Wednesday, January 8, 2020

پمپئو: دیپلمات‌های آمریکایی با اپوزپسیون ایران تماس نگیرند



پمپئو: دیپلمات‌های آمریکایی با اپوزپسیون ایران تماس نگیرند
دویچه وله 
وزیر خارجه آمریکا از مقامات این کشور خواسته که تماس با شش گروه اپوزیسیون ایران را محدود کنند. سازمان مجاهدین و کومله در میان این گروه‌ها قرار دارند. دلیل امر احتمال تشدید تنش با جمهوری اسلامی و سوابق آنها عنوان شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در دستوری محرمانه، از دپیلمات‌ها و مقام‌های رسمی آمریکا خواسته که تماس با مخالفان رژیم را محدود کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در متن این دستور گفته شده که بسیاری از مخالفان تبعیدی رژیم جمهوری اسلامی می‌کوشند با مسئولان ایالات متحده تماس مداوم داشته باشند تا جلب حمایت کنند و نفوذ بیشتری بیابند، اما بیشترشان در گذشته یا حال، از روش‌های خشونت آمیز برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده‌اند.

پمپئو گفته که تعامل واشنگتن با آنها ممکن است دستیابی به توافقی سازنده با جمهوری اسلامی و جلوگیری از اقدام‌های بی‌ثبات کننده این رژیم را تحت شعاع قرار دهد.
سی‌ان‌ان می‌نویسد که این دستور محرمانه اوایل هفته به کلیه نمایندگی‌های آمریکا در کشورهای مختلف ابلاغ شده اما خبرگزاری "بلومبرگ" نخستین منبعی بود که آن را در روز سه‌شنبه ۷ ژانویه فاش کرد. بلومبرگ نوشت سازمان مجاهدین خلق ایران و حزب کومله از جمله گروه‌هایی هستند که از آنها در متن دستور نام برده شده است.

هادی نیلی، خبرنگار و همکار بی‌بی‌سی فارسی در واشنگتن، نام شش گروه مندرج در دستور یاد شده را به نقل از خبرنگار بلومبرگ در توییتر ذکر کرده است. افزون بر سازمان مجاهدین و حزب کومله، شورای گذار ایران، جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز، جنبش آزادیبخش ملی آذربایجان جنوبی و حزب دمکرات کردستان ایران در دستور وزارت خارجه آمریکا به چشم می‌خورد.

همزمان با انتشار خبر این دستور، وزیر خارجه امریکا در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که فشار حداکثری به ایران باعث کاهش شدید بودجه این کشور شده و گفت: «ما ایران را در شرایطی قرار دادیم که هیچگاه در آن نبوده و مجبور به انتخاب‌های سخت شده است.

مایک پمپئو در این کنفرانس تاکید کرد که آمریکا هر تهدیدی را جدی می‌گیرد و جمهوری اسلامی در صورت اقدام علیه منافع ایالات متحده پاسخ قاطعی خواهد گرفت. او هم‌چنین تکرار کرد که تصمیم به کشتن قاسم سلیمانی باعث نجات جان بسیاری افراد شد.