Friday, May 31, 2019

احمد جنتی: ترامپ را مانند شاه دفن می‌کنیم و آمریکا را لگدمال خواهیم کرد



احمد جنتی: ترامپ را مانند شاه دفن می‌کنیم و آمریکا را لگدمال خواهیم کرد
احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری می‌گوید «ترامپ را دفن می‌کنیم و آمریکا را هم زیر پایمان لگدمال خواهیم کرد.»
به گزارش ایلنا، رئیس مجلس خبرگان رهبری روز جمعه، ۱۰ خرداد در حالی که در راهپیمایی روز قدس حضور داشت گفت: «همانطوری که شاه را خاک کردیم ترامپ را هم دفن می‌کنیم و آمریکا را هم زیر پایمان لگدمال خواهیم کرد.»
احمد جنتی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بود، افزود: «هر قدم این حرکت لگدی بر سر ترامپ و آمریکایی‌ها و چوبی است که بر سر آن‌ها می‌زنیم.»

موهبت جنگ با ایران برای اسلحه سازان آمریکایی



موهبت جنگ با ایران برای اسلحه سازان آمریکایی
گزارش مدیرعاملان شرکت‌های تسلیحاتی به بانکداران آمریکایی
 شرکت‌های اسلحه سازی ناظران بی‌طرف بحران جاری نیستند و برعکس بودجه‌های کلان برای لابی و نفوذ بر قانونگذاران و پنتاگون اختصاص داده‌اند .
هر چند همه به زبان می گویند «جنگ نمی خواهند»، اما هم در ایالات متحده ی آمریکا و هم در جمهوری اسلامی، گروه های قدرتمندی که «کاسبان جنگ» خوانده می شوند، در پی روشن کردن شعله های آتش هستند. در جمهوری اسلامی باندهایی نظامی و مافیآیی و غارتگر و آن دسته از سیاستمدارانی که بدون جنگ و بحران آینده ای برای حکومت متصور نیستند و در آمریکا، از جمله مدیران عامل شرکت های بزرگ اسلحه سازی که در این مقاله به آن ها اشاره شده است. این مقاله را لی فنگ در شماره ی ۲٨ ماه مه Intercept, Intercept Magazine نوشته است و توسط همکار اخبار روز لقمان تدین نژاد به فارسی برگردانده شده است.

رتبه جمهوری اسلامی در نرخ تورم و مقایسه ایران با کشورهای منطقه و منتخب جهان!




نقش «پرستوها» یا «روسپیان دستگاه‌های امنیتی» در حذف سیاستمداران



نقش «پرستوها» یا «روسپیان دستگاه‌های امنیتی» در حذف سیاستمداران ایرانی «معصومه رشیدیان»، خبرنگار انصاف نیوز: «پرستوها» نام دیگر زنانی است که با استفاده از ویژگی‌های جنسیتی خود یا به‌ عنوان ابزاری برای جاسوسی در دستگاه‌های امنیتی کشورهای مختلف و یا توسط گروهی سیاسی در درون کشوری باز هم به عنوان ابزاری برای سوژه‌یابی و دام‌گستری بر سر راه سیاستمدارانی از جناح رقیب استفاده می‌شوند. در گزارشی که بخش نخست آن را در ادامه خواهید خواند ضمن گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» به بررسی نقش پرستوها در حذف برخی سیاستمداران در دوره‌های مختلف پرداخته شده است.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، استعفاهای متعدد در دولت‌های مختلف، از وزیر یک دولت تا شهردار و اعضای شورای شهر، بی اینکه دلایل اصلی آن شفاف و روشن گفته شود، همواره در ذهن عموم مردم سوال ساز بوده است. گمانه زنی‌ها از تخلفات اقتصادی و اخلاقی، تا مقبول نبودن شخص برای ارکان عالیه‌ی ساختار حکومت از مواردی هستند که پس از هر استعفا و حذف سیاسی به ذهن متبادر می‌شود.

Thursday, May 30, 2019

برای براندازی ضرورتا نیازی به اپوزیسیون خارج کشور نیست



معمولا وقتی به نقطه‌ی اصلاح‌ناپذیری جمهوری اسلامی می‌رسیم و این گزاره را تبیین و تحکیم می‌کنیم که جامعه‌ی ایران بدون رفتن جمهوری اسلامی به سر و سامان نمی‌رسد منتقدان هنجاری (و نه صرفا توصیفی) این گزاره‌ها به شما خواهند گفت که براندازی ممکن نیست چون اپوزیسیون جمهوری اسلامی پراکنده است و مردم آلترناتیوی نمی‌بینند و شور انقلابی وجود ندارد و نهادهای سرکوب قدرتمندند. حداقل به صورت جزئی، این موضوع به صورت شکایت از اپوزیسیون مدام مطرح می‌شود و مخالفان نیز بدان پاسخی ندارند چون نیازی برای گرد هم آمدن نمی‌بینند. آنها می‌دانند از خارج نمی‌توان رژیم را ساقط کرد اما کمتر این نکته را به زبان می‌آورند.
این نوع انتظار از آنجا نشأت می‌گیرد که تنها یک روش براندازی در ذهن بسیاری از موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی وجود دارد: وجود یک رهبر یا هسته‌ی رهبری در خارج که اعتراضات را سازماندهی و مدیریت کند و انقلاب راه بیندازد. در نمونه‌ی قبلی این نوع براندازی در سال ۵۷ پرهیز از خشونت جایی نداشت و شرکت‌کنندگان همه خشونت را تقدیس می‌کردند اما پس از سرکوب‌های دهه‌ی شصت به براندازی بدون خشونت یا اصلاحات رسیدند. این مدل که از انقلاب سال ۵۷ الهام گرفته (با اضافه شدن خشونت‌پرهیزی در برابر رژیمی که سراسر خشونت است) تنها یکی از مدل‌هاست. در کشورهایی که رژیم‌های سیاسی سرنگون شده‌اند مدل‌های بسیار متنوعی به چشم می‌خورد که توجه به آنها می‌تواند آموزنده باشد.
تجربه‌ بین‌المللی براندازی و مورد ایران

Wednesday, May 29, 2019

شبی که دانشگاه متولد شد.


 
رضاشاه و دکتر ابوالقاسم بختیار در آیین گشایش دانشکده پزشکی دانشگاه تهران
ویکی پدیا

دانشگاه تهران چگونه بوجود آمد
 علی اصغر حکمت

در یکی از شبهای فرخنده اواخر بهمن 1312 جلسهُ هیئت وزراء در‌ حضور‌ شاه‌ در عمارتی که اکنون مقر کاخ ملکه پهلوی‌ است‌ تشکیل شـده بـود سـخن از آبادی تهران و عظمت‌ ابنیه و عـمارت و قـصور زیـبای جدید در میان آمد، مرحوم فروغی رئیس‌ الوزرا‌ در‌ این باب به شاهنشاه تبریک می‌گفت.
و دیگر وزیران نیز هر‌ یک به تحسین و تمجید زبـان گـشوده بـودند.چون نوبت به بنده‌ نگارنده رسید که بـه سـِمَت کفیل وزارت‌ معارف‌ در‌ آن میان حاضر بودم گویا خداوند متعال به‌ قلب من الهام‌ کرد‌ که عرض کردم در آبادی و عـظمت پایـتخت البـته شکی نیست ولی نقصی که‌ دارد این است که‌ این‌ شهر‌ هنوز عـمارت مخصوص اونیورسیته(دانشگاه) ندارد و حیف است که‌ این شهر نوین‌ از‌ همه‌ بلاد بزرگ عالم از این حیث عقب بـاشد.شـاه بـعد از اندک تأملی گفتند‌: «بسیارخوب‌ آنرا‌ بسازید.»
در جلسه بعد هیئت وزراء در آغاز بـه وزیـر عدیله مرحوم علی اکبر‌ داور‌ رو نموده فرمودند در بودجۀ سال بعد 250000 تومان به وزارت معارف اعتبار‌ بدهید‌ که‌ بـه مـصرف سـاختمان‌ مدرسه برسانند.

تارا شریفی, دختر ۱۱ ساله ایرانی، رکورد ضریب هوشی اینشتین را شکست



تارا شریفی, دختر ۱۱ ساله ایرانی، رکورد ضریب هوشی اینشتین را شکست
رسانه‌های انگلیسی از شکسته شدن رکورد ضریب هوشی اینشتین از سوی «تارا شریفی» دختر ۱۱ ساله ایرانی خبر دادند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه انگلیسی باکس هرالد، یک دانش آموز ۱۱ ساله ایرانی مقیم انگلیس موفق شد رکورد ضریب هوشی اینشتین، فیزیکدان معروف را بشکند.

امام‌ جمعه کازرون به ضرب چاقو به قتل رسید



امام‌ جمعه کازرون به ضرب چاقو به قتل رسید
یک مقام پلیس استان فارس بامداد چهارشنبه هشتم خرداد اعلام کرد که حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون به ضرب چاقو کشته شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس گفت: حجت‌الاسلام محمد خرسند ساعتی پیش توسط فردی درب منزل خود با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد، اما متاسفانه بدلیل عمق جراحت در ناحیه شکم، در بیمارستان کازرون جان سپرد.
این مقام پلیس استان فارس تصریح کرده است که محمد خرسند به هنگام بازگشت از مراسم احیاء و در ساعت سه و نیم بامداد چهارشنبه مورد حمله قرار گرفت.
سرهنگ کاووس محمدی اظهار داشت: «ضارب شناسایی‌شده و ماموران در تلاش هستند وی را دستگیر کنند.»
داریوش دهقان فرماندار کازرون ، نیز ضمن تایید خبر کشته شدن امام جمعه این شهر گفته است:« ضارب شناسایی شده است و تلاش‌ها برای دستگیری وی ادامه دارد.»
این مقام های دولتی و انتظامی به هویت ضارب و انگیزه‌های احتمالی او برای حمله به امام جمعه کازرون اشاره‌ای نکرده‌اند.

Tuesday, May 28, 2019

من مسئول تخریب فاحشه‌خانه‌های تهران بودم



"من مسئول تخریب فاحشه‌خانه‌های تهران بودم"
علی‌قلی فودازی، از مسئولان ارشد کمیته انقلاب اسلامی به روزنامه کیهان گفته:

سال ۵۸ مسئولیت تخریب و جمع‌آوری فاحشه‌خانه‌های تهران را به من دادند.من هم دست به کار شدم و حدود ۳ ماه کار کردیم و شناسایی کردیم و دو هزار و ۴۰۰ فاحشه‌خانه را جمع کردیم که هزار و ۲۰۰ مورد آن‌ها رسمی و با مجوز ‌بودند و بقیه هم غیررسمی ‌بودند، ۹ هزار تا یالانچی داشتند که آن‌ها را حمایت می‌کردند، در سه شب همه‌ این‌ها را جمع کردیم.
بعد انقلاب همه فراری‌ها خانه‌ها را‌‌ رها کردند و رفتند و اموال ‌این‌ها در اختیار کمیته قرار گرفت؛ اما امام خمینی (حضرت !) دیدگاه عجیبی داشت؛ لذا در راس کمیته‌های انقلاب اسلامی ‌یک روحانی ارشد مقید ولایتی را قرار دادند و ‌این روحانی همه ‌این اموال را به عنوان نماینده حضرت امام  در اختیار گرفت و تمام ‌این‌ها را تحویل دادستانی کل کشور دادیم و ذره‌ای از ‌این اموال جای دیگری نرفت و کیسه‌های طلا که هر کدام حاوی بیش از ۶۰۰ سکه ۵ پهلوی و ۱۰ پهلوی و... بود و در خانه‌ها پیدا شده بود{پس انداز تن فروشان بیچاره را هم بالا کشیدند!} را صورت‌جلسه کردیم و تحویل دادستانی دادیم.

Saturday, May 25, 2019

ضربه‌ای که فروشنده را نابغه ریاضی کرد


نگاه منحصربفرد پجت به جهان باعث شده بتواند برخی از پیچیده‌ترین مسائل ریاضی را بفهمد
 

ضربه‌ای که فروشنده را نابغه ریاضی کرد
سارا کیتینگ
جیسون پجت همه چیز را ریاضی می‌بیند. حتی کارهای عادی روزمره را هم با عدد و رقم انجام می‌دهد. مثلا وقتی می‌خواهد مسواک بزند، شیر آب را باز می‌کند و مسواکش را شانزده بار زیر آب می‌گیرد.
می‌گوید: "نمی‌دانم چرا از مجذور کامل خوشم می‌آید. البته (شانزده) فقط مجذور کامل نیست. هم چهار به توان دو است هم دو به توان چهار. ولی من کلا از مجذورها خوشم می‌آید. در همه کارهای زندگی‌ام به کارشان می‌گیرم."
پجت شیفته ریاضی است. درکش از بعضی مفاهیم پیچیده ریاضی باعث شده به او لقب نابغه بدهند. استعدادش در کشیدن طرح‌های هندسی تکرارشونده (یا فراکتال) با دست کم‌نظیر است.
و این همه در حالی است که تحصیلات دانشگاهی ریاضی ندارد.

پجت تا هفده سال پیش دریک فروشگاه لوازم چوبی در شهر تاکوما در ایالت واشنگتن آمریکا کار می‌کرد. نه از ریاضی سر درمی‌آورد نه علاقه‌ای داشت سر دربیاورد. به قول خودش "سطحی" بود.
"زندگی‌ام حول دختر و خوش‌گذرانی و مست کردن می‌گذشت. صبح با سردرد از مستی شب قبل بیدار می‌شدم و شب دوباره دنبال دختر و خوش‌گذرانی بودم. می‎گفتم ریاضی چیز مسخره‌ای است. در زندگی واقعی به هیچ درد آدم نمی‌خورد. فکر می‌کردم حرف خیلی قشنگی می‌زنم. واقعا اعتقادم این بود."
اما شب ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۲ همه چیز عوض شد.

جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين - مسعود نقره‌کار




جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين

مسعود نقره‌کار
چرا جاهل‌ ها و لات ‌ها جذب دو قطب قدرت سلطنت و روحانيت شده‌اند؟ ريشه‌ های روان ‌شناختنی اين تمايل تا حد شيفتگی ِ گروه اجتماعی ِ جاهل‌ها و لات‌ها به قدرت سياسی و تشيع از کجا آب می‌خورند؟ امروز نسل دوم و سوم شعبان جعفر ی‌ها، طيب حاج‌ رضائی ‌ها، برادران حاج‌ عباسی‌ ها، حسين اسمعيلی ‌پورها، ناصر حسن ‌خانی‌ها و باقر فروت ن‌ها چه می‌کنند؟

تعريف
«جاهل» و «لات» از آن دست واژگان پُر ترادفی ست که حوصلهء کاربران اش برای تفکيک و تفريق را تا آنجا سر برده که، به قول خودِ جاهل ها و لات ها، به اجبار "کيلوئی" از آن ها استفاده می کنند. کافي ست به فرهنگ های مختلف فارسی مراجعه شود تا با انبوهی از معانی و تعاريف قديم و جديد که به اين افراد و گروه اجتماعی خاص نسبت داده می شود مواجه شويم: لش، اجامر، لوطی، اراذل، اوباش، گردن کلفت، داش، بزن بهادر، خلاف کار، لومپن... باج گير، نسق گير، عربده کش، زورگير... چاقو کش، قداره بند، تيزی کش، تيغ کش، شش پَر کش، قمه کش، چماق دار و... نمونه اند.
آنچه مراد سخن من است واژگان و پديدهء "جاهل و لات" است و مابقی ِ تعريف ها حق مطلب ادا نکرده و تجربه شده ها با اين دست تعاريف لغت نامه ای خوانائی ندارند و منطبق با واقعيت نيستند. از ميان جاهل و لات نيز واژه و پديدهء جاهل برای رساندن حق مطلب رساتر و واقعی تر از لات است. در اکثر فرهنگ های فارسی معنا و تعريف «لات» از واژهء انگليسی destitute برگرفته شده که در بيشترين موارد فقير و بی سرپناه معنا و تعريف شده است. در فرهنگ های لغات فارسی لات را "بی سر و پا، فقير، رذل، ولگرد، بی ادب، شخص نتراشيده و..."، و جاهل را فردی "نادان، بی خبر، بی عقل يا کم تعقل و..." تعريف کرده اند، در حالي که افراد و گروه اجتماعی مورد نظر فاقد برخی از ويژگی های شخصيتی، رفتاری و نيازمندی های زندگی روزمرهء برشمرده شده، هستند و، برعکس، ويژگی های متفاوت و گونه گون بسيار دارند.

Friday, May 24, 2019

نوام چامسکی:‌ باید جلوی جنگ با ایران را گرفت، قبل از آنکه خیلی دیر شود


نوام چامسکی:‌ باید جلوی جنگ با ایران را گرفت، قبل از آنکه خیلی دیر شود
نوام چامسکی
خطر جنگ میان آمریکا و ایران از موضوع‌های عمده روز است. روشنفکران و فعالان صلح هم نگرانی‌های خود را ابراز می‌کنند. فراخوان‌ها و نامه‌های جمعی انتشار می‌یابند و در مورد پیامدهای یک جنگ احتمالی هشدار می‌دهند.
نوآم چامسکی، زبان‌شناس، و روشنفکر مطرح عرصه عمومی در سطح جهانی، نظر خود را درباره خطر جنگ میان آمریکا و ایران بیان کرده است.

تهدید حمله آمریکا به ایران کاملاً واقعی است. دولت ترامپ، به رهبری جان بولتون، در حال افسانه‌بافی در مورد تبه‌کاری ایرانی‌هاست. بهانه جور کردن برای تجاوز کار سختی نیست. تاریخ مثال‌های زیادی در این مورد به دست داده است.
حمله به ایران یکی از عناصر برنامه بین‌المللی آمریکا به عنوان قدرقدرتی خودنماست تا از این طریق بر هر «سرپیچی یا مبارزه‌طلبی موفقیت‌آمیزی» در برابر ارباب جهان خط پایان بکشد. دلیل اصلی اینکه آمریکا ۶۰ سال کوبایی‌ها را زجر داد، همین بود.
این منطق را هر رهبر تبه‌کار مافیایی می‌فهمد؛ چرا که سرکشی یا مبارزه‌طلبی موفقیت‌آمیز می‌تواند برای دیگران الهام‌بخش باشد. کیسینجر، وقتی مشغول سرنگونی سالوادور آلنده در شیلی بود،‌ گفت که «ویروس» می‌تواند باعث «گسترش بیماری» شود. ضرورت نابودی این ویروس‌ها و واکسینه کردن قربانی‌ها در برابر واگیری — معمولاً از طریق تحمیل دیکتاتوری‌های خشن— از اصول راهنمای آمریکا برای رتق و فتق امور جهانی است.

رهبری که تقصیر را به گردن تدارکچی انداخت


رهبری که تقصیر را به گردن تدارکچی انداخت
خامنه‌ای یک بار دیگر نقش اصلی خود در شکل‌گیری و توافق هسته ای را منکر شد و از پذیرش عواقب شکست برجام شانه خالی کرد و تقصیر این شکست را تماما به گردن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته ای انداخت.
رهبر جمهوری اسلامی گفت: در صحبتها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. نامه‌ای که درباره‌ی برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وارد بشود.
خامنه ای گفت: نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. اما آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.
خامنه‌ای همچنین درخواست روزهای اخیر روحانی مبنی بر بازنگری قانون اساسی برای دادن اختیارات ویژه به رئیس جمهور را رد کرد و با اشاره آشکار به دولت روحانی تأکید که اشکال نه از قانون اساسی رژیم بلکه از کارگزاران حکومتی است.
این شیوهٔ انداختن توپ در زمین باند رقیب شیوه همیشگی و شناخته شده خامنه‌ای است. هنگامیکه روحانی و ظریف که در دوران مذاکرات هسته ای، رفسنجانی آنها را هدایت می‌کرد می‌خواستند توافق برجام را فتح‌الفتوح قلمداد کنند؛ خامنه‌ای هول شد و برای بیرون کشیدن این عایدات خیالی از جیب روحانی فاش کرد که مذاکرات مخفیانه با آمریکا را خودش از طریق یکی از محترمین منطقه که منظورش عمان بود، شروع کرده است.
ایران پرس نیوز

Thursday, May 23, 2019

آیا خداباوری محصول تکامل زیستی ماست؟




آیا خداباوری محصول تکامل زیستی ماست؟
عرفان کسرایی
پژوهشگر مطالعات علم در دانشگاه کاسل آلمان
زمانی که از باور به خدا صحبت می کنیم پیش از هر چیز باید مقصود خود را از خدا و مفهوم آن روشن سازیم. نگاهی به لیست خدایان در طول تاریخ نشان می دهد که مفهوم خدا بسیار فراتر از خدایان ادیان ابراهیمی است. به بیان دیگر، گانش پسر شیوا با سری همانند فیل در هندوستان، خدایان جزایر پلینزی، خدایان محلی سریلانکایی تامیلی، خدایان آزتک‌ها و خدایان مصر و یونان باستان نیز خدایانی محسوب می شوند که ممکن است حتی نام آن ها را نیز نشنیده باشیم.
هر چند که امروزه خدایی چون زئوس، یکی از قدرتمندترین خدایان یونان باستان به تاریخ پیوسته و حس ایمان دینی و پرستش را در کسی زنده نمی کند اما هرکدام از این خدایان، روزگاری در گوشه ای از پهنه گیتی ، پیروانی داشته اند و برای بسیاری مقدس بوده اند. تنها در دایرةالمعارف خدایان بیش از ۲۵۰۰ خدای موجود در تاریخ بشر معرفی شده است. اما به راستی منشاء باور انسان به دین و خدا چیست؟
این موضوعی است که دانشمندان و فیلسوفان بسیاری را با خود مشغول کرده است و هر یک تلاش کرده اند پاسخی برای این پرسش بیابند که باور به خدا از چه زمانی و بر چه مبنایی در فرهنگ های مختلف بشری شکل گرفته است.

محمود دولت‌آبادی؛ «وقتی یوسف شرافت بفروختی»، فرج سرکوهی



محمود دولت‌آبادی؛ «وقتی یوسف شرافت بفروختی»، فرج سرکوهی
فرج سرکوهی در توئیتر نوشت،
وقتی یوسف شرافت بفروختی و به فرعون استبداد پیوستی چه حرف‌ها که باید بزنی؟
محمود دولت‌آبادی در متنی که ترجمه آلمانی آن روز ۳۰ اردیبهشت در روزنامه «زوددویچه» آلمان منتشر شد، از «کم شدن فشار سانسور» و «باز شدن فضای فرهنگی» در جمهوری اسلامی خبر داده و می‌نویسد: «در این وضع متلاطم شاهد باز شدن فضای فرهنگی هستیم. شمار بالای مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب تهران و کم شدن سانسور، نشانه‌هایی از بهبود اوضاع هستند. خود من بهار امسال دو کتاب را بدون معطلی طولانی و بدون هیچ ممیزی منتشر کردم. به یک تور کتاب‌خوانی در شهرهای مختلف رفتم»
سعدی در باب هشتم گلستان در آداب صحبت نوشته است: «دین به دنیافروشان خرند یوسف بفروشند تا چه خرند؟... به قول دشمن، پیمان دوست بشکستی، ببین که از که بریدی و با که پیوستی؟»
وقتی یوسف شرافت بفروختی و به فرعون استبداد پیوستی چه حرف‌ها که باید بزنی؟
متاسفم برایت...

Wednesday, May 22, 2019

بالاخره پوتین خنجر را بر پشت نظام فرو کرد


بالاخره پوتین خنجر را بر پشت نظام فرو کرد
بهارنیوز: اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه یک بار دیگر نشان داد که خیال‌پردازی‌های برخی در داخل که روسیه را همراه و متحد راهبردی ایران تصور می‌کنند تا چه حد بی‌پایه و اساس است.
پوتین از مقصر اعلام شدن ایران در صورت اجرایی شدن تصمیم خروج کامل از توافق هسته‌ای از سوی همه کشورهای جهان سخن گفته و با اشاره به اختلافات جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا درباره چگونگی حفظ برجام از این گفته که قرار نیست روس‌ها همچون آتش‌نشانان هر جا اختلاف و تنشی بود وارد عمل شوند و آتش را خاموش کنند، ولادیمیر پوتین در همین سخنرانی دولت‌های اروپایی را ناتوان در حفظ برجام دانسته است.
واقعیت آن است که این هر سه جمله پوتین به تنهایی اظهارات درستی است اما قرار گرفتن آنان در کنار یکدیگر معنایی دیگر می‌دهد. به نظر می‌آید روس‌ها از یک طرف در حال تحریک مقامات ایرانی برای خروج از برجام هستند و ازطرف دیگر وانمود می‌کنند که در نقش محفاظان توافق هسته‌ای مشغول ایفای نقش هستند. ساکن کاخ کرملین درست می‌گوید که در صورت خروج ایران از توافق هسته‌ای جامعه جهانی با فراموشی نقش ایالات متحده در متزلزل شدن برجام این کشور را مقصر خواهد دانست اما پرسش این است که چرا این متحد استراتژیک هیچ گامی برای حفظ توافق برنداشته است و قطعا برنخواهد داشت و از آن مهم‌تر با طراحی‌های پیدا و پنهان درصدد ضربه وارد آوردن به برجام بوده است؟!

Monday, May 20, 2019

فرمودند: من «برجام زهر» را سر نمی‌کشم!




فرمودند: من «برجام زهر» را سر نمی‌کشم!
هادی خرسندی
خاطرات وحیدالعظما، علمدار آقا (۲۳)
آقا با تلفن‌شان شماره‌ای گرفتند، فرمودند وقتی گفت هِلو، یک شیشکی قایم ببند. ترامپه!
عرض کردم قربان ممکن است شیشکی در زبان آنها معنی مذاکره بدهد. مگر نمی‌بینید بیلاخ ما هم در زبان آنها معنی برعکس می‌دهد. فرمودند پس فقط فوت کن، حرف نزن. نگو من اینجام!
بعد اصلاً منصرف شدند. قطع کردند. با عصبانیت فرمودند: پس برو به سفارت سوئیس بگو «یکدفعه دیگر اگر از این شماره‌ها به ما بدهند، هرچه از دهنم دربیاید، بهشان می‌گویم.» ما نه مذاکره می‌کنیم، نه جنگ می‌کنیم، نه صلح می‌کنیم، نه بی‌تفاوت می‌مانیم، نه خبیث هستیم، نه چالش می‌کنیم، نه اجازه می‌دهیم دشمن با ما مذاکره کند، یا جنگ کند، یا صلح کند، یا بی‌تفاوت بماند، یا خبیث باشد، یا چالش کند!
فرمودند: «ببین علمدار، تو که غریبه نیستی، امام راحل جام زهر را سر کشید، حالا اینها می‌خواهند من برجام زهر را سر بکشم، ولی شتر ......» عرض کردم «در خواب بیند پنبه دانه». آقا نگاه تحسین‌آمیزی به من کردند و فرمودند «آفرین! تو هم حرف‌های سیاسی یاد گرفته‌ای!»

دگردیسی روشنفکران به نومرتجعان − نمونه روشنفکری فرانسوی


ژان پل سارتر، آندره گلوکسمان و رمون آرون، ۲۰ ژوئن ۱۹۷۹، کنفرانس خبری جنبش “کشتی برای ویتنام”
 

دگردیسی روشنفکران به نومرتجعان − نمونه روشنفکری فرانسوی
امیر کیان‌پور
روشنفکری فرانسوی، دست‌کم در یک قرن گذشته و از زمان ماجرای دریفوس، الگوی روشنفکری به طور عام بوده است، درست به همان ترتیبی که انقلاب فرانسه الگوی ایده‌آل مفهوم انقلاب… با ظهور طیفی از روشنفکران نو-مرتجع به نظر اکنون زمان اسطوره‌زدایی از سیمای روشنفکر فرا رسیده است.

نو-مرتجعان
در سال ۲۰۰۲، درست در فردای شکست لیونل ژُسپن و راه یافتن ژان-ماری لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دانیل لیندنبرگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه پاریس ۸، جزوه‌ای منتشر کرد زبر عنوان «به گوش: مطالعه‌ای در مورد نو-مرتجعان».
کتابی مجادله‌انگیز و پرسروصدا که انگشت اتهام را مستقیماً به سوی روشنفکران نشانه رفته بود؛ فهرستی که لیندنبرگ از روشنفکران متهم به ارتجاع به دست می‌دهد، بلندبالا، متنوع و شامل چهره‌های نامربوط به هم است: آلن فینکلکروت، میشل ولبک، پی‌یر مَنان، مارسل گوشه، ژان-کلود میلنر، پیر-آندره تگیف، و حتی رژیس دبره و آلن بدیو.

Saturday, May 18, 2019

مارتین لوتر: کشیشی که مسیحیت را زیرورو کرد



مارتین لوتر: کشیشی که مسیحیت را زیرورو کرد
علی امینی نجفی

در بامداد یکشنبه ۳۱ اکتبر ۱۵۱۷ کشیش خشمگین یک شهر کوچک آلمانی کاغذی در دست با گامهای بلند به سوی کلیسای آبادی رفت، متنی که شبانه آماده کرده بود را با چند میخ به در بزرگ و چوبی کلیسا چسباند تا همه مؤمنان آن را بخوانند. او در ادعانامه خود گفته بود که هیچ بنده‌ای از دیگران به خدا نزدیکتر نیست و احدی حق ندارد خود را نماینده خداوند در روی زمین بداند.
کشیش ۳۳ ساله شهر ویتنبرگ مارتین لوتر نام داشت. او به نابسامانی‌های کلیسا اعتراض داشت اما از اهمیت اقدام خود بی‌خبر بود. بعدها تاریخ‌نگاران ضربات پرطنین چکش او را بسان زنگ ناقوسی دانستند که مرگ قرون وسطا را اعلام کرد.
مارتین لوتر دین را پیوندی روحانی میان آفریدگار و بندگان او می‌دید و جز پالودن دین و ایمان از آرایه‌ها و زایده‌های خرافی که ارباب کلیسا به آن بسته بودند، چیزی نمی‌خواست.
اقدام فردی مارتین لوتر به زودی طنینی عظیم پیدا کرد، پایه‌های کلیسای کاتولیک را لرزاند و سرانجام به پیدایش کیش پروتستان انجامید که دین مسیح را یکسره دگرگون کرد و آن را به مسیری تازه انداخت و آن را برای هماهنگی با مقتضیات روزگار نو آماده ساخت.

مبارزه با انحرافات کلیسا

جنگ می‎شود؟ نمی‎شود؟ یا اینکه در جنگ هستیم؟!



جنگ می‎شود؟ نمی‎شود؟ یا اینکه در جنگ هستیم؟!
برخی کارشناسان و سیاستمداران براساس نشانه‎ها و پاره‎ای منافع نسبت به وقوع درگیری نظامی در منطقه هشدار می‎دهند و برخی دیگر احتمال وقوع آن را کم می‎دانند.
-جنگ‎های هیبریدی و ترکیبی نه تنها اکنون بلکه سال‎هاست در نبرد میان رژیم ایران و رقبا و دشمنان منطقه‎ای و بین‏المللی آن بالا گرفته است.
– مقام‎های سیاسی و امنیتی نظام خود را برای حملات سایبری آماده می‎کنند و می‎گویند هدف از تهدیدات غیرنظامی دشمن، ایجاد فشار علیه حکومت از طریق در تنگنا قرار دادن آن و گسترش اعتراضات اجتماعی است.
حامد محمدی, کیهان لندن

بحران در خاورمیانه حول رژیم ایران و گروه‎های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران اوضاع منطقه را پیچیده‌تر کرده است. بخشی از مردم، گروهی کارشناسان و حتی عده‎ای از دولتمردان نگران وقوع یک درگیری نظامی هستند.
یک هفته پس از حمله راکتی از غزه به سوی اسرائیل توسط گروه‎های فلسطینی، تعدادی از نفتکش‎ها و کشتی‎های تجاری نزدیک بندر الفجیره امارات هدف حملات خمپاره‎ای قرار گرفتند و پس از آن نیز تعدادی پهپاد به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان و چند مقرّ نظامی‎ عربستان سعودی حمله کردند. حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت این حملات را به عهده گرفتند.
وضعیت عراق نیز اضطراری شده و وزارت خارجه ایالات متحده ضمن هشدار به شهروندان خود در مورد سفر به این کشور، کارمندان غیرضروری سفارت و کنسولگری آمریکا در بغداد و اربیل را خارج و به نقاط امن‌ منتقل کرده است. همچنین با افزایش احتمال درگیری، سفارتخانه‌های آمریکا در لبنان، امارات و ترکمنستان نیز «هشدار امنیتی» صادر کردند.

Friday, May 17, 2019

رؤیای شکست خورده اسلام سیاسی



رؤیای شکست خورده اسلام سیاسی
هشام علوی (Hicham Alaoui)، مترجم: نوژن اعتضادالسلطنه

اسلام‌گرایی علیرغم ادعایی که درباره مخالفت با دولت‌های استبدادی داشت یا خود از آنان تقلید کرد و یا آن که با آنان سازش و تبانی کرد. اسلام‌گرایی در ارائه پاسخ به مشکلات اقتصادی، عدالت اجتماعی، آموزش و یا فساد ناکام بوده است.

مسلمانان هویت‌شان را مبتنی بر ثنویت مذهب و سیاست کرده بودند، دوگانه‌ای که در قالب امت و جامعه مؤمنان و باورمندان تجسم یافته، به خصوص تا زمان اخرین خلافت معنادار اسلامی یعنی امپراتوری عثمانی (۱۹۲۴-۱۲۹۰میلادی).[1] امت، تمامیت اسلام و دستاوردهای بشری آن را در بر می‌گرفت. بی زمان و بی انتها بود و نمایانگر گذشته و آینده مسلمانان و با فضایی نامحدود که می‌توانست در سرتاسر جهان شناخته شده بسط یابد. این امت نه یک دولت و نه یک دین سالاری که مجموعه‌ای از ایمان و عقیده بود.

Wednesday, May 15, 2019

پرنده‌ای که 30 هزار سال پیش منقرض شده بود، دوباره به جهان بازگشت



دانشمندان بریتانیایی پرنده‌ای را در جزیره‌ دور افتاده الدبرا در اقیانوس هند یافتند که ده‌ها هزار سال پیش منقرض شده بود ولی با تکامل دوباره، پس از وقفه‌ای 30 هزار ساله دوباره به چرخه طبیعت بازگشت.
دانشمندان دانشگاه پورتسموث بریتانیا و موزه تاریخ طبیعی اعلام کردند پرنده‌ای به حجم یک مرغ که 30 هزار سال پیش منقرض شده بود، دوباره در یک فرایند تکاملی پدید آمده و به جهان بازگشت.

دانشمندان می‌گویند پیش از این سنگ‌واره‌هایی از این پرنده متعلق به دو دوره تاریخی مختلف یافته‌اند. یکی از این سنگ‌واره‌ها متعلق به 136 هزار سال پیش و دیگر متعلق به 118 هزار سال پیش است و این نشان می‌دهد این پرنده چندین بار منقرض شده و دوباره طی فرایندی که به آن «تکامل تکرار شونده» می‌گویند، به جهان بازگشته است.
این پرنده که نامی برای آن اعلام نشده، دمی سفید و گردنی نسبتا دراز و حجمی به اندازه یک مرغ خانگی دارد و در جزیره دورافتاده الدبرا در اقیانوس هند زندگی می‌کند. الدبرا بخشی از مجمع‌الجزایری مرجانی به همین نام است و خود بخشی از جزایر سیشل به شمار می‌رود. دانشمندان می‌گویند در حال حاضر حدود 5 هزار پرنده از این نوع در جهان وجود دارد.
این پرنده در فرایند تکاملی تکرار شونده دچار تغییراتی ساختاری شد و توان پریدن خود را از دست داد. سخنگوی دانشگاه پورتسموث می‌گوید اولین بار است که دانشمندان به نشانه‌های از حیات موجودی زنده، از یک سلاله، در دو دوره تاریخی بسیار دور دست یافته‌اند.
العربیه فارسی

Monday, May 13, 2019

بیزارم از بی تفاوت ها - آنتونیو گرامشی



بیزارم از بی تفاوت ها - آنتونیو گرامشی

برگردان
مهدی فتوحی
آنتونیو گرامشی − بیزارم از بی تفاوت ها. من نیز چون فریدریش هبل گمان می‌کنم زیستن به معنای پارتیزان بودن است.[1] انسانهای دست تنها و بیگانه با شهر ،نمی توانند وجود داشته باشند. آن که زنده است به راستی نمی تواند شهروند باشد و موضع گیری نکند. بی تفاوتی کاهلی است. انگل‌وارگی است، بی‌جربزگی است. زندگی نیست، و از این روست که من از بی تفاوت‌ها بیزارم
بی تفاوتی وزن مرده‌ی تاریخ است. گلوله‌ای سربی است برای فرد مبدع و مبتکر؛ و ماده‌ی راکدی که در آن غالب هیجان‌های درخشان غرق می‌شوند. باتلاقی است که شهری کهنه را در بر می‌گیرد و بهتر از دیوارهای محکم و نیکوتر از سینه‌ی جنگجویان از آن شهر محافظت می‌کند. زیرا در مردابهای غلیظ گل آلود خویش حمله کنندگان را می‌بلعد و از میان می‌برد و دلسرد می‌کند و گاه نیز ایشان را از اقدام قهرمانانه منصرف می‌کند.

Thursday, May 9, 2019

ده توصیه: چگونه می توان یک شاعر موفق شد



ده توصیه: چگونه می توان یک شاعر موفق شد
آلیسون فینی هارت
اندرو موشن، شاعر و داستان نویس انگلیسی است که در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ ملک الشعرا (شاعر ملی) بریتانیا بود.
او جوایز متعددی در زمینه شعر مثل جایزه اورون، جایزه جان لولین ریس و جایزه دیلن توماس را دریافت کرده و در سال ۲۰۰۹ به خاطر خدماتش به ادبیات، مقام شوالیه خانواده سلطنتی بریتانیا به او اعطا شد.
او به شاعرانی که در پی موفقیت اند،‌ ده توصیه کرده است.
بگذارید موضوع شعر، شما را بیابد
والدین من نه نویسنده بودند و نه چندان اهل مطالعه. پدرم یک بار به من گفت که در تمام زندگیش فقط نصف یک کتاب را خوانده است. اما من یک معلم عالی ادبیات داشتم به نام پیتر وی. او و توصیه هایش عمیقا در ذهن من نفوذ کرد، چراغهای ذهن من را روشن کرد و در حقیقت زندگی من را دگرگون کرد.

Wednesday, May 8, 2019

نوآوری‌هایی که دنیا را متحول کردند



نوآوری‌هایی که دنیا را متحول کردند
۵۵آنلاین : تکنولوژی و ابداعات آن در دهه‌های اخیر زندگی ما را متحول کرده‌اند. در این میان اما بعضی نوآوری‌ها تاثیر بیشتری بر سبک زندگی مردم دنیا گذاشته و از این جهت مهم‌ترند. در این مطلب اشاره‌ای کوتاه داریم به مهم‌ترین اختراعات تکنولوژی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ میلادی که احتمالا شما هم در این زمان به‌ دنیا آمده‌اید. در این لیست احتمالا محصولاتی را می‌بینید که همه آنها را می‌شناسید اما شاید باور نکنید چه سالی معرفی یا وارد بازار شده‌اند.

نوار کاست ۱۹۶۲
 نوار کاست سال ۱۹۶۲ اختراع شد به سرعت همه‌جا فراگیر شد و یکی از روش‌های مرسوم ضبط صدا در گذشته بود.

ماوس کامپیوتر ۱۹۶۳
17 (1)

روحانیت شیعه، منفورترین قشر اجتماعی



روحانیت شیعه، منفورترین قشر اجتماعی
مجید محمدی – در یک سال و اندی که در مرکز تحقیقات استراتژیک در ایران مشغول به کار بودم (تنها شغل دولتی من در ایران که به اخراجم انجامید) یک پروژه‌ی کلان در مورد رفتارشناسی قشرهای اجتماعی در ایران تحت نظر من بود و پروژه‌ی رفتارشناسی دانشجویان را نیز خودم انجام می‌دادم. در این پروژه قرار بود رفتارشناسی کارگران، دانشگاهیان، بازاریان، نظامیان، کشاورزان، روحانیت، دیوانسالاران، معلمان و… مورد تحقیق واقع شود  (انجام چنین پروژه‌ای بدون رهیافت امنیت‌محور و با روش‌های علمی هنوز یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی بر زمین مانده در ایران است). این پروژه به دلیل تحولات در مرکز متوقف شد. آنچه در اوایل دهه‌ی هفتاد خورشیدی از گزارش‌های مقدماتی محققان بر می‌آمد این بود که روحانیت شیعه در حال از دست دادن اعتماد و اعتبار اجتماعی است و قشرهایی مثل معلمان و کارگران در حال کسب اعتماد و اعتبار بیشتر هستند.

در اواخر دهه‌ی هفتاد چندین نظرسنجی در مؤسسات تازه‌تاسیس در دوران خاتمی انجام شد. در یکی از این نظرسنجی‌ها علی خامنه‌ای با سه درصد محبوبیت در پایین فهرست محبوب‌ها و خوانندگان (شجریان) و ورزشکاران در بالای فهرست قرار داشتند. این نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که روند اعتمادزدایی از روحانیت همچنان ادامه دارد.
در دهه‌های هشتاد و نود خورشیدی با افزایش فساد کاست حکومتی (به ویژه روحانیون از مراجع تا قضات و از اعضای مجلس تا ائمه جمعه) و تداوم سرکوب‌ها اعتمادزدایی به تدریج به تنفر تبدیل شد. دیگر تنها مردم از روحانیت فاصله نمی‌گرفتند بلکه آنها را مسبب بدبختی و فلاکت خود، مشتی مزاحم زندگی روتین مردم، برخوردار از امتیازات ویژه و عامل تنش در روابط خارجی تلقی می‌کردند. این روند ادامه پیدا کرد تا در اواخر دهه‌ی نود شاهد قتل، کتک زدن و برخوردهای هرروزه با روحانیون در ایران هستیم. روحانیت شیعه در عرض چهار دهه نگاه مثبت قشرهایی از جامعه و بخشی از روشنفکران را با قدرت و ثروت افسانه‌ای معاوضه کرد.
فاصله‌ گرفتن، عدم علاقه یا نفرت؟

Monday, May 6, 2019

دانشمند ایرانی نظریه بیگ‌بنگ را به چالش کشید



دانشمند ایرانی نظریه بیگ‌بنگ را به چالش کشید
دکتر محسن شریف‌پور دانشمند دانشگاه پرتوریا(آفریقای جنوبی) و دانشگاه علم و فرهنگ(ایران) نظریه جدیدی برای درک جهان هستی ارائه کرده است که تئوری مشهور بیگ‌بنگ یا مه‌بانگ را به چالش می‌کشد.
به گزارش ایسنا، پروفسور محسن شریف‌پور یک نظریه علمی جدید ارائه کرده است که ممکن است کلیدی برای درک اسرار جهان آغازین و همچنین چشم اندازی به آینده جهان باشد.
پروفسور شریف‌پور که از محقیق پژوهشی برجسته در زمینه نانوسیالات است(شامل ذراتی به اندازه نانومتر برای افزایش انتقال حرارت)، اما تصمیم گرفت تا زمینه مطالعاتی خود را بسط دهد و به مطالعه و کسب دانش در زمینه کیهان‌شناسی، طبیعت، الگوهای طبیعی و قانون ساختاری(Constructal Law) در کنار تخصص خود که مکانیک سیالات است بپردازد.

Saturday, May 4, 2019

مرقد آقا، داستانی که تکرار می شود



مرقد آقا، داستانی که تکرار می شود
اسد سیف
نیمایوشیج در تاریخ ادبیات ما بیشتر به عنوان شاعر شناخته شده است، و در واقع شعر اوست که وی را بر قله شعر معاصر ایران می نشاند. نیما گذشته از شعر، داستان نیز نوشته است. چند داستان کوتاه و بلند، و هم‌چنین داستان‌هایی برای کودکان، در شمار ارثیه معنوی اوست برای ما. “مرقد آقا” از جمله‌ی همین داستان‌هاست، داستانی بلند که در سال ۱۳۰۹ هجری، زمانی که در لاهیجان اقامت داشت، نوشته شده است.
این داستان پیش از انقلاب بارها به شکل کتابی مستقل و یا در مجموعه‌های مختلف به چاپ رسیده بود. پس از انقلاب در شمار کتاب‌های “غیرقابل انتشار” قرار گرفت. جمهوری اسلامی حتا با نشر “گزارش فشرده‌ای از پیرنگ این داستان” مخالفت کرده است. به همین دلیل، به نقل از گردآورنده “مجموعه داستان‌ها و داستان‌واره‌های نیمایوشیج” که اخیراً در تهران انتشار یافته، از آن حذف شده است.
در این‌جا بی‌آن‌که خواسته باشم به جایگاه این اثر در تاریخ ادبیات داستانی ایران بپردازم، به محتوای آن توجه می کنم که شباهت بی‌نظیری با شرایط فرهنگی حاکم بر ایرانِ امروز دارد. به نظر می رسد در بهره‌برداری سیاسی از این شرایط است که جمهوری اسلامی با چاپ آن مخالف می نماید.

Friday, May 3, 2019

محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک، به واسطه نوشته‌هایش به مرگ تهدید شد



سازمان حقوق بشر ایران - محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک، به واسطه نوشته‌هایش به مرگ تهدید شد.
 این تهدیدها پس از پاسخ ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، به یک استفتا آغاز شد. مکارم شیرازی در مورد نوشته‌های تنگستانی، فتوایی نوشت و افرادی را که به زعم او به معصومین شیعه توهین کنند، مرتد دانست.

توضیحی در مورد کار پروژه توشه و پاسخی به اتهامات فارس نیوز



توضیحی در مورد کار پروژه توشه یا Knapsack و پاسخی به اتهامات فارس نیوز

چند هفته پیش خبرگزاری فارس سعی کرد من و عده‌ای دیگر از فعالان اینترنت آزاد را بصورت شیاطینی جلوه دهد که در کار توطئه و فعالیت علیه ایران هستند. لازم می‌دانم این توضیح را بنویسم که ادعاهای فارس‌نیوز بی‌ پاسخ نماند و نگذارم از ما هیولا بسازند.
من به دسترسی به اینترنت بدون سانسور و فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات باور دارم و تلاش کاری‌ام را روی این مسئله گذاشته‌ام. چند سالی است که ضرورت توسعه فناوری‌هایی که بتواند به دسترسی آزاد اینترنت کمک کند، جزء مباحث اصلی فعالان اینترنت آزاد بوده است و پروژه‌های متعدد در زمینه فیلترشکن‌ها یا روشهای انتقال اطلاعات به مناطق محروم آغاز به کار کرده‌اند.

رسول جعفریان: ما تکرار عصر صفویه هستیم



 رسول جعفریان: ما تکرار عصر صفویه هستیم
در جریان بحث‌هایی که درباره برگزاری همایش تصوف مطرح شد، همان آغاز، اشاره کردم که برگزاری این قبیل همایش‌ها، به‌نوعی بازگشت به تجربه‌های تاریخی صفوی در تقویت منازعات مذهبی در جامعه به نفع یک گرایش است که گروه مرجع فکری در جامعه، در آن زمان، آن را درست می‌داند.
 این مهم است که بدانیم جامعه‌ی ایرانی، جامعه‌ای که فرهنگ آن ترکیبی از دین و عقل ایرانی است، در دوره صفوی روی ریل تازه‌ای افتاد. این ریل، کشور را از عقل‌گرایی یونانی و نگاه ترکیبی مذکور به سمت دین‌گرایی با گرایش مذهبی تشیع، و به تدریج، نوعی افراط و تعصب و تمرکز در این زمینه پیش برد.
ما در دهه‌های آخر صفوی، جامعه‌ای با برداشت خاص دینی و مذهبی داریم که حساسیت‌های آن بر اساس نگره‌های خاصی است که عالِمان دینی به‌عنوان مهم‌ترین مراجع فکری شناخته می‌شوند. برای آنها، که مرجعیت اصلی فکری در جامعه را دارند نوعی دین‌گرایی اهمیت دارد که همه‌چیز بر محور آن است.
بارها اشاره کرده‌ام که این دوره، تلاش می‌شد تا طب و نجوم و فنون دیگر، دینی یعنی متکی به روایات شود. بحار مجلسی نتیجه و محصول این نگرش بود. این باور گروه مرجع بود. طبعاً باید با هرآنچه در این بینش، مقابل دین قرار می‌گرفت، ایستاد. همه‌ی آنچه این عنوان را می‌یافت، به‌عنوان انحراف شناخته می‌شد و تبعیت از آنها، حکم رفتن به راهی جز صراط مستقیم داشت.