Monday, December 30, 2019

متوسط عمر ازدواج ۹ سال شد



متوسط عمر ازدواج ۹ سال شد
براساس داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور، تعداد ازدواج‌های ثبت شده حدوداً 3 برابر طلاق است و متوسط عمر ازدواج‌هایی که به طلاق منجر می شود 9 سال شده است.
اعتمادآنلاین:  براساس آخرین اطلاعات موجود از طریق داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور در 9 ماهه امسال، 426 هزار و 99 واقعه ازدواج  و  132 هزار 618 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
در زمان طلاق میانگین سن زنان 32.3 سال و میانگین سن مردم در زمان طلاق 37.2 گزارش شده است و بیانگر آن است که سن طلاق در کشور کاهش یافته است.
نسبت ازدواج به طلاق در کشور چه میزان است؟
در شرایط فعلی نسبت طلاق به ازدواج 33 درصد است یعنی در نظام ثبت احوال، نسبت طلاق های ثبت شده به ازدواج ها 33 درصد است.
ازدواج 3 برابر طلاق

ادبیات سیاسی، بلاگردانِ مردم ستمدیده



ادبیات سیاسی، بلاگردانِ مردم ستمدیده
مهدی سلیمی
شرایط اضطراری
روزی شاملو -در شرایط اجتماعی سال‌های پس از کودتای مرداد ۱۳۳۲ – در مورد اشعار سپهری گفته بود: «چطور می‌توان وقتی که سر آدم‌های بی‌گناه را لب جوب می‌بُرند و من دو قدم پائین‌تر بایستم و بگویم “آب را گل نکنید”!». این شرایط اجتماعی که ضرورتاً هنر و ادبیات را مثل سایر عرصه‌های فرهنگ تحت تاثیر قرار می‌دهد را می‌توان «شرایط اضطراری» نامید. اکنون بعد از قیام دی‌ماه ۹۶ و بویژه بعد از آبان ماه خونین امسال(۹۸)، ما دقیقاً در دل یک شرایط اضطراری واقع شده‌ایم.
البته آنهایی که با هنر به مثابه‌ی یک کالا دارند کاسبی می‌کنند شاید نسبت به چنین شرایطی بی‌تفاوت باشند و هنر دکوراتیو را با تمام ظرافت‌کاری‌‌های ملهم از هنر سنتی ایرانی در گالری‌های آنسوی آب به فروش بگذارند. یا عده‌ای در اتاق عزلت خود همچنان ماجراهای سانتی‌مانتال و ادبیات آپارتمانی را به خورد مخاطب بدهند؛ انگار که آب از آب تکان نخورده است. اما هنرمند متعهد و هنر شهری نمی‌تواند خودش را بیرون از این «شرایط اضطراری» تعریف کند. این تفاوت‌ها حتی می‌تواند بیانگر تفاوت طبقاتی و جهان‌بینی متفاوت مولفان نیز باشد.

Friday, December 27, 2019

این برنامه‌ها را فورا از روی موبایل خود پاک کنید، همین حالا



این برنامه‌ها را فورا از روی موبایل خود پاک کنید، همین حالا
تلفن‌های همراه هوشمند که از سیستم عامل آندروید استفاده می‌کنند، پرکاربردترین نوع تلفن همراه هستند ولی دارندگان این تلفن‌ها باید دائما برنامه‌های نصب شده روی دستگاه خود را بررسی و برنامه‌های خطرناک و به دردنخور را پاک کنند.
کارشناسان شرکت White Ops که در زمینه امنیت اطلاعات فعالیت می‌کند، بیش از 100 برنامه آندرویدی شناسایی کردند که دارای تبلیغات فریبکارانه برای کلاهبرداری از کاربران است. این برنامه‌ها نزدیک به 5 میلیون بار دانلود شده‌اند و همه آنها دارای یک کد برنامه‌نویسی به نام Soraka هستند که برای کلاهبرداری از طریق تبلیغات به کار می‌رود.

این برنامه‌ها کدی دارند که می‌توانند در شرایط خاص، تبلیغات نامناسب و آزارنده را در تلفن‌های همراه کاربران به نمایش بگذارند. برنامه‌های مذکور علاوه بر کارکرد مضر و آزارانده، می‌توانند خود را به خوبی از دید کاربران پنهان کنند تا پیدا کردن و حفظ آنها دشوار شود.
برنامه معروف Best Fortune Explorer که تا کنون بیش از 100 هزار بار دانلود شده نیز یکی از این برنامه‌هاست که باید فورا از روی تلفن همراه حذف شود.
کارشناسان شرکت White Ops فهرست زیر را از این دست برنامه‌ها تهیه کرده و از کاربران خواسته‌اند، آنها را فورا حذف کنند.

Wednesday, December 25, 2019

هلند، بهشت تبهکاران مواد مخدر



هلند، بهشت تبهکاران مواد مخدر؟
آنا هالیگن
بی‌بی‌سی، لاهه
یان اشتراوش، رئیس بزرگترین اتحادیه پلیس هلند می‌گوید این کشور تمام مشخصات یک دولت نارکو را دارد.
او می‌گوید: "به طور قطع مکزیک نیستیم. ما ۱۴ هزار و ۴۰۰ قتل نداریم. ولی اگر به زیربنا و پول‌های کلان ناشی از جنایات سازمان یافته یعنی اقتصاد موازی و همتراز، نگاه کنید می‌بینید که بله، ما دارای یک دولت نارکو هستیم."
دولت نارکو اصطلاحی است که به کشورهایی اشاره می‌کند که تجارت غیرقانونی مواد مخدر با استفاده از قدرت و ثروت خود در نهادهای مشروع حکومتی نفوذ می‌کند.
این سخنان، بیانگر احساسات جامعه‌ای بود که از قتلی که از عملیات معمول دنیای جنایتکاران حرفه‌ای فراتر بود، تکان خورده بود.
تیراندازی مهلک به درک ویرزام، یک برداشت غلط معمول را از بین برد: این که کارتل‌های مواد مخدر تنها اعضای باندهای خودشان را می‌کشند. در ماه سپتامبر گذشته یک پدر ۴۴ ساله دارای دو فرزند، در برابر چشمان همسرش در خارج منزلش در آمستردام با شلیک گلوله کشته شد.

نئولیبرالیسم دقیقاً چیست


تصویر روی جلد کتاب The Handbook of Neoliberalism از انتشارات Routledge در سال ۲۰۱۶ که Kean Birch نویسنده متنی که می‌خوانید از ویراستاران آن است

نئولیبرالیسم دقیقاً چیست؟
کین برچ / مترجم - مریم وحدتی
منبع مقاله زیر سایت Conversation است. نویسنده آن، کین برچ (Kean Birch) دانشیار دانشگاه یورک کانادا و نویسنده‌ی کتاب برنامه‌ی پژوهشی برای نئولیبرالیسم است.
نئولیبرالیسم – به عنوان سیستم اقتصادی مسئله‌زایی که شاید بخواهیم آن را تغییر دهیم – برای من موضوع چالش‌برانگیزی است. مردم برای توصیف این سیستم، به طور فزاینده‌ای از نئولیبرالیسم به مثابه اصطلاحی تحلیلی استفاده می‌کنند. بیش از یک دهه است که من در مورد این مفهوم می‌خوانم و می‌نویسم. با این حال، هرچه بیشتر می‌خوانم، باورمندتر می‌شوم که نئولیبرالیسم قابلیت تحلیلی خود را از دست داده است. به دلیل محبوبیت روزافزون آن در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و بحث‌های عمومی، فهم نئولیبرالیسم به عنوان یک مفهوم، اهمیت حیاتی دارد. برای درک آشفتگی سیاسی و اقتصادی کنونی‌مان، از جمله ظهور بومی‌گرایی که در بِرِگزیت و انتخابات سال گذشته‌ی دونالد ترامپ نقش داشته است، باید ریشه‌هایش را بشناسیم و آن را تعریف کنیم. نئولیبرالیسم به طور مرتب در بحث‌های عمومی در سراسر جهان برای تبیین امور چهل سال گذشته به کار می‌رود. این مفهوم پیش‌تر به سیستم اقتصادی‌ای ارجاع می‌شد که در آن بازار “آزاد” در هر بخش از جهان عمومی و شخصی ما گسترش می‌یابد. تبدیل نقش دولت از ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاه عمومی به مروج بازار و رقابت، این دگرگونی را میسر کرده است.

Monday, December 23, 2019

اینجا نماز اجباری است – روایت سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز



روایت سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز
سپیده قلیان در در متنی مشاهدات خود از زندان «سپیدار» اهواز را تشریح کرده است. او که به علت حمایت از کارگران شرکت هفت تپه دستگیر شد، مدتی از دوران حبس خود را در زندان سپیدار اهواز گذرانده و می گوید سیاهی این زندان را هرگز فراموش نمی کند.
متن او را بخوانید:
این‌جا رقص ممنوع است. دست هم‌دیگر را گرفتن ممنوع است. لباس تنگ، آستین کوتاه، پیراهن کوتاه تا کمر ممنوع است.
«سمیه» هفتهٔ گذشته با آهنگ برنامه «ترانه باران» رقصید. رییس اندرزگاه توبیخ و روانهٔ قرنطینه‌اش کرد. سمیه در قرنطینه خودکشی کرد. ما جنازهٔ سمیه را دیدیم و به گفتهٔ پزشک، اگر دو دقیقه دیرتر متوجه می‌شدند، مرده بود. سمیه پس از ۱۳ سال نرقصیدن، نبوسیدن، زندگی نکردن، می‌خواست تمامش کند. با ملافه خودش را دار زده بود.

Sunday, December 22, 2019

در یک دهه آینده حیات فرازمینی را پیدا خواهیم کرد



در یک دهه آینده حیات فرازمینی را پیدا خواهیم کرد
ناسا برای یافتن شواهد لازم در مورد وجود فرازمینی‌ها، برنامه‌های بسیاری را آغاز کرده و انتظار دارد که وجود آنها را در دهه آینده اثبات کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان ناسا باور دارند که در ۱۰ سال آینده می‌توانند موجودات بیگانه فضایی را کشف کنند. آنها چندین طرح و اکتشاف فضایی را برنامه‌ریزی کرده‌اند که به کشف زندگی فرازمینی‌ها اختصاص دارند.

برنامه‌های ناسا

Saturday, December 21, 2019

جمعیت جهان به مرز هشت میلیارد نفر نزدیک می‌شود



جمعیت جهان به مرز هشت میلیارد نفر نزدیک می‌شود
یک بنیاد آلمانی جمعیت فعلی جهان را بیش از هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون نفر برآورد کرده است. در سال جاری میلادی حدود ۸۳ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده شده است. سازمان ملل شمار ساکنان کره زمین در سال ۲۰۵۰ را هم تخمین زده است.
به گزارش دویچه وله، "بنیاد آلمانی جمعیت جهانی" (DSW) برآورد کرده است که جمعیت کره زمین تا پایان سال جاری میلادی، یعنی ۱۱ روز دیگر، حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر خواهد بود.

Friday, December 20, 2019

نامه‌ی یک جامعه‌شناس به رهبری



نامه‌ی یک جامعه‌شناس به رهبری

رحیم محمدی، مدیر گروه «جامعه شناسی ایران» انجمن جامعه‌شناسان ایران، در نامه‌ای خطاب به رهبری که ۹ آذرماه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد به وقایع آبان ماه پرداخت. پروانه سلحشوری نیز در بخشی از نطق پرحاشیه‌ی خود در مجلس به بخش‌هایی از این نامه اشاره کرد. متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:
بسمه‌تعالی
حضور محترم مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای
با سلام و احترام؛
شاید در آغاز مناسب باشد اشاره کنم، حوزه‌ی پژوهش و اندیشه‌ی نویسنده‌ی این کاغذ غالباً «جامعه‌شناسی تاریخی ایران» است. من معلّم معزولی هستم که به خاطر اندک حرف‌های تخصصی و مستقل که گاهی زده یا نوشته‌ام، از خیلی چیزها محرومم. اینها سخن یک معلم جامعه‌شناسی است که اینک درد وطن و رنج تاریخ را بر ذهن و سینه‌ی خود احساس می‌کند، نه سخن کسی که اهل سیاست و جناح و حزب است. من در اینجا سعی می‌کنم از مجرای قرائتِ تاریخ ایران و مشاهده‌ی اوضاع کنونی‌ جامعه از «ذهنِ پنهانِ انسانِ ایرانی» و «باطنِ جامعه‌ی ایرانی» و «منطق تاریخ معاصر» به صورت فشرده گزارشی جامعه‌شناسانه ارائه کنم و به‌زعم ناقص خود «سخنِ وجود» را آشکار کنم ـ این وجود مسلماً نه آن است که قُدما آنرا در برابر ماهیّت می‌فهمیدند. ـ البته تفصیل برخی از این اجمال‌ها را در دفتری که به اسم «گفتمان‌های جامعه ایرانی» منتشر شده، آورده‌ام.

هرگونه مبارزه برای سرنگونی حکومت اسلامی از جمله مبارزه مسلحانه بر حق و عادلانه است



هرگونه مبارزه برای سرنگونی حکومت اسلامی از جمله مبارزه مسلحانه بر حق و عادلانه است!

بهرام رحمانی
 مبارزه مسلحانه یکی از شیوه ‌های مبارزاتی رایج قرن بیستم در اکثر انقلاب ‌های این قرن بود که راه حلی اساسی برای پیروزی به ‌شمار می ‌رفت. شناخت جایگاه این شیوه مبارزاتی در مرحله انقلاب، در عین این که می ‌تواند به فهم عمیق‌ تری از ماهیت انقلاب منجر شود، در مرحله‌ ای بالاتر می‌ تواند به شناخت جایگاه انسان و جامعه در اندیشه انقلابی و درک تفاوت ‌های بنیادین آن با سایر حرکت‌ های تحول ‌خواه سیاسی جهان معاصر منجر شود.
مبارزه مسلحانه با سازمان دهی جنگ چریکی متفاوت است از این رو، بحث من در این جا، نه سازمان دهی جنگ چریکی، بلکه سازمان دهی تاکتیک مبارزه مسلحانه به عنوان بازوی مسلح حنبش سیاسی – اجتماعی که امروز در جامعه ما و به ویژه پس از کشتار خونین معترضین آبان ماه توسط حکومت اسلامی، به مراحل حساسی رسیده است و جنگ مسلحانه علیه حکومت اسلامی نیز اجتناب ناپذیر شده است.
در نوشتار حاضر تلاش شده است تا با تکیه بر اسناد و تجارب تاریخی، جایگاه مبارزه مسلحانه در انقلاب بررسی شود که در این میان به اندیشه و نگرش انقلابی، توجه ویژه ‌ای شده است.

Thursday, December 19, 2019

دبی متهم اصلی ترور مخالفان ایران در خارج از کشور را دستگیر کرد




دبی متهم اصلی ترور مخالفان ایران در خارج از کشور را دستگیر کرد
العربیه فارسی
نیروهای امنیتی دبی شامگاه دوشنبه 16 دسامبر 2019 رضوان تاگی، شهروند هلندی مغربی‌الاصل را دستگیر کرد که متهم است در ترور مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نقش داشته و متهم اصلی ترور محمد رضا کلاهی صمدی و احمد مولا نیسی است.
رضوان تاگی 41 ساله و شهروند هلند است که در روستای «بن سلیمان» در کوه‌های آمازیغ شمال مغرب به دنیا آمده و یک سارق حرفه‌ای، مزدور اجاره‌ای و تاجر اسلحه و کوکائین است که همکاری نزدیکی با ایران دارد.

Wednesday, December 18, 2019

یگان ویژه»؛ سرکوبگرترین نیروی ضد شورش جمهوری اسلامی



یگان ویژه»؛ سرکوبگرترین نیروی ضد شورش جمهوری اسلامی
نام «یگان ویژه» و سرکوب به هم گره خورده است. طرفداران حکومت می‌گویند یگان ویژه مسئول سرکوب اغتشاشات و آشوبگران است، منتقدان و مخالفان حکومت می‌گویند مسئول سرکوب اعتراضات مردمی و ضد حکومتی.
تاریخچه: یگان ویژه، فرزند کمیته‌ها
عمر «یگان ویژه» تقریباً با عمر شورش‌های خیابانی در جمهوری اسلامی یکی است. اولین شورش شهری بزرگ علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۱ در مشهد به وقوع پیوست. یگان ویژه یک سال قبل از آن متولد شده بود؛ در سال ۱۳۷۰ و پس از ادغام شهربانی و ژاندارمری در کمیته‌های انقلاب به اسم تشکیل نیروی انتظامی. این سه نیرو که ادغام شدند، کمیته‌ای‌ها به‌زودی همه‌کاره نیروی انتظامی شدند و یگانی مخصوص خود تشکیل دادند به نام یگان ویژه پاسداران؛ یگانی متشکل از اعضای تندروترین نهاد امنیتی ایران در دهه ۶۰.
کمیته از نگاه بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم ایران به نهادی مداخله‌گر در زندگی شخصی مردم و گشت‌های رعب‌آور خیابانی‌اش معروف بود. یگان ویژه نیز طی سال‌های بعد و در ۲۸ سالی که از عمر آن گذشته، ثابت کرده که شهرتش اگر بیش از کمیته‌ها نباشد کمتر از آن نیست. اگر شهرت کمیته‌ها در بگیر و ببند و حمله به مهمانی‌ها و گشت و ایست بازرسی بود، یگان ویژه همه این‌ها را در خیابان به برخورد مسلحانه با منتقدان و معترضان و به گلوله بستن و کشتن آن‌ها تبدیل کرد.
هسته اصلی نیروهای یگان ویژه، پاسدارهای لشکر ۲۸ روح‌الله بودند؛ لشکر ویژه کمیته‌ای‌ها در دوران جنگ که در سال ۶۵ با ادغام تیپ موسی بن جعفر و تیپ قوامین تشکیل شده بود. جنگ که تمام شد، هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور بعدی که دوران ماه عسل سیاسی خود را با علی خامنه‌ای رهبر جدید و تازه‌کار جمهوری اسلامی می‌گذراند، با موافقت رهبری تصمیم گرفت شهربانی و ژاندارمری و کمیته‌ها با هم ادغام شوند و نیروی انتظامی تشکیل شود. عبدالله نوری، وزیر کشوری که مورد تأیید همزمان خامنه‌ای و هاشمی بود، مأمور این ادغام شد، فرمانده اول نیروی انتظامی هم از ژاندارمری انتخاب شد؛ سرهنگ محمد سهرابی. اما پنج رئیس بعدی در ۲۷ سال بعد همه از فرماندهان سپاه بودند (رضا سیف‌اللهی، هدایت لطفیان، محمدباقر قالیباف، اسماعیل احمدی مقدم و حسین اشتری). یگان ویژه اما از همان روز اول هم تمام نیروهایش کمیته‌ای بودند و هم فرمانده‌ای کمیته‌ای داشت.
سید مجتبی ۲۱ سال فرمانده یگان ویژه باقی ماند. همه فرماندهان نیروی انتظامی می‌آمدند و می‌رفتند، ولی سید مجتبی با حمایت مستقیم شخص رهبر سر جایش بود.


سید مجتبی، رفیق رهبر و فرمانده یگان ویژه

زنی در تهران در ازای دریافت «ساندویچ فلافل» در قبر تن فروشی می‌کند



زنی در تهران در ازای دریافت «ساندویچ فلافل» در قبر تن فروشی می‌کند
رکنا: زن بی خانمانی که بعد از دو روز گرسنگی سرنوشتی تلخ را تجربه کرد
ثریا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، از سرنوشت تکاندهنده خود و دیگر زنان کارتن خواب در جنوبی ترین منطقه تهران گفت.
او می گوید از آن شب به بعد کابوس می بیند و گریه می کند اما می داند اگر بازهم در آن شرایط وحشتناک گرفتار شود شاید بدون تردید باز داخل قبر برود و خودش را در اختیار مردانی قرار بدهد که از بدبختی او برای امیال خود سو استفاده کنند.
ثریا یک زن در میان زنان بی خانمان زیادی است که سرنوشت های مشابهی دارند. او می گوید از کودکی از قبر می ترسید اما دیگر همه جاهایی که در سرما و باران جان پناه آنها است تفاوتی با داخل قبر ندارند.

Tuesday, December 17, 2019

Monday, December 16, 2019

سیل مهاجرت طبقه متوسط ایران به ترکیه



هر چه رهبر جمهوری اسلامی دستور میدهد مردم درست مخالف آن عمل می کنند.
 
در پی وخیم شدن شرایط زندگی در ایران به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و گرانی کم‌سابقه‌ای که حاصل تحریم‌های آمریکا و فساد دستگاه قدرت در ایران است همچنین تندروی‌های حکومت اسلامی، طبقۀ مرفه ایران بیش از هر زمانی به ترکیه پناه برده است؛ همسایه‌ای که ایرانی‌ها برای ورود به آن نیاز به ویزا ندارند.
بنا بر گزارش نشریه انگلیسی زبان ساندی تایمز، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ هزار ایرانی به این کشور همسایه گریخته‌اند. بخش عمده‌ای از این گروه مهاجران تحصیل کرده و کارآفرینان سکولار بوده‌اند که ترکیه را مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری همچنین فرار از قوانین سخت اسلامی می‌دیدند.

صدام از من پرسید، آیا چیزی درباره ولایت فقیه خوانده‌ای



 صدام از من پرسید، آیا چیزی درباره ولایت فقیه خوانده‌ای؟
غسان شربل - سردبير الشرق الاوسط
یک روز صدام، وزیرمشاور در امورخارجه حامد الجبوری را با این پرسش شگفت زده کرد:« آیا چیزی درباره ولایت فقیه خوانده‌ای؟». پاسخ وزیر منفی بود. صدام گفت:« کتاب کوچکی است که باید بخوانی». بعد به صحبت درباره «بدی‌های خمینی و طمع ورزی‌اش درقدرت» ادامه داد. الجبوری چاره‌ای جز خواندن کتاب نداشت. وقتی به صدام خبرداد، به او گفت:«خواستم بدانی». الجبوری خیلی خوب خلق و خوی رئیس جمهوری را می‌شناخت چون وقتی معاون رئیس جمهوری بود، ریاست دفترش را به عهده داشت. متوجه شد که مسئله «ولایت فقیه» ذهن تصمیم گیرنده در بغداد را به خود مشغول کرده است. گفته‌های الجبوری را منتشر ساختم و بعد ازآن باز با آن مرد دیدار کردم و همان پرسش را از او پرسیدم.

Thursday, December 12, 2019

آیا دین عامل تروریسم است



آیا دین عامل تروریسم است؟
مارک یورگنسمایر

پس از هر حمله‌ی تروریستی، بی‌درنگ می‌پرسیم چه کسی و چرا ممکن است چنین کاری بکند؟ وقتی پای دین در میان است پرسش‌ها تشدید می‌شود. همیشه اوضاع بر همین منوال است، خواه مهاجمان اعضای داعش در حملات پاریس باشند یا چریک‌ها در جنگ داخلی سوریه یا بمب‌گذاران مسیحی در کلینیک‌های سقط جنین در آمریکا یا شهرک‌نشینان خشن اسرائیلی‌ای که آریل شارون، نخست‌وزیر وقتِ کشور، در جریان برچیدن شهرک‌های غزه و کرانه‌ی باختری در اوت ۲۰۰۵ آنها را «تروریست‌های یهودی» خواند.

Wednesday, December 11, 2019

اسلام رحمانی، یک شوخیِ تاریخی



اسلام رحمانی، یک شوخیِ تاریخی
مسعود نقره کار

تازگی ندارد و عجیب نیست، قران و اسلام همین اند. " ازبدو نزول همین بودند".
 تجربه شد که با حُسن نیّت و تلاش برخی به اصطلاح" نواندیشان دینی" رحمانیت در قالب اسلام سیاسی نمی گنجد. صفت های عقلانیت وعدالت و اخلاق و آزادی و دموکراسی وعلم و سکولاریسم چسباندن به اسلام، برچسب های ناچسب از آب در آمد و نتیجه اش تحقیر کردن واهانت به مفاهیم اشاره شده شد. واقعیت زندگی قَدَر و قدرتمند نشان داده است که اسلام، به ویژه اسلام سیاسی " هذیانی جمعی" ست و" ارعاب عقل".

 ابوالفضل بهرام‌ پور، کارشناسِ " روان پریش"ِ اسلام و قران، تازه ترین نماد این " هذیان جمعی"ست. وی حکم کارشناسانۀ مردمی ستم کشیده که جان و جهان در راه دستیابی به عدالت و آزادی گذاشته اند، را اعلام کرده است. این موجود در برابر میلیون ها بیننده و شنونده ازقول اسلام و قران اش گفت :
"طبق آیات قرآن دستگیرشدگان اخیر باید در همان نقطه جنایت در جلوی چشم مردم زجرکش شوند."، "کسانی که در تظاهرات، سربازان مسلح آمریکا بودند و الان دستگیرند، این حکم قرآن در مورد آنها است." این مفسرِ و کارشناس قران با استناد به آیه 33 سوره مائده و عملکرد بزرگان اسلام، دستور " زجرکش کردن " و " به دار آویختن در جلوی چشم عموم" و " قطع دست و پا" ی " مستضعفان" و جوانان سرزمینمان را صادر کرد. این جوجه کلینی، مجلسی، شفتی، خمینی و خامنه ای، این احکام و حرف ها را از خودش در نیاورده، قران ترجمه و تفسیر کرده است :
. "توبه بعد از دستگیری مقبول نیست. این نظر قرآن است. اینها همه‌شان از دم محاربند شک نکنید"

Monday, December 9, 2019

زمان چیست و چگونه به دنیا آمد


زمان چیست و چگونه به دنیا آمد؟
دکتر حسن بلوری
زمان چیست و چگونه به دنیا آمد؟ پرسشی که ذهن انسان را از دیرباز تاکنون به‌‌ خود مشغول کرده است. زمان برای دانش فلسفه یک مؤلفه‌ی اساسی به‌حساب می‌آید و فیلسوفان بسیاری از دوران مصر باستان، هند،، اینکاها و یونان قدیم تا عصر حاضر به آن پرداخته و می‌پردازند.
مقوله‌ی زمان سخت با تجارب روزمره‌ی ما گره‌خورده است. برای مثال، ما پروسه‌‌‌ی حیات را بازگشت‌ناپذیر و یک‌سویه‌ شاهدیم. آیا این به‌معنای وجود زمان، یک‌سویه و جهت‌دار بودن آن است؟ حواس ما یک چنان حالتی‌ را به ما القاء می‌کنند: در شکلِ زمانِ مطلق و جاری شدن یک‌نواخت آن. حالتی که ذکریای رازی و هفتصد سال بعد از او نیوتن آن را با چنان مشخصاتی توصیف نموده‌‌ و سپس کانت آن را نه تنها مطلق بلکه آپریوری، پیشاتجربی، نیز دانسته است. چنین برداشت‌هائی از مقوله‌ی زمان بسیار ساده و در نهایت نادرست و نیازمند تجدید نظر است. برای این منظور لازم است مقوله‌ی زمان را مستقل از حواس بررسی نمود. این امرِ فوق‌العاده مهم با یاری علم فیزیک حاضر عملی می‌باشد. ما از این طریق درمی‌یابیم که باور به زمان مطلق از اساس نادرست است؛ مضافا این‌که الزامی هم برای تصور یک‌سویه بودن آن نیست. از نگاه قوانین پایه‌ای این علم، زمان مطلق و یک‌سویه بودن آن، هرچند در مغایرت با برداشت حسی ما، عینیت ندارند. آیا زمان و جهتِ زمان تنها یک توهم است؟ توهم وجود زمان، توهم تفکیک آن به گذشته، حال و آینده؟۱                                  

Wednesday, December 4, 2019

'نجاست' و 'تکفیر'، کلمات کلیدی برای حذف دگراندیشان در فقه شیعی



'نجاست' و 'تکفیر'، کلمات کلیدی برای حذف دگراندیشان در فقه شیعی
یکی از استدلال هایی که در مقابل اعتراضات مجامع بین المللی به نقض حقوق بشر در ایران ابراز میشود این است که حقوق بشر ایده ای غربی است که به ما ایرانیان تحمیل شده. البته این درست است که اعلامیه حقوق بشر بر اساس اصول انسان دوستی عصر روشنگری در اروپا تدوین شده اما احترام به حقوق رعیت که ما امروز شهروند میخوانیم در گنجینه ادب سیاسی ما نیز وجود داشته است.
قرنها پیش از منتسکیو و روسو، متفکران ایرانی در اندرزنامه ها به شاهان عدالت اجتماعی را بر اساس اخلاقیات عملی انسان مدار تعریف کرده اند که با تفکر اروپای عصر روشنگری اندکی متفاوت است. همه ما این ابیات گلستان سعدی را به یاد داریم که:
بنی آدم اعضا یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضو هارا نماند قرار

Sunday, December 1, 2019

پروانه سلحشوری - معترضان را به اسم دین ذبج کردند؛ بهتر است مجلس تعطیل شود



نماینده مجلس : معترضان را به اسم دین ذبج کردند؛ بهتر است مجلس تعطیل شود
یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید اکثریت نمایندگان مجلس با گرانی بنزین مخالف بودند اما مجلس واقعا «در راس امور» نیست. تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت بنزین در جلسه سران سه قوه گرفته شد و رهبر جمهوری اسلامی هم آن را تائید کرد.
پروانه سلحشوری پیش تر در یک پیام توئیتری پیشنهاد کرده بود با این روند بهتر است مجلس بعدی تعطیل شود.

وی نوشت: «از وقتی بنزین گران شده، مردم در تماس‌های مکرر ابراز نگرانی می‌کنند. هموطنان عزیز، مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش اقتصاد_مقاومتی‌ است».
به نام دین، معترضان را ذبج کردند
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین دیروز در حساب کاربری خود در واکنش به توییت فرمانده پیشین سپاه پاسداران نوشت: «مردم صدای اعتراضشان را رساندند اما با گلوله و بازداشت، جواب کوچک و بزرگ را دادند.»
پاسدار جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود: «(مردم) نمی‌دانند چگونه باید اعتراض‌شان را به گوش ایشان (روحانی) برسانند که بدخواهان فرصت سوء استفاده پیدا نکنند.».

پروانه سلحشوری افزود: «عده‌ای تخریب‌گر در کنار مردمی که فقط به وضع معیشت خویش معترض بودند، قرار داده شدند. قلع و قمع مردم، با جنگ‌جهانی و کربلای چهار مقایسه شد.»
به گفته این نماینده مجلس، "به نام دین، دستور ذبح و شکنجه مردم در سیمای غیرملی" صادر شد
العربیه فارسی