Tuesday, February 25, 2020

برای اولین بار، پادشاه سعودی یک خاخام اسرائیلی را در کاخ سلطنتی به حضور پذیرفت



برای اولین بار، پادشاه سعودی یک خاخام اسرائیلی را در کاخ سلطنتی به حضور پذیرفت

تایمز اسراییل به فارسی
ظاهرا برای اولین بار در تاریخ مدرن، هفته گذشته یک خاخام در ریاض با پادشاه عربستان ملاقات کرد.
در راستای تمایل سلطنت به گشودن درها به روی جهان غرب، شاه سلمان، خاخام دیوید روزن از اورشلیم را در کاخ سلطنتی خود در پایتخت عربستان به حضور پذیرفت.

روزن در انگلستان به دنیا آمده و سالها پیش به اسرائیل مهاجرت کرده و اکنون عضو کمیسیون خاخامی ارشد اسرائیل در گفتگوهای بین المللی است. روزن دو روز و نیم در عربستان بسر برد تا در نشست گفتگوهای بینادینی و بینافرهنگی مرکز شاه عبدالله، که خود نیز از مدیران شورای آن است، شرکت جوید.
این مرکز که در وین قرار دارد، به ک.آ.آی.سی.آی.‌آی.دی. معروف است و هشت سال پیش از سوی شاه پیشین سعودی، عبدالله بنیان گزارده شده اما پادشاه هرگز این شورا را به کاخ سلطنتی در ریاض دعوت نکرده بوده است.
روزن هفته گذشته به تایمز اسرائیل گفت «بی نظیر بود. تجربه ای بود بسیار ویژه.». «و فقط منحصر به ملاقات با شاه نیز نبود. هیجان انگیزترین بخش آن دیدار با جوان ها و احساس آنها از تحولی که بر کشورشان واقع می شود، بود».
روزن گفت، نشست هفته گذشته در واقع اولین باری بود که گروه بینادینی به حضور شاه سلمان پذیرفته می شد.
همین دو سال پیش، مقامات سعودی «حتی فکر دعوت از ما را نیز به ذهن راه نمی دادند. وی افزود، از این منظر، نشستی که در کاخ سلطنتی صورت گرفت، «دقیقه ای انقلابی» بود.
روزن که مدیر امور بینادینی کمیته یهودیان آمریکا است، یکی از ۹ تن اعضای شورای ک.آ.آی.سی.آی.آی.دی. است که در ملاقات با شاه حضور داشت، و تنها کسی بود که یهودیت را نمایندگی می کرد. هشت تای دیگر نمایندگان آیین بودایی، مسیحیت، هندو، و اسلام بودند.
سازمان فوق در بیانیه مطبوعاتی خود گفت «متولی دو مسجد مقدس از اعضای شورا که جلسه خود را برای اولین بار در ریاض برگزار می کردند، استقبال کرد و بر اهمیت نقش ک.آ.آی.سی.آی.آی.دی. در تحکیم اصول گفتگو و همزیستی میان ادیان و فرهنگ های گوناگون، و پیشبرد ارزش های اعتدال و رواداری، و مبارزه با هرگونه تندروی و تروریسم تاکید نمود».