Saturday, June 29, 2019

چه کسی می‌خواست آیت‌الله خامنه‌ای را بکشد


چه کسی می‌خواست آیت‌الله خامنه‌ای را بکشد

زیتون ـ مهسا محمدی: 
بعد از گذشت نزدیک به ۴ دهه از ترور ناموفق رهبر فعلی جمهوری اسلامی همچنان این سوال برقرار است که چه گروهی و یا حتی دقیقا چه کسی قصد کشتن او را کرده بود.
در رابطه با این ترور مشخصا ۳ نفر اعدام شدند که دو تن از آنان مستقیما مسئولیت انجام آن را به عهده گرفته بودند.
شاید بتوان گفت که بخشی از ابهام موجود در این پرونده نه ابهام ناشی از کمبود اطلاعات که به نوعی ابهام‌افکنی سیاسی است.
در روایت رسمی جمهوری اسلامی که در سال‌های بعد از دهه پرتنش ۶۰ ساخته و پرداخته شد هم خوانش یکدستی از این اتفاق وجود ندارد و همزمان از سازمان مجاهدین خلق و گروه کوچک و گمنامی با نام «رهروان فرقان » به عنوان مسئولان این اتفاق ذکر می‌شود.
ایرج مصداقی عضو جدا شده سازمان مجاهدین خلق اما روایتی که این سازمان را مسئول این اتفاق دانسته بی‌اعتبار می‌داند و روایت دیگری از زبان «هم‌بند» فرقانی‌اش به عنوان مسئول این بمب‌گذاری دارد.
۶ تیر ۱۳۶۰
«مغز و زبان من کار خواهد کرد یا نه؟» این سوالی است که آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید در اولین دقایق هشیاری خود بعد از ترور به زبان آورده است.
هادی منافی، وزیر بهداری وقت و پزشک معالج آیت‌الله خامنه‎ای هم بعدها به نقل از وی گفت: «همیشه به من می‌گفت که من نمی‌دانم چرا زنده ماندم؟ فکر می‌کنم خدا یک ماموریتی برای من در نظر گرفته که مرا زنده نگه داشت.» به نظر می‌رسد که این سوال و نقل قول نظر به ماموریتی داشت ۸ سال بعد از این بمب‌گذاری عینیت یافت.
ماکیاولی در اثر ماندگار خود، شهریار، دو عامل را در موفقیت یک شهریار موثر می‌داند. شانس و فضیلت. هر چند ممکن است بر سر فاضل بودن آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف نظری وجود داشته باشد، خوش‌شانسی وی در مسیر رسیدن به شهریاری اما بعید است محل اختلاف باشد.
رهبر آینده جمهوری اسلامی «از نقطه بالای کتف راست و بالای ران سمت راست» مجروح شد. استخوان ترقوه اش شکست و چند رگ و عصب دست راست اش نیز قطع شد، اما به تدریج و در طی ۴۰ روز بعد از آن سلامت نسبی خود را بازیافت.

روایت محافظ شخصی

کارزار شنای تمام برهنه در واکنش به کارزار شنا با بورکینی در فرانسه



کارزار شنای تمام برهنه در واکنش به کارزار شنا با بورکینی در فرانسه
یورونیوز - به دنبال انتشار خبر حضور زنان مسلمان با پوشش موسوم به بورکینی در استخرهای شهر گرنوبل فرانسه، گروهی از ساکنان این شهر با به راه انداختن کارزاری از مردم خواستند تا در اعتراض به این نوع پوشش، لخت مادرزاد در استخر شنا کنند.
حدود یک ماه پیش گروهی از زنان مسلمان که عضو انجمنی به نام «اتحاد شهروندی» بودند با حضور در استخر دوفن گرنوبل با پوشش کامل خواستار آزادی حضور زنان مسلمان در استخرها با پوشش اسلامی شدند. آنها روز یکشنبه گذشته نیز با حضور در استخر دیگری در این شهر به نام «ژان برون» بار دیگر توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کردند.

Thursday, June 27, 2019

۷ فناوری جدید که زندگی بشر را دگرگون خواهند کرد



۷ فناوری جدید که زندگی بشر را دگرگون خواهند کرد
سالانه هزاران فناوری وارد بازار می‌شوند که برخی از آنها باعث تحولی عظیم در زندگی ما می‌شوند اما آیا می‌دانید در حال حاضر جدیدترین نوآوری‌های تکنولوژیکی چه هستند؟
۱. هوش مصنوعی
سرمایه گذاری در زمینه فناوری هوش مصنوعی در طول چند سال گذشته افزایش یافته است. به نوشته نشریه فوربز، ۸۰ درصد از شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن هستند و یا در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش فناوری هوش مصنوعی هستند. این مقادیر پولی که در زمینه فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌شود، موجب نوآوری جدی در زمینه یادگیری عمیق می‌شود و به دلیل سرمایه گذاری‌های عظیمی که در این زمینه انجام شده، بسیاری از کارشناسان فناوری معتقدند که موفقیت هوش مصنوعی طی چند سال آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
۲. اینترنتی با سرعت نور

تقدم و تأخر ایرانی بودن و مسلمان بودن - اکبر گنجی



تقدم و تأخر ایرانی بودن و مسلمان بودن
نزاع‌های مصدق، شاه، خمینی، بازرگان و خامنه‌ای بر سر ایران و اسلام
اکبر گنجی
در این نوشته برپایه بررسی دیدگاه‌های مصدق، شاه، خمینی، بازرگان و خامنه‌ای به موضوع اول ایران یا اول اسلام پرداخته می‌شود.
هدف  نوشته بحثی تاریخی در مورد این مسئله و رابطه و تبیین سیر تاریخی آن نیست، بلکه دایره بحث محدود به آرای چند زمامدار سیاسی قرن کنونی ایران- که تا کمتر از دو سال دیگر پایان می‌یابد- خواهد بود. در پایان، چند نکته برای تأمل بیشتر و روشن کردن محل نزاع مطرح خواهیم کرد. نکات پایانی استنتاجی از آرای این شخصیت‌ها نیستند، بلکه می‌کوشند تا ابعاد دیگری از این مسئله را برای ادامه بحث مطرح سازند.
همه ‌دین‌ها (یهودیت، مسیحیت، اسلام، بهائیت…)، آیین‌های سیاسی (لیبرالیسم، سوسیالیسم، کمونیسم…)، کشورها (ایران، آمریکا، اروپا، غرب، شرق…) و ملت‌ها برساخته‌های تاریخی و اجتماعی هستند. هیچ یک از آنها «طبیعی» (مانند خورشید و ماه و زمین و…) نیستند. این‌ها توسط آدمیان در طول تاریخ ساخته شده و این برساخته ها، دائماً از نو برساخته می‌شوند و ثابت و صلب و سفت و سخت باقی نمانده و نمی‌مانند.
محل تولد هیچ انسانی انتخابی نبوده و نیست، برای این که آنان در جایی زاده می‌شوند که والدینشان زندگی می‌کنند و در دل یک کشور، ملت و سنت زاده می‌شوند. بدین ترتیب، یکی ایرانی، یکی آلمانی، یکی اسراییلی، و…می شود. اولی مسلمان، دومی مسیحی، سومی یهودی، و…می شود. «ایرانی مسلمان»، «آلمانی مسیحی»، «اسراییلی یهودی»، و…، هویت‌هایی هستند که در این بستر زاده و روئیده می‌شوند.
اما هویت هم برساخته‌ای تاریخی و اجتماعی است. هویت، ثابت و صلب نیست، بلکه دائماً در حال تغییر و دگرگونی است. هویت اختراع شده است و دائماً از نوع اختراع می‌شود. آری می‌توان در وضعیت آزاد در بروکلین و کوئینز و برانکس و….نیویورک محله‌های یهودی نشین ساخت و در آن‌ها «سبک زندگی» یهودی را رعایت کرد. اما محافظه کاران ارتدکس- مانند مردم سراسر جهان- نیز برخلاف میل و مقاومتی که می‌کنند، تحت تأثیر فرایند عمیق و سریع مدرنیزاسیون تغییر می‌کنند و هویت شان را با این فرایند سازگار می‌سازند. برای این که نمی‌توانند بیرون جهان مدرن زندگی کنند. به تعبیر دیگر، “جهان برون-مدرنیته”‌ای وجود ندارد.

Monday, June 24, 2019

پس از دلار و کارتخوان این‌بار «پرستو» در وزارت نفت: ارتباط یک زن با ۱۶ مدیر نفتی!



پس از دلار و کارتخوان این‌بار «پرستو» در وزارت نفت: ارتباط یک زن با ۱۶ مدیر نفتی!
یک نماینده مجلس از بازداشت زنی خبر داده که با ۱۶ «پرسنل مهم و تأثیرگذار وزارت نفت» با قصد جاسوسی و ایجاد مشکل در روند پروژه‌های نفتی در ارتباط بوده است.
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۸ از دستگیری یک زن در وزارت نفت به‌ عنوان جاسوس خبر داده و گفته است: «این فرد اخیراً از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است.»
ابوالفضل ابوترابی گفته «این خانم تبعه ایران و نفوذی بوده» و افزوده که «این فرد با ۱۶ مدیر وزارت نفت در ارتباط بوده و قصد تأثیرگذاری بر آنها را داشته است.»
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با «پاشنه آشیل» خواندن وزارت نفت گفته است که «چون کشور ما بر اساس درآمدهای نفتی اداره می‌شود، وزنه نفت در کشور ما بسیار مهم است که استکبار سعی می‌کند با تأثیرگذاری بر این وزارتخانه فروش نفت کشور را مختل کند.»
همزمان اما خبرگزاری رکنا به نقل از حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نوشته است: «اخیرا نهادهای امنیتی یک باند نفوذی را دستگیر کردند که با نفوذ در میان تعدادی از مدیران وزارت نفت در جهت تکمیل پازل دشمن اقدام می‌کردند.»

Sunday, June 23, 2019

قوانین شرعی اسلامی و قوانین و روابط بین‌المللی نوین



قوانین شرعی اسلامی و قوانین و روابط بین‌المللی نوین
احد قربانی دهناری

قوانین بین‌المللی نوین بر طبق تعریف سازمان ملل متحد مسئولیت‌های قانونی دولت‌ها را در برخورد آنها با یکدیگر و رفتار آنها با افراد درون مرزهای دولتی آنها تعریف می کند. دامنه آن شامل طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به مسائل بین المللی می‌شود مانند حقوق بشر، خلع سلاح، جرایم بین‌المللی، پناهندگان، مهاجرت، مسائل ملی، رفتار با زندانیان، بکارگیری قهر، مناقشات دولت‌ها و چگونگی رفتار آنها باهم جنگ و … همچنین قوانین مشترک جهانی مانند محیط زیست و توسعه پایدار، آبهای بین المللی، فضای بیرونی (Outer Space Treaty)، ارتباطات جهانی و تجارت جهانی را تنظیم می کند.
هدف و کارکرد قوانین بین‌المللی نوین، تنظیم روابط دولت‌ها مطابق با اصل برابری و عدالت در برابر قانون برای همزیستی مسالمت‌آمیز دولت‌ها جهت ترویج و ارتقای امنیت، رفاه و آسایش دولت‌ها و شهروندان آنها است. مفهوم قوانین بین‌المللی یک پدیده بسیار جدید است. در روابط  و قوانین کشورها در تاریخ باستان و پیشامدرن، برابری، حق حاکمیت و همزیستی ملت‌ها و حل مناقشات با روش‌های قهرپرهیز به رسمیت شناخته نمی شد.

Friday, June 21, 2019

رویترز: پیام فوری و محرمانه ترامپ به خامنه‌ای یا تسلیم یا حمله نظامی



رویترز: پیام فوری و محرمانه ترامپ به خامنه‌ای
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام جمهوری اسلامی گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پنجشنبه ۳۰ خرداد، از طریق عمان پیامی فوری و محرمانه به سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فرستاده و به او فرصت کوتاهی داده که یا مذاکره با آمریکا را بپذیرد یا پذیرای حمله نظامی باشد.
رادیو فردا - خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۳۱ خردادماه، در گزارشی اختصاصی از هشدار دونالد ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی در مورد «حمله قریب‌الوقوع» خبر داد.
این خبرگزاری به نقل از مقاماتی در ایران که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا از طریق حکومت عمان به تهران رسانده شده است.
پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی درست در روزی ارسال شده است که با سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکا در جنوب ایران تنش در رابطه دو کشور ایران و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد.
بامداد روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را «بر فراز قلمرو ایران» ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.
در نخستین واکنش به این رخداد، ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.»

کودتای خرداد ۱۳۶۰، روایت زندانی شدن و خروج از ایران عذرا حسینی، همسر اولین رئیس جمهور ایران



کودتای خرداد ۱۳۶۰، روایت زندانی شدن و خروج از ایران عذرا حسینی، همسر اولین رئیس جمهور ایران
عذرا بنی صدر- با هزاران امید به وطن بازگشتم و باهزاران تأسف ناگزیر از ترک ﺁن شدم
روز ٢٠ خرداد ١٣٦٠، آقای خمینی طی حکمی ابوالحسن بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرد. بنی صدر در کرمانشاه مشغول بازدید از جبهه های جنگ بود. دراین روز، آقای محمد جعفری مدیر مسئول روزنامه‌ ی انقلاب اسلامی که به دیدن شوهرم در كرمانشاه رفته بود، همراه دو تن از دوستانش دستگیر شدند. بنی صدر بلافاصله بعد از اطلاع از حکم آقای خمینی، کرمانشاه را به سوی تهران ترک کرد. او وقتی به خانه رسید بسیار خسته و گرفته و درهم بود. من که قبلاً از برکناری او از فرماندهی کل قوا مطلع شده بودم، سعی کردم خونسردی خود را حفظ کنم و در موقع ورود او چهره ای نشان ندهم که از آن آثار ترس، نگرانی و اندوه خوانده شود. با صورتی گشاده وخنده ای بر لب و با آرامش از او استقبال کردم. او را دلداری دادم. اما اضافه کردم که در مقابل تندروی ها و یکه تازی های آقای خمینی باید ایستاد.

بعد ازعزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا، کم کم زمزمه ى تهیه طرح لایحه عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور و بر کناری او از این مقام بین نمایندگان مجلس بر سر زبان ها افتاد. یادم نیست عصر همان روز مراجعت از کرمانشاه بود و یا فردای آن روز که طى جلسه ای که در دفتر ریاست جمهوری تشکیل شد و با مشورت دوستان، قرار شد بنی صدر مقر ریاست جمهوری را ترک کند و به محل دیگری برود. او چند روزی را درمنزل آقای... بسر برد. یک روز كه به دیدنش رفتم، دیدم رفت و آمد در آن جا زیاد است. مثل روزهای جمعه بود که به منزل مادرش می رفت و فامیلش که فامیل بزرگی ست، به دیدن او می رفتند. من خطاب به بنی صدر گفتم: اگر به مخفیگاه آمده ای، این جا كه حالت مخفیگاه ندارد؛ این جا حالت میهمانی دارد. به این ترتیب هم جان خود و هم جان صاحب خانه و هم خیلی های دیگر را به خطر می اندارید. اگر این جا مخفیگاه نیست و نمی خواهی مخفی شوی و قرار بر دستگیری است، محترمانه تر خواهد بود که در منزل مادرت بمانی. او حرف مرا قبول کرد وبه منزل مادرش رفت و تا عصر ٢٥ خرداد در آنجا ماند.

جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ از مرز ۱۰ میلیارد نفر می‌گذرد؛ آیا زمین گنجایش دارد؟



جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ از مرز ۱۰ میلیارد نفر می‌گذرد؛ آیا زمین گنجایش دارد؟
تجزیه و تحلیل جدید سازمان ملل متحد حاکی از آن است که جمعیت کره‌زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی از مرز ۱۰ میلیارد نفر خواهد گذشت.
به گزارش یورو نیوز، افزایش قریب به ۴ میلیارد انسان به جهان می‌تواند منابع طبیعی را نابود کرده و به گرم شدن کره‌زمین منجر خواهد شد.
جمعیت کنونی جهان قریب به ۷.۷ میلیارد نفر است. با وجود اینکه تولیدمثل در سرتاسر جهان از سال ۲۰۰۰ میلادی کاهش یافته است و از ۳.۲ تولد به ازای هر زن در سال ۱۹۹۰ به ۲.۵ تولد در سال جاری میلادی رسیده، اما جمعیت جهان در حال افزایش است.
طبق گزارش جدید، سریعترین رشد جمعیت در کشورهای زیر صحرای آفریقا اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود جمعیت آنها در عرض ۳۰ سال آینده دو برابر شود.
این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که جمعیت هند در سال ۲۰۲۷ از چین پیشی گرفته و از مرز دو میلیارد نفر می‌گذرد.

Thursday, June 20, 2019

تاریخ فراموش‌شده مسلمانان سوسیالیست ایران‌


سخرانی حبیب‌الله پیمان، رهبر جنبش مسلمانان مبارز؛ عکس‌های آقای محمود طالقانی و محمد نخشب از چهر‌ه‌های محبوب در میان چپ‌های مذهبی

تاریخ فراموش‌شده مسلمانان سوسیالیست ایران‌
امید منتظری

۴۲ سال پس از آن که علی شریعتی در ساوتهمپتون انگلستان درگذشت، از سنت "چپ اسلامی" که به اوج رساند چه چیزی در فضای سیاسی و فکری ایران باقی مانده است؟
تاریخ روشنفکران دینی تا کنون، تاریخی یک دست به نمایش در آمده است. اما این تاریخ نه تنها یکدست نبوده، بلکه گاهی حتی یک دسته می‌کوشید دسته دیگر را از میدان به در کند. اگر یک سوی این قطب‌نما نیروها و متفکرانی در شمایل "مسلمانان سوسیالیست" ایستاده بودند، در جهت مخالف، تجدیدنظرطلبانی صف‌آرایی کردند که به "روشنفکران دینی لیبرال" شهرت یافتند. در روزگار ما اما، ردپای چندانی از سنت چپ اسلامی بر جا نمانده است.
آیا روشنفکری تجدیدنظرطلب دهه ۷۰ شمسی، تاریخ روشنفکران "مسلمان سوسیالیست" را مصادره کرد؟ سنت عدالت‌طلبانه روشنفکران دینی چرا و چگونه پاک شد؟ آیا علی شریعتی قربانی عبدالکریم سروش شد؟
اخیرا روزنامه شرق در گزارشی نوشت حسینیه ارشاد در مقام نماد نواندیشی دینی، پس از مرگ ناصر میناچی، مدیر این مجموعه، به "تسخیر" چهر‌ه‌‎های نزدیک به اصولگرایان درآمده است.
اما حسینیه ارشاد هر چند در یک دسته‌بندی کلی به "سنگر روشنفکران دینی" شهره بود اما به طور خاص با علی شریعتی به شهرت رسید و به قول خود او، به یک "جریان" تبدیل شد - خطی که کم و بیش می‌توان در قالب "سوسیالیست‌های مسلمان" توصیف کرد.
به این معنا، حتی پس از بازگشایی حسینیه ارشاد در انقلاب، باز هم درهای این مکان برای گرایش‌های چپ و سوسیالیست باز نشد.

Wednesday, June 19, 2019

تاریخ اعدام با چوبه دار


نقاشی قرن پانزدهم
تاریخ اعدام با چوبه دار
کارل برونو لدر - برگردان: اکبر فلاح‌زاده

دار زدن و به صلیب کشیدن خویشاوند هم بوده و ریشه مشترک دارند. زمانی که در جنوب، یعنی در کشورهای ساحل مدیترانه و آسیای نزدیک به صلیب کشیدن معمول بود، در شمال دار می‌زدند. از آنجا که در زمان‌های بسیار دور دار زدن و به صلیب کشیدن ابزارهایی برای مجازات جرایم مشابه بوده‌اند، در برخی منابع قدیمی به جای یک دیگر به کار رفته‌اند.
در کتاب (منجی (Heiland که بازنویسی و روایت جدیدتری از کتاب” عهد جدید” به زبان قدیمی آلمانی در سال ۸۳۰ میلادی است، مسیح به صلیب کشیده نشده، بلکه دار زده شده است.
 اساسا دار و صلیب در ابتدا وسایل مجازات نبودند و جهت قربانی کردن نزد خدایان برای فرونشاندن خشم آنها به کار می‌رفتند. بعدها از این وسایل برای مجازات گناهکاران استفاده شد. در قدیم در اروپا افراد را از شاخه درخت بلوط حلق آویز می‌کردند. در کشورهای شمالی به درخت بلوط درخت اعدام می‌گفتند. در اروپا، در زمان کارل کبیر )٧۴٨-٨١۴ میلادی) چوبه دار ساخته شد. در آن زمان‌ها در شمال حلق آویز می‌کردند و در جنوب بعد از ممنوع شدن تصلیب در کشورهای حاشیه مدیترانه از قاپوق یا تخته‌بند استفاده می‌کردند.

تخته‌بند
تخته بند یا قاپوق وسیله‌ای در ایام گذشته بود که برای تنبیه و شکنجه و یا ثابت نگه داشتن فرد قبل ازسر بریدن به کار برده می‌شد. تخته‌بند از تخته‌ای چوبی استوار بر یک یا دو ستون چوبی تشکیل می‌شد که در این دستگاه سه سوراخ برای ثابت نگه داشتن سر و دست‌ها جاسازی شده‌ بود. تخته‌بند کردن افراد در قدیم برای تحقیر آن‌ها در ملاء عام صورت می‌گرفت. هدف از تخته‌‌بند کردن، شکنجه روحی فرد محکوم بود.[1]
در سده‌های میانه در اروپا تماشاگران مجاز بودند به سوی فرد تخته‌بندشده میوه گندیده و سنگ پرتاب کنند و او را به باد دشنام بگیرند. تنبیه با تخته‌بند در سده‌های میانه و در زمانی که هنوز مجازات مجرم با زندان‌های درازمدت رواج نداشت در سراسر اروپا دیده می‌شد.[2]
شکل‌های مختلف چوبه دار

Monday, June 17, 2019

تولید گوشت مصنوعی و توقف ۶۰ درصدی کشتار حیوانات تا بیست سال آینده



تولید گوشت مصنوعی و توقف ۶۰ درصدی کشتار حیوانات تا بیست سال آینده
یورونیوز
مطالعات جدید حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی حدود ۶۰ درصد از گوشت تولیدی برای غذای انسان از طریق کشتار حیوانات نخواهد بود و محصولات گوشتی با فرآورده‌های آزمایشگاهی مشابه یا محصولات گیاهی جایگزین می‌گردند.
تولید فرآورده‌های گوشتی از طریق دامداری صنعتی یکی از معضلات جهان امروز است چرا که تقاضا و عرضه بیش از اندازه این محصولات آسیب‌های جبران ناپذیری به زمین وارد آورده است.

گزارش‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که دامداری صنعتی مسئول انتشار ۱۳ تا ۱۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای است.
گازهای گلخانه‌ای که شامل بخار آب، دی‌اکسیدکرین، متان، دی نیتروژن مونوکسید هستند به طور طبیعی در جو زمین وجود دارند، اما فعالیت‌های صنعتی میزان آنها را به شدت افزایش داده است.

Saturday, June 15, 2019

نصب مجسمه سعدی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد



نصب مجسمه سعدی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد
ساخت و نصب یک مسجمه از سعدی، شاعرپرآوازه در شهر شیراز به دلیل شباهت نداشتن به تصاویر موجود از این شاعر با واکنش هایی در شبکه های مجازی روبرو شده است.
اولین مجسمه از سعدی در سال ۱۳۳۱ در این شهر نصب شد و حال بعد از ۶۷ سال نصب این مجسمه که گفته شده شباهتی به تصاویر قبلی از این شاعر ندارد و همچنین طراحی نامناسب آن در شبکه های اجتماعی خبرساز شده است.

Friday, June 14, 2019

مرقد آیت الله خامنه‌ای




مرقد آیت الله خامنه‌ای
اکبر گنجی
هیچ انسانی، هر اندازه هم که قدرتمند و ثروتمند باشد، گریز و گزیری از مرگ ندارد. همه می‌میرند. آیت الله خامنه‌ای هم خواهد مرد. سن بالا و بیماری، احتمال نزدیکی مرگ وی را افزایش داده است. اما اگر ده سال دیگر هم عمر کند، باز هم خواهد مرد.
او کوشیده است که خود را ادامه دهنده راه آیت الله خمینی نشان دهد. رهبری همانند رهبری خمینی
مریدان ذوب شده اش حتی وی را از جهاتی برتر از آیت الله خمینی به شمار می‌آورند. اما خودش بر انقلابی بودن، استکبارستیزی، عدالت طلبی، دفاع از نابودی اسرائیل- البته از طریق برگزاری رفراندوم-، دفاع از مستضعفین، ساده زیستی، و…تأکید دارد.
آیت الله خمینی ساده زیست بود، آیت الله خامنه‌ای هم ساده زیست است. اما بسیاری از رهبران جمهوری اسلامی ساده زیست نبوده و مانند طبقه محروم زندگی نمی‌کنند.
آیت الله خمینی رهبر انقلاب ۵۷ بود، آیت الله خامنه‌ای هم به نادرستی خود را “رهبر انقلاب” قلمداد می‌کند (رجوع شود به مقاله “خامنه‌ای و انقلابی کردن حوزه‌ها، مجلس خبرگان و خود“).
نقض حکم آیت الله خمینی توسط خامنه‌ای و هاشمی

Thursday, June 13, 2019

در نیمه‌ شب گوشی آیفون شما با چه کسی حرف می‌زند؟



ساعت ۳ صبح است. آیا می‌دانید در حالی که شما هفت پادشاه را در خواب می‌بینید، گوشی آیفون‌تان در حال انجام چه کاری است؟ ارسال اطلاعات به ده‌ها شرکت تجاری که حتی نامشان را هم نشنیده‌اید.
در واقع این تنها صفحه نمایش گوشی است که خاموش است، در پشت سر ردیابی مثل «آمپلیتود» شماره تلفن، ایمیل و مکان دقیق‌تان را دریافت می‌کند. یک ردیاب دیگر مثل «اپ‌بوی» اثر انگشت دیجیتال‌تان را می‌گیرد. ردیاب‌های دیگری مثل «یلپ» هر پنج دقیقه از آدرس آی‌پی شما مطلع می‌شود.
به گزارش واشنگتن‌پست، اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی آیفون اطلاعات شما را به شرکت‌های ثالث نظیر نایکی، اسپاتیفای یا کانال آب‌و‌هوا منتقل می‌کنند.
شرکت «دیسکانکت» که در زمینه امنیت اطلاعات فعال است، در یک هفته ۵۴۰۰ ردیاب داخلی را که وظیفه انتقال اطلاعات از یک دستگاه آیفون را بر عهده داشته‌اند ثبت کرده است. این ردیاب‌های رصدگر ماهانه دستکم ۱.۵ گیگابایت اطلاعات را به بیرون منتقل کرده‌اند.

Tuesday, June 11, 2019

تجاوز جنسی به محارم در ایران /- محسن مالجو




تجاوز جنسی به محارم در ایران / محسن مالجو
منبع نقد اقتصاد سیاسی
برآورد قابل‌اتکایی از روند و میزان شیوع تجاوز جنسی به محارم در ایران وجود ندارد اما، ازآن‌جا­که زمینه‌های مؤثر بر شکل‌گیری این آسیب اجتماعی در سال‌های اخیر گسترش یافته است، این فرضیه به‌هیچ‌وجه بی‌راه نیست که میزان شیوع تجاوز به محارم نیز در ایرانِ ­دهه‌ی اخیر رو به رشد بوده است. تجاوز جنسی به محارم گرچه پدیده‌ی تازه‌ای نیست اما صرفاً طی دهه‌های اخیر است که حمایت از آزار­دیدگان در بسیاری از کشورها مطرح شده است. در ایران اما تاکنون تحقیقی درباره‌ی این آسیب اجتماعی به عمل نیامده چندان که فقدان پژوهش در این زمینه گاه حتی انکار این معضل میان مسئولان و سیاست‌گذاران اجتماعی را نیز باعث شده است.
 در این مقاله می‌خواهم ردپای تجاوز به محارم را در چارچوب دو نهاد خانواده و دولت بررسی کنم. در چارچوب نهاد خانواده می‌کوشم رفتار سه دسته از کنش‌گران در مراحل گوناگون وقوع این آسیب اجتماعی را مطالعه کنم: اول، آزارگر در خانواده که عبارت باشد از پدر خانواده؛ دوم، آزاردیده که عبارت است از دختر خانواده؛ و سوم، نزدیک‌ترین خویشاوند نسبی که غالباً مادر خانواده است. بدین اعتبار، کوشش خواهم کرد ابتدا به سه پرسش ذیل پاسخ دهم: اول، آزارگر از چه استراتژی‌هایی برای مبادرت به آزار جنسی استفاده می‌کند؟ دوم، واکنش آزاردیده نسبت به وقوع آزار جنسی چیست؟ و سوم، واکنش مادر نسبت به آزار جنسی چه‌گونه است؟ هم‌چنین در چارچوب نهاد دولت می‌کوشم عملکرد آن دسته از سازمان‌های دولتی در زمینه‌ی مسائل مرتبط با آزار جنسی محارم را بررسی کنم که بیش‌ترین ارتباط را با آزاردیدگان و آزارگران برقرار می‌کنند: قوه‌ی قضاییه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، و نیروی انتظامی.
این مقاله درواقع بخشی است از پژوهش میدانی گسترده‌تری که پرسش‌های دیگری را نیز دربر­می‌گیرد[1] مشتمل بر نمونه‌ای از 39 مورد از زنان و دخترانی که در خانواده تحت آزار جنسی پدر یا برادر قرار گرفته‌اند. در این میان 26 مورد به آزار جنسی پدر به دختر مربوط است و 13 مورد به آزار جنسی برادر به خواهر. سن دخترانی که مورد آزار جنسی پدرشان قرار گرفته‌اند بین 13 تا 30 سال متغیر است، هرچند بیش‌ترین فراوانی به دخترانِ 13 تا 20 ساله تعلق دارد. هم‌چنین سن خواهرانی که تحت آزار جنسی برادرشان قرار گرفته‌اند بین 15 تا 40 سال بوده است، گواین‌که بیش‌ترین فراوانی به خواهرانی 15 تا 20 ساله تعلق دارد. برای جمع‌آوری داده‌ها در سال‌های 1386 و 1387 از روش‌های گوناگونی استفاده کرده‌ام: مصاحبه، رجوع به اسناد و مدارک، مشاهده، و پرسش‌نامه. با سه گروه از افرادْ مصاحبه کرده‌ام: اول، دخترانی که تحت آزار جنسی پدران یا برادرشان قرار گرفته بودند؛ دوم، افراد مطلعی اعم از مادران آزاردید­گان یا خود آزارگران یا خویشان آزاردیده مثل عمه و خاله و مادربزرگ یا مدیران دفتر شعبات دادگاه‌های رسیدگی‌کننده به شکایات یا مددکاران و روان‌شناسانی که در جریان آزاردیدگی قرار داشتند؛ و سوم، مسئولان رده‌بالای برخی نهادهای درگیر با موضوع از جمله دادستان یکی از دادسراهای تهران و چند نفر از مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان و چند تن از قضات دادگاه کیفری استان تهران و چند نفر از پرستاران و مددکاران در دو بیمارستان اطفال تهران. هم‌چنین به دو طریق از اسناد و مدارک استفاده کرده‌ام: اول، هجده پرونده‌ی موجود در ارتباط با آزار جنسی محارم در دادگاه‌ها که در دسترس‌ام قرار گرفتند؛ و دوم، اسنادی که در ارتباط با بررسی عملکرد سازمان‌ها در زمینه‌ی آزار جنسی یافتم. هم‌چنین مدتی نیز در دادگاه‌ها و مراکز نگه‌داری بهزیستی سپری کردم. سرانجام در پنج منطقه‌ی پرخطر تهران یعنی مناطق 15 الی 19 میان معلمان و مدیران مدارس دخترانه نیز پرسش‌نامه­هایی را پر کردم. داده‌هایی که در مقاله‌ی حاضر ارائه می‌کنم عمدتاً به مقوله‌ی تجاوز پدر به دختر منحصر می‌شود.
استراتژی‌های پدران آزارگر
استراتژی‌هایی را که پدران برای مبادرت به آزار جنسی به کار می‌گیرند می‌توان در چهار گروه طبقه‌بندی کرد: یکم، استراتژی­ اجبار و خشونت جسمانی؛ دوم، استراتژی­ تحریک عاطفی و ارعاب احساسی؛ سوم، استراتژی­ اقتصادی؛ و چهارم، استراتژی­ فریب‌کاری.

 استراتژی­ اجبار و خشونت جسمانی

Monday, June 10, 2019

نیروی نامرئی کهکشان راه شیری را با خود می‌برد



نیروی نامرئی کهکشان راه شیری را با خود می‌برد
شاید اين را احساس نکنیم ولی کهکشان راه شیری ما با سرعتی بیش از دو میلیون کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه گروهی از ستاره‌شناسان گفتند کشف یک حفره عمیق در فضا به شناخت بهتر از چگونگی حرکت کهکشان راه شیری و سرعت آن کمک کرده است.
این گروه از ستاره‌شناسان در مطلبی در مجله نیچر استرونومی نوشتند: «کره زمین زیر پای ما با ثبات است ولی سکونتگاه کوچک بشر در گوشه‌ای از فضا تحت تاثیر انواع نیروها و انرژی‌ها قرار دارد.»

صدای زنان ایران و خواهر کوچکم فرح، نور پهلوی



صدای زنان ایران و خواهر کوچکم فرح، نور پهلوی
نور پهلوی - ایندیپندنت فارسی
شلاق زدن در ملاء عام، محدودیتهای اجتماعی، و فرصتهای اقتصادی نابرابر؛ با این مقولات است که زنان کشور من هر روز به یاد می‌آورند که دولت‌شان آنان را شهروند درجه دوم محسوب می‌کند.
این واقعیت -شهروند درجه دو بودن- هر روز با بدترین آزارها و محدودیت‌ها و توهین‌ها تحکیم می‌شود. بدتر از همه، واقعیت تلخ آنست که ازدواج کودکان هنوز غیرقانونی نشده و گهگاه دختران خردسال و کودک را مجبور به ازدواج با مردانی سال‌ها بزرگ‌تر از خود می‌کنند. این اعمال مشمئزکننده را که می‌شنوم به یاد خواهر کوچکم فرح می‌افتم.

Saturday, June 8, 2019

نگاهی به واقعیت "نژاد آریایی" و کارکرد مفهوم "ایران"



نگاهی به واقعیت "نژاد آریایی" و کارکرد مفهوم "ایران"
محمود فلکی
در هفته‌های اخیر در برخی از رسانه‌های خارج از کشور بحث بازنگری تاریخ "ایران" و ایرانی، ناسیونالیسم و پرسمانِ نژاد "آریایی"، به ویژه با نوشته‌ی آقای نیکفر در این زمینه، بالا گرفت. نقد علمی و بنیادی تاریخ و فرهنگ ایران که چه در گذشته و چه اکنون از سوی نیروهایی که برمسند قدرت بودند و هستند، به سود ایدئولوژی حاکم تحریف شده و می شود، می‌تواند برای گره‌گشایی معضلات تاریخی- فرهنگی و رسیدن به واقعیت تاریخی و دستیابی به یک زبان علمی کارساز باشد. ولی متأسفانه برخی نوشته‌ها که هسته‌های نقد بنیادی را در خود دارند، به خاطر عدم تخصص نویسنده در آن زمینه، دقت لازم را ندارد و سوءتفاهم‌هایی را هم ایجاد می‌کند. اگرچه برخی از نکات مطرح شده در نوشته‌ی نیکفر بنیادی و درست است که در راستای باز‌خوانی تاریخ ایران اهمیت دارد، ولی او از یکسو به خاطر نداشتن تخصص در علم "ایرانشناسی" و ادبیات فارسی و از سوی دیگر به خاطر نثر ناخوشایندش، باعث دشواری در درک درست از موضوع می‌شود. در مطلب آخری خود در این زمینه که در "اخبار روز" منتشر شده، در مواردی تصفیه حساب با این و آن و گاهی با همه‌ی مخالفان است که باعث می‌شود نوشته‌اش در جاهایی نتواند تا سطح یک اثر علمی یا آکادمیک فراز آید. واکنش‌های منفی هم عمدتن یا از روی احساسات و گرایشات حاد ناسیونالیستی صورت می‌گیرد یا ناشی از ناآگاهی است.

دولت پنهان رهبر جمهوری اسلامی




دولت پنهان رهبر جمهوری اسلامی
رادیو فردا، رضا حقیقت‌نژاد:
 رهبر جمهوری اسلامی، طبق اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در زمان غیبت امام دوازدهم شیعیان جهان، «ولایت امر و امامت امت» را بر عهده دارد. بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، ‎«تعیین‏ سیاست‌ها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏»، «نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاست‌های‏ کلی‏ نظام‏»، صدور «فرمان‏ همه‏‌پرسی‏»، «‎‎‎‎‎‎فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح‏»، «‎‎‎‎‎اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏»، «‎‎‎‎‎‎نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ فقهای‏ شورای‏ نگهبان، عالی‌ترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه‏، رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، رئیس‏ ستاد مشترک‏ [نیروهای مسلح]، فرمانده‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏» و «فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏»، ‎‎‎‎‎‎«حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه‏»، «‎‎‎‎‎‎حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏»،»‎‎‎‎‎‎ امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏»، «‎‎‎‎‎‎عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏ یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به‏ عدم‏ کفایت‏ وی» و «‎‎‎‎‎‎عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ در حدود موازین‏ اسلامی‏ پس‏ از پیشنهاد رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏» بر عهده رهبر جمهوری اسلامی است.

طبق قانون اساسی، «رهبر می‏ تواند بعضی‏ از وظایف‏ و اختیارات‏ خود را به‏ شخص‏ دیگری‏ تفویض‏ کند.» بر همین اساس، نهادهایی چون «ستاد کل نیروهای مسلح»، «مجمع تشخیص مصحلت نظام»، «شورای حل اختلاف قوای سه‌گانه» و...، عهده‌دار مسئولیت‌هایی در این زمینه شده‌اند.

Friday, June 7, 2019

رؤیای شکست خورده اسلام سیاسی



رؤیای شکست خورده اسلام سیاسی
هشام علوی (Hicham Alaoui)، مترجم: نوژن اعتضادالسلطنه
اسلام‌گرایی علیرغم ادعایی که درباره مخالفت با دولت‌های استبدادی داشت یا خود از آنان تقلید کرد و یا آن که با آنان سازش و تبانی کرد. اسلام‌گرایی در ارائه پاسخ به مشکلات اقتصادی، عدالت اجتماعی، آموزش و یا فساد ناکام بوده است.
مسلمانان هویت‌شان را مبتنی بر ثنویت مذهب و سیاست کرده بودند، دوگانه‌ای که در قالب امت و جامعه مؤمنان و باورمندان تجسم یافته، به خصوص تا زمان اخرین خلافت معنادار اسلامی یعنی امپراتوری عثمانی (۱۹۲۴-۱۲۹۰میلادی).[1] امت، تمامیت اسلام و دستاوردهای بشری آن را در بر می‌گرفت. بی زمان و بی انتها بود و نمایانگر گذشته و آینده مسلمانان و با فضایی نامحدود که می‌توانست در سرتاسر جهان شناخته شده بسط یابد. این امت نه یک دولت و نه یک دین سالاری که مجموعه‌ای از ایمان و عقیده بود.

Thursday, June 6, 2019

اسناد سازمان سیا:خمینی از دهه 60 میلادی تا پیروزی انقلاب با آمریکا در تماس بود



اسناد سازمان سیا:خمینی از دهه 60 میلادی تا پیروزی انقلاب با آمریکا در تماس بود
در روزهای گذشته سازمان «سیا» اسنادی را منتشر کرده که نشان می دهد آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از دهه 60 میلادی تا 1979 یعنی تا قبل از ترک فرانسه و آمدنش به ایران در سال 1979 با روسای جمهوری آمریکا در ارتباط بود.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از «بی بی سی فارسی»، روح الله خمینی طی این مدت حداقل دو بار با روسای جمهوری آمریکا تماس مستقیم برقرار کرده و به آنها وعده داده بود که «منافع آمریکا» به خطر نخواهد افتاد.
در اسناد سازمان سیا آمده است که آیت الله خمینی پس از آزادی از زندان در ایران مخفیانه نامه‌هایی با جان کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا مبادله کرده است.
طبق این اسناد خمینی یک بار سال 1963 با جان اف کندی تماس گرفته و از وی خواسته است که هجوم لفظی وی به آمریکا تفسیر به اشتباه نشود و این حمله لفظی را جدی نگیرد.

اسرار عملیاتی که به جنگ جهانی دوم پایان داد



اسرار عملیاتی که به جنگ جهانی دوم پایان داد

هفتاد و پنج سال پیش در ششم ماه ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی، هزاران زن و مرد برای شرکت در عملیات پایان‌بخش جنگ جهانی دوم آماده می‌شدند. عملیاتی که طراحی آن از یک سال پیش آغاز شده بود و در جریان آن ۱۳۰ هزار نیروی نظامی متفقین مشارکت داشتند. در پایان آن نیز ۱۰ هزار نفر کشته، مجروح یا اسیر شدند.
با وجود گذشت بیش از ۷ دهه، «دی دِی» یا «D-Day» همچنان عنوان بزرگ‌ترین عملیات نظامی آبی-خاکی تاریخ را از آن خود دارد. اما اعتبار این عملیات تنها به این عنوان ختم نمی‌شود بلکه اسرار و واقعیت‌های شگفت‌انگیزی از آن به دست آمده که مرور آنها دلایل اهمیت تاریخی آن را بیش از پیش نمایان می‌کند.
۱- تمرینات کشنده

Wednesday, June 5, 2019

چرا روش مهاتما گاندی به درد مبارزان امروز نمی‌خورد؟



چرا روش مهاتما گاندی به درد مبارزان امروز نمی‌خورد؟
اکبر فلاح‌زاده
 شصت سال از مرگ مهاتما گاندی می‌گذرد. ترجمه آلمانی مجموعه آثار او به همین مناسبت در پنج جلد در آلمان منتشر شده است.
دیتمار روترموند (Dietmar Rothermund) روزنامه نگار آلمانی ضمن معرفی و نقد این مجموعه در روزنامه "دی ولت"، این پرسش را مطرح کرده که آیا آموزه‌های مبارزاتی گاندی امروز هم به درد مبارزان می‌خورد؛ به عبارتی دیگر: آیا مبارزان خشمگین امروز می‌توانند گاندی را سر مشق قرار دهند؟

طرح این پرسش کاستن از ارزش گاندی نیست: مهاتما گاندی مورد احترام دوست و دشمن است. او انسانی بزرگ و یک شخصیت برجسته جهانی است.

چرا خودکشی؟ نام هنرمندان ایرانی که خودکشی کردند



چرا خودکشی؟ نام هنرمندان ایرانی که خودکشی کردند،
 مسعود نقره‌کار
خبرخودکشی مرتضی کلانتریان، مترجم ایرانی که اعلام شده است "خود را از طبقه‌ دوازدهم خانه اش به پایین پرت کرد"*، بار دیگر موضوع خودکشی در میان هنرمندان و اهل قلم را مطرح کرده است. من در این یادداشت لیستی ازنام برخی ازهنرمندان، و اهل قلم را، که مرگ آنان خودکشی اعلام شده است، می آورم. در ادامه نیزمقاله ای که 9 سال قبل درهمین رابطه منتشر کردم را ضمیمه می کنم.
صادق هدایت (نویسنده)
هوتن نجات ( شاعر)
غزاله علیزاده( نویسنده)
اسلام کاظمیه( نویسنده و پژوهشگر)
حسن هنرمندی( نویسنده و پژوهشگر)
سیامک پورزند( روزنامه نگار)
منصور خاکسار( شاعر)
جهانگیرجلیلی ( نویسنده)
رضا کمال شیرزاد( نمایشنامه نویس)
ابوتراب غفاری ( نقاش)
ابراهیم منصفی( نویسنده)
هادی پاکزاد( ترانه سرا و خواننده)
کورش اسدی ( نویسنده)
و...

چرا خودکشی؟

برای برخورد با «بی حجابی»؛‌ سپاه گیلان دو هزار «گروه مقاومت تذکر لسانی و عملی» تشکیل داد



برای برخورد با «بی حجابی»؛‌ سپاه گیلان دو هزار «گروه مقاومت تذکر لسانی و عملی» تشکیل داد

در ادامه قدرتنمایی نیروهای سپاه و بسیج در محله‌ها به بهانه «امر به معروف و نهی از منکر» این بار فرمانده سپاه قدس گیلان از تشکیل «دو هزار گروه مقاومت تذکر لسانی» برای برخورد با «بی‌ حجابی» در این استان خبر داده است.
محمدعبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد گفته است که دوهزار گروه مقاومت در راستای «تذکر لسانی»‌و «عملی» در استان گیلان تشکیل شده است.
او به حضور حدود ۲۲ هزار نفر گشت نیروهای بسیجی در محله‌های گیلان در طول هفته اشاره کرده و گفته است که «برخورد عاقلانه، مدبرانه و هوشمندانه در مورد حجاب باید انجام شود.»

پیش از این نیز نیروهای سپاه و بسیج از راه اندازی «گشت رضویون» در شهرهای مختلف ایران خبر داده بودند.
نیروهای سپاه و بسیج با استفاده از اختیارات قانونی و فراقانونی در سالهای گذشته با بهانه‌هایی مانند تامین امنیت یا «امر به معروف و نهی منکر» اقدام به نقض حقوق شهروندی ایرانیان می‌کنند.
صدای آمریکا

Tuesday, June 4, 2019

شغالی که ماهِ بلند را دشنام گفت



شغالی که ماهِ بلند را دشنام گفت*
مهدی اصلانی
«کفن امام پاره شد. منظره بدن امام در این حالت واقعاً جلوه ماندگاری ثبت کرد. تلاش مردم برای رساندن دست خود به تابوت امام، مشکل‌آفرین شد. در حدی که کفن امام پاره شد و در رسانه‌ها منظره بدن امام در این حالت! واقعاً جلوه ماندگاری ثبت کرد.» - خاطرات سال ۱۳۶۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی
در میدانِ فاطمی‌ی تهران، پشتِ فرمانِ تاکسی، منتظر مسافر بودم. چند ماهی بود از حبس خلاصی یافته. تاکسی می‌راندم هیچ‌جا برای آدم سابقه‌داری چون من کاری نبود. بی‌پولی بود و غمِ نان. آب‌دارچی هم که می‌خواستم بشوم عدم سوء‌‌پیشینه می‌خواستند و من سابقه‌دار شده بودم. دو مسافر تهِ تاکسی نشسته بودند. سه مسافر کم داشتم تا راهی بازار شوم. «روح بلند پیشوای مسلمانان به ملکوت اعلا پیوست.» و این صدای محمد حیاتی گوینده‌ی قدیمی رادیو بود که خبر را با بغض قرائت کرد. هرگز خبر مرگ کسی برایم تؤام با شادمانی نبوده. دروغ نگویم این‌بار اما متفاوت بود. میلیون‌ها تن در مراسمی دولتی سیاه پوشیده و گریبان چاک دادند و بی‌قلب‌ترین موجودی که نمادِ بی‌معرفتی و بی‌عاطفگی‌ی مطلق در تاریخ ایران بود را به تاریخ شانزدهم خرداد از درون فریزر به خاک سرد سپردند. 


Monday, June 3, 2019

ویندوز به خط پایان نزدیک می‌شود



ویندوز به خط پایان نزدیک می‌شود؟

به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد جایگزین بهتر و کارآمدتری را برای سیستم ویندوز معرفی کند.
بعد از نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ شایعات و گزارش‌های متعددی مبنی بر تلاش مایکروسافت، شرکت توسعه‌دهنده محبوب‌ترین سیستم‌عامل رایانه یعنی ویندوز مبنی بر جایگزینی آن و ارائه یک سیستم عامل بهتر و کارآمدتر منتشر شد.
با اینکه این غول تکنولوژی آمریکایی به طور رسمی معرفی یک سیستم‌عامل جدیدتر و بهتر را تأیید نکرده است اما نیک پارکر، معاون امور مشتریان و فروش دستگاه‌های مایکروسافت، همزمان با حضور در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ در مورد رویکرد جدید مایکروسافت درباره یک سیستم‌عامل مدرن و یکپارچه اظهاراتی را بیان کرد که جنجال و سر و صدای زیادی را در دنیای فناوری به وجود آورد.
همه این جنجال‌ها برای آن است که احتمال می‌رود مایکروسافت تصمیم جایگزینی ویندوز را برای سیستم‌های رایانه گرفته باشد.

Sunday, June 2, 2019

ساخت سیاه چاله در آزمایشگاه



ساخت سیاه چاله در آزمایشگاه!
دانشمندان موفق به ایجاد یک سیاه چاله در آزمایشگاه شده‌اند که می‌تواند به آنها در کشف برخی موضوعات و اثبات یکی از معروف‌ترین نظریه‌های استیون هاوکینگ کمک کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، دانشمندان با ایجاد یک سیاه چاله در آزمایشگاه یک گام به اثبات نظریه "تابش هاوکینگ"(Hawking radiation) نزدیک شده‌اند.
تابش هاوکینگ تابش جسم سیاه است که پیش‌بینی می‌شود به خاطر تأثیر کوانتومی در نزدیکی افق رویداد، از سیاه‌چاله تابیده شده باشد. این پدیده به نام "استیون هاوکینگ" نامگذاری شده‌است. زیرا نخستین‌بار او در سال ۱۹۷۴ (میلادی) بحث نظری وجود آن را مطرح کرد. کارهای هاوکینگ به توضیح نتایج یاکوب بکنشتاین کمک کرد. یاکوب بکنشتاین پیش‌بینی کرده بود که بیشینه آنتروپی سیاه‌چاله اندازه مشخصی دارد.
تابش هاوکینگ باعث کاهش جرم و انرژی سیاه‌چاله می‌شود که به تبخیر سیاه‌چاله شناخته می‌شود. به همین خاطر سیاه‌چاله‌هایی که جرم آن‌ها به روش دیگری افزایش نمی‌یابد با گذر زمان جرم آن کاهش یافته و در پایان، از بین می‌روند. پیش‌بینی می‌شود که تابش ریزسیاه‌چاله، بیشتر از سیاه‌چاه‌های بزرگ‌تر باشد. بنابراین با سرعت بیشتری کوچک شده و از میان می‌رود.تابش هاوکینگ این معنی را می‌دهد که یک سیاه‌چاله می‌تواند کوچک شده و در نهایت کاملاً از بین برود. هنگامی که ذرات فرار می‌کنند سیاه‌چاله مقداری از جرم و در نتیجه انرژی خود را (طبق E=mc۲) از دست می‌دهد. توان ساطع شده به وسیله یک سیاه‌چاله در قالب تابش هاوکینگ را به آسانی می‌توان تخمین زد.

خودکشی مترجم سرشناس ایرانی در ۸۷ سالگی



خودکشی مترجم سرشناس ایرانی در ۸۷ سالگی
مرتضی کلانتریان، حقوق‌دان و مترجم سرشناس ایرانی که چندین اثر ارزشمند از جمله «قراردادهای اجتماعی» ژان ژاک روسو را ترجمه کرده بود، خودکشی کرد. ​​​​​​​
این مترجم ۸۷ ساله ایرانی روز یکشنبه ۱۲ خرداد خود را از پنجره منزلش در محله بهجت‌آباد تهران به پایین پرت کرد و جان سپرد.
مرتضی کلانتریان متولد ۱۳۱۱ در تنکابن بود که پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته‌ حقوق مشغول به تحصیل شد. دکترای حقوق را از دانشگاه پاریس گرفت و بعد از بازگشت به ایران به عنوان قاضی دادگستری مشغول کار شد. مدتی پس از بازنشستگی به کار وکالت پرداخت، اما وکالت را نیز ادامه نداد و به ترجمه‌ متون ادبی و حقوقی روی آورد.
کلانتریان بسیاری از آثار بزرگ ادبی را برای نخستین بار به فارسی ترجمه کرده که از آن جمله می‌توان به «وجدان زنو» از ایتالو اسووو، «سیمای زنی در میان جمع» نوشته هاینریش بل، «نقطه ضعف» نوشته آنتونیس ساماراکیس، «ادبیات و حقوق» اثر فلیپ مالوری، «افسانه‌ پدران ما» و «بازگشت به کیلی‌بگز» نوشته سورژ شالاندن اشاره کرد.
اما شاید در میان آثاری که کلانتریان ترجمه کرده داستان «دیدار به قیامت» بر زندگی خود او بیشترین تأثیر را گذاشته بود، به طوری که او درست به شیوه قهرمان این داستان، با پرت کردن خود از بالای ساختمان دست به خودکشی زد.
نویسنده رمان «دیدار به قیامت» که داستان آن در دوران پس از جنگ جهانی اول در فرانسه می‌گذرد، پی‌یر لومتر نام دارد که کتابش در سال ۲۰۱۳ جایزه معتبر ادبی گنکور را از آن خود کرد. از روی این کتاب که نام اصلی آن در زبان فرانسه «خداحافظ آن بالا» (Aurevoir là-haut) است، فیلم معروفی نیز ساخته شده است.
ایران پرس نیوز

سیسیل در قلب تهران، تمام فرزندان نظام که به شیوه مشکوکی جان باختند



 سیسیل در قلب تهران، تمام فرزندان نظام که به شیوه مشکوکی جان باختند
فرستادن «پرستو» به سراغ مقامات از جمله آموخته‌های دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از ک.گ.ب سازمان اطلاعاتی و جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی است.
- محمد روحانی فرزند حسن روحانی، احمد رضایی فرزند محسن رضایی، محمدجواد ربیعی فرزند علی ربیعی از جمله فرزندان مقامات نظام هستند که به شیوه مشکوکی جان باختند.
- نه تنها پرونده‌‌ی مرگ‌های مشکوک به راحتی مختومه اعلام شده یا با صدور احکامی سبک و گاهی صوری سر و ته‌ آنها را هم می‌آورند، بلکه جنایات بستگان مقامات جمهوری اسلامی نیز به شکلی مشابه رفع و رجوع می‌شود.