Friday, May 3, 2019

محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک، به واسطه نوشته‌هایش به مرگ تهدید شد



سازمان حقوق بشر ایران - محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک، به واسطه نوشته‌هایش به مرگ تهدید شد.
 این تهدیدها پس از پاسخ ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، به یک استفتا آغاز شد. مکارم شیرازی در مورد نوشته‌های تنگستانی، فتوایی نوشت و افرادی را که به زعم او به معصومین شیعه توهین کنند، مرتد دانست.

توضیحی در مورد کار پروژه توشه و پاسخی به اتهامات فارس نیوز



توضیحی در مورد کار پروژه توشه یا Knapsack و پاسخی به اتهامات فارس نیوز

چند هفته پیش خبرگزاری فارس سعی کرد من و عده‌ای دیگر از فعالان اینترنت آزاد را بصورت شیاطینی جلوه دهد که در کار توطئه و فعالیت علیه ایران هستند. لازم می‌دانم این توضیح را بنویسم که ادعاهای فارس‌نیوز بی‌ پاسخ نماند و نگذارم از ما هیولا بسازند.
من به دسترسی به اینترنت بدون سانسور و فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات باور دارم و تلاش کاری‌ام را روی این مسئله گذاشته‌ام. چند سالی است که ضرورت توسعه فناوری‌هایی که بتواند به دسترسی آزاد اینترنت کمک کند، جزء مباحث اصلی فعالان اینترنت آزاد بوده است و پروژه‌های متعدد در زمینه فیلترشکن‌ها یا روشهای انتقال اطلاعات به مناطق محروم آغاز به کار کرده‌اند.

شیوه جدید سکس در مملکت مقدس اسلامی ایران



تنهازیستی با اهداف و دلایل مختلفی صورت می گیرد و همانطور که همیشه با اهداف سوء اتفاق نمی افتد گاهی هم می تواند برای رسیدن به آزادی در روابط و انجام رفتارهای هنجارشکن و غیراخلاقی رخ دهد. یکی از جامعه شناسان معتقد است که عواملی چون تاخیر در ازدواج بیکاری و شرایط اقتصادی نا به سامان سبب افزایش تجردگرایی می شود و بالا رفتن تجردگرایی نیز روسپیگری را افزایش می دهد.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌و‌گو با شفقنا، بیان کرد که پدیده تنهازیستی در ایران رو به رشد است و بیشتر نیز خواهد شد. او همچنین با اشاره به بررسی هایی که در مقاله ای با موضوع خیانت زناشویی داشته است عنوان کرد: در حال حاضر مرتبا بر تعداد دختران و پسرانی که به تنهایی زندگی می کنند یا تجردگرایی و همباش های سیاه (ازدواج سفید) دارند افزوده می شود.

وی تاکید کرد: من از همه خواهش می کنم که کلمه ازدواج سفید را به کار نبرند اصطلاحی که من به جای آن استفاده می کنم دلیل علمی دارد و جنبه منفی به آن می دهد اما زمانی که از واژه ازدواج سفید استفاده می شود جنبه مثبت به خود می گیرد. اولا این نوع زندگی ازدواج نیست و سپس سفید هم نیست بنابراین آنها فقط همباش هستند.

رسول جعفریان: ما تکرار عصر صفویه هستیم



 رسول جعفریان: ما تکرار عصر صفویه هستیم
در جریان بحث‌هایی که درباره برگزاری همایش تصوف مطرح شد، همان آغاز، اشاره کردم که برگزاری این قبیل همایش‌ها، به‌نوعی بازگشت به تجربه‌های تاریخی صفوی در تقویت منازعات مذهبی در جامعه به نفع یک گرایش است که گروه مرجع فکری در جامعه، در آن زمان، آن را درست می‌داند.
 این مهم است که بدانیم جامعه‌ی ایرانی، جامعه‌ای که فرهنگ آن ترکیبی از دین و عقل ایرانی است، در دوره صفوی روی ریل تازه‌ای افتاد. این ریل، کشور را از عقل‌گرایی یونانی و نگاه ترکیبی مذکور به سمت دین‌گرایی با گرایش مذهبی تشیع، و به تدریج، نوعی افراط و تعصب و تمرکز در این زمینه پیش برد.
ما در دهه‌های آخر صفوی، جامعه‌ای با برداشت خاص دینی و مذهبی داریم که حساسیت‌های آن بر اساس نگره‌های خاصی است که عالِمان دینی به‌عنوان مهم‌ترین مراجع فکری شناخته می‌شوند. برای آنها، که مرجعیت اصلی فکری در جامعه را دارند نوعی دین‌گرایی اهمیت دارد که همه‌چیز بر محور آن است.
بارها اشاره کرده‌ام که این دوره، تلاش می‌شد تا طب و نجوم و فنون دیگر، دینی یعنی متکی به روایات شود. بحار مجلسی نتیجه و محصول این نگرش بود. این باور گروه مرجع بود. طبعاً باید با هرآنچه در این بینش، مقابل دین قرار می‌گرفت، ایستاد. همه‌ی آنچه این عنوان را می‌یافت، به‌عنوان انحراف شناخته می‌شد و تبعیت از آنها، حکم رفتن به راهی جز صراط مستقیم داشت.