Sunday, September 29, 2019

تنها راه حل، لائیسیته است"، هانری پِنا رویز


تنها راه حل، لائیسیته است"، هانری پِنا رویز،
 هفته نامه ماریان، ترجمه علی شبان

هانری پِنا رویز " ۱" نویسنده و فیلسوف فرانسوی، استادِ عالی رتبه ی دانشگاه های پاریس، معروفیت خود را مدیون ِ کارهای با ارزشی ست که در زمینه ی لائیسیته در فرانسه ارائه داده است . وی، در عین حال، عضوِ کمیته ی ملی پیشنهاد دهندهِ لائیسیته و عضوِ کمیتهِ ی بررسی طرحِ قانونِ ممنوعیتِ هر نوع خود نمائی پوشاکی ( از جمله روسری و.. ) در مدارسِ فرانسه بوده است. از کتاب های او میتوان، تاریخِ لائیسیته (۲۰۰۵) و دیکسیونرِ عاشقان ِ لائیسیته ( ۲۰۱۸) ، که جایزهِ کمیتهِ رِپُوبلیک را از آن خود کرده است، نام برد . نویسنده در این کتاب به بررسی نیروهای محرکه ی لائیسیته و رسالتِ جهانی آن میپردازد . این فیلسوف فرانسوی میگوید که باید بینِ انتقاد از یک مذهب، و یک نگرشِ راسیستی به معتقدانِ آن، مرز کشید . به اعتقاد وی، آنها که میگویند : " ردِ اسلام، موجبِ آزار و اذیتِ روحی و روانی ی مسلمانان میشود " در جواب باید گفت : شاید . ولی هیچکس نمیتواند انتظار داشته باشد که دیگران از آنچه را که او به آن اعتقاد دارد، انتقاد و یا با آن مخالفت نکنند . آنچه را که از اهمیت خاصی برخوردار ست، انتخاب ِ آزادانه ی هر عقیده، مرام و مذهب ست، به شرطی که دیگران را از ضدیت با آن منع نکنیم . آیا خدا ناباوران میتوانند توقع داشته باشند که آن دیگران هم به اتئیسم ( خدا ناباوری ) شان احترام بگذارند و از آن انتقاد نکنند و گرنه به دادگاه احضار خواهند شد ؟ هنگامی که الن گِرِش " ۲"، اسلاموفوبی و آنتی سمیتیسم را با هم مقایسه میکند، دو مفهومی را کنار هم میگذارد که همتای یکدیگر نیستند .آنتی سمیتسم یک راسیسمِ بی بُروبر گرد ست . ولی اگر ما خیلی اصرار داشته باشیم به هر ترتیبی شده، چیزی مقابلِ اسلام ستیزی بگذاریم، بالطبع، جودائیسمو فوبی ست که یهودیت را نشانه میگیرد وبخشی از مردمِ یهود به آن معتقدند و ضدیت با آن ربطی به راسیسم ندارد و نباید موجبِ خشم ِ یهودیان شود . در زیر گفتگوی او با رُنو دِلی، روزنامه نگارِ سر شناسِ فرانسوی را که در شماره بیست و دوم ژوئن ۲۰۱۸در هفته نامه ماریان چاپِ پاریس منتشر شده است، میخوانید . مترجم
 امروزه بعضی ها از " لائیسیته ی آزاد اندیش، تسکین دهنده و مثبت " حرف به میان می آورند، از نگاهِ شما این به چه معناست؟

Thursday, September 26, 2019

فاشیسم و اسلام سیاسی



فاشیسم و اسلام سیاسی
حامد عبدالصمد در سال ۱۹۷۲ متولد شد. پدر او امام جماعت مسجد سنی‌ها در حومه قاهره بود. او در قاهره به تحصیل زبان انگلیسی، فرانسه و ژاپنی پرداخت و در سال ۱۹۹۵ در شهر آوگسبورگ، در جنوب آلمان تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی ادامه داد.
عبدالصمد تا سال ۲۰۰۹ در دانشگاه مونیخ تدریس می‌کرد. او در ژوئیه ۲۰۱۳ به قاهره رفت و درباره رویکردهای فاشیستی «اخوان‌المسلمین» سخنرانی کرد. پس از این سخنرانی یکی از رهبران گروه جماعت اسلامی و سلفی‌ها او را کافر خواند و به مرگ تهدید کرد.
اکنون کتاب تازه‌ای از او به زبان آلمانی و با عنوان «فاشیسم اسلامی» در آلمان منتشر شده است. از این کتاب با حضور نویسنده‌اش، دوشنبه، ۱۳ فروردین (۲ آوریل) در مونیخ رونمایی می‌شود. به این مناسبت روزنامه «تاتس» با حامد عبدالصمد گفت‌و‌گویی انجام داده است. ترجمه آن را می‌خوانید:
در «فاشیسم اسلامی» که به تازگی منتشر کرده‌اید، این نظریه را می‌آورید که فاشیسم در صدر اسلام ریشه دارد. اما آیا چنین نیست که فقط گروه‌های تندرو اسلامی رویکردهای فاشیستی دارند؟

Tuesday, September 24, 2019

آیا درک مقوله زمان برای ما در زمین و فضا متفاوت است؟



آیا درک مقوله زمان برای ما در زمین و فضا متفاوت است؟
وکار پارمیتانو، گزارشگر هوا فضای یورونیوز در این قسمت‌ از برنامه‌هایش از فضا سوال چالش برانگیزی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.
به گزارش یورو نیوز، اینکه آیا درک زمان در روی زمین و در فضا متفاوت است؟ این‌ها بخشی از آزمایش‌هایی است که تیم آنها در ماموریت فضایی‌ مشغول انجام آن هستند. آزمایش‌هایی برای ایستگاه بین‌المللی فضایی که او از آن به نام آزمایش‌های اروپایی یاد می‌کند.
لوکا پارمیتانو، فضانورد ایتالیایی در این بخش از برنامه خود برای مخاطبان یورونیوز از آزمایش‌های در حال انجام در فضا توسط این گروه علمی گزارش داد است.
او می‌گوید: «ما چندین آزمایش در حال انجام داریم، آزمایش‌هایی که دوست دارم شما را در جریان آن قرار بدهم، آزمایش‌های اروپایی است. اسم یکی از این آزمایش‌ها نوتریس است و ما آن را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهیم.»


بررسی رژیم غذایی با همکاری کارشناسانی در زمین و فضا

Saturday, September 21, 2019

چرا دین اسلام نقد می شود؟ - محمد حسین صدیق یزدچی


اژدها را دار دربرف ِِفراق
هین مَکش او را به خورشید ِعراق
تا فسرده می بُوَد آن اژدهات
لقمهء اویی چو او یابد نجات
«مثنوی معنوی/ دفترسوم»


اسلام به مثابه دین ودرمیان انسانهای جوامع مسلمان (معتقد وغیر معتقد) دردوعرصه حضوراثرگذار دارد. کسانی که مسلمان نامیده می شوند، به دو شکل با این دین برخورد دارند.۱ ـــ به اسلام به عنوان ساختاردینی قدسی مدار اعتقاد دارند. دینی که دروجدان [باور] فردی حضورداشته وبه مثابه آداب وسنن ومناسک، به شکل انفرادی یا جمعی به اجرا درمی آید. دراین تلقی مؤمنان یا معتقدان به اسلام ودر هر گرایشی از آن، جز اجرای مناسک دین خود درجستجوی چیزی بیشترمثلا حکومتی دینی نیستند.۲ـــ به اسلام چونان ساختاری سیاسی/حقوقی/ آموزشی/ اقتصادی پای بندند. دراین تلقی یا نگاه، اسلام به نظامی سیاسی مبدّل می گردد. نهادهای جامع وگستردهء سیاسی رادرحیطه های یاد شده مستقر می سازد. وآنگاه به تاسیس دولت/ étatاقدام می کند. پدیده ای که ازسال ۵۷ وچهار دههء گذشته درایران به اجرأ درآمده.

استقراراسلام به مثابه حکومت ونظامی سیاسی/ حقوقی/ فرهنگی وغیره درایران، سرنوشت شومی رابرای این سرزمین رقم زده که مردم ایران از هر قشر و گروهی اجتماعی با تبعات آن آشنا هستند. هرایرانی شخصا ثمرات ویرانگر وضّد انسانی آنرا به جان تجربه کرده. اما به رغم ادعای بسیاری از مدافعان ریز ودرشت اسلام،این سقوط وزوال تاریخی فقط برآمده از شیوهء حکمرانی ولایت فقیه ای ملایان شیعی ومنحصر درآن نبوده بلکه ماهیت و ذات نظام سیاسی اسلام مقتضی آنست که در تحلیلی مناسب دیگر واقعیت آنرا نشان خواهم داد. درهمین مختصر یادآورشوم که بررسی های غیرجاندارانه دربارهء اسلام دو ورسیون از این دین را پیشروی ما می گذارد که من ایندو خوانش را : «اسلام چونان نهادی سیاسی» و «اسلام چونان دینی قدسی/ربوبی» می نامم.

اما دراین نوشتارو با توجه به دوتلقی یادشده ازاسلام، چرائی وضرورت غیرقابل اجتناب نقد، وبعضا ضرورت بررسی های تاریخی دربارهء این دین را به اجمال برمی شمارم.

Friday, September 20, 2019

فرماندهان گردان‌های سایبری بسیج در اولین دوره توانمندسازی؛۸۰ هزار بسیجی در فضای مجازی فعال خواهند شد



فرماندهان گردان‌های سایبری بسیج در اولین دوره توانمندسازی؛۸۰ هزار بسیجی در فضای مجازی فعال خواهند شد
در حالی که نیروهای امنیتی هر روز عرصه را بر فعالان فضای مجازی، روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی تنگ می‌کنند، نخستین دوره توانمندسازی فرماندهان گردان‌های سایبری بسیج صبح روز سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ با حضور حدود ۳۵۰ نفر در اردوگاه آبعلی برگزار شد. سازمان فضای مجازی بسیج چشم‌انداز خود را رسیدن به هزار گردان سایبری در ۵۰۰ شهرستان کشور و رسیدن به ۸۰ هزار بسیجی فعال در عرصه فضای مجازی عنوان کرده است.
به گزارش ایران وایر، تهران‌پرس با اعلام این خبر نوشته است این دوره سه روزه تا روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریور ادامه خواهد داشت.
بنابراین گزارش، شرکت کنندگان در این دوره در حوزه‌های تکنیک‌های تاثیرگذاری در شبکه‌های اجتماعی، راهبردهای تولید قدرت رسانه‌ای، جریان‌سازی سیاسی، تقابل اسلام و غرب از نگاه مدنی، تبیین انتظارات ولی فقیه از شبکه سایبری انقلاب، مراقبت‌های تربیتی فرمانده گردان سایبری، توجیه ماموریت فرمانده گردان و جنگ شناختی را فرا می‌گیرند.
 فرماندهان گردان‌های سایبری بسیج در شش گروه تقسیم و این دوره توانمندسازی را پشت سر می‌گذارند.

Thursday, September 19, 2019

جویس، کوندرا، هدایت و حافظه‌ی تاریخی



جویس، کوندرا، هدایت و حافظه‌ی تاریخی
اکرم پدرام نیا

صادق هدایت نیز مثل جیمز جویس و میلان کوندرا از سنگینی بار گذشته در رنج است اما راه حل را در فراموش کردن آن نمی‌یابد و همواره سایه‌ی سنگین تاریخ سیاه و سنت گذشته در آثارش به تصویر کشیده می‌شود.
ویلیام فاکنر جمله‌ی معروفی دارد که می‌گوید: در آمریکای جنوبی «گذشته هرگز نمی‌میرد. درواقع، گذشته حتا گذشته نیست.» بی‌تردید در دنیای مدرن، گذشته انگار باری است که یکی، فرد یا جامعه، مجبور است در حال، با خود به هر جا بکشد. معمولاً گذشته و تاریخ باری می‌شود بر دوش حافظه‌ی همگانی یا حافظه‌ی ملی. به همین دلیل بسیاری از متفکران قرن بیستم درگیر «بحران حافظه»ای بوده‌اند که علتش وسواس نسبت به قدرت گذشته و بار گذشته بوده است، باری که میلان کوندرا در «کتاب خنده و فراموشی» آن را «بار حافظه» نامیده است. البته فروید، و روی‌هم‌رفته روانکاوها، مجذوب قدرت گذشته بر حال بوده‌اند، اما به گفته‌ی اَن وایت‌هد، «فروید روز به روز بیشتر به این نتیجه رسید که روانکاوی نمی‌تواند بار گذشته را، که بر ما مقدر شده همواره با خود بکشیم، از میان بردارد، زیرا نمی‌توانیم حافظه‌ی گذشته را به‌آسانی پاک و نابود کنیم؛ بی‌شک، همه‌ی تلاش ما برای از میان بردنش، متناقضاً، به بازگشت شدیدتر یا زنده کردن آن منجر خواهد شد.» می‌بینیم که حافظه‌ی جمعی هم پس از تلاش برای فراموشی و نابودی‌اش به همان سرنوشتی مبتلا می‌شود که حافظه‌ی فردی. مثلاً در «سرزمین هرزِ» تی اس الیوت ارجاعات تاریخی و فرهنگی تصویری از دوره‌ای می‌دهد که ارتباطش را با گذشته از دست داده است، جایی که خاطره‌ها قطعه‌هایی هستند که در ساحل ویرانه‌ها کناره می‌گیرند. در این اثر هدف اصلی فراموش کردن است اما به ضد خودش تبدیل می‌شود و به یادآوری قطعه‌های فراموش‌شده می‌انجامد.

رضاشاه به روایت صادق زیباکلام؛ حرف تازه‌ای که نظام دوست ندارد



رضاشاه به روایت صادق زیباکلام؛ حرف تازه‌ای که نظام دوست ندارد
فرامرز داور, ایران‌وایر:
کتاب «رضاشاه» نوشته «صادق زیباکلام»، در ایران مجوز انتشار نگرفته اما توسط ناشری در بریتانیا منتشر شده است. این کتاب درباره مردی است که می‌دانسته ایران باید چه گونه کشوری باشد، برای خود تصویری دقیق در سر داشته و در فرصتی بسیار کوتاه، یعنی ۱۶ سال، بنیان ایرانی مدرن و مترقی را پی‌ریزی کرده که اساس حکومت‌داری امروز ایران است. هرچند با آن ایران مترقی و مطلوبی که او می‌پنداشت، فرسخ‌ها فاصله دارد.
صادق زیباکلام در این کتاب گفته سال‌ها پیش روایت او از رضاشاه با روایت‌های جمهوری اسلامی یکسان بوده و وی را فردی ساخته و پرداخته بریتانیا و عامل اجرای سیاست‌های این کشور در ایران می‌دانسته است: «وقتی تاریخ مصرفش تمام شد، فرزندش، محمدرضا پهلوی را به جای وی آوردند. همانند بسیاری از ایرانیان، این‌ها مجموعه آگاهی‌های من از رضاشاه بود.»

Wednesday, September 18, 2019

عدد و معدود در فارسی



عدد و معدود در فارسی
نویسنده: علیزاده طوسی، زبانشناس

در زبان برای برقراری ارتباط میان عدد و معدود اغلب از واحدهای شمارش متنوعی استفاده می‌شود و نباید در استفاده از این واحدها دچار اشتباه شد.

"عدد" در زبان معمولاً در شمارش اسم به کار می‌رود و به اسمی که عدد در جلو آن آمده باشد، "معدود" می‌گوییم. در عبارت "سیصد سرباز" سیصد عدد است و سرباز معدود. همین عبارت را بسیاری از نویسندگان به صورت "سیصد نفر سرباز" می‌نویسند، که نادرست نیست، ولی کاربرد "نفر" ضرورتی ندارد.

کلمه "نفر" که در این عبارت، بین عدد و معدود می‌آید، در فارسی "واحد شمارش" انسان و مترادف "تن" است. برای هر نوع یا هر گروه از موجودهای جاندار و بیجان معمولاً واحد شمارش معینی به کار می‌رود. در اینجا پرکاربردترین آن‌ها را می‌آورم:

نفر (تن)، انسان: هشتاد نفر پزشک (هشتاد پزشک).
رأس، جانوران: هزار رأس گوسفند، صد رأس اسب.

Tuesday, September 17, 2019

انتشار ویروس Ursnif و باج افزار GandCrab از طریق ماکروهای مایکروسافت وُرد



انتشار ویروس Ursnif و باج افزار GandCrab از طریق ماکروهای مایکروسافت وُرد

محققین امنیت دو جنبش بدافزاری جداگانه کشف کرده ­اند، یکی از آنها انتشار تروجان دزدی اطلاعات Ursnif و دیگری باج افزار GandCrab است. و این در حالی است که باج افزار تنها بر روی قربانیانی تاثیر می­ گذارد که آلوده به ویروس Ursnif باشند.
با این که به نظر می­ رسد این دو جنبش، کار دو گروه مجرم سایبری جداگانه است، تشابهات زیادی در آنها دیده می­ شود. برای مثال هر دو حمله با ایمیل­ های فیشینگ آغاز می­ گردد که در آن یک فایل ورد با ماکروی مخرب قرار داده شده و برای ارسال آن از  PowerShell بدون فایل استفاده می­ کنند.
Ursnif یک بدافزار دزدی اطلاعات است که معمولا اطلاعات حساس را از کامپیوتر آلوده شده می­ دزدد و توانایی جمع آوری اطلاعات بانکی، فعالیت­های اینترنتی، اطلاعات سیستم و فرآیندهای آن، و همچنین پیاده سازی راه­های نفوذ جدید را دارا می­ باشد.
GandCrab باج­ افزاری است که اوایل سال قبل کشف شد و به سرعت در حال انتشار است. مثل هر باج ­افزار دیگری، فایل­های سیستم قربانی را رمزنگاری می­ کند و برای تحویل کلید و رمزگشایی، از قربانی ارز مجازی درخواست می کند. توسعه دهندگان این برنامه، برای پرداخت وجه، پول مجازی DASH درخواست می­ کنند که رد یابی آن بسیار پیچیده است.

Sunday, September 15, 2019

جانورانی که مامور مخفی سی‌آی‌ای بودند



جانورانی که مامور مخفی سی‌آی‌ای بودند

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به‌تازگی ده‌ها پرونده درباره آزمایش‌ و آموزش گربه‌ها، سگ‌ها، دلفین‌ها و پرندگان برای ماموریت‌های سری در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی را منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP)، این پرونده‌های قدیمی، که روز پنجشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در دسترس عموم قرار گرفت، از تلاش سازمان سیا در دوران جنگ سرد برای استفاده از انواع گونه‌های جانوری در ماموریت‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات پرده بر‌می‌دارد.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا زمانی تلاش کرده بود از گربه‌ها به‌عنوان ابزار شنود متحرک استفاده کند و در مغز سگ‌ها تراشه‌های الکتریکی قرار داده بود تا امکان کنترل از راه دور آن‌ها را مطالعه و بررسی کنند.
هرچند هیچ‌یک از این طرح‌های آزمایشی به سرانجام نرسید. پژوهشگرهای سیا تلاش کردند روی آموزش دلفین‌ها متمرکز شوند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند به اهداف خرابکارانه‌شان برسند و درباره میزان پیشرفت زیردریایی هسته‌ای شوروی اطلاعات جمع‌آوری کنند، که شاید بزرگ‌ترین چالش و مانع در برابر نفوذ و قدرت آمریکا در میانه دهه ۱۹۶۰ بود.

Thursday, September 12, 2019

از فلسفه غرب به حافظ و ابن عربی



از فلسفه غرب به حافظ و ابن عربی
به باور جیمز وینستون موریس ژرفترين بُعد انسان و انسانيت عشق است و آثار آيينی و ادبی تلاشی برای بيان اين حقيقت نهفته است. او در گفت‌وگو با دویچه وله از گرایشش به حافظ و ابن عربی می‌گوید.
جیمز وینستون موریس James Winston Morris استاد فلسفه اسلامی در دانشگاه هاروارد است و به تدریس بزرگان فلسفه و ادبیات جهان اسلامی از جمله ابن عربی، حافظ و مولانا می‌پردازد. به باور او ژرف‌ترین بُعد انسان و انسانیت عشق است و آثار آیینی و ادبی تلاشی برای بیان این حقیقت نهفته است. دویچه وله در باره كارها و دیدگاه‌های پروفسور موریس با او گفت‌وگو كرده است.
دویچه وله: چه شد كه از مسیر فلسفه غربی خارج شدید و به حیطه فلسفه شرقی و اسلامی پا گذاشتید؟
موریس: من در یک محیط كشاورزی و دامپروری بزرگ شده‌ام و به پدرم در كارهای كشاورزی كمک می‌كردم. در محیط كاری و به كلیسا كه می‌رفتیم خیلی زود با ذكر و مراقبه عارفانه آشنا شدم. از آنجا كه از سوی خانواده پدری و مادری، تبار بومیان سرخپوست آمریكا را دارم هرگز در محیط كلیسایی و فضاهای مسیحی آمریكا خودم را پیدا نمی‌كردم.

Wednesday, September 11, 2019

اخترشناسان چینی گزارش دادند که توانستند سیگنالی اسرارآمیز را از فضا ثبت کنند



اخترشناسان چینی گزارش دادند که توانستند سیگنالی اسرارآمیز را از فضا ثبت کنند.
به گزارش اسپوتنیک، اخترشناسان چینی گزارش دادند که توانستند سیگنالی اسرارآمیز را از فضا ثبت کنند.
این دانشمندان که روی بزرگترین تلسکوپ کروی جهان کار می کنند، نوسانات پی در پی امواج رادیویی را ثبت کرده اند. آنها موفق شدند منبع این سیگنال های ناشناخته را تعیین کنند. مبنع در فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است. تبدیل این فاصله به کیلومتر تقریبا غیرممکن است، چون رقمی با تعداد باورنکردنی صفر وجود خواهد داشت. با این حال، خیلی زود است که انتظار داشته باشیم این پیام از یک تمدن فرازمینی باشد.
دنیس دنیسنکو، ستاره شناس روسی درباره منشا این سیگنال فضایی می گوید: "به احتمال زیاد، این یک ستاره نوترونی غیر معمول است، یک ستاره جوان، با یک میدان مغناطیسی فوق العاده قدرتمند و از آنجا که مشابه دیگری در کهکشان ما وجود ندارد، این یک شیء بسیار نادر است یا یک شیء در یک مرحله کوتاه تکامل است."

Sunday, September 8, 2019

جاسوسی از کاربران با پرسشنامه‌های آنلاین روانشناسی!



جاسوسی از کاربران با پرسشنامه‌های آنلاین روانشناسی!
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برخی از وبسایت‌های ارائه‌دهنده پرسشنامه‌های روانشناسی، به صورت غیرقانونی به داده‌های شخصی کاربران دست پیدا می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمودو، جستجوی تصادفی در اینترنت، با این تردید همراه است که شاید داده‌های کاربر، در دسترس کسانی قرار گیرند که برای دستیابی به اطلاعات خصوصی دیگران تلاش می‌کنند اما این احتمال نیز وجود دارد که اطلاعات کاربران حتی در قسمت‌هایی از شبکه که امن به نظر می‌رسند هم زیر نظر باشند. موسسه انگلیسی "پرایوسی اینترنشنال"(Privacy International)، گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد حریم خصوصی کاربران حتی در وب‌سایت‌های مربوط به سلامت روان نیز در معرض تهدید قرار دارد.

Friday, September 6, 2019

چرا نمی‌توان به روایات اسلامی اعتماد کرد؟



چرا نمی‌توان به روایات اسلامی اعتماد کرد؟
ب. بی نیاز(داریوش )  - ایران امروز
درآمد
بسیاری از مردم بر این گمان نادرست هستند که دین‌باوری و خداباوری دو روی یک سکه‌اند، یعنی یکی بدون دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد. پنداشتی که از بنیان نادرست است.
پیشینه‌ی خداباوری به چندین هزار سال می‌رسد؛ دست کم، بنا به یافته‌های باستان‌شناسی به ویژه در اسپانیا و فرانسه هم اکنون می‌دانیم که کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری که نشانگر شناخت نخستین انسان‌ها از خود به عنوان یک موجود مستقل است به چهل هزار سال می‌رسد. انسان با شناخت خود به عنوان یک موجود مستقل در طبیعت، مرگ را نیز شناخت. حول محور ترس‌برانگیز مرگ، پرسش‌هایی از قبیل «کی هستم؟ از کجا می‌آیم؟ به کجا می‌روم؟» نیز آرام آرام شکل گرفتند. شاید بتوان گفت که پدیده‌‌های مرگ و خدا دو روی یک سکه باشند، یعنی با شناخت مرگ، خدا نیز آفریده شد.

Thursday, September 5, 2019

نگاهی به داستان نویسی ارنست همینگوی



نگاهی به داستان نویسی ارنست همینگوی

سرخوردگی از چیزهای مقدس و وازدگی از کلمات مجرد یکی از مشخصات اصلی نسل بعد از جنگ جهانی اول بود. جوانانی که با شور و شوق به جبهه جنگ رفته بودند از آنچه مقدس و پرافتخار بود رمیدند و آن قدر کلمات پرطمطراق و صفات عالی در گوششان فرو خوانده شد که حالت آشوب به آنها دست داد. در نظر آنها کلمات مجرد و منتزع «بی آبرو» و «ننگین» شد.
همینگوی بهتر از هر کسی این حالت نسل بعد از جنگ را دریافت، زیرا که خود او در همه آنچه بر این نسل گذشته بود سهیم بود. خود او بیش از هر کسی از چیزهای «مقدس» و «پرافتخار» سرخورده بود.
هنگامی که نخستین مجموعه داستان های بسیار کوتاه همینگوی به نام «در زمان ما» منتشر شد، طرز برخورد تازه ای با زندگی در ادبیات پدید آمد و راه وی برای انتقال احساس و برداشت نویسنده به خواننده ارائه شد.
همینگوی توده انبوه صفات عالی و آه و ناله ها و زاری ها را که مایه و ابزار کار نویسندگان و شاعران «حساس» بود، به عنوان «آشغال» دور ریخت. حقیقت این بود که در آثار این نویسندگان دیگر از تجربه خالص و مستقیم، که هسته اصلی هر کار هنری است، چیزی باقی نمانده بود؛ یا اگر هم احیانا چیزی مانده بود، در پوششی چنان ضخیم از الفاظ «بی آبرو» پنهان می گشت که اثری در دلها نمی گذاشت.
همینگوی دست به انقلاب بزرگی زد و راه بسیار دشواری در پیش پای خود نهاد. «در زمان ما» مجموعۀ چند داستان یا «طرح» بسیار کوتاه بود. ظاهر داستانها چندان مهم و قابل توجه به نظر نمی رسید؛ اما تأثیر آنها فوری و قوی و بادوام بود.

Wednesday, September 4, 2019

آیا اسلام در اصل یک نسخه از مسیحیت است؟ مصاحبه با کارل – هاینتس اولیگ



آیا اسلام در اصل یک نسخه از مسیحیت است؟ مصاحبه با کارل – هاینتس اولیگ، دین‌شناس و اسلام‌شناس درباره‌ی آغاز اسلام

در سالهای گذشته اسلام‌شناسان، زبان‌شناسان و مورخان بر آن شدند تا تاریخ اسلام را از دیدگاه تاریخی- انتقادی مورد بررسی قرار بدهند. پروفسور کارل – هاینتس اولیگ از دانشگاه زارلند به این دسته از پژوهشگران تعلق دارد. این دین‌شناس در یک مصاحبه‌ی دو بخشی درباره‌ی* نتایج پژوهش‌هایش که تصویر کاملاً نوینی از آغاز اسلامی* می‌دهد، سخن می‌گوید.


مصاحبه‌کننده: آلفرد هاکنزبرگر
مصاحبه‌شونده: کارل- هاینتس اولیگ


یکی از کتاب‌هاتان درباره‌ی تاریخ صدر اسلام عنوان‌ِ «آغاز ناروشن» را دارد. امروزه ما هر دانشنامه‌ای که باز می‌کنیم به تفصیل در مورد آغاز اسلام سخن گفته، پس چه چیزی در مورد پیدایش اسلام ناروشن است؟
پیش‌ترها ایگناز گلدزیهر، یکی از «پدران» اسلام‌شناسی، در سخنرانی‌ای در سال ۱۹۰۰ در دانشگاه سوربون گفت که آغاز اسلام بسیار ناروشن است. در حقیقت خود قرآن هیچ اطلاعی درباره‌ی زندگی محمد به ما نمی‌دهد. فقط چهار بار مفهوم «محمد» در قرآن آمده است، و فقط در یک جا با یقین می‌توان گفت که سخن از یک پیامبر عرب است، که احتمالاً به آیاتی متعلق است که بعدها به قرآن افزوده شده است. مفهوم «مکه» فقط یک بار، آنهم بدون هیچ ارتباطی، آمده است. مفهوم‌‌ِ مدینه («شهر») سه بار در قرآن آمده که معلوم نیست آیا منظور فقط «شهر» به معنی کلی‌ست یا منظور مدینه‌[«شهر پیامبر»] است. همچنین در قرآن هیچ اشاره‌ای به شبه‌جزیره‌ی عربستان نشده است. بدین ترتیب همه‌ی «اطلاعات» درباره‌ی آغاز اسلام از احادیث برگرفته شده‌اند، مانند «زندگینامه‌»‌هایی [سیره محمد] که در قرون ۹ و ۱۰ میلادی نوشته شده‌اند. یکی از این متون که تاریخ‌نگاری اسلامی از آن سرچشمه‌ می‌گیرد، «تاریخ طبری» است که در قرن ۱۰ میلادی تحریر شده است. بدین ترتیب برای دو قرن نخست «اسلام»، متون همزمان و معاصری که بتوان بدانها اتکا کرد، وجود ندارند.
پس، تاریخ اسلام ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال بعد از مرگ پیامبر محمد (۶۳۲ میلادی) نوشته شده است. چرا این قدر دیر تاریخ اسلام نوشته شد؟

Tuesday, September 3, 2019

اسلام در اروپا - زنان بورکینی پوش استخری را در پاریس به تعطیلی کشاندند



زنان بورکینی پوش استخری را در پاریس به تعطیلی کشاندند

یورونیوز - حدود ۱۵ فعال فمینیست و مسلمان روز یکشنبه ۱ سپتامبر در اعتراض به ممنوعیت استفاده از بورکینی با به تن کردن این لباس شنای پوشیده زنان به استخری در پاریس رفتند و تن به آب زدند.
اقدام فعالان فمینیست و مسلمان در به تن کردن مایو دو تیکه و بورکینی در نهایت منجر به تعطیلی این استخر در ناحیه یازدهم پایتخت فرانسه شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه پنج تن از این افراد که مسلمان بودند بورکینی به تن داشتند و تحت حمایت تعدادی از فعالان فمینیست با مایوهای یک یا دو تیکه قرار داشتند. به گزارش فرانس پرس، این اقدام همچنین حمایت تعدادی از افراد تراجنسیتی و نیز مردانی را به همراه داشت که از پیش با این گروه همگام شده بودند.
افراد یاد شده پس از ورود به آب با سر دادن شعار «ما شنا خواهیم کرد، ما شنا خواهیم کرد حتی اگر نژاد پرستان نخواهند» توجه دیگر شناکنندگان و افراد حاضر دراستخر را به خود جلب کردند.

Monday, September 2, 2019

فدریکو گارسیا لورکا: مرگ یک شاعر در پرتو اسنادی تازه، رضا علامه‌زاده



فدریکو گارسیا لورکا: مرگ یک شاعر در پرتو اسنادی تازه، رضا علامه‌زاده

برناردا: نمی‌خوام گریه کنم. به مرگ باید رودررو نگاه کرد. (به دخترش) ساکت! گفتم ساکت! (به دختر دیگرش) اشک، وقتی تنها هستی. همه‌مون تو دریائی از عزا غرق می‌شیم. اون، دختر کوچیکه‌ی برناردا آلبا، باکره مُرد. شنیدین چی گفتم؟ ساکت! گفتم ساکت! ساکت!
این واپسین جملات از آخرین اثر جاودانه‌ی فدریکو گارسیا لورکا، خانه‌ی برناردا آلبا است؛ نمایشنامه‌ای که برای اولین بار در سال ١٩٤٥، نزدیک به ده سال پس از مرگ شاعر منتشر شد.

سال گذشته مصادف با صدوبیستمین سال تولد لورکا، نازک‌خیال‌ترین شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی، کتابی با عنوان ترور گارسیا لورکا در بارسلونای اسپانیا منتشر شد. این کتاب حاوی اسناد تازه و قابل اتکایی است در مورد آخرین ماه زندگی لورکا در خانه‌ی مادری‌اش در گرانادا (ایالت آندلس)، و دستگیری و تیربارانش در هفته‌های آغازین جنگ داخلی اسپانیا.

امام موسی صدر زنده است



امام موسی صدر زنده است

قاضی لبنانی و گزارشگر کمیته رسمی پیگیر پرونده ربایش امام موسی صدر اعلام کرد: اطلاعات موثقی داریم مبنی بر اینکه امام موسی صدر زنده است.
به گزارش ایسنا، قاضی حسن الشامی، گزارشگر کمیته رسمی پیگیر پرونده امام موسی صدر به سایت العهد لبنان گفت، از مقامات لیبی می‌خواهیم طرح تفتیشی را برای آزادسازی امام موسی صدر تصویب کنند.
او اظهار کرد، مدارک مستدلی در اختیار داریم که نشان می‌دهند امام موسی صدر زنده است.
***
العالم - لبنان
امام موسی صدر بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و حزب «حرکة أمل» به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در نُهم شهریور سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۸) در جریان دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر القذافی، رئیس جمهور وقت این کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

Sunday, September 1, 2019

دلیل اخراج نماینده کُرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از حزب چپ این کشور چیست؟



دلیل اخراج نماینده کُرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از حزب چپ این کشور چیست؟
العربیه فارسی
در روزهای گذشته اخباری درباره «آمنه کاکهباوه»، نماینده کرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد منتشر شده است. گفته شده که این نماینده پارلمان به دلیل اظهارات اسلام‌هراسانه از حزب چپ این کشور اخراج شد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد آرون اتزلر، دبیرکل حزب چپ سوئد در نشست خبری درباره اخراج کاکه‌باوه گفته: «به دلیل اینکه اظهارات اسلام‌‌ستیزانه کاکه‌باوه آسیب زیادی به سیاست‌های حزب وارد کرده، تصمیم به اخراج وی گرفتیم.»

به گفته آرون اتزلر این نماینده زن ایرانی‌تبار پارلمان اظهارات نادرست زیادی درباره اسلام داشته و «او ادعا کرده که در محلات حاشیه‌ای شهرهای سوئد خلافت اسلامی تاسیس شده است. همچنین خبر دروغین گروه‌های نژادپرست درباره اسلام را از شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرده است. از سوی دیگر خواهان ممنوعیت نمادهای مذهبی در مدارس است و این در تناقض با سیاست حزب ما است.»