی بازتابی گسترده همراه با شوک و ناباوری داشته است.
تصویری از اعلامیه ترحیم این دختر ۱۴ ساله دست‌به‌دست می‌شود که نام پدر او زیر نام مقتول و به عنوان اولین اسم از افراد صاحب عزا دیده می‌شود.
این موضوع در کنار سرنوشت قضایی پرونده موجی از نفرت و انتقاد را در میان کاربران و شبکه‌های اجتماعی ایجاده کرده است.
بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران پدری که فرزندش را بکشد قصاص نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گیلان قتل رومینا را "نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق کودک" خوانده و گفته "این اتفاق به دلیل فقر آگاهی و وجود باورهای متعصبانه" افتاده است.
رضا جعفری سدهی گفته به دلیل ماهیت جرم، دادستان "مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوان به عنوان مدعی‌العموم" وارد عمل شده است.
دو روایت متفاوت
سایت میدان در گزارشی با مردی که گفته شده دوست رومینا اشرفی بوده و همین طور عموی مقتول صحبت کرده که دو روایت متفاوت از ماجرا تعریف کرده‌اند.
در این گزارش، بهمن ۳۵ ساله گفته است که پدر رومینا به دلیل آن که "مذهب ما یکی نبود" مخالف ازدواجشان بوده و در پی این مخالفت‌ها رومینا از او خواسته که "او را فراری بدهد".
او می‌گوید آنها با هم فرار کرده‌اند تا این که پدر رومینا از او به دلیل "آدم‌ربایی" شکایت کرده و در نهایت پلیس آنها را دستگیر کرده است.
بهمن گفته است که یک شب در بازداشت بوده اما چون رومینا در بازجویی‌ها گفته که به اجبار همراه او نرفته، آزاد شده است.
اما اسفندیار اشرفی، عموی رومینا در گفت‌وگو با سایت میدان، بهمن را متهم کرده که "با زور و تهدید" رومینا را با خود برده و شش روز او را نگه داشته است.
او می‌گوید: "بعد از این موضوع حتی ما خواستیم که بیایند و خواستگاری کنند اما خانواده آن پسر گفتند نه، پسر ما اشتباه کرده است. حتی عاقد آمده بود که عقدشان کند اما آن پسر قصدش چیز دیگری بود."
عموی مقتول می‌گوید مادر ۴۰ ساله رومینا شرایط روحی خوبی ندارد و زندگی برادر شش ساله رومینا "نابود شده است."