Tuesday, April 30, 2019

دارایی معادل نیمی از جمعیت جهان در اختیار هشت ثروتمند دنیا




دارایی معادل نیمی از جمعیت جهان در اختیار هشت ثروتمند دنیا
آخرین گزارش موسسه خیریه آکسفام نشان می دهد که نابرابری و شکاف طبقاتی میان ثروتمندان و بقیه مردم در جهان بالاتر از حد تصور است.

گزارش موسسه آکسفام میزان این تمرکز ثروت در دست اقلیتی کوچک را «بی شرمانه» می خواند . آن هم در حالیکه از هر ده نفر در جهان یک نفر با درآمد کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند.
متیو اسپنسر مدیر کارزار و سیاستگذاری آکسفام در اینمورد می گوید: «نظام اقتصادی امروز جهان از شکل خارج شده است. چرا که یک درصد سود به جای آنکه به یک درصد آدم ها برسد شامل حال ۹۹ درصد (جمعیت) می شود. و به همین دلیل است که می توان میلیاردرهایی که بقیه سود و ثروت را در اختیار دارند در یک ماشین گلف جا کرد.»

هجوم ایرانیان به هلند از جهنم آخوندها



 

سونامی یا هجوم ایرانیان به هلند از جهنم آخوندها
در سه ماهه نخست ۲۰۱۹، ایرانیان سومین گروه پرجمعیت پناهجویان در هلند بودند
به گزارش دفتر مرکزی آمار هلند (CBS)، پنج هزار و ۴۰۵ نفر در سه ماهه نخست سال جاری در هلند اعلام پناهندگی کرده‌اند.
بر اساس این آمار، بیشتر پناهجویانی که برای اولین بار در این سه ماه در هلند درخواست پناهندگی کرده‌اند، به ترتیب از کشورهای سوریه (۵۷۵ نفر)، نیجریه ( ۴۸۵ نفر) و ایران (۴۷۰ نفر) هستند.
شمار پناهندگان سوری با شمار آنها در مدت مشابه در سال گذشته برابر است. اما شمار پناهجویان نیجریایی از۸۰ نفر در سال گذشته به رقم کنونی،‌ و شمار پناهچویان ایرانی نیز با افزایشی دوبرابری از ۲۳۰ نفر در سال گذشته به ۴۷۰ نفر رسیده است.
در سه ماهه نخست سال جاری حدود یک‌هزار تن نیز از کشورهایی در هلند درخواست پناهندگی داده‌اند که «امن» به حساب آمده اند؛ کشورهایی همچون الجزایر و مراکش. به نوشته خبرگزاری هلند (NOS)، بخت موفقیت درخواست پناهندگی آنها تقریباً صفر است.

Tuesday, April 23, 2019

مارکس و پیامبر



مارکس و پیامبر
گفت‌وگو با ژیلبر اشکار، ترجمه‌ی حسن علایی
منبع:نقد اقتصاد سیاسی

در چند دهه‌ی اخیر شاهد «بازگشت مذهبیون» بوده‌ایم. به‌طوری که فرقه‌های بنیادگرا به‌طور روزافزونی به عنصری تعیین‌‌کننده در صحنه‌ی جغرافیای سیاسی تبدیل شده‌اند. گسترش جهانی سرمایه‌داری ِ نولیبرال نه تنها در ترویج ایده‌های سکولار ِ دانش و ترقی ناکام بوده، بلکه شوکی که در اثر بحران‌هایش ایجاد شده به تقویت ِ واکنش‌های فرقه‌ای ِ مبتنی بر هویت‌های مذهبی کمک رسانده است.

مارکسیست‌ها همواره از صرفاً محکوم کردنِ تعصبات دینی فراتر رفته‌ و مذهب را به‌عنوان پدیده‌ای اجتماعی که می‌تواند صورت‌های بسیار مختلفی بگیرد تحلیل کرده‌اند. آن‌چنان که مشهور است، کارل مارکس بر خصلت ِ دوگانه‌ی مذهب تأکید داشت که از سویی یک توهم است و از سوی دیگر مایه‌ی تسلای فرودستان، و بسیاری از جنبش‌های سوسیالیستی از شمایل‌های مذهبی در پیشبرد اهداف‌شان بهره برده‌اند (مثلاً استفاده‌ی مسیحیان چپ‌گرا از مسیح).

مشابه آنچه در مورد الهیات رهایی‌بخش در کشورهای کاتولیکی دیده می‌شود در کشورهای اسلامی نیز نشانه‌های چپ اسلامی وجود دارد. اما این‌گونه حرکت‌ها در رقابت با جنبش‌های بنیادگرایانه که خوانشی قشری و عقب‌مانده از اسلام را به پیش می‌برند توفیقی نداشته‌اند. در این دوره‌ی بحران‌های جهانی این بنیادگرایان بوده‌اند که بهتر توانسته‌اند خود را به‌عنوان یک نظام ارزشیِ بدیل مطرح کنند.

اما این کین‌توزیِ مذهبی چیزی نیست که ‌به‌سادگی در خاکِ کشورهای اسلامی ریشه داشته باشد، و تو گویی که خصلت «ذاتیِ» این جوامع باشد. در واقع اگرچه بنیادگرایی اسلامی وعده‌ی بازگشت به گذشته‌ی آرمانی می‌دهد، موفقیت ِ امروزش امری است نو. آن‌طور که ژیلبر اشکار در این مصاحبه توضیح می‌دهد، پیشرویِ بنیادگرایی اسلامی صرفاً متکی به کلماتِ قرآن نیست، بلکه وام‌دار شکست‌های چپ سکولار در جهان عرب و کشورهای اسلامی نیز هست.

Friday, April 19, 2019

نخستین مولکول های تشکیل جهان رصد شدند



نخستین مولکول های تشکیل جهان رصد شدند
به گزارش نشریه علمی «اسپی س»، یک رصدخانه پرنده مولکول‌های تشکیل شده درجهان و پس از انفجار بزرگ را رصد کرده است.
رصد خانه Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy ناسا یا SOFIA هیبرید هلیوم، ترکیبی از هلیوم و هیدروژن در فاصله حدود ۳ هزار سال نوری از زمین رصد کرده است.
این رصد خانه پروژه مشترک بین ناسا و مرکز فضایی آلمانی است و در حقیقت یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷-SP است که در ارتفاع ۴۵ هزار فوتی زمین پرواز می‌کند تا مشاهدات آن تحت تأثیر اتمسفر زمین قرار نگیرد.

به هرحال مولکول کشف شده در سحابی سیاره‌ای NGC۷۰۲۷ قرار دارد.
صدها هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان داغ و مملو از اشعه اتم‌ها بود. در آن زمان تنها چند نوع اتم وجود داشتند از جمله هیدروژن، هلیوم و لیتیوم. به‌هرحال تحقیقی جدید نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان به اندازه کافی سرد شد تا هلیوم و هیدروژن ترکیب شوند. در نتیجه مولکولی به نام هیبرید هلیوم به وجود آمد.

از جوردانو برونو، شهید آزاداندیش قرن شانزدهم، چه می‌توان آموخت؟



هر سال در ۱۷ فوریه گروهی در میدان «کامپو دی فیوری» در رم جمع می‌شوند تا در پای مجسمه‌‌‌ی یک مُبلغ مذهبیِ باشلق‌پوش که به واتیکان چپ‌چپ نگاه می‌کند،‌ تاج گل بگذارند، شمع روشن کنند و شعر بخوانند. این تندیس به یاد جوردانو برونو، فیلسوف ناپلی، ساخته شده است که در سال ۱۶۰۰ به دستور دستگاه تفتیش عقاید در این محل زنده‌زنده سوزانده شد. اتهام او بدعت‌گذاری و نگارش کتاب‌هایی در دفاع از کیهان‌شناسیِ خورشیدمحورِ کوپرنیک بود؛ او می‌گفت که جهان آفرینش لایتناهی است و دنیاهای دیگری هم در آن وجود دارد.
این‌ها شبیه به اتهاماتی است که ۱۶ سال بعد علیه گالیله مطرح شد؛ گالیله توبه کرد اما برونو بر سرِ حرفش ایستاد و اعدام شد. همین نافرمانی است که او را به شهیدی قهرمان تبدیل کرده است. به گزارش یکی از حاضران در این محاکمه، وقتی حکم اعدام برونو صادر شد، او چنین گفت: «شما بیش از من از اجرای این حکم می‌ترسید.»

Thursday, April 18, 2019

'ودکای رومی'؛ دعوا بر سر مولانا و 'تهدید' تاجر اهل افغانستان توسط مسلمانان در شهر ما لاهه هلند




وقتی یک تاجر اهل افغانستان سه سال پیش برند ودکای "رومی" را در شهر لاهه هلند راه‌ انداخت، تصور نمی‌کرد روزی نامه‌ای رسمی از شهرداری قونیه ترکیه دریافت کند که خواهان توقف تولید و فروش این ودکا و عذرخواهی او باشد.

این تاجر، آقای بدخشانی، به بی‌بی‌سی گفت اخیرا مجبور شده برای سه روز "فیلسوف"، مغازه‌اش برای‌ فروش ودکای رومی در لاهه، را به دلیل آنچه که "ارعاب و تهدید" از سوی "ترک‌ها" خوانده، ببندد.

او گفت: "ظاهرا خبر تولید ودکای رومی به گوش یکی از روزنامه‌نگاران مشهور ترکیه رسیده که برای روزنامه خبرترک می‌نویسد. او در مورد ودکای رومی مقاله‌ای نوشت و آن را توهینی به اسلام و به مولانا خواند. از خوانندگان روزنامه خواست که این شرکت را پیدا بکنند و آن را توهین کنند و ناسزا بگویند. روز بعد دیگر روزنامه‌های ترکیه هم به این موضوع پرداختند و برای سه روز از خبرهای داغ در ترکیه بود."

آقای بدخشانی ۳۶ ساله که ۱۴ سال است در هلند زندگی می‌کند، "برند" (نام تجاری) ودکای رومی را سه سال پیش ایجاد کرد و سالانه ۲ هزار بوتل (بطری) ودکا با ترکیبی از "گندم خراسانی، زیره افغانستان، بادام ایران و دیگر ادویه‌های ایرانی" تولید می‌کند.

Friday, April 12, 2019

تلویزیون کلمه در آستانه تعطیلی



تلویزیون کلمه در آستانه تعطیلی

یکی از مسئولین شبکه جهانی کلمه که برنامه‌هایی به زبان فارسی برای اهل سنت و سایر ایرانیان پخش می‌کند،اظهار داشت به دلیل مشکلات مالی،این شبکه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
عبدالفتاح خدمتی رئیس هیأت مدیره شبکه کلمه می‌گوید: «به اعتراف مقامات جمهوری اسلامی، شبکه کلمه، مؤثرترین رسانه اهل سنت به حساب می‌آید، اما اینک به دلیل مشکلات مالی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.»
او درباره این شبکه گفت: «این رسانه که با برنامه‌های متنوع خبری و تحلیلی، میلیون‌ها بیننده در داخل و خارج ایران دارد، هیچ منبع مالی نداشته و براساس کمک‌های مردمی اداره می‌شود.»
خدمتی بیان کرد: «این شبکه در معرفی برنامه‌های دینی خود از یک سو تلاش کرده است با آگاهی دادن به مخاطبان خود در برابر گرایش‌های فکری مخرب چون داعش بیایستد و از سوی دیگر خرافاتی که تحت عنوان "مذهب حکومتی" در داخل کشور تبلیغ می‌شود را افشا کند. همچنین شبکه جهانی کلمه در برنامه های سیاسی خود تلاش کرده است منبری برای همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی متنوع کشور ایران باشد و شعار "ایران برای همه ایرانیان" را در عمل دنبال کرده است.»
عبدالفتاح خدمتی می‌گوید: «علاوه بر این، شبکه کلمه با تأکید بر سیاست همگرائی و یکپارچگی کشور، تلاش کرده است صدای محرومیت اقوام مختلف ایرانی باشد و مشکلات و مظالم مختلفی که توسط حاکمیت فعلی کشور بر آنها روا داشته می‌شود را بازگو کند و در این راه موفقیت‌های کم نظیری در میان اکثریت اقوام ایران به دست آورده است.»
العربیه

ایران در آستانه‌ی جنگی دیگر؟!




کیهان لندن
وضعیت منطقه‌ای وتنش میان واشنگتن و تهران بیش از هر زمان جمهوری اسلامی ایران را به جنگ دیگری نزدیکتر کرده است؛ به نظر می‌رسد که تحریم‌های «تاریخی» آمریکا کافی نیست، دولت دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری برای انتخاب گزینه نظامی آماده است به‌خصوص که آزمایش‌های ضربات نظامی سریع و موثر بر جمهوری اسلامی در سوریه توسط اسرائیل نتایج خود را با موفقیت پس داد کما اینکه ضربات اسرائیل به نیروهای سپاه در سوریه تاثیر مهمی بر نتایج انتخابات پارلمانی و به نفع نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود.
جنگ این بار اما چنانچه با ایران آغاز شود، برق‌آسا، بدون اخطار قبلی و بدون نیاز به تصویب قانونی از سوی کنگره آمریکا رخ خواهد داد؛ شرایط فعلی منطقه ایجاب می‌کند که یک عملیات نظامی برق‌آسا، سریع، پیشگیرانه و غافلگیرکننده برای مقابله با حمله احتمالی رژیم و سرداران سپاهی‌اش که به شدت از تحریم‌های آمریکا عصبانی و به خشم آمده‌اند، صورت بگیرد
احتمال اینکه حکومت ایران دست به عملیاتی تحریک‌آمیز علیه آمریکا در منطقه بزند بسیار زیاد است تلفات ناشی از تحریم‌ها می‌تواند سرداران و روحانیون تندرو مذهبی رژیم ایران را به اقدامی ماجراجویانه وادار کند اما این اقدام بی‌شک برای آنها پرهزینه خواهد بود. به ویژه که اکنون فضای حاکم بر منطقه خلیج فارس وسوریه و لبنان بسیار متشنج است. بزرگترین شاهراه صدور نفت در جایی قرار دارد که کشتی‌های آمریکایی و قایق‌های نظامی سپاه پاسداران هر دو در آنجا مستقر هستند اما در سوریه، رژیم ایران مهمترین سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و نظامی خود را پس از ضربات پی در پی اسرائیل ومحدود شدن دایره مانورش از دست داده است.
جنگ با ایران ممکن است در ابتدا بسیار پر هزینه باشد، اما رژیم قادر به ادامه آن نخواهد بود و پاسخ‌ها و واکنش‌های رژیم به دلیل ترس از ضربه‌های شدیدتر از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش بسیار محدود خواهد بود. از سوی دیگر هر جنگ یا درگیری، مخالفان رژیم جمهوری اسلامی را به خیابان‌ها سرازیر خواهد کرد و این احتمالا به سرنگونی رژیم منجر خواهد شد. اما با اینهمه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان عرب ایران خواهان جنگ نیستند چرا که هرگونه واکنش از سوی حکومت ایران مسلما به شهرها یا سواحل آمریکا نخواهد رسید و خرابکاری شبه‌نظامیان سپاه و وابستگان آن در منطقه به اسرائیل نیز نمی‌تواند آسیبی وارد کند، پس بیشترین آسیب را کشورهای عربی نزدیک ایران خواهند دید. البته ایران فقط با موشک می‌تواند واکنش نشان دهد ودر این میان عربستان سعودی و امارات با پیشرفته‌ترین سیستم پدافند دفاع موشکی پاتریوت مجهزند و کویت، بحرین و قطر نیز دارای قراردادهای دفاع مشترک با آمریکا هستند و بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در سطح خاورمیانه در این سه کشور واقع شده است. جامعه جهانی به ویژه آمریکا ۴۰ سال قانونی‌شکنی و توسعه‌طلبی رژیم تهران را تحمل کرده تا شاید تغییری در رفتار رژیم تهران صورت بگیرد.
هفته‌های آینده و نهایت ماه مه سال جاری یعنی با پایان دوره معافیت شش ماهه ۸ کشور از سوی ایالات متحده برای خرید نفت ایران و به صفر رساندن صادرات نفتی تهران، ممکن است خیلی از مسائل روشن‌تر شوند. این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از بزرگترین تهدید داخلی یعنی تحقیقات قضایی مربوط به دخالت روسیه در نتایج انتخابات با پیروزی تمام خارج شده است.
ترامپ طی مدت حضورش در کاخ سفید دست به اقداماتی زد که دیگر رؤسای جمهوری آمریکا هرگز جرأت انجام آنها را نداشتند؛ اگر چه جنگ در اولویت پروژه‌های ترامپ نیست، اما او به تدریج با راه حل مشاورش جان بولتون برای تغییر کلی رفتار رژیم یا تغییر کلیت نظام در ایران موافقت کرده و به این دلیل عواقب منفی هر جنگی احتمالا سال ۲۰۱۹ را سالی سبکتر از سال ۲۰۲۰ رقم خواهد زد چرا که این سال، سال انتخابات و برد و باخت سیاسی دونالد ترامپ خواهد پس سال ۲۰۲۰ ظرفیت ماجراهای بیشتر را ندارد.
سرداران سپاه پاسداران هر چند وقت نگرانی‌هایشان از تصمیمات راسخ دونالد ترامپ را با سخنان تند و تیز بیان می‌کنند اما ترامپ هیچ توجهی به هارت و پورت‌های آنان ندارد. ترامپ اما وقتی که روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تابستان گذشته گفت «آمریکا با دُم شیر بازی نکند»، بلافاصله جواب او را با تهدیدی بزرگتر پاسخ داد و گفت: «کاری نکنید که با عواقبی که هیچکس در تاریخ با آن روبرو نشده و تجربه نکرده مواجه شوید!» روحانی نزاع ایران و آمریکا را «مادر جنگ‌ها» توصیف کرد؛ البته این واژه «ام‌المعارک» را قبلا صدام حسین نیز در تصمیم ماجراجویانه‌اش برای اشغال کویت و نزاع با آمریکا نیز به کار برده بود اما دیدیم که صاحب اصلی عبارت «مادر جنگ‌ها» چگونه از نقشه سیاسی و معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به کلی حذف شد.
*منبع: روزنامه الحیات
نویسنده: فارس بن حزام
ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

نهضت آزادی نیز لباس سپاه پاسداران پوشید




 نهضت آزادی ایران طی بیانیه‌ای صبح امروز اعلام کرد: روند اقدامات دونالد ترامپ به‌ویژه پس از خروج از «برجام» و اعمال سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران به‌تدریج پس از شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان، امروز با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک گروه تروریستی در روز پاسدار، که بخشی از نیروی نظامی جمهوری اسلامی است، گام جدیدی بشمار می‌رود که ناقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی ایران است.
این نهضت در ادامه بیانیه‌اش اعلام داشته: دولت آمریکا که خود گروه‌های تروریستی چون داعش را در منطقه ایجاد و حمایت کرده است و مداخلات نظامی گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان داشته و دارد، امروز با تروریست شناختن سپاه پاسداران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
به نظر می‌رسد اهدافی که دولت ترامپ در راستای سیاست‌های کلی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند، از یک‌سو حمایت از دولت اسرائیل و تأمین منافع آمریکا در منطقه را شامل می‌شود و از سوی دیگر، خواهان تقابل با منافع ملی ایران و تداوم و تشدید بحران‌های داخلی ایران برای تسریع روند فروپاشی و تسلیم بلاشرط در قبال درخواست‌های آمریکا در منطقه است. تروریست شناختن سپاه پاسداران و مداخله در امور داخلی ایران هرگز در راستای تأمین حقوق اساسی ملت ایران، دموکراسی و توسعه نیست؛ بلکه به نظر ما، فضای کشور را به سود رشد «نظامی‌گری» و تقویت مشی «تندروی» در ایران آماده می‌کند.
نهضت آزادی ایران در پایان اعلام داشته: با توجه به‌مراتب بالا به‌رغم نقدهایی که نسبت به نحوه عملکرد سپاه پاسداران در مدیریت کشور و دخالت آنان در سیاست و اقتصاد دارد که مغایر با قوانین و منافع ملی است، اما این اقدام دولت آمریکا را نقض منشور ملل متحد، سایر قوانین بین‌الملل و خلاف منافع ملی و نقض حاکمیت ملی ایران می‌داند و شدیداً محکوم می‌کند.
نهضت آزادی ایران
۲۲ فروردین ۱۳۹۸
گفتنی است نهضت آزادی ایران که در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دولت موقت جمهوری اسلامی نقش حائز اهمیتی داشته است همواره گردش‌های سیاسی عجیبی داشته است.

 ایران بریفینگ

Wednesday, April 10, 2019

مضمون، فُرم و جنبش چریکی چند نامه منتشر نشده درباره سروده ­ای از مصطفی شعاعیان




مضمون، فُرم و جنبش چریکی حاوی چند نامه ی منتشر نشده در باره سروده ­ای از مصطفی شعاعیان است که توسط او و مرضیه ی احمدی اسکویی به نگارش درآمده است. این مطلب در ماهنامه جهان کتاب شماره ۱۱و ۱۲ (بهمن و اسفند ۱٣۹۷) منتشر شده است.


چشم براه
گرمیِ خشک سربِ کوچک گم کرده راه را
در پشتخوان سینه ­ام
ره می­دهم به مهر
در گرمگاه جمجمه ­ام
دیرین گشوده بسترکی نرمین:
آغوشِ منتظر قدم سرب گرم را
دیریست دیر
از دیرگاه دیر
احساس می­کنم:
در یک سپیده ­گاهِ دل ­انگیز پارسا
یا در شکوه نیم شبی ره سپار صبح
یا در پناه پرتو یک نیم­روز داغ
آن نیک گام
آن مهمان نازپرورِ دیرینه انتظار
آن سرب گرم کوچک
خواهد رسد ز راه
ای آن کدام لحظه ی شور­افکن عزیز
کی می­رسی ز تاختگاه زمان چابک؟
در پشتخوان سینه و در گرمگاه سر
بستر فتاده دیرگهی با مهر
در انتظار او:
در انتظار سرب کوچک گرم عزیز گام.
گامش خجسته باد.

یولداش [مصطفی شعاعیان]
یازدهم تیرماه ۱٣۵۲


تابستان ۱٣۵۲ پس از ۱۴ سال زندگیِ سیاسی پر فراز و نشیب، دوران تازه­ یی برای مصطفی شعاعیان آغاز می­شود. او که در سال­های آغازین دهه چهل همانند بسیاری از هم­ نسلانش جبهه ملی دوم را بستر مناسبی برای فعالیت­های سیاسی خود یافته بود به عنوان نماینده دانشجویان دانشسرای عالی تهران در اولین کنگره جبهه ملی دوم حضور یافت. در سال­های میانی دهه چهل با فروکش کردن تب و تاب سیاسی جامعه، شعاعیان ضمن ارتباط مستمر با محافل و شخصیت ­های سیاسی و ادبی به نگارش آثاری اغلب ناقدانه در حوزه ­های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت. وقتی در اواخر دهه چهل گروه ­های مختلفی با آرمان و به پیروی از مشی مسلحانه شکل گرفت، شعاعیان نیز با همراهی جمعی از یاران دوران دانشکده و دوستانی که به تازگی در محافل سیاسی و آموزشی پیدا کرده بود، «جبهه دموکراتیک خلق» را تاسیس کرد. این تشکیلات در دو مرحله با حمله ساواک روبرو شد و سرانجام با جان باختن «نادر شایگان شام اسبی»، «حسن رومینا»، «حسن عطایی» و دستگیری تعدادی دیگر در خردادماه ۱٣۵۲ متلاشی شد. در پی انحلال «جبهه دموکراتیک خلق»، شعاعیان به همراه باقی­مانده افراد گروه – «مرضیه احمدی اسکویی» و «صبا بیژن­زاده»- و نی ز«فاطمه سعیدی» به همراه سه فرزندش به چریک­های فدایی خلق ایران می­پیوندند.

Monday, April 8, 2019

" زینب الرازویی"، زنی که اسلام‌گرایان را به ترس و وحشت انداخته است



" زینب الرازویی"، زنی که اسلام‌گرایان را به ترس و وحشت انداخته است
هفته نامه معروف فرانسوی لوپوئن در تازه ترین شماره خود با " زینب الرازویی" روزنامه نگار و کاریکاتوریست سابق نشریه طنز "شارلی هبدو" گفتگو کرده است." زینب الرازویی" زنی که در اسلام گرایان ترس ایجاد می کند، پس از حمله خونین تروریستی اسلام گرایان افراطی به نشریه "شارلی هبدو" از۸ ژانویه سال ۲۰۱۵ تحت محافظت ویژه پلیس فرانسه قرار دارد و چند مأمور پلیس به طور شبانه روزی از وی محافظت و مراقبت می کنند. " زینب الرازویی" که از آن موقع به عنوان یکی از چهره های بسیار مخالف اسلام سیاسی شناخته می شود، تمامی هم و غم خود را برای شناساندن و بر ملا کردن چهره خشن اسلام به کارگرفته است. او به طور دائم تحت تهدیدهای اسلام گرایان است که وی را به قتل تهدید می کنند. آخرین کتاب او تحت عنوان:" فاشیسم اسلامی را باید نابود کرد" عمق اندیشه های او را در مبارزه با اسلام سیاسی نشان میدهد. او فرانسوی-مراکشی است و دختر یک کارگر فنی نیروی هوایی مراکش است. او خود را فِمینیست و یک "آته" (خداناباور)، ولی با فرهنگ اسلامی میداند.
در اینجا ما فرازهایی را از گفتگوی لوپوئن با " زینب الرازویی" انتخاب کرده ایم که در زیر می آید.

Thursday, April 4, 2019

پسرم خودش را دار زد چون به او تجاوز شده بود



پسرم خودش را دار زد چون به او تجاوز شده بود
اسماعیل باقری

پس از گذشت چند ساعت، حامد با حالت پریشان دوباره پیش دوستانش بر می‌گردد و مات و مبهوت در گوشه‌ای می‌نشیند. زمانی که به حرف می‌آید، با کوبیدن دست به سر و صورتش می‌گوید که از سوی مردی که او را ربوده، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و به خاطر همین در تاریکی شب خودش را به دار خواهد آویخت.

یازدهم اسفندماه سال ۱۳۹۷ در منطقه «لحتر» کاشان یک خانواده مهاجر افغانستانی با جسد به دار آویخته شده پسر بچه ۱۳ ساله‌ خود در زیرزمین خانه‌شان مواجه شدند. «حامد»، دانش‌آموز کلاس هفتم مدرسه «شهید کاظمی» بود که همان روز در حین بازی با دوستانش، توسط یک فرد موتورسوار با تهدید ربوده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود.