Thursday, August 29, 2019

چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟



چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟
کیهان لندن - مجید محمدی 
 همه‌ی زمینه‌ها برای اعتراض عمومی‌ در ایران در سال ۱۳۹۸ فراهم است: فشار خارجی (ایالات متحده) یا حداقل انفعال (اروپا) و عدم امکان حمایت عملی قدرت‌های بزرگ (چین و روسیه) از رژیم در شرایط سرکوب گسترده، بحران‌های اقتصادی (تورم و بیکاری) و اجتماعی (اعتیاد، کودکان کار، حاشیه‌نشینی)، دستگاه دولتی ناکارآمد و فاسد، رشد بی‌اعتمادی در داخل دستگاه‌های حکومتی و دولتی، انفجار بی‌اعتمادی و نارضایی عمومی، ناامیدی عمومی‌ از بهبود شرایط با تداوم جمهوری اسلامی، کوچکتر شدن حلقه‌ی باورمندان به رژیم، مهاجرت گسترده به خارج و سرکوب هر روزه‌‌ی مردم توسط حکومت شبه‌توتالیتر. اما شاهد اعتراضات عمومی‌ به رژیمی‌که مسئول این شرایط است نیستیم. چرا؟
در کشورهای اروپای شرقی جمعیتی چند ده‌هزار نفری به خیابان‌آمدند و با گسترده‌تر شدن اعتراضات حکومت‌ها کناره گرفتند چون اراده‌ی سرکوب در حکومت قوی نبود اما در ایران اراده‌ی معطوف به قصابی در حاکمان و متحدان جمهوری اسلامی قوی است و مردم ناراضی این را می‌دانند. گرگ‌های چاق حاکم نمی‌خواهند امتیازات مفت و مجانی خود را از دست بدهند. به همین دلیل جمعیت میلیونی باید به خیابان بیاید و در خیابان بماند تا حکومت عقب‌نشینی کند و کنار برود. در چنین شرایطی حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی و حوثی‌ها هم نمی‌توانند کاری برای رژیم ایران انجام دهند. آنها اگر یک ماه دلارهای نفتی را دریافت نکنند به سراغ حامی‌ دیگری خواهند رفت.

اما اینکه جمعیت ناراضی به صورت چند میلیونی تا کنون برای براندازی رژیم به خیابان نیامده‌اند به چهار دلیل است:
۱. توهم اصلاح حکومتی

گفت‌وگو با تعدادی از زنان صیغه‌ای



گفت‌وگو با تعدادی از “زنان صیغه‌ای”: آسیبی اجتماعی که توسط فرهنگ حاکم عادی‌سازی می‌شود
هرانا
هر پنج نفرشان در جلسه‌های ترک اعتیاد با هم آشنا شدند؛ همگی ۴۰ تا ۴۵ سال سن دارند و از شوهران و خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. “هدیه” سرگروه است و بیشتر امور زیر نظر او انجام می‌شود. تعرفه‌هایشان نسبت به مدت زمان صیغه متغیر است. برای خودشان قوانینی دارند و معتقدند اگر این کار را نکنند نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی در تهران برآیند. “هدیه” و “سحر”، دو تن از اعضای این گروه که در این گزارش گفت‌وگوی آنها با هرانا را می‌خوانید هر دو مادرانی با شغلی مشابه داشته‌اند. آنها می‌گویند برای آنها که سابقه اعتیاد داشته و هیچ تخصصی ندارند کار دیگری وجود ندارد. با وجود اینکه ساز و کار دینی حاکمیت در ایران سعی در عادی جلوه دادن صیغه دارد، اما کارشناسان امر صیغه را نوعی آسیبی اجتماعی برآمده از فقر فرهنگی می‌دانند که آمار آن به دلیل بحران اقتصادی در جامعه بالا رفته است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آسیب شناسی های اجتماعی اینبار به سراغ موضوع صیغه و و تعدادی از قربانیان آن رفته است.

Wednesday, August 28, 2019

۱۲ نشانه که از هک‌شدن گوشی موبایل شما خبر می‌دهد



۱۲ نشانه که از هک‌شدن گوشی موبایل شما خبر می‌دهد
 ایسکانیوز
 امروزه تلفن همراه شما به احتمال زیاد مرکز زندگی شما محسوب می‌شود و هدفی ایده آل برای کسانی است که تمایل دارند هویت شما را سرقت کرده و یا از شما کلاهبرداری مالی انجام دهند، بنابراین باید مراقب نشانه‌هایی که حاکی از نفوذ به تلفن همراه شما است باشید.
مجله‌ای در مقاله‌ای نشانه‌های نفوذ به تلفن همراه را مورد بررسی قرار داد. «جرج والر» مدیر شرکت «بلوکسایف تکولوژی» در این باره گفت: شناخت نشانه‌های نفوذ به تلفن همراه شما با فهم مجموعه داده‌های موجود در گوشی شما آغاز می‌شود به خصوص آن که گوشی تلفن همراه و لپ تاپ دو دستگاه ارتباطی اصلی مورد استفاده روزانه افراد است.
در ذیل با اصلی‌ترین نشانه‌هایی که دال بر نفود به گوشی شما است، آشنا می‌شویم:
۱- افزایش قابل توجه استفاده از ترافیک اینترنت

Tuesday, August 27, 2019

مکانیک کوانتوم چیست؟ خلاصه ای از نظریه کوانتوم برای عموم


شکل فوق: ورنر هایزنبرگ یکی از بزرگان مکانیک کوانتوم و بیان کننده اصل عدم قطعیت

مکانیک کوانتوم چیست؟ خلاصه ای از نظریه کوانتوم برای عموم
رامین صادقی - دانشیار پزشکی هسته ای

مکانیک کوانتوم یکی از دو انقلاب بزرگ در علم فیزیک مدرن بود. اولی یا نسبیت اینشتین در واقع حد اعلاء فیزیک کلاسیک بود. ولی مکانیک کوانتوم و نظریات مرتبط با آن، دنیای علم و فلسفه آنرا به کلی تغییر داد و پایانی بود بر فیزیک کلاسیک.
مکانیک کوانتوم را مانند نسبیت اینشتین همه ما روزانه داریم استفاده میکنیم و از آن بهره میبریم ولی اصول ریاضی آن بسیار پیچیده است و در حد فهم افراد عادی بدون تحصیلات فیزیک یا ریاضی نیست.
در این پست بنده سعی کرده ام تا با بیان نظریه کوانتوم و تبعات آن برای عموم، این نظریه را برای تمام عزیزان فارسی زبان علاقمند در دسترس تر بسازم.
حیطه عمل مکانیک کوانتوم
مکانیک کوانتوم قسمتی از فیزیک است که در مورد رفتار ماده و ارتباط آن با انرژی در اندازه های در حد اتم و اجزای آن سر و کار دارد. در واقع مکانیک کوانتوم با بینهایت ریزها در طبیعت سر و کار دارد و قوانین کلاسیک فیزیک در مورد این اجزاء اتمی کاربردی ندارند.
ماکس پلانک و ابداع کوانتوم
پدیده ای در الکترومغناطیس وجود دارد که نشان میدهد انرژی هر موج الکترومغناطیس با طول موج آن رابطه دارد. ماکس پلانک، پدر علم کوانتوم برای توجیه آن بالاخره مجبور شد که بیان کند

انرژی حاصل از گرم شدن یک جسم جامد سیاه به صورت بسته بسته منتقل میشود. این بسته های انرژی را ماکس پلانک کوانتوم نامید. در واقع در هر طول موج امکان انتقال انرژی به هر میزان وجود ندارد و انرژی به صورت بسته های با اندازه مشخص منتقل میشود

آلبرت اینشتین و کشف فوتون: کوانتوم سازی نور

Monday, August 26, 2019

شاعر آلمانی که نزدیک بود چهار سده قبل در ایران کشته شود



شاعر آلمانی که نزدیک بود چهار سده قبل در ایران کشته شود
نزدیک چهار سده قبل کم مانده بود که پل فلمینگ سر خود را در اصفهان به باد دهد. این شاعر بزرگ دوره باروک چیزی نمانده بود که به دست مأموران هندی در پایتخت صفویان کشته شود، اما سرانجام قورچیان شاه صفوی به دادش رسیدند.
آدام اولریوس، منشی ریاضیدان دربار هولشتاین، در سال ۱۶۳۷ میلادی از طرف فریدریش سوم، امیر شلزویگ هولشتاین، برای برقراری "روابط مودت‌آمیز" به دربار پرشکوه صفویان فرستاده شد؛ پل فلمینگ شاعر در این سفر او را همراهی می‌کرد.
آن دو برای عزیمت از شمال آلمان به مرکز ایران، راهی دراز و ناهموار سپری کردند. از قصر گوتورف در هولشتاین تا پایتخت ایران ۴۷۳۶ کیلومتر راه است. رفت و برگشت پل فلمینگ به اصفهان چهار سال طول کشید.
از گزارشی که آدام اولریوس تحریر کرده، چنین بر می‌آید که آنها برای رسیدن به ایرا موانع طبیعی و حوادث ترسناک بیشماری را از سر گذرانده‌اند و بارها خطر از بیخ گوششان گذشته است.
آدام اولریوس در یادداشت‌هایی که به تازگی چاپ ویراسته‌ای از آنها تحت عنوان "سفر به مسکو و ایران" منتشر شده است، تعریف می‌کند که کم مانده بود آن دو آلمانی در اصفهان سر خود را به باد دهند.

Friday, August 23, 2019

چمران بخاطر این نامه سرزنش آمیز به خمینی کشته شد



چمران بخاطر این نامه سرزنش آمیز به خمینی کشته شد!
در اوان جنگ ایران و عراق ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ضربه جبران‌ناپذیر دیگری را متحمل شدند، با شروع جنگ ایران وعراق مصطفی چمران مرد شماره یک این جنگ بود.
سوابق بی‌شمار فعالیت‌های نظامی در پیش از انقلاب و همراهی با امام موسی صدر (که وی نیز ناپدید شد) در تشکیل جنبش امل در لبنان، نزدیکی بسیار به روح‌الله خمینی و وزیر دفاع بودن در دولت مهدی بازرگان و شورای انقلاب، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و فعالیت در کردستان و میانجیگری با احزاب کرد پیش از جنگ ایران و عراق و از همه مهمتر محبوبیت او در ارتش مضمحل و سپاه تازه تاسیس حالا مصطفی چمران را به مرد شماره یک در جنگ ایران و عراق بدل کرده بود.
چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد، گروهی که با تعداد محدود خود عملاً در برابر ارتش و سپاه رخ‌نمایی می‌کرد، از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند، ایده بکار گیری نیروهای مردمی و بسیج در لشکرهای سازمان‌یافته سپاه از وی بود.

Thursday, August 22, 2019

آیا رژیس دبره، چه گوارا را لو داد؟




آیا رژیس دبره، چه گوارا را لو داد؟
اولویه توروک
ترجمه از : علی شبان

یادداشت مترجم :
پس از گذشتِ پنجاه سال از مرگِ چه گوارا، چون و چرای لو رفتنِ وی کماکان در سایه ای از ابهام و شک و تردید، باقی مانده است . در این روزها علیرغم سر و صدای رسانه های فرانسوی به مناسبت سال مرگ او، این سوال همواره مطرح است : چه کسی چه گوارا را لو داد، سیرو بوستوس"۱" یا رژیس دبره" ۲" ؟ در این راستا، ترجمه ی دو مقاله از دو رسانه ی فرانسوی- لیبراسیون و سایت لو گراند سووار "۳" - که اولی در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۱و دومی در ۲۷اوریل ۲۰۱۳ منتشر شد ،- شاید خالی از لطف نباشد. چرا که رژیس دبره و چه گوارا از چهره های بسیار آشنای فعالانِ مبارزاتِ چریکی و سیاسی ی دهه های چهل و پنجاه ی خورشیدی در ایران هستند و هم اکنون نیز، در میانِ این نسل از اعتبارِ ویژه ای برخوردارند . علاوه بر این، پرسش های پاسخ نگرفته ی تاریخ را اگر به دستِ فراموشی بسپاریم و دوباره بازنگری نکنیم، مسئولیتِ سنگینی در قبال آنهائی خواهیم داشت که هیچگاه حتی از طرحِ این پرسش ها، آگاهی نداشتند .

پس از سی سال سکوت و تحملِ اتهامِ خیانت به وی، بوستوس از آن دوره حرف می زند ...

Tuesday, August 20, 2019

پیام مخفیانه ابوالقاسم کاشانی به آیزنهاور



لوی هندرسون، سفیر آمریکا در تهران، پیش از کودتا به دیدار ابوالقاسم کاشانی می‎رفت

پیام مخفیانه ابوالقاسم کاشانی به آیزنهاور
کامبیز فتاحی
بنا بر اسناد آرشیو ملی آمریکا، ابوالقاسم کاشانی چند سال بعد از سرنگونی محمد مصدق در کودتای ۲۸ مرداد - در شرایطی که با حکومت پهلوی اختلاف پیدا کرده و خانه‌نشین شده بود - به دوایت آیزنهاور، رئیس جمهوری ایالات متحده نامه‎ای تظلم‌خواهانه نوشت و ابراز خرسندی کرد که "ایالات متحده آمریکا الگوی کشورهای امپریالیستی را دنبال نمی‌کند."
اسناد همچنین نشان می‎دهد که این روحانی متنفذ حدود سه سال پیش از کودتا، در یکی از دیدارهای خود با مقامات سفارت در تهران، خواهان کمک مالی سری آمریکا شده بود. بنا بر یک سند آرشیو ملی ایالات متحده، ابوالقاسم کاشانی در روز ۱۸ ژوئن سال ۱۹۵۰ میلادی (۲۸ خرداد ۱۳۲۹) طی دیداری با یک دیپلمات آمریکایی (جرالد دوهر) خواهان دریافت کمک سری آمریکا شده - کمکی که معتقد بود "می‎تواند او را به قوی‏ترین نیرو در خاورمیانه در برابر گسترش نفوذ شوروی کمونیستی تبدیل کند."
بنا بر سند مذکور، دیدار به درخواست ابوالقاسم کاشانی و از طریق یک کارمند ایرانی خبرگزاری آسوشیتدپرس (سلیمان شاملو) در منزل آقای کاشانی در تهران برگزار شد - حدود یک هفته بعد از بازگشت کاشانی از تبعید در لبنان؛ که جمعیت عظیمی برای استقبال از او به فرودگاه رفته بودند.

Monday, August 19, 2019

برتولت برشت؛ هنرمندی که دنیا را پرآشوب می‌خواست



برتولت برشت؛ هنرمندی که دنیا را پرآشوب می‌خواست
علی امینی نجفی پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر
۱۴ اوت ۲۰۱۶ شصت سال از مرگ برتولت برشت٬ شاعر و نمایش‌نامه‌نویس مشهور آلمانی می‌گذرد.
 با این حال او تنها شاعر و نویسنده نبود. او از جوانی مقالات بسیاری درباره نظریات تئاتری خود نوشت. به ویژه در تقابل با فعالیت فرهنگی حزب نازی که می‌کوشید جوانان را به ایده‌های نژادپرستانه جذب کند، او نمایشنامه‌های آموزشی خود را نوشت.برشت معتقد بود که برای خنثی کردن تبلیغات رژیم نازی، تئاتر باید زحمتکشان را به مقاومت و اعتراض برانگیزد. برای رسیدن به همین هدف بود که او تئاتر اپیک یا روایتی را پایه‌گذاری کرد. برتولت برشت از مخالفان جدی آیین هنر برای هنر بود. او به هنر متعهد باور داشت، هنرمندان را در برابر جامعه مسئول می‌دانست و اعتقاد داشت که هنر تنها برای سرگرمی نیست، بلکه باید به جامعه خدمت کند و به ویژه زحمتکشان را که به حقوق خود آشنا نیستند، به فکر وا دارد.

Sunday, August 18, 2019

پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «غیرقانونی» اعلام شد



پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «غیرقانونی» اعلام شد
رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیمان زناشویی به سبک ایران باستان «عقد آریایی» را «غیرقانونی» و فاقد اعتبار دانست. وی گفته که دفتران عقد و ازدواج که اقدام به برگزاری مراسم عقد آریایی می‌کنند را متهم به پخش موسیقی و عدم رعایت حجاب اسلامی کرد!
چند سالیست که آیینی با عنوان «عقد آریایی» یا «گواه‌گیری» از سوی زوج‌های ایرانی مسلمان مورد استقبال قرار گرفته که واکنش‌هایی را هم در پی داشته است.
آنگونه که یکی از دفاتر ازدواج و طلاق در تشریح این نوع عقد نوشته، عقد آریایی «تشریفاتی» است و بعد از عقد رسمی برگزار می‌شود.

Saturday, August 17, 2019

چرا تاکنون در طی پدیده «فرگشت» حتی یک میمون به انسان تبدیل نشده است؟



چرا تاکنون در طی پدیده «فرگشت» حتی یک میمون به انسان تبدیل نشده است؟
 گرچه این حیوانات از بهره هوشی بالاتری نسبت به دیگر پستانداران برخوردار بودند اما تنها جنس انسان بود که مرزهای تکامل مغزی را در نوردید و به شکل انسان امروزی درآمد.
فرگشت (Evolution) عبارت از دگرگونی در یک یا چند ویژگی خصوصیات قابل مشاهده یا صفت یک جاندار است که در طی زمان در جمعیت‌های موجودات زنده رخ می‌دهد.
اکنون برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا هیچ کدام از دیگر اعضای خانواده نخستینیان در طی فرگشت به انسان یا موجود مشابه انسان تبدیل نشد؟
انسان گونه خاص جانوری است که توانایی‌های مغزی متفاوتی با دیگر پستانداران از خود نشان می‌دهد. برای دفاع از خود سلاح می‌سازد، از ابزار برای شکار استفاده می‌کند، محصولات غذایی مورد نیاز خود را کشت کرده و از آتش برای پخت غذا استفاده می‌کند.

Friday, August 16, 2019

کشف هیولای سیاه‌چاله‌ای که 40 میلیارد برابر خورشید است


کشف هیولای سیاه‌چاله‌ای که 40 میلیارد برابر خورشید است
ستاره‌شناسان سیاه‌چاله عظیمی را کشف کردند که 40 میلیارد برابر جرم خورشید است.
به گزارش ایلنا، ستاره‌شناسان در مطالعات خود دریافتند که میلیون‌ها سیاه‌چاله کشف نشده در سراسر کهکشان راه شیری وجود دارد. اکنون دانشمندان هیولای سیاه‌چاله‌ای را کشف کردند که حدود 40 میلیارد برابر جرم خورشید است.
براساس این گزارش، این سیاه‌چاله عظیم در مرکز کهکشان بیضوی « Holmberg 15A» قرار گرفته و نام این کهکشان را به خود اختصاص داد؛ این کهکشان 700 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و درست در مرکز خوشه کهکشانی « Abell 85» واقع شده است.
Holmberg 15A یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌هایی است که با پیگیری ستاره‌هایی که در اطراف آن در گردش بودند، کشف شد.
گفتنی است؛ محققان قصد دارند تا به مطالعه این سیاه‌چاله عظیم ادامه دهند و مدل‌سازی‌های پیچیده‌تر و مفصل‌تری را پیرامون آن انجام دهند. این به نوبه خود، به درک چگونگی تشکیل این سیاه‌چاله‌ها و اینکه چه تعداد از این سیاه‌چاله‌ها هنوز کشف نشده‌اند، کمک می‌کند.
ایلنا



کشف ۳۹ کهکشان که با هیچ نظریه‌ تکامل جهان قابل توضیح نیست

Wednesday, August 14, 2019

حوزه علمیه قم را چه کسانی ساختند ؟



حوزه علمیه قم را چه کسانی ساختند ؟
(فرزند اسقف سرشناس بریتانیایی Reverend Alfred Curzon *جورج ناتانیل کرزن George Nathaniel Curzon موسس حوزه علمیه قم در ایران است، او از کودکی در جذب مطالب کتابها و درس و بخصوص انشاء نویسی استعداد خارق العاده ای از خود بروز داد. در تنهایی سخت مطالعه می کرد در کالج همیشه شاگرد اول بود . درست پیش از ورود به آکسفورد از درد جانکاه ستون فقرات که چهار سال پیشتر در اثر افتادن از اسب هنگام سوارکاری عارضش شده بود سخت رنج می برد و این درد تا پایان عمر همراه او بود . به همین خاطر تا پایان عمر مجبور شد از دارو استفاده کند و غالباً در لحظه های حساس و بسیار حیاتی در موقعیت شغلی و پرداختن به امور امپراتوری بریتانیا سبب کج خلقی او می شد. و تعادل او را بر هم می زد.کرزن برای اولین بار نماینده مجلس لردها شد و آهنگ سفر به دور دنیا کرد و شیفته ی سفر به آسیا شد و اولین بار عنوان خبرنگار روزنامه تایمز به ایران آمد،


Tuesday, August 13, 2019

اسلام و شعر در ایران - اسد سیف



اسلام و شعر در ایران
اسد سیف
دولت ساسانی، به دنبال شكست‌های پیاپی از لشكریان اسلام، سرانجام از هم پاشید. سپاهیان اسلام با استیلای بر ایران تا میانرودان (ماورالنهر)، این كشور را برای سالیان دراز تحت سیطرهٌ عرب در آوردند.

سال‌ها جنگ، سپاهیانی خسته، مردمی در تنگنا، دینی فرتوت، سالها قساوت و كشتار، قتل عام و تعقیب مزدكیان و مانویان به تحریكِ موبدان، افزایش بدبینی و خشم مردم، عدم تفكری نو در سیاست و باور آن‌ها، نتیجه این شد كه؛ ایران نتوانست در برابر تاخت و تازهای تازیان مقاومت كند. و سرانجام با شكست ایرانیان در "قادسیه"، در سال 14 هجری و در پی آن "شكست نهاوند"، در سال 21 هجری، كه تازیان نام "فتح الفتوح" بر آن نهادند، امپراتوری ساسانی در هم ریخت. از آن پس هیچ مقاومت دولتی در برابر اعراب دیده نشد. در سال 31 هجری، با سقوط گیلان و طبرستان، آخرین مقاومت‌های مردم، در مقابل تازیان، در هم شكست و اعراب بر سراسر ایران تسلط یافتند.

چنین شد كه سرانجام همه ایران به دست تازیان سقوط كرد. اما تمدن و فرهنگ آن، از آنجا كه در عرصه‌هایی بر تمدن و فرهنگ اعراب برتری داشت، نه تنها حفظ شد، بلكه به اعراب نیز انتقال داده شد.

Saturday, August 10, 2019

خط سوم و راز وُ رمز ۲۸ مرداد ۳۲، - علی میرفطروس



خط سوم  و راز وُ رمز ۲۸ مرداد ۳۲، - علی میرفطروس
طرح مسئله
انتشار کتاب کوچکِ «دکترمحمّدمصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست» (۲۰۰۸) باعث موج بزرگی از هیاهوها و جنجال‌های سیاسی شد؛ جنجال هائی که بیشتر، بازتابِ «خشم و هیاهوی ذهن‌های توسعه نیافته» بود بی آنکه به پرسش‌های اساسی پاسخی داده باشند. بااینحال، من ازهمۀ ناقدان و منتقدان کتابم سپاسگزارم؛ ونیز خوشحالم که برخی نویسندگان و پژوهشگران- با بحث‌ها و مقالات ارزشمند- ضمن غنابخشیدن به این بحثِ تاریخی، مفهوم «کودتای ۲۸مرداد» را به چالش کشیده ومورد نقد و تردیدهای جدّی قرار داده‌اند.
متأسفانه پس ازگذشت ۶۰سال، هنوز اسنادوزارت امورخارجۀ دولت انگلیس و سازمان‌های تابعِ آن دربارۀ رویدادهای ۲۵تا۲۸مرداد۳۲منتشرنشده. «آتش گرفتن و سوختن بسیاری ازاسنادسازمان سیا در رابطه باسقوط دولت مصدّق»!! (بقول مسئولان سازمان سیا) نیزدرک کامل، همه جانبه و چندلایۀ وقایع مربوط به سقوط آسان وحیرت انگیزِدولت مصدّق را دشوار می‌سازد. ازطرف دیگر، آغشته بودنِ بیشترِ روایت هابه «مصالح ایدئولوژیک» و آمیختگی آنهابه عواطف و مأنوسات سیاسیِ «شکست خوردگان» (خصوصاًحزب توده)، تحلیل منصفانۀ این رویدادمهم را دشوارتر می‌کند.

Friday, August 9, 2019

اسارت در تبعید گاه سیبری - نیک سرشت



نیک‌ سرشت از ۴۰ سال اسارت در تبعید گاه سیبری می‌گوید: به دستور استالین آزاد شدم
روح‌الله قاسمیان: «محمد نیک‌سرشت» یک مورخ ایرانی‌تبار در تاجیکستان است که اکنون در این کشور زندگی می‌کند، نیک‌سرشت زمانی که جوانی ۲۰ ساله بوده تصادفی وارد خاک شوروی شد و پس از دستگیری به سیبری تبعید می‌شود و ۴۳ سال بعد به ایران و نزد خانواده برمی‌گردد. نیک‌سرشت از زندگی خود و تبعیدش به سیبری، از سرگردان شدن در انگلیس و آمریکا، زندانی شدن در اتاقک‌هایی مانند قبر، آزادی از زندان سیبری با نامه استالین و زندگی در تاجیکستان می‌گوید.
نیک‌سرشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، داستان زندگی پرهیجان خود و عشق خود به ایران که سال‌ها از آن دور بوده را بازگو و داستان غم‌انگیز غربتش را بیان می‌کند. به دلیل اهمیت و جذابیت مطالب بیان شده در این مصاحبه دو ساعته، خبرگزاری فارس اظهارات این اندیشمند ایرانی را بدون تغییر منتشر می‌کند.
از غائله آذربایجان تا حضور در ارتش پهلوی
آقای نیک‌سرشت کجا متولد شدید و دوران جوانی و تحصیلی خود را چگونه پشت سرگذاشتد؟
من محمد نیک‌سرشت هستم، دوم بهمن سال ۱۳۰۵ در شهر تبریز تولد یافتم. در خانواده‌ای متوسط در همین شهر کلاس نهم را تمام کردم. در ۲۱ آذر زمانی که غائله آذربایجان به وجود آمد من در آن زمان پدرم فوت کرده بود، برادرم تحصیل می‌کرد. من نهم را که تمام کردم مجبور شدم سرکار بروم، در کارخانه چرم‌سازی خسروی بروم کار کنم.
در خوزستان با قشون درگیر و بعد زندانی شدم

Thursday, August 8, 2019

خطرناک ترین تروریست آزاد جهان خالد شیخ محمد با کمک قطر از دست آمریکا فرار کرد



خطرناک ترین تروریست آزاد جهان خالد شیخ محمد با کمک قطر از دست آمریکا فرار کرد
منبع العربیه فارسی



گزارش کودک همسری در روستاهای خراسان شمالی: سن ازدواج دختران ۹ تا ۱۲ سال است



همه دوستانم ازدواج کرده‌اند؛ یکی از آنها 9 ساله بود که ازدواج کرد و الان بچه 2 ساله دارد.
در «بیدک» اگر دختری 9 ساله ازدواج کند، باعث افتخار خانواده می‌شود اما مریم زیر بار این رسم نرفته است. او نخواسته مثل بیشتر کودکان روستا به‌جای عروسک بازی پای سفره عقد بنشیند. همه سختی‌ها و زخم زبان‌ها را تحمل کرده و حالا تنها دختر روستاست که درس خوانده و مشغول به‌کار است. می‌گوید: «تازگی‌ها در روستا این رسم بیشتر هم شده؛ قبلاً 11 سالگی ازدواج می‌کردند اما حالا 8 یا 9 ساله شوهر می‌کنند. یکی از دختران فامیل ما 13 ساله است و دو پسر کوچک دارد.»
به گزارش عصر ایران، روزنامه ایران نوشت: یک منبع آگاه بارداری‌های زیر 18 سال خراسان شمالی در سال 97 را چهار درصد از مجموع بارداری‌های استان عنوان می‌کند. به‌گفته وی در سال 97 شاخص نسبت زایمان در سنین پایین در کل کشور 5 و 2 دهم است که در استان خراسان شمالی این آمار 13و 8 دهم ثبت شده است اما ملیحه یغمایی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی با تکذیب این خبر که خراسان شمالی سومین استان در ازدواج کودکان کشور است این رسم را در استان مبحثی فرهنگی می‌داند و می‌گوید: «در مانه، سملقان، راز، جرگلان، بجنورد، شیروان و اسفراین این اتفاق به‌صورت پراکنده در حال رخ دادن است. همچنین در مناطق ترکمن نشین بیشترین آمار ازدواج کودکان را داریم.»

Tuesday, August 6, 2019

استعفای خامنه ای - 14 فعال حوزه زنان در ایران خواستار «استعفای علی خامنه‌ای» شدند



 ۱۴ فعال حوزه زنان در ایران خواستار «استعفای علی خامنه‌ای» شدند
۱۴ تن از کنشگران حوزه زنان در ایران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار «استعفای خامنه‌ای» و «گذار از جمهوری اسلامی» شدند.
این کنشگران با اشاره به خواسته مشابهی که ۱۴ فعال مدنی در خرداد امسال مطرح کردند، در بیانیه خود نوشته‌اند: در اعتراض به آپارتاید جنسیتی که «حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضدزن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، بپاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم».
آنها همچنین تأکید کرده‌اند که پس از انقلاب و برقراری رژیم جمهوری‌اسلامی «بسیاری از حقوق اولیه و انسانی ما زنان ایران سلب شد» و «هر کس علیه این تبعیض جنسیتی لب به اعتراض گشود به توهین و تحقیر، ضرب و شتم و حبس و حتی در مواردی به شکنجه و اعدام گرفتار گردید».
این ۱۴ فعال حوزه زنان در بیانیه خود گفته‌اند مصمم هستند «با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت»، مبارزه خود را با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» ادامه دهند.
شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیسِ مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر امضاکنندگان این بیانیه هستند.
از چهارده نفری که بیانیه قبلی مربوط به «استفعای خامنه‌ای» را امضا کرده بودند تاکنون دست‌کم دو تن از آنان بازداشت شده و چند نفر دیگر از آنان پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده یا مورد حمله قرار گرفته‌اند.

Monday, August 5, 2019

چرا رابطه جنسی در کشورهای اسلامی به تابو تبدیل شده است؟



چرا رابطه جنسی در کشورهای اسلامی به تابو تبدیل شده است؟
صحبت درباره رابطه جنسی در کشورهای اسلامی ساده نیست. علی غندور، الهی‌دان و نویسنده ساکن آلمان، در کتاب جدیدش به موضوع سکس می‌پردازد و اینکه نقش کشورهای استعمارگر در تبدیل رابطه جنسی به تابو در کشورهای اسلامی چه بوده است.

علی غندور، الهی‌دان، اسلام‌شناس و نویسنده ساکن آلمان، در کتابی که به تازگی با عنوان "عشق، سکس و خدا" منتشر کرده به موضوع رابطه جنسی در کشورهای اسلامی و علت تبدیل شدن آن به مبحثی تابو در این کشورها پرداخته است.
غندور در پاسخ به پرسش خبرنگار "اشپیگل آنلاین" درباره برخورد با مسئله جنسیت و اروتیک در اسلام به توضیح جنبه‌های تاریخی این موضوع در کتاب جدید خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعمیم این موضوع مسئله‌ای دشوار است. برای مثال در حدود سال ۱۰۰۰ میلادی، در دوره عباسیان و دیرتر در امپراطوری عثمانی، در ترکیه امروزی، یا در مصر و عراق با رابطه جنسی به شکل مثبتی برخورد می‌شد. این رابطه نه کثیف بود و نه غیرمقدس.»
این نویسنده با استناد به گنجینه واژه‌ها در زبان‌های این مناطق معتقد است به همین جهت سکس و رابطه جنسی در زبان با واژه‌هایی در ارتباط با جشن و سرور همراه است.

رئالیسم کثیف


یکی از نقاشی‌های چارلز بوکوفسکی، از پیروان سبک رئالیسم کثیف
رئالیسم کثیف
داریوش کارگر

«بیل بافورد»Bill Buford ، در مقدمه‌ای بر مجموعه‌ی هفت داستان کوتاه، که تحت عنوان جمعی «نوشته‌هایی نو از آمریکا»New Writing from America ، بخش عمده‌ای از شماره‌ی ۸ مجله‌ی انگلیسی «گرانتا» در ۱۹۸۳ را به خود اختصاص داده بود، اصطلاحی ابداع کرد که به‌عنوان نام فرعی همان شماره‌ی مجله مورد استفاده قرار گرفت. اصطلاحی که پس از مدتی نه چندان طولانی، به مشابه مشخصه‌ی کار شاخص‌ترین نویسندگان امروز آمریکا، تثبیت شد: «رئالیسم کثیف».Drity Realism
نقطه‌ی اشتراک نویسندگانی که «رئالیسم کثیف» را به‌عنوان سبکی در ادبیات داستانی مورد استفاده قرار داده و هم از این پیوند به یکدیگر پیوند خورده بودند، انتخاب موضوع داستان‌های آن‌ها از «واقعیت زندگی روزمره» بود که غالباً در فضای زندگی کارگران، دهقانان، رانندگان کامیون، الکلی‌ها، بیکاران وخرده‌پاهای آمریکایی شکل می‌گرفت. فضایی که در آن آدم‌ها گرفتار در چنبره‌ی «زندگی آمریکایی» بودند و از «رؤیای آمریکایی‌» و محقق شدن این رؤیا، بسی پرت افتاده و دور.
هم نویسندگان آن شماره‌ی مجله‌ی «گرانتا» و هم دیگر نویسندگانی که از پس آن‌ها به بازآفرینی فضاهایی با واقعیت یادشده پرداخته‌اند، مسائل ناگفته‌ی حیاتِ آدم‌های‌شان را، که به نظر بسیار پیش‌پا افتاده می‌آید. و همچنین، سکوتی را که در پیرامون آن‌هاست، با زبانی به دور از لفاظی بیان می‌کنند. در داستان‌های اینان، «چیزی» از توصیف زندگی مردم وجود دارد که هر چند در پس پرده پنهان نبوده، اما تاکنون ناگفته مانده است. همین «چیز» هم هست که در بیش‌تر موارد خواننده را وامی‌دارد تا پس از خواندن داستان به شیوه‌ای متفاوت به هستی بنگرد. به‌ویژه و با تأکید بر این که آن «چیز» با زبانی بسیار ساده بیان شده است.

Saturday, August 3, 2019

هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست



«هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست»
صدام حسین، رئیس‌جمهوری فقید عراق در 28 آوریل 1938 در روستای العوجه در نزدیکی شهر تکریت به دنیا آمد و پس از اعدام در 30 دسامبر 2006، در روستای محل تولدش به خاک سپرده شد، اما حالا جسد او درون قبرش نیست و «هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست».
پیش از این شایع شده بود که پس از اشغال روستا به دست داعش، قبر صدام حسین و دو پسرش، عدی و قصی، به دست نیروهای داعش منفجر شده‌اند، اما یکی از نزدیکان خانواده صدام اعلام کرد که قبیله البيجات که رئیس‌جمهوری فقید عراق یکی از اعضای آن بود، پیش از ورود پیکارجویان حشد شعبی، جسد او را از قبر خارج کرده و به جای امنی منتقل کرده‌اند، تا مانع مورد تعرض قرار گرفتن جسد شوند. به گفته این افراد، به جز تعدادی بسیار محدودی، «هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست».

داعش در سال 2014 شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین و همه روستاها و مناطق پیرامون این شهر، از جمله زادگاه صدام حسین را اشغال کرد. نیروهای نظامی عراقی توانستند در ماه مارس 2015 این مناطق را از دست داعش بازپس بگیرند.
با گذشت نزدیک به 5 سال از آزادسازی روستای العوجه، ساکنان اصلی روستا کماکان به روستا بازنگشته‌اند. علیرغم صدور دستور رسمی از سوی دولت عراق، گروه‌های شبه‌نظامی شیعی به بهانه ارتباط برخی از افراد روستا به داعش یا حزب منحل‌شده بعث، اجازه بازگشت اقوام صدام حسین به زادگاهشان را نمی‌دهند.
روستای العوجه از زمان آزادسازی در اختیار شبه‌نظامیان هوادار ایران، از جمله «عصائب اهل الحق» و گروه شبه‌نظامی «جند الامام» به رهبر احمد الاسدی، قرار دارد.
اهالی روستا می‌گویند که در 5 سال گذشته تعدادی زیادی روستائیان دور از محل تولد خود درگذشته‌اند و تعدادی نیز دور از روستا به دنیا آمده‌اند. بسیاری از کودکان هنوز روستا را ندیده‌اند و براساس آمارهای رسمی 1500 خانوار روستای العوجه آواره گشته‌اند.
یکی از روستائیان که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشوند، به «العربیه» گفت: «ما می‌ترسیم به روستا بازگردیم، زیرا که به اتهامات از پیش آماده شده، بازداشت خواهیم شد. در نتیجه حضور نیروی حشد [شعبی] در روستا و تغییر دموگرافیک صورت گرفته، آنها حتی نام بیمارستان روستا را که پیش از این «مستشفي العوجه» نام داشت، تغییر داده و آن را «مستشفي الامام المهدي» نامیده‌اند.»
عمار الجبوری، استاندار صلاح‌الدین روز شنبه 13 ژوئیه 2019 اعلام کرد، کمیته‌های ویژه‌ای برای شناسایی خانوارهای آواره و ارائه خدمات به آنها با هدف ممکن کردن بازگشتشان به روستای العوجه تشکیل شده‌اند.
الجبوری گفت که یک نشست امنیتی گسترده با حضور همه فرماندهان امنیتی، از جمله ابومهندی المهندس، نائب رئیس هیئت حشد الشعبی، در شهر تکریت برگزار شد تا گام‌هایی برای بازگشت آوراگان و خدمت‌رسانی به مناطق آزاد شده برداشته شود.

منبع: دبی.العربیه نت فارسی

Thursday, August 1, 2019

محمد تاریخی - ب. بی‌نیاز (داریوش)



محمد تاریخی
ب. بی‌نیاز (داریوش)
یک بازنگری تاریخی با اتکا به نخستین زندگی‌نامۀ محمد
دیباچه
هر آن چه ما، مسلمان و نامسلمان، دربارۀ محمد پیامبر اسلام می‌دانیم از روایات اسلامی است که دست کم ۱۵۰ سال پس از به اصطلاح هجرت یعنی سال ۶۲۲ میلادی نوشته شده‌اند. منبع اصلی تمامی احادیث و روایات اسلامی دربارۀ زندگیِ محمد به کتاب فردی برمی‌گردد که ابن اسحاق نام دارد که گویا میان سال‌های ۷۰۴ تا ۷۶۷ میلادی می‌زیسته. بنا بر گزارش ابن هشام (مرگ ۸۳۴ م.) و طبری (۸۳۹ – ۹۲۳ م.) گویا ابن اسحاق کتاب خود را در حدود سال ۷۵۰ میلادی نوشته است. گفتنی است که هویت ابن اسحاق برای مورخان ناشناخته است و ما او را از طریق ابن هشام (مرگ ۸۳۴ م.) می‌شناسیم. گویا ابن هشام زندگینامۀ محمد را بر اساس نوشتۀ ابن اسحاق بازنویسی کرد. تا پیش از نوشتۀ ابن هشام، عملاً کسی نه ابن اسحاق را می‌شناخت و نه از کتابش دربارۀ «سیرت رسول‌الله» اطلاعی داشت. از این رو، نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا اساساً فردی با چنین نامی وجود داشته است. با این وجود، چون ابن اسحاق در جهان اسلام و غرب نخستین منبعی است که همۀ نویسندگان بدان استناد می‌کنند، این بازنگری نیز تمرکز خود را روی این منبع نخستین که شالودۀ روایات اسلامی را تشکیل می‌دهد گذاشته است.
باری، تا پیش از ابن اسحاق ما هیچ سند یا نوشته‌ای دربارۀ محمد نداریم: نه در منابع اسلامی، نه در منابع عربی و نه در منابع غیراسلامی مانند سُریانی، پارسی میانه، یونانی و یا زبان‌های دیگر.[۱]

مأمور سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی: رجوی زنده است



مأمور سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی: رجوی زنده است
یک مامور سابق وزارت اطلاعات گفت:به طور تنگاتنگ میان سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و سازمان ارتباط وجود دارد. به جرات می‌توانم بگویم، بخش اعظم منابع مالی سازمان، توسط عربستان تامین می‌شود.
بازگردیم به ابتدای دهه ۵۰ شمسی؛ به بند سه زندان قصر. همان بندی که مجادلاتِ جانکاهِ سیاسیِ پس از پیروزی انقلاب، میان نیروهای مذهبیِ پیرو خط بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبران سازمان مجاهدین خلق، عمدتا، در درگیری‌های عقیدتی بروزیافته در آن، ریشه دارد؛ درگیری‌هایی که پس از بهمن پر ماجرای ۵۷، مدخل و فرصتی مناسب برای ورود به ساحت سیاست و نهایتا پهلوگیری در کرانه ناآرام ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ پیدا کرد. هر چند این لنگر، آغازی بود بر طوفانی پر عسرت؛ نحس‌واره‌ای که در همان قدم اولش، «یک ملت» را از ملت ستاند.