Wednesday, July 31, 2019

سوختن يا سوزاندن اسناد تاریخی در سالگرد مشروطه؟ شکوه میرزادگی



سوختن يا سوزاندن اسناد تاریخی در سالگرد مشروطه؟ شکوه میرزادگی

چند روز پیش نامه ای «خصوصی» داشتم از کارشناسی خوش نام که سال هاست در حوزه ی میراث فرهنگی کار کرده است. در این نامه او به صراحت آتش سوزی اخیر بافت تاریخی حسن آباد(1) را عمدی و کار بخشی از  عوامل رژیم ذکر کرده است. این کارشناس (که خواسته از نام مستعار «کاشف» برای او استفاده شود) در نامه ی بلند خود می نویسد:« برخلاف آن چه در رسانه های دولتی منتشر شده، در آتش سوزی دفترخانه ی شماره ی 39 تهران،(2) فقط وصیت نامه ی دکتر مصدق یا نامه های آیت الله کاشانی سوخته نشد، بلکه هزارها نامه و سندی از بین رفت که مربوط می شدند به  دورانی بلند ـ از سال های 1280 خورشیدی، حوالی تشکیل “انجمن باغ میکده”، تا سال های اول دهه 40 خورشیدی».(3)

اسناد دفترخانه ی 39
این کارشناس همچنین از وجود اسناد و نامه های افراد سرشناسی در دفترخانه ی 39 خبر می دهد که تازه دو هفته قبل از آتش سوزی برخی از روسای سازمان از وجودشان آگاه شده بودند. و چند روزی کپی برخی از آن ها بین شان دست به دست می گشت. این نامه ها بخشی مربوط به مکاتبات خصوصی و اداری افراد دولتی در دوران قاجاریه و دوران پهلوی اول و دوم بوده است، مثل نامه های ملکه جهان مادر احمدشاه، سپهدار اعظم، حسن مدرس، سیدضیاء، فروغی و ….و بخشی مربوط به مکاتبات روحانیون مشهور در همین دوران ها.

Tuesday, July 30, 2019

برآورد اثرات ویرانگر گرمایش جهانی



برآورد اثرات ویرانگر گرمایش جهانی
گرمایش جهانی منجر به از بین رفتن بیش از 45 درصد از گیاهان در آب‌های ساحلی شده است.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایج تحقیق منتشر شده در Frontiers in Marine Science، دانشمندان استرالیایی در برآورد اثرات گرمایش جهانی گفته اند که بیش از 45 درصد از گیاهان در آب‌های ساحلی بر اثر افزایش دمای هوا از بین رفته‌اند.

کارشناسان داده‌ها را برای دوره زمانی 2011 تا 2017 و پس از آغاز افزایش دمای آب با یکدیگر مقایسه کردند. در سال 2011، درجه حرارت آب 2-4 درجه بالاتر از حد نرمال بود که همین مقدار منجر به تغییر رنگ مرجان‌ها در امتداد هزار کیلومتری ساحل و نابودی صدها کیلومتر جنگل جلبکی شد. این امر به احتمال زیاد، موجب افزایش مرگ و میر لاک پشت ها و فیل‌های دریایی شده است. در سال 2013، تغییر رنگ گسترده‌ای در مرجان‌های ساحل پیلبارا در شمال غربی استرالیا مشاهده شد.
بزرگترین تغییر رنگ مرجانی در سال 2016 آغاز شد - بیش از یک هزار کیلومتر از دیواره بزرگ مرجانی و جنگل های مانگرو در سراسر استرالیا بر اثر خشکسالی، گرما و سطح پایین غیر طبیعی دریا از بین رفتند.سال بعد محو شدن دیواره بزرگ مرجانی همچنان نه تنها در قسمت شمالی آن که در بخش جنوب نیز ادامه یافت.
به گفته دانشمندان، وضعیت فعلی گیاهان به طور مستقیم بر کل اکوسیستم منطقه تاثیر گذاشته و منجر به مرگ بی مهرگان دریایی، ماهی‌ها، لاک پشت‌ها و پستانداران دریایی می شود. بر اساس برآوردها، بازگشت جمعیت این گونه‌ها حدود 15 سال و در مورد کوسه ها و دیگر گونه های بزرگ می تواند تا 60 سال به طول انجامد.

Monday, July 29, 2019

هکرها در خانه !؟ - آیا جاسوسی در جیب‌تان دارید؟



جاسوسی در جیب‌تان دارید؟
پل کنیون و جو کنت بی‌بی‌سی
گوشی‎های هوشمند برای بسیاری از مردم حکم پنجره‎ای رو به جهان را دارد. اما به نظرتان چه اتفاقی می‎افتد اگر آن‎ها پنجره‎ای به سوی زندگی شخصی‎تان هم باشند؟
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‎اید که ممکن است یک جاسوس در جیب خود داشته باشید؟
تصور کنید روزی برسد که هکرها با نصب یک بدافزار جاسوسی در تلفن همراه شما به همه اطلاعات‎‎تان - از جمله پیام‎های کدگذاری شده - دسترسی پیدا کنند و حتی بتوانند میکرفون و دوربین گوشی‎تان را هم کنترل کنند.
چنین روزی آنقدرها هم که به نظر می‎آید دور نیست.
شواهد قانع‎کننده‎ای وجود دارد که ثابت می‎کنند از نرم‎افزار برای زیرنظر گرفتن کار روزنامه‎نگاران، کنش‎گرها و وکلا در سراسر دنیا استفاده می‎شود.
اما سوال اینجاست که چه کسی و چرا این کار را می‎کند؟ و با بدافزار جاسوسی بالقوه‎ای که احتمالا در جیب همه‎مان وجود دارد چه باید بکنیم؟

نرم‎افزار قدرتمندی که به عنوان سلاح طبقه‎بندی می‎شود
مایک ماری، کارشناس امنیت سایبری شرکت "لوک‎اوت" (Lookout) که در زمینه امنیت تلفن‎های همراه فعال است، نحوه عملکرد پیچیده‏ترین نرم‎افزار جاسوسی را که تا کنون ساخته شده توضیح می‎دهد: "نرم‎افزاری بسیار قدرتمند که به عنوان سلاح طبقه‎بندی می‎شود و برای فروشش قوانین سفت و سختی گذاشته شده."
"اپراتور این نرم‎افزار می‎تواند با استفاده از جی‎پی‎اس رد شما را بگیرد، هر موقع بخواهد میکروفون و دوربین تلفن‎همراه‎تان را روشن کند و آنچه اطراف‎تان اتفاق می‎افتد را ضبط کند، به همه اپلیکیشن‎های شبکه‎های اجتماعی‎تان دسترسی پیدا کند و عکس‎ها، تماس‎ها، اطلاعات تقویم، ایمیل‎ها و همه مدارکی که در گوشی‎تان دارید را بدزدد. این نرم‌افزار گوشی شمارا به یک دستگاه شنود تبدیل می‎کند که می‎شود با استفاده از آن ردتان را گرفت و علاوه بر این همه اطلاعات گوشی‎تان را هم می‎دزدد."

سال‎ها از زمان ظهور بدافزارها می‎گذرد، این نرم‎افزار تازه اما ما را وارد دنیایی جدید می‎کند.

فرح پهلوی: گروهی واپسگرا و همراهان‌شان راه پیشرفت ایران را سد کردند




متن پیام شهبانو فرح پهلوی به مناسبت سی و نهمین سال درگذشت محمدرضا پهلوی به شرح ذیل است:
پنجم مرداد ۱۳۹۸ سی و نهمین سالگرد درگذشت همسر دلبندم محمدرضا شاه پهلوی شاهنشاه فقید ایران است. او عاشق ایران بود، آرزوئی جز صلح و رفاه و پیشرفت برای ایرانیان نداشت. در دوران پادشاهی او ایران در رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زبانزد جهانیان شد، به دفاع از صلح و همزیستی در خاورمیانه برخاست و امید به آینده ای بهتر را در دل مردم جوامع فرومانده زنده کرد. بر این باور بود که ایرانیان تنها در چارچوب برادری و همزیستی با دیگران قادرند به والاترین آرمان هایشان دست یابند و در استقرار صلح پایدار در جهان و پیشرفت روز افزون جامعۀ بشری سهمی درخور فرهنگ پویا و دستاوردهای تاریخی خویش ایفا کنند.
در دوران پادشاهیش، زنان به حقوق سیاسی دست یافتند و کشاورزان مالک زمینی شدند که در آن زراعت می کردند. در پاسداری از محیط زیست و در گسترش رسانه های ارتباطی ایران در جهان رو به رشد پیشگام بود. برای نخستین بار در تاریخ کشور، مبانی بومی شدن دانش و تکنولوژی مدرن پا گرفت و درمیان دهۀ ی ۵۰ ایران تنها کشور رو به توسعه ای بود که در آن جذب مغزها بر فرار مغزها پیشی گرفته بود. هنگامی که در سال ۱۳۵۵ او بازشدن فضای سیاسی کشور را بشارت داد، ایران به سوی نظامی مترقی و جامعه ای آزاد و پیشرو رهنمون شده بود.
آیندۀ ما به یقین آینده ای بس درخشان می شد اگر گروهی از مردمان وا پس گرا و همراهانشان راه پیشرفت ایرانیان را چنین وحشیانه سد نمی کردند. باعث دلگرمی من است که پس از سال ها دروغ و دشمنی و خیانت، هم میهنان من، به ویژه جوانانی که پس از این فاجعه به دنیا آمده اند، هر روز بیشتر به خدمات دو پادشاه بزرگ ایران واقف می شوند. آشکارا، دانه هائی که با ایمان و عشق کاشته می شوند هرگز خشک نمیشوند. بی تردید نور بر تاریکی و آزادی بر خفقان پیروز خواهد شد و ایران ققنوس وار از خاکستر خود بر خواهد خاست.
سپاسگزارم از رئیس جمهور مصر جناب السیسی که امکان برگزاری این مراسم را به ما داده اند. سپاسگزارم از خانم جهان سادات که در تمام این سال ها با حضور خود در این مراسم باعث دلگرمی من و خانواده ام بوده‌اند.
سپاسگزارم از هم میهنانی که از کشورهای مختلف و نیز از ایران به یاد شاهنشاه فقید ایران در این مراسم حضور یافته‌اند.
به ویژه، از سوی خود، خانواده ام، و هم میهنانم به روان پاک رئیس جمهور فقید مصر محمد انور سادات درود می فرستم و از او، دولت، و ملت مصر که در شرایطی بسیار سخت پادشاه ایران و خانواده ی ما را مهربانانه در کشورشان پذیرفتند، سپاسگزارم.

Sunday, July 28, 2019

نقش اسلام در تجارت جهانی برده‌



نقش اسلام در تجارت جهانی برده‌
– فرض سگال که برده‌داری یک «راز اسلامی» است کمی گیج‌کننده است. هنگامی که اسلام به عنوان نهاد مذهبی و سیاسی سازمانیافته ظهور کرد، برده‌داری در  واقعیت زندگی جریان داشت. در حقیقت واقعیتی بود که از هزار سال قبل از ظهور اسلام وجود داشته است.
– دین اسلام قطعاً نژادپرست نیست. این کاملا از جای جای آیات قرآن و سخنان و احادیث نبوی روشن است. با این حال، به عنوان یک تمدن، نژادپرستی در آن وجود دارد.
– نژادپرستی مسلمانان، در ارتباط با افراد بی‌سواد، متعصب و حاشیه‌ای است. نژادپرستی غربی‌ها اما اغلب حمایت‌های عظیمی را در بر داشته و تلاش کرده که خودش را به عنوان پایه‌ای برای بدعت در مسیحیت و شبه‌علمی و جادو جنبل تثبیت کند. در جهان اسلام شخصیت‌هایی شبیه آدولف هیتلر یا هندریک فروورد وجود ندارد.
امیر طاهری, كيهان چاپ لندن:
آیا برده‌داری  راز خانوادگی چرکینی است که مسلمانان می‌خواهند  آن را مخفی کنند؟ این پرسشی است که رونالد سگال در آخرین کتاب خود «بردگان سیاه اسلام: دیاسپورای دیگری از سیاه‌پوستان» پیش کشیده؛ کتابی که در هر دو سوی آتلانتیک تحسین بسیاری ازمنتقدین را به همراه داشته است.

این کتاب در ادامه  مطالعات اولیه سگال در مورد «دیاسپورای سیاه‌پوستان» است که در آن به تجارت برده توسط اروپایی‌ها پرداخته است. کتاب سگال ابتدا در سال  ۲۰۰۱ در Aarrdback منتشر شد و اکنون  با یادداشت‌ها و تصاویر بیشتری تجدید چاپ شده است.
بردگان سیاه اسلام؛ دیاسپورای دیگر سیاهان
رونالد سگال
چاپ نخست ۲۰۰۱
دلیل اینکه چرا سگال از اصطلاح «دیاسپورا» در عناوین هر دو کتابش استفاده کرده روشن نیست. «دیاسپورا» به داستان یهودیانی اشاره دارد که بعد از ویرانی معبد دوم [بعد از بازسازی هیکل سلیمان نام گرفت] در فلسطین در سراسر جهان پراکنده شدند. در حالی که سیاه‌پوستان که از اراضی بومی خود دور شدند، سرزمین خود را داوطلبانه و به اراده خود ترک نکردند بلکه ربوده شده و به سرزمین‌های دیگر برده شدند تا به عنوان برده فروخته شوند.

Saturday, July 27, 2019

ابی - شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی یعنی خیانت



ده شرکت بزرگ جهان



10 شرکت بزرگ جهان

پس از حدود سه دهه، انحصار در اختیار داشتن بزرگترین شرکتهای درآمدزای جهان از دست آمریکایی‌ها خارج شد.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه فورچون، برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ شمار شرکت های چینی که بیشترین درآمد را دارند از همتایان آمریکایی‌ آن‌ها پیشی گرفته است و چین با ۱۲۹ نماینده دارای پردرآمدترین شرکت های جهان ایستاده است و آمریکا با ۱۲۱ شرکت در جایگاه دوم ایستاده است.

در حال حاضر شرکت "والمارت" که بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره ای دنیا و بزرگ ترین استخدام ‌کننده نیروی انسانی آمریکا نیز محسوب می شود با درآمد بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته در صدر جدول جای گرفته است.

شرکت نفت عربستان موسوم به "آرامکو" عضو تازه وارد در بین ۱۰ شرکت پردرآمد جهان بوده است و به لطف افزایش درآمدهای نفتی، این شرکت اکنون ششمین شرکت پردرآمد دنیا است.

Friday, July 26, 2019

پنج دستاورد غیرمنتظره اینترنت 5G



پنج دستاورد غیرمنتظره اینترنت 5G
به گزارش موبنا، اگر از مزایای اینترنت 5G آگاه شویم، دیگر سرعت بالای دانلود فیلم ها اهمیت خود را از دست خواهد داد.

اینترنت 5G سرعتی معادل 100 برابر اینترنت 4G LTE خواهد داشت. سرعت بالای اینترنت 5G قابلیتی است که این اینترنت درخصوص تلفنهای همراه به ارمغان خواهد آورد و این تنها بخش کوچکی از داستان شگفت انگیز اینترنت 5G است.

برای درک بهتر اینترنت 5G کافی است بدانیم این اینترنت با توجه به قابلیت “ارتباطات ماشین به ماشین” (mMTC)، قادر به پشتیبانی از میلیونها دستگاه در هر متر مربع خواهد بود که همگی از مزیت “ارتباط فوق پایدار و کم تاخیر” (URLLC) بهره خواهند برد.

با توجه به ارتباطات فوق سریع، فوق متراکم، کم تاخیر و در زمان واقعی که اینترنت 5G به همراه خواهد داشت، می توان حدس زد که اینترنت 5G دنیای فناوری را دگرگون خواهد کرد.

اما دستاوردهای اینترنت 5G چه خواهد بود؟

1. اینترنت خانگی بیسیم فوق سریع
اینکه اینترنت 5G تنها محدود به گجت ها و تلفن های همراه هوشمند است، برداشت اشتباهی از این فناوری است. این فناوری اینترنت های خانگی را نیز در بر خواهد گرفت. اینترنت 5G خانگی به معنای فیبر بیسیم و سرعت فوق سریع برای انجام هرکار به صورت آنلاین در منزل است. برای بهره مندی از مزایای اینترنت 5G کافیست مودم 5G را کنار یکی از پنجره های خانه گذاشت و در هر نقطه از خانه از اینترنت فوق سریع بهره برد.

Tuesday, July 23, 2019

درسی که از فمینیست‌های تونسی باید آموخت



درسی که از فمینیست‌های تونسی باید آموخت
آیه شبی
طی هشت سال گذشته، زنان مبارز تونسی در پیوند با کارگران و گروه‌های درحاشیه، قدم به قدم فضای عمومی را تسخیر کرده و تغییرشکل داد‌‌ه‌اند. آنها نه «ابژه‌های مبارزه» که «سوژه‌های سخنگو» هستند.
در سال ۲۰۱۱، مردم تونس رژیم اقتدارگرای حاکم را پس از دهه‌ها ستم و سرکوب برانداختند. این واقعیت که زنان در خط‌ مقدم این جنبش جای داشتند خیلی زود مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت و پیش‌داوری‌های گسترده و رایج در خصوص منطقه و خالی بودن آن از کنشگریِ زنان را به چالش کشید.
البته واقعیت بسیار پیچیده‌تر بود. بیش از یک قرن بود که زنان در تونس و منطقه برای برابری، تغییر اجتماعی و دموکراسی مبارزه می‌کردند. با این وجود، دهه‌ کنونی شاهد برآمدنِ نسلی از زنانی بوده است که در مبارزه برای دستیابی به حقوق‌ و  در رویارویی با چالش‌های گوناگون، از ابزارهای جدید استفاده می‌کنند.
زنان تونس، از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱، فضاهای عمومی را برای سازماندهی و تحقق آرمان‌های مدنی خویش اشغال کرده‌اند. با این حال، به‌زعم مایک داگلاس، صرفِ وجود «یک میدان عمومی، پارک یا سایر فضاهایی که به نظر می‌رسد فضای مدنی باشند لزوماً نشانگر وجود فرصتی برای وارد شدن به فضای سیاسی یا کنش‌گری نیست.»

Saturday, July 20, 2019

خرافه




در زبان انگليسي Superstition که به عنوان معادل و در معناي خرافات
به کار مي رود، ريشه لغوي جالبي دارد. Superstition برگرفته از عبارت superstes است که خود از دو جزء «super» به معناي فوق و ماورا
و «sto» به معناي ايستادن و تحمل کردن تشکيل شده است

فرقي نمي کند که به کدام نقطه دنيا مي رويد يا در چه کشوري زندگي مي کنيد؛ هر کجا که باشيد از خرافات گريزي نيست و گويي هر منطقه يي خرافات خاص خودش را دارد. هرچند نمي توان انکار کرد که بعضي از کشورها شهرت بيشتري در زمينه خرافات و خرافه پرستي دارند.
در بسياري از پژوهش ها مردم انگلستان خرافاتي ترين مردمان دنيا شناخته شده اند. اما پژوهش هاي ديگري هم هستند که نشان مي دهند ريشه هاي خرافه پرستي در کشورهاي آسياي شرقي مانند چين و ژاپن قوي تر است. اين در حالي است که در آفريقا و امريکاي لاتين هم خرافه يکي از اصول زندگي مردم به شمار مي رود. با اين حال نحس بودن بعضي اعداد مانند 13، بدشگون بودن عطسه در بعضي زمان ها و لزوم طلب «عافيت» بعد از هر عطسه براي دور کردن بدي ها و بدشگون بودن آواز جغد از جمله باورهاي رايج در سراسر جهان است. واژه خرافه (superstition) براي نخستين بار در درگيري هاي مذهبي بين کاتوليک ها و پروتستان ها مطرح شد. در اين درگيري ها هر گروه سعي مي کرد براي کمرنگ و بي اهميت نشان دادن اعتقادات طرف مقابل، باورهاي او را خرافه بنامد. اما با وجود اينکه امروز به تمام باورهاي نامعقول و موهوم «خرافه» مي گوييم، عقايد خرافي در همه جهان يکسان نيستند.
خرافه هاي امريکايي

موسیقی چه اثری بر سلامت بدنی و مغزی ما دارد؟ علم در این باره چه می گوید؟



موسیقی چه اثری بر سلامت بدنی و مغزی ما دارد؟ علم در این باره چه می گوید؟
 امروزه موسیقی را بیشتر ابزاری برای تجربه لذت صوتی و شنوایی به شمار می آورند. این در حالی است که در گذشته این مفهوم یک منبع قدرت ویژه بوده است.

استادان بزرگی از هند باستان، چین، یونان و رم از این منبع قدرتمند برای بهبود وضعیت سلامتی انسان بهره می برده اند. این در حالی است که فیلسوف های سرشناسی همچون افلاطون، سیسرون و سنکای جوان، برخی از انواع موسیقی را در دسته "مضر و آسیب رسان" طبقه بندی کرده بودند. شماری دیگر از جمله ارسطو، دموکریت، جالینوس، فیثاغورس و کنفوسیوس نیز این دیدگاه را تایید کردند و موسیقی را شامل دو طیف اثر مثبت و منفی بر سلامت انسان دانستند.

Friday, July 19, 2019

یک زبان با سه نام: فارسی، دری و تاجیکی - نجم کاویانی



یک زبان با سه نام: فارسی، دری و تاجیکی
نجم کاویانی
آیا دری متفاوت از فارسی است؟ و آیا تاجیکی زبان مستقلی است؟ وقتی سیاست روز غلبه یابد و تاریخ و زبان‌شناسی به هیچ گرفته شود یک زبان ناگهان می‌شود سه زبان.
در پی تغییر عنوان صفحه “بی بی سی افغانستان” در فیسبوک به “بی بی سی دری”، بحث درباره زبان در میان فارسی زبانان گرم شده است. به این خاطر، مقاله زیر را آقای نجم‌الدین کاویانی، ادیب و فرهنگ‌پژوه افغان، برای نشر در اختیار ما گذاشته است. مقاله در اصل فصل پنجم کتاب  “سرگذشت زبان فارسی در صد سال پسین در افغانستان و تاجیکستان و چند مقاله­‌ی دیگر” (نشر کتاب فروغ، کلن، چاپ دوم، تابستان ۲۰۱۶ − مقاله از صفحه ۱۶۵ تا ۱۸۱) اثر ایشان است. تمرکز مقاله بر روی تلاش برای جدا کردن دری و فارسی از یکدیگر است.
دولت محمد ظاهرشاه (١٣١٢-١٣۵٢خ/۱۹۳۳-۱۹۷۳م)، در سال‌های آغازین دهه‌ی چهل خورشیدی نام زبان را از “فارسی” به “دری” تغیـیر داد و آن را به همین نام در قانون اساسی سال ١٣۴٣خ/ ۱۹۶۴م کشور درج کرد. در پی این تغییر نام‌، گروه‌هایی ادعای متفاوت و متمایز بودن زبانِ دری از فارسی را کردند و هنوز هم می‌کنند. پس پرسش این است که به راستی فارسی و دری زبان‌های متفاوت و متمایز از هم هستند؟
در این نوشته کوشش شده است که بر پایه متن‌های تاریخی کهن و نظریه‌های کارشناسان زبان به پرسش بالا پاسخ داده شود.
پیش از سال ١٣۴٣خ/ ۱۹۶۴م، زبان را هم در رسمیات و هم در کوچه و خانه به نام فارسی می‌نامیدند. در زیر به چند نمونه اشاره می‌کنم.
در روی جلد کتاب‌های درسی که در دوره‌ی امیرحبیب‌الله (١٢٨۰- ١٢۹٧خ/١۹٠١-١۹١۹م) و امیرامان‌الله (١٢۹٧- ١٣۰٧خ/١٩١٩-١٩٢٩م) چاپ شده “فارسی” و “قرآت فارسی” نوشته شده بود و نه دری. نگارنده به خاطر دارد که در روی جلد کتاب‌های مکتب‌ها و لیسه‌های افغانستان پیش از سال ١٣۴٣خ/ ۱۹۶۴م نیز “قرائت فارسی” نوشته شده بود و معلم آن را نیز معلم فارسی می‌نامیدیم. نام زبان در صفحه‌های نشریه شمش‌النهار (۱۸۷۳-۱۸۸۷م)، سراج‌الاخبار (۱۹۱۱- ١۹١٨م) و امان افغان (۱۹۲۰-۱۹۲۹م) فارسی نامیده شده. در یک جمله نام زبان در همه‌ی اسناد رسمی، قراردادها، معاهده‌ها، پیمان‌ها و فرمان‌های دولت فارسی بود نه دری.[1]
در فرمان‌محمد ظاهرشاه (١٣١۵خ/١٩٣٧م) که در راستای تعمیم زبانِ پشتو منتشر شده بود، واژه “فارسی” به کار برده شده بود، نه “دری”. در بخش از این فرمان می‌خوانیم: “در مملکت عزیز ما از طرفی زبانِ فارسی مورد احتیاج بوده … اراده فرموده‌ایم همچنان که زبانِ فارسی در داخل افغانستان زبانِ تدریس و کتابت است، …”[2]

منطقه فوق سری ۵۱ - بشقاب پرنده، موجودات فرازمینی و هشدار ارتش آمریکا


منطقه 51 صحرای نوادا

منطقه فوق سری ۵۱

نیروی هوایی آمریکا از مردم خواسته است تا از نزدیک شدن به محوطه موسوم به منطقه ۵۱، یک منطقه نظامی فوق سری در ایالت نوادا خودداری کنند.

به گزارش بی بی سی، چرا گروهی از مردم روی این منطقه حساسند و دلیل این حساسیت چیست؟ این گروه از افراد معتقدند موجودات فرازمینی، در این محل حضور دارند و بشقاب پرنده‌های سقوط کرده در پایگاه نظامی منطقه نگه‌داری می‌شوند.

نزدیک به یک و نیم میلیون نفر روی فیسبوک به دعوتی پاسخ مثبت داده‌اند که قرار است طی آن جمعیت انبوهی وارد این پایگاه فوق سری شود.

دولت آمریکا تا سالیان سال منکر وجود منطقه ۵۱ بوده است.

بانیان این رویداد در فیسبوک از مردم دعوت کرده‌اند تا ۲۰ سپتامبر جلوی این محوطه تجمع کنند و از آنجا وارد پایگاه شوند.

اما سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در این زمینه هشدار داده و به واشنگتن پست گفته است مقام‌های مسئول از چنین دعوتنامه‌ای درفیسبوک با خبر هستند.

Tuesday, July 16, 2019

تأملات بهنگام؛ پدید آمدن از «هیچ» و بینش آخرالزمانی


تأملات بهنگام؛ پدید آمدن از «هیچ» و بینش آخرالزمانی
بیشتر آنچه نظم و ساختارهای کنونی حاکم بر جوامع پیشرو امروز را شکل داده، بعلاوه‌ی تقریبا هر چه در عرصه‌ی علم و فناوری نصیب نوع بشر شده است، ریشه در نگرش یونانی نسبت به طبیعت دارد. این نگرش هر چند نواقص فراوانی دارد، اما تا به امروز، دستاوردهایش بارها بیش از کاستی‌هایش بوده است.
– وجه تمایز نگاه یونانی به طبیعت، در این بود که یونانیان عهد باستان، برخلاف باقی اهالی تمدن‌های معاصرشان، به «خَلق از عدم»، باور نداشتند؛ یعنی عقلشان قبول نمی‌کرد که از «هیچ»، چیزی به وجود بیاید. این ناباوری به آفرینش از هیچ، آغازگر نگاه فلسفی آنان به جهان شد.
یوسف مصدقی, كيهان چاپ لندن:
کتاب مقدس (THE HOLY BIBLE)، در میان متون دینی رایج، از حیث رابطه با مفهوم «زمان»، جایگاهی یگانه دارد. این کتاب، با شروع زمان و خلقت جهان، در «سفْر پیدایش(تکوین)» (Genesis) آغاز می‌شود و با پیش‌بینی حوادث آخرالزمان (Apocalypse) و پایان جهان در «کتاب مکاشفه» (Book of Revelation) پایان می‌یابد. از نگاه مؤمنان به این کتاب، هر چه میان این دو ماجرا رخ داده و می‌دهد، برای آزمایش و آمادگی آدمیان برای اتفاقات آخرالزمان است.
الف) گفت: بشو؛ پس شد!
سه آیه‌ی نخستین «سِفر پیدایش»، نخستین کتاب از «عهد عتیق» (OLD TESTAMENT) کتاب مقدس، چنین است:«۱. در ابتدا، خدا آسمان‌ها و زمین‌ را آفرید. ۲. و زمین‌ تهی‌ و بایر بود و تاریکی‌ بر روی‌ لُجّه‌ و روح‌ خدا سطح‌ آب‌ها را فرو گرفت. ۳. و خدا گفت‌: «روشنایی‌ بشود.» و روشنایی‌ شد.»

یک نامه و عواقب آن؛ درخواست کنندگان استعفای خامنه‌ای بازداشت، ضرب و جرح یا تهدید شدند



یک نامه و عواقب آن؛ درخواست کنندگان استعفای خامنه‌ای بازداشت، ضرب و جرح یا تهدید شدند
بر اساس گزارش‌های متعدد، امضای نامه درخواست استعفای آیت الله خامنه‌ای برای امضاء‌کنندگان آن پیامدهای سختی داشته است.
در هفته‌های گذشته، جواد لعل‌محمدی و محمدحسین سپهری، از امضا کنندگان نامه پیام‌های تهدید آمیز دریافت کردند، رضا مهرگان مورد حمله قرار گرفت و محمد نوری زاد و محمد مهدوی‌فر بازداشت شدند.
اواخر خرداد امسال، ۱۴ نفر از فعالان مدنی و سیاسی داخل ایران با امضای نامه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.
در این نامه با اشاره به اینکه در طول «سال‌های پرخسارت» افرادی که مشفقانه و به طور مدنی تلاش کردند رهبر جمهوری اسلامی و سران جمهوری اسلامی را از «کج دستی‌ها و کج روی‌های ویرانگرانه‌شان» باز دارند یا زندانی شده یا کشته شدند، از مردم و فعالان خواسته شده بود: «با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می‌افزاید، پیش‌قراول این حرکت ملی باشند.»

Monday, July 15, 2019

چه کسی در حال جاسوسی از شما است؟




چه کسی در حال جاسوسی از شما است؟

در دو هفته اخیر دو اتفاق مهم افتاد. یکی این‌که فهمیدیم می‌شود از طریق یک تماس بی‌پاسخ واتس‌اپی روی گوشی شما جاسوس‌افزار نصب کرد، و دیگری این‌که شهر سان فرانسیسکو اعلام کرد که قصد دارد استفاده از فناوری تشخیص چهره را ممنوع کند.
در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به برخوردمان با فناوری‌هایی که از یک طرف به ما کمک می‌کنند تا مجرمان را دستگیر کنیم، و از طرف دیگر می‌توانند تمام حرکات ما را تحت نظر داشته باشند.
وقتی فیسبوک، صاحب اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ، متوجه ایرادی در این نرم‌افزار شد که به مزاحمان اجازه می‌داد تا از طریق یک تماس بی‌پاسخ در تلفن هوشمند شما جاسوس‌افزار نصب کنند، با روراستی بی‌سابقه‌ای درباره افراد احتمالی پشت پرده این جاسوس‌افزار اظهار نظر کرد.
این شرکت در جلسه‌ای که با خبرنگاران داشت گفت که این حمله "تمامی مولفه‌های" یک شرکت خصوصی مشخص را دارا بود. این شرکت با دولت‌ها برای ساخت جاسوس‌افزارهایی که در تلفن‌های هوشمند نصب می‌شوند همکاری می‌کند.

فرض عمومی بر این بود که شرکت مورد نظر همان گروه ان‌اس‌او است، شرکتی اسرائیلی که قبلا هم به فروش جاسوس‌افزار پگاسوس به موسساتی که فعالان حقوق بشر را تحت نظر دارند متهم شده بود.

مرکز سیتیزن لب در دانشگاه تورنتو که حمله‌های سایبری به نهادهای مدنی را ردگیری می‌کند، چند سالی است که فعالیت‌های این گروه را زیر نظر دارد.
جان اسکات‌ریلتون، یکی از محققان ارشد این مرکز، می‌گفت که تصمیم فیسبوک برای اعلام صریح طرف مسئول نشان می‌دهد که این شرکت "به شدت از رفتار این سازنده جاسوس‌افزار شاکی است."
او می‌گوید مرکز سیتیزن لب پیش از این دیده بود که جاسوس‌افزار پگاسوس گروه ان‌اس‌او برای نظارت بر خبرنگاران، وکلا و فعالان مکزیکی استفاده می‌شود. البته در آن مرحله شیوه مرسوم همچنان همان متقاعد کردن مردم به باز کردن یک لینک بود.
امنیت عمومی
اما آن‌ها اخیرا متوجه این روش جدید سوء استفاده از اپلیکیشن واتس‌اپ شدند. هدف در آن مورد خاص یکی از وکلای حقوق بشر مستقر در لندن بود که با برخی از فعالان مکزیکی کار می‌کرد - حمله‌ای که نهایتا موفق نبود.
او می‌گوید این جاسوس‌افزار خیلی موذی است: "به محض این‌که به تلفنی راه پیدا می‌کند، آن تلفن عملا به یک جاسوس در جیب قربانی تبدیل می‌شود. می‌توانند میکروفن را روشن کنند، می‌توانند پیام‌های رمزدار را از روی تلفن بردارند، به عکس‌های خصوصی دست پیدا کنند، و غیره."
گروه ان‌اس‌او می‌گوید که محصولاتش توسط نهادهای مجری قانون برای مقابله با تروریسم و رفتار مجرمانه استفاده شده است.
"این سیستم توسط شرکت بهره‌برداری نمی‌شود و، بعد از بررسی‌های سختگیرانه و اعطای پروانه، نهادهای اطلاعاتی و مجریان قانون تصمیم می‌گیرند که چطور از این فناوری برای کمک به ماموریت‌های خود در راه حفظ امنیت عمومی استفاده کنند."
اکثریت سهام گروه ان‌اس‌او چند ماهی می‌شود که در اختیار گروه سرمایه‌گذاری نوالپینا قرار دارد. استیون پیل، رئیس این گروه در لندن، حالا از اعضای هیات مدیره ان‌اس‌او است.
از او خواستیم با ما مصاحبه کند. وقت نداشت، ولی روابط عمومی نوالپینا نامه سرگشاده‌ای را به ما نشان داد که در ماه آوریل خطاب به تعدادی از نهادهای مردمی، از جمله سیتیزن لب، نوشته شده بود - یعنی پیش از کشف جاسوس‌افزار واتس‌اپ.
در این نامه سرگشاده به تفصیل از رفتار پیشین گروه ان‌اس‌او دفاع شده است. در عین حال تعهداتی هم مبنی بر این‌که مالکیت نوالپینا به معنی احترام به حقوق بشر خواهد بود داده شده است: "ما انتظار داریم که همه شرکت‌های تحت مالکیتمان رفتار درستی از خود به نمایش بگذارند و به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند."


تشخیص چهره
شرکت دیگری که به خاطر فناوری‌های نظارتی در کانون توجه عموم قرار دارد آمازون است. در جلسه مجمع عمومی این شرکت که هفته آینده برگزار می‌شود، قرار است که سهام‌داران آمازون پیشنهادی را به بحث بگذارند که از شرکت می‌خواهد که فروش فناوری تشخیص چهره به دولت آمریکا را قطع کند
این رای‌گیری بلافاصله بعد از این‌ برگزار می‌شود که سان فرانسیسکو اولین شهری شد که استفاده از فناوری تشخیص چهره را در نهادهای عمومی ممنوع می‌کند. نظارت بیش از اندازه در فضاهای عمومی باعث افزایش ناآرامی‌ها شده است.
ماری بث گلگر، نماینده نهادهای کاتولیکی که در آمازون سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌گوید نگرانی‌ها هم به کیفیت فناوری مربوط می‌شود و هم به نحوه استفاده از آن: "حتی اگر دقتش ۱۰۰ درصد هم باشد ما به خاطر تاثیراتی که ممکن است بر جامعه بگذارد علاقه‌ای به استفاده از آن در اجرای قانون نداریم."
آمازون، دقیقا مثل ان‌اس‌او، اصرار دارد که از این فناوری به شیوه‌های کاملا مثبتی استفاده می‌شود، مثل یافتن قربانیان قاچاق کودک.
اما وقتی از این شرکت پرسیده شد که آیا باید موارد سوء استفاده از این فناوری را رصد کند یا نه، ایان ماسینگام، از اعضای خدمات وب آمازون، تاکید می‌کند که این کار وظیفه ما نیست: "مسئولیت رسیدگی به این مسائل با سیاست‌گذاران و دولت‌ها است."
فناوری نظارتی - چه تشخیص چهره باشد چه جاسوس‌افزار - صنعتی شدیدا سودآور و محرمانه است. اما شرکت‌های فعال در این بخش باید از این پس خود را برای نظارت بیشتر آماده کنند.


روری کتلان-جونز
خبرنگار فناوری بی‌بی‌سی

Sunday, July 14, 2019

چرا صادق هدايت خودكشي كرد ؟



چرا صادق هدايت خودكشي كرد ؟
محمد علی جمال زاده
چه سوزهاست نهانی درون پیرهنم
صادق هدایت زیر بار بسیاری ازکیفیات آفرینش نمی رفت و از پروردگار در باطن سوال هایی داشت که به قول خودش به جانش افتاده بود و بلاجوابی آفرینش را در وجودش تلخ ترمی ساختند .
هدایت می پرسید تو به چه حقی مرا آفریدی ؟ به چه عذری بدون رضای من مرا به دنیا آوردی ؟ چرا به سوال هایم جواب نمی دهی ؟ من از تو می پرسم اصلاً جهان را چرا آفریدی ؟ تو جواب می دهی برای اینکه مرا ستایش وعبادت کنید : خلقناکم لتعبودن .
اما تو خود به صراحت درحق خود گفته ای که غنی عن العالمین هستی و ازستایش و عبادت روزه و نماز چون ما مخلوقی و هر مخلوق دیگری مستغنی و بی نیازهستی پس چرا مرا و ما را آفریدی ؟ من خوب میدانم که حرفم به گوش ات نمی رسد و این نیز خود مایه ی درد و روزگار تلخ و تاریک من است .

Saturday, July 13, 2019

نقد قرآن و اسلام به نفع آزادی انسان



نقد قرآن و اسلام به نفع آزادی انسان
 جلال ایجادی
آزادی را چگونه تعریف کنیم؟ آزادی رابطه ای است میان فرد از یکسو و از سوی دیگر قدرت و ماهیت آن. اگر قدرت مجموعه ای از ایدئولوژی ها و ادیان و حاکمیت سیاسی و فشار ناشی از عادت اجتماع باشد که خود را به فرد تحمیل میکند، چگونه فرد میتواند خودمختاری خود را تامین کند؟ این مناسبات و تعادل ناشی از آن همیشه یکسان نیست و این آزادی یک خواست دائمی جوامع است. برای انسان، اسلام و آزادی دو مقوله متضاد میباشند.
آزادی و دین گرایی

Thursday, July 4, 2019

صادق هدایت و اسلام‌گرایی در ایران دهه‌ی بیست


تهران خیابان لاله زار 1326

صادق هدایت و اسلام‌گرایی در ایران دهه‌ی بیست
نیما قاسمی
واژه‌ی اسلام‌گرایی محصول تلاشی تئوریک است برای تمایز بخشیدن میان اسلام به مثابه‌ی شکلی از زندگی که شهروند مختار به انتخاب یا عدم انتخاب آن است و آن گرایشی که خواهان مسلط شدن این فرم از زندگی و به ویژه ایدئولوژی آن بر کل جامعه است؛ این گرایش اخیر است که اسلام‌گرایی نامیده می‌شود و هواداران آن به ویژه با تأکید بر ضرورت مبنا قرار گرفتن اصول اسلامی در کل شئون حیات اجتماعی بازشناخته می‌شوند.
واقعیت این است که چنین گرایشی در کل سرزمین‌های مسلمان‌نشین هوادار داشته و دارد. تنها برخی زمینه‌های سیاسی و تاریخی به چنین گرایشی مجال بروز و ظهور بیشتری می‌دهند و گاه به غلبه‌ی آن بر یک جامعه منتهی می‌شود. جامعه‌ی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زیر سلطه‌ی نمایندگان شیعی اسلام‌گرایی قرار گرفت، احتمالاً بارزترین نمونه‌ی غلبه‌ی اسلام‌گرایی تمام‌عیار است اگرچه قطعاً تنها نمونه‌ی آن نیست.
جامعه‌ی ایران از دیرباز پتانسیل تجربه‌ی چنین شرایطی را داشته و مطالعه‌ی تاریخ پیش از انقلاب اسلامی، به وجود چنین پتانسیلی با قوت گواهی می‌دهد. یکی از این برهه‌های تاریخی، دهه‌ی بیست خورشیدی (فاصله‌ی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲) است که به علت فضای سیاسی نسبتاً چندصدایی و دموکراتیک حاکم بر جامعه، اولین نشانه‌های نیرومند تمایل جامعه به استقبال از اسلام‌گرایی را نشان می‌دهد.

نخستین شهردار زن آمستردام «رد لایت» این شهر را تغییر می‌دهد



نخستین شهردار زن آمستردام «رد لایت» این شهر را تغییر می‌دهد

شهرداری آمستردام از آغاز طرحی برای بازسازی و تغییر منطقه “رد لایت” (منطقه “چراغ قرمز”) آمستردام خبر داد. یکی از اهداف این طرح حفاظت از کارگران جنسی این محله از زل زدن توریست‌ها است.شهرداری آمستردام با تهیه گزارشی با نام «آینده روسپی‌گری پشت پنجره در آمستردام» پیشنهادهایی برای بهسازی رد لایت این شهر ارائه داده است. این اقدام افراطی‌ترین بهسازی در تجارت سکس در این منطقه از زمان قانونی‌شدن روسپیگری در هلند به حساب می‌آید. عمر قانونی شدن این صنعت در هلند به دو دهه می‌رسد.

بیانیّه‌ی تحلیلی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در نقد قانون «توهین به مقدّسات



بیانیّه‌ی تحلیلی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در نقد قانون «توهین به مقدّسات»
 جمعی از نواندیشان دینی در نقد قانون توهین به مقدسات بیانیه‌ای نوشتند.
به گزارش «زیتون» در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه مستندات جرم «توهین به مقدّسات»، که مورد نقد  است، مادّه ۲۶۲ و ۵۱۳ «قانون مجازات اسلامی» است٬ آمده است: «ابهام در معنای مفاهیم کلیدی این دو مادّه قانونی یعنی «توهین» (یا «سبّ») و «مقدّسات» موجب می‌شود که بر سر اطلاق این مواد اختلاف نظر جدّی رخ دهد. آیا «توهین» شامل هرگونه پرسش، سنجش‌گری و حتّی تردیدافکنی می‌شود و یا این‌که صرفاً شامل به کار بردن الفاظ رکیک در فضای علنی به قصد توهین آن هم در حالت روانی عادّی است؟ آیا «مقدّسات» شامل هرگونه اعتقاد اسلامی می‌شود و یا تنها شامل باورهای ـــ به اصطلاح ـــ «ضروری» اسلامی (مانند توحید و نبوّت) است؟ مثلا گروهی از شیعیان دوازده امامی به «رجعت» امامان شیعه پس از ظهور امام زمان باور دارند. با این‌حال باور به «رجعت» در زمره‌ی اصول اجماعی مذهب شیعه نیست. آیا مثلا توهین به آموزه‌ی «رجعت» نیز مصداق توهین به «مقدّسات شیعه» است؟»

اپوزیسیون خارج از کشور، کودک چهل ساله؟!




اپوزیسیون خارج از کشور، کودک چهل ساله؟! مسعود نقره‌کار
نقش مؤثر اپوزیسیون خارج ازکشوردرمبارزه علیه حکومت اسلامی نقشی روشن است. فقط به سه نمونه اشاره می‌کنم:
۱- روشنگری دربارۀ ماهیتِ، افکارورفتار جنایتکارانه حکومت اسلامی
۲- پشتیبانی وتقویت اپوزیسیون داخل کشورو بازتاباندن خواست‌های آنان در سطح جهانی
۳- ایده و گفتمان سازی در راستای شکل گیری جایگزینی ملی، دموکراتیک و سکولار در داخل کشور.
بخشی ازاپوزیسیون تحت تاثیرمحیط زندگی ونیزدریافت شناخت بیشتری از ضعف خویش، با روی آوردن به آموزش، تربیت و پرورش خود در راستای فهم وکاربرد آزاداندیشی و دموکراسی گام هائی مثبت برداشته است. این گام‌ها درمیزان اثربخشی اپوزیسیون درمبارزه با حکومت اسلامی مؤثربوده‌اند.

Wednesday, July 3, 2019

فروغ، در نامه‌هایش به ابراهیم گلستان



 فروغ، در نامه‌هایش به ابراهیم گلستان
احمد افرادی
چقدر راحت و خوب است که آدم فقط یک ماده باشد. ماده بودن برای یک زن آسان ترین راه گذراندن زندگیست. شاید من چیزی کم دارم. من همیشه عشق می‌خواستم و نزدیکی کامل می‌خواستم، دوام و استحکام می‌خواستم.
آن چنان خودم را سراپا ببخشم که تنها به مرگ می‌شود بخشید و شاید برای همینست که زندگی احساساتیم آنقدر سخت بر من گذشته است. هر وقت که آمدم ماده بشوم بلا فاصله تو خودم نفرت کردم.
-------------
فروغ را تا پیش از انتشار نامه‌هایش، عمدتاً، در حدیث دیگران باز شناختیم و از این رهگذر، چه بد فهمی‌ها و کژاندیشی هایی را که سبب نشده‌ایم.
این نامه‌ها که در یک بستر طبیعی نوشته شده‌اند، فروغ را آن گونه که بوده است، بی شائبه‌ی دخل و تصرفی از هر دست، باز می‌شناساند. از این رو، از مهم ترین منابع برای شناخت بی واسطه‌ی او است.
با این نامه‌ها، و به خصوص آن چه که فروغ برای ابراهیم گلستان نوشته است، می‌توان امیدوار بود که، به ظلمی که از رهگذر حُبّ و بغض‌ها، تنگ نظری‌ها، بدفهمی‌ها و افراط و تفریط‌ها بر او رفته است پایان داده شود و چهره‌ای نزدیک به واقعیت از او ترسیم گردد.
ناگفته نمانَد که با شعرهای فروغ نیز می‌توان او را، به تقریب، باز شناخت، اما نامه‌های فروغ، انگار، نوعی «حدیث نفس» است، که بی هیچ محافظه کاری و پرده پوشی، دست نیافتنی ترین و پوشیده ترین زوایای دهنی او را در دیدرَس ما قرار می‌دهد و از استعداد‌ها و قابلیت‌های کمتر دیده و شناخته شده‌ی او سخن می‌گوید.
فروغ، در خرداد سال ۱۳۴۵ شمسی (ماه مه ۱۹۶۷)، برای شرکت در «دومین فستیوال سینمایی مؤلّف» که در شهر «پزارو» برگزار شده بود، به ایتالیا سفر می‌کند. فیلم ِ «این خانه سیاه است ِ» فروغ، از جمله فیلم هایی است که در این فستیوال نمایش داده می‌شود، که مورد تقدیر و تحسین فراوان قرار می‌گیرد.

Tuesday, July 2, 2019

ساسانیان در گرجستان و آتشکده‌ای که مسجد شد


در تارنماهای گردشگری تفلیس، پایتخت گرجستان، بنایی با یک نام ایرانی به چشم میخورد: "آتشگاه". پیشینه این ساختمان آجری به زمان ساسانیان بازمیگردد اما بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی در تفلیس از وجود آن بیخبرند.

ساسانیان در گرجستان و آتشکده‌ای که مسجد شد
پژمان اکبرزاده
روزنامه نگار
در تارنماهای گردشگری تفلیس، پایتخت گرجستان، بنایی با یک نام ایرانی به چشم می‌خورد: "آتشگاه". پیشینه این ساختمان آجری به زمان ساسانیان بازمیگردد اما بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی در تفلیس از وجود آن بی‌خبرند.
"آتشگاه" تا سال ۲۰۰۷ در خطر ویرانی بود تا در نهایت در"برنامه بازسازی آثار میراث فرهنگی تفلیس قدیم" با پشتیبانی مالی وزارت خارجه نروژ مرمت و با یک سقف حفاظتی پوشانده شد.
ببینید: ویدیوی ۳۶۰ درجه از درون آتشگاه تفلیس
در بیرون از مرزهای کنونی ایران، آتشکده های تاریخی که تا امروز بر جای مانده باشند بسیار کمیابند. آتشگاه تفلیس در دامنه کوه و پایینتر از"نارین قلعه" (دژ مشرف به شهر) قرار دارد. به نظر می‌رسد این بنا شمالی ترین آتشکده زرتشتی باشد که در طول تاریخ ساخته شده است.

Monday, July 1, 2019

خدمات جنسی پسران جوان خوش تیپ به زنان مسن پولدار



خدمات جنسی پسران جوان خوش تیپ به زنان مسن پولدار
قد بلندی  دارد. بازوهای توپر، شکم شش تکه، پوست برنزه، چشم‌های سبز و موهای لختی که با یک عینک شنا آن را عقب زده است. نگاهش را که بر می‌گرداند و لبخند می‌زند درست شبیه مدل‌های مجله‌های مد می‌شود. آرمین در یکی از استخرهای شمال شهر تهران مربی است. جایی که خانواده‌اش گمان می‌کنند همه درآمدش از آنجاست. اما این طور نیست. درآمد اصلی او از کاری است که سوژه این گزارش است. آرمین را یکی از دوستانم که نزدیک‌ترین و قدیمی‌ترین رفیق اوست، معرفی و راضی کرده تا درباره شغل اصلی‌اش حرف بزند. خودش را اینطور معرفی می‌کند: «من کال بوی هستم.»

کال‌بوی یک  اصطلاح انگلیسی است و برای مردانی به کار می‌رود که در ازای خدمات جنسی پول دریافت می‌کنند.