Saturday, March 30, 2019

تصمیمات عجیب آیت‌الله خمینی در آخرین ماه‌های زندگی



تصمیمات عجیب آیت‌الله خمینی در آخرین ماه‌های زندگی
فرامرز داور - ایران وایر
بنیان‎گذار و رهبر پیش‎بینی ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در سال آخر حیات خود بیش از گذشته اقدامات غیرمنتظره انجام داد به طوری که آثار آن‎ها هنوز بر ایران باقی است.
از مقطع پذیرش «قطع‎نامه ۵۹۸» شورای امنیت سازمان ملل متحد و پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق در تیرماه سال ۱۳۶۷ تا زمان درگذشت او در خرداد ۱۳۶۸، روح‌الله خمینی دست به اقدامات غیرمنتظره‌‌ای زد که برای «علی خامنه‌‌ای»، رییس جمهوری وقت و «اکبر هاشمی رفسنجانی»، از یاران نزدیک آیت‌الله خمینی هم تعجب‌آور بود.
عزل یک‌باره آیت‌الله «حسینعلی منتظری» از قائم مقامی رهبری، مهم‎ترین اقدام او بود که هنوز کمابیش در افکار عمومی به یاد مانده است. اما دامنه این تصمیم‌های غیرمنتظره منحصر به این کار و ایجاد بحران جانشینی در هفته‌های آخر حیات او نبود. حتی نام «اوشین»، چهره مطرح سریال پربیننده تلویزیونی ژاپنی در آن سال‌ها هم در این بین مطرح بود.
درخواست اعدام فرماندهان خاطی جنگ

وقتی نوشابه می‌خورید چه اتفاقی در بدن شما رخ می‌دهد؟



وقتی نوشابه می‌خورید چه اتفاقی در بدن شما رخ می‌دهد؟
دانشمندان دریافتند زمانی که افراد نوشیدنی‌های گازدار می‌نوشند، تعداد قابل توجهی از از اعضای بدن به شکل همزمان به انجام واکنش‌های سریع واداشته می‎‌شوند و این موضوعی است که پزشکان درباره اثرات آن هشدار داده‌اند.
به گزارش فاکس‌نیوز پزشکان با بررسی شیوه واکنش بدن به نوشیدنی‌های گازدار دریافتند که لوزالمعده اولین عضوی است که واکنش نشان می‌دهد. لوزالمعده با ارسال مقادیر قابل توجهی قند به عضلات آنها را به واکنش وا می‌دارد.

دکتر میلتم زایتینوگلو، پزشک متخصص بیماری‌های داخلی که عضو این تیم تحقیقاتی است، گفته که مقدار قند موجود در نوشیدنی‌های گازدار بیش از آن چیزی است که عضلات نیاز دارند و دقیقا همین نکته است که این نوشیدنی‌ها را خطرناک می‌کند.
این پزشک متخصص افزود: «زمانی که فرد 0.6 لیتر نوشیدنی گازدار می‌نوشد به مانند این است که یک وعده کامل کربوهیدرات خورده باشد... در بسیاری از مواد این مقدار قند موجود در نوشیدنی به همراه یک وعده غذایی کامل مصرف می‌شود و به جای آنکه قند به انرژی در عضلات تبدیل شود، در کبد به چربی تبدیل می‌شود.»
این مطالعه که در دانشگاه پرینستون انجام شد، همچنین نشان داد نوشیدنی‌های گازدار اعتیادآور هستند . این اعتیاد می‌تواند اعتیاد به قند موجود در این نوشیدنی‌ها نیز باشد و همین امر است که سبب می‌شود، برخی افراد روزانه حداقل یک بار نوشیدنی گازدار مصرف کنند

Monday, March 25, 2019

3 ثانیه غفلت، زندگی عکاس رهبر کره شمالی را به باد داد



کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی عکاس ویژه خودش را اخراج کرد، تنها به این دلیل که سه ثانیه جلوی دید مردمی که آمده بودند او را ببیند را گرفت.
به گزارش دیلی‌میل، عکاس رهبر کره‌شمالی که از او با نام «ری» یاد می‌شود، در جریان یک کمپین انتخاباتی، ناخواسته اشتباهی مرتکب شد که زندگی او را به باد داد. او حالا با اخراج از حزب کارگران کره‌شمالی، شهروند درجه دو به شمار می‌رود.

در یک نشست انتخاباتی و در پای یک صندوق را ی که رهبر کره‌شمالی در آنجا سخنرانی می‌کرد، آقای ری کوشید تصویری از بهترین زاویه ممکن از کیم یونگ اون ثبت کند ولی برای اینکار 3 ثانیه دقیقا میان مردم و رهبرشان ایستاده و مانع دید آنها شد. این موضوع عصبانیت کیم یونگ اون را بر انگیخت و سبب شد دستور اخراج عکاس ویژه خود را صادر کند. ری از سمت خود بازنشسته شده، از حزب کارگر اخراج و شهروند درجه دو کره شمالی شد.
ری برای ثبت این عکس چند قانون که توسط رهبر کره شمالی وضع شده بودند را نقض کرد. به دستور کیم یونگ اون، هیچ کس حق ندارد از فاصله‌ای کمتر از دو متر از او عکس بگیرد. عکاسی از روبرو از رهبر کره شمالی نیز ممنوع است.
دیلی‌میل به نقل از منابع خود در پیونگ‌یانگ گزارش کرد آقای ری براساس قوانین کره شمالی با اخراج از حزب کارگران این کشور، شهروند درجه دو به شمار خواهد آمد.
ری در ماه‌های گذشته عکاس ویژه کیم یونگ اون بود و وظیفه عکاسی از او در دیدار رهبر کره‌شمالی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ویتنام را نیز بر عهده داشت و به این تزتیب زندگی شغلی این عکاس نگون‌بخت برباد رفت.

العربیه فارسی
 

Sunday, March 24, 2019

این هم یک جنایتکار باسواد دیگر



این هم یک جنایتکار باسواد دیگر
مسعود نقره کار
1
حکومت اسلامی یعنی حکومت بحران‌های رنگارنگ، بحران هائی که یا واقعی هستند یا دست سازِ حکومت‌اند. برای نمونه بحران اقتصادی درایران یک بحران واقعی ست که بی لیاقتی، بلاهت و فساد حکومتی از عوامل مهم بروزاین بحران است، اما بحران ” اندازه آلت تناسلی” یک بحران دست ساز و معلول ذهنیت ِ بیمارگونۀ ایدئولوژیک – سیاسی است. هدف از این دست بحران سازی‌ها این است که افکار عمومی را از اندیشیدن به چرائی و چگونگی بحران‌های واقعی به سوی فکر کردن به ” اندازه آلت تناسلی ” و مشکلات ” آلت تناسلی‌ای درحکومت اسلامی بکشاند تا بحران‌های واقعی دور زده شوند.
۲
سکس به ویژه ” اروتیسم” یکی از زیباترین پدیده‌های زندگی ست. فقدان آموزش صحیح، عدم درک ارزش‌های عاطفی – انسانی این پدیده، و پاره‌ای از اختلال‌های روانی و مشکلات خانوادگی و اجتماعی سبب بروز اختلال اعتیاد ذهنی و رفتاری به این پدیدۀ حیاتی خواهد شد. دو سویۀ برخورد افراطی، یعنی بی بندو باری از سوئی، و محدود و ممنوع سازی از سوی دیگر، راه به اختلال و انحراف خواهند برد. تجربه تاریخی و جهانی، از جمله در میهن خودمان نشان داده است که ممنوعیت‌ها و محدود سازی‌های مذهبی و نابخردانه دررابطه با سکس به عکس عمل کرده است و محدود شوندگان و محدود کنندگان به گونه‌ای افراطی برای دست یابی به این میوۀ ممنوعه سد محدودیت‌ها رامی شکنند وحداقل به نوعی ازمعتادان و منجرفان جنسی بَدَل می‌شوند. رفتار جنسی بخش بزرگی از کشیش‌ها وآخوندها نمونه‌ای از این نوع اعتیاد و انحراف است. در میهنمان مَثَلی ست معروف بر بنائی واقعی که بسیاری از آخوندهای معمم و مکلا وارونه هستند، در این معنا که اول آلت تناسلی، بعد شکم و در نهایت مغزآنان (اگر داشته باشند) کار می‌کند.
۳

Saturday, March 23, 2019

مجله آلمانی اشپیگل: آیا خامنه‌ای ابراهیم رئیسی را جانشین مطلوب خود می‌داند؟



مجله آلمانی اشپیگل: آیا خامنه‌ای ابراهیم رئیسی را جانشین مطلوب خود می‌داند؟
اشپیگل آنلاین روز یکشنبه ۱۷ مارس در تحلیلی زیر عنوان «علی خامنه‌ای نامزد مورد علاقه خود ابراهیم رئیسی را وارد صحنه می‌کند» به ارزیابی مسئله جانشینی رهبر جمهوری اسلامی پرداخته و نوشته است: «علی خامنه‌ای ۸۰ ساله است و به لحاظ سلامتی وضعیت خوبی ندارد. در مسابقه برای جانشینی او، ابراهیم رئیسی پیشی گرفته است، اما او فاقد یک پیش‌شرط لازم برای احراز بالاترین مقام حکومتی است.»
ابراهیم رئیسی در ۵۸ سالگی ظرف چند روز به لحاظ موقعیت سیاسی دو گام بزرگ را پشت سر نهاد: ابتدا رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای او را در هفته گذشته به مقام ریاست قوه قضائیه گماشت. بعد مجلس خبرگان رهبری او را به عنوان جانشین رئیس خود برگزید. این نهاد، در صورت مرگ خامنه‌ای باید رهبر سیاسی و مذهبی جدید ایران را انتخاب کند.
رهبر جمهوری اسلامی امسال ۸۰ ساله می‌شود و وضعیت سلامتی او مطلوب نیست.
تقسیم قدرت در ایران

Friday, March 22, 2019

با نوشیدن چای داغ چه بلایی بر سر خودتان می‌آورید؟


 

با نوشیدن چای داغ چه بلایی بر سر خودتان می‌آورید؟
تا حالا فکر کرده‌اید وقتی چای داغ می‌نوشید، چه اتفاقی درون بدن شما رخ می‌دهد؟ جواب این سوال ساده است، اما خوشحال‌کننده نیست؛ به سادگی سرطان مری می‌گیرید.
یک پژوهش علمی جدید در دانشکده پزشکی نیویورک نشان داد هر قدر چایی که می‌خورید، داغ‌تر باشد، احتمال ابتلای شما به سرطان مری بیشتر می‌شود.

این پژوهش که در مجله بین‌المللی سرطان منتشر شده، با بررسی درجه حرارت چای نوشیده شده در 10 سال گذشته توسط 50 هزار و 45 نفر که بین 40 تا 70 سال عمر دارند، رابطه درجه حرارت چای و ابتلا به سرطان مری را نشان داد و مشخص شد 317 مورد از این افراد جدیدا به سرطان مری مبتلا شده‌اند.
در مقایسه میان آنها که روزانه 700 میلی‌لیتر چای با حرارت کمتر از 60 درجه سانتی‌گراد و افرادی که چای با حرارت بالای 60 درجه نوشیده‌اند، مشخص شد چای داغ، احتمال ابتلا به سرطان مری را 90 درصد افزایش می‌دهد.
با توجه به اینکه این پژوهش نشان داده میان نوشیدن چای داغ و ابتلا به سرطان مری رابطه مستقیم وجود دارد، دانشمندان توصیه می‌کنند، افراد چای خنک بنوشند و از نوشیدن چای داغ بپرهیزند.
العربیه

Thursday, March 21, 2019

انقلاب جنسی و آرمان رهایی



انقلاب جنسی و آرمان رهایی
محمود صباحی
انقلاب‌هایِ سیاسیِ بدونِ انقلاب‌ِ جنسی از بن ناکام‌اند، حتا اگر پیروز شوند و انقلابِ ایران در سال ۵۷ نمونه‌‌ای شاخص از این ناکامیِ مطلق بود که ریختِ چند‌ش‌‌آور و ناامید کننده‌یِ آن هم‌چنان پیشارویِ ماست و این را مقایسه کنید با انقلاب مه ۱۹۶۸ در فرانسه! ـــ انقلابی که حتا شکست‌اش پیروزیِ بزرگی برایِ دنیایِ انسانی بود، زیرا می‌خواست کام بگیرد، اما نه چون سارقان و سالوسان در پستو‌‌ها و پس‌خانه‌ها و پسِ پشت‌ها، بل «بر رویِ سنگ‌فرشِ خیابان‌ها»!
انقلاب در ایران برآیندِ هم‌پوشانیِ اذهانِ عمیقاً مرد/ پدرسالاری بود که از گسترشِ بی‌ناموسی یا آزادی‌هایِ جنسی در جامعه به وحشت افتاده بودند، اما آن را در پسِ مخالفت با نظامِ سیاسیِ حاکم و حتا در پسِ مفاهیمِ عدالت‌خواهانه یا دموکراتیکْ نهان می‌کردند.

بازیگر معروف ترک در اجرای نمایشنامه زندگی فروغ فرخزاد در استانبول



بازیگر معروف ترک در اجرای نمایشنامه زندگی فروغ فرخزاد در استانبول
استانبول، سعادت فردوی آپاری- خبرگزاری آناتولی
تئاتر تک‌نفره «زخم‌های من همه از عشق است» درباره زندگی فروغ فرخزاد، شاعر برجسته‌ ایرانی با بازی نازان کسال، هنرمند معروف ترکیه‌ (بازیگر سریال "فضیلت خانم و دخترانش") و به کارگردانی برفین زندرلی‌اوغلو در منطقه آتاشهیر استانبول به روی صحنه می رود.
وی که در سریال «فضیلت خانم و دخترانش» نیز درخشیده است در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت:
"از سال‌ها پیش به فکر بازی درباره زندگی فروغ بودم. با اشعار وی به وسیله شوهرم (ارجان کسال) آشنا شدم. خیلی دوست داشتم با فروغ از نزدیک آشنا شوم و او را در آغوش بگیرم.
این تئاتر یک زندگی‌نامه و بیشتر شامل بازگویی است. پنج الی شش مورد از اشعار فروغ هم استفاده کرده‌ایم. وی نیز در جهان خود با فشار‌ زیادی در ایران مواجه شد.
این نمایش درباره زندگی او فشارها و تهدیدهایی است که با آن دست و پنجه نرم کرد. خاک همه را در آغوش می گیرد، ولی انسان‌ها مانع می‌شوند. جسد او دو روز بر زمین ماند.
این نمایش داستان یک زن است که چطور در جهان مردسالار مجبور به زندگی و وجود او نابود می شود. شاعر بودن این زن نیز اعتراض و شورش دیگری به پا می کند.
بسیاری از زنان گمنام نیز با چنین مشکلاتی در زندگی روزمره خود مواجه می‌شوند. این نمایش را می‌خواهم به این زنان گمنام اهدا کنم تا به آنها شجاعت بدهد".
فروغ به‌عنوان یک زن تنها درگذشته است. در واقع غصه، تنهایی، شوق به زندگی و عشق او مرا تحت تاثیر قرار داد. این بازی بدون تردید باید تک‌نفره اجرا می شد".
گفتنی است «زخم‌های من همه از عشق است» که سناریو آن را شبنم ایشی‌گوزل نوشته است، برای نخستین بار در تاریخ 21 مارس جاری در سالن «DasDas Atölye» منطقه آتاشهیر اجرا خواهد شد. بلیت این نمایش در سایت biletix.com قابل دسترسی است.

Monday, March 18, 2019

تیراندازی در شهر اوترخت هلند یک کشته و نُه زخمی بر جا گذاشت



 


 تصویر تروریست غوکان تانیس

تیراندازی در شهر اوترخت هلند یک کشته و نُه زخمی بر جا گذاشت

پلیس اوترخت هلند روز دوشنبه 18 مارس از تیراندازی در داخل تراموا در یکی از مناطق این شهر خبر داد. به گفته پلیس در این تیر اندازی یک کشته و نه نفر دیگر زخمی شدند.
پلیس هلند تصویر یک مرد 37 ساله ترک‌تبار به نام غوکان تانیس به عنوان مظنون به منتشر کرده است.

پلیس گفته است این تصویری که از مظنون منتشر کرده توسط دوربین‌های مخفی تراموا گرفته شده است.
مهاجم مظنون غوكان تانيس ترک تبار
به گزارش العربیه، پلیس هلند اعلام كرد، 9 نفر در منطقه «24 اکتبر» در مرکز شهر شهر اوترخت بر اثر شلیک گلوله مهاجم زخمی شدند.
این حادثه در ساعت 10:45 صبح دقیقه امروز رخ داد.
پیشتر رادیوی هلند، از عدم شناسایی هویت مهاجم و انگیزه تیراندازی او خبر داده بود اما پلیس بعد از یک 2 ساعت هویت و تصویر مهاجم را منتشر کرد.
این در حالی است که نیروهای امنیتی و پلیس هلند اقدامات شدید امنیتی را در مناطق مشرف به مراکز دولتی را به اجرا درآورده است.
دولت هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک جلسه فوق‌العاده برای بررسی حادثه تیراندازی در اوترخت، تشکیل داده است.
خبرنگار العربیه در هلند از زخمی شدن دست کم 9 تن در این تیراندازی خبر داد.
پلیس در بیانیه خود گفته است که نیروهایش همه منطقه‎ای که حادثه در آن اتفاق افتاد را به محاصره کرده و وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.
طبق این گزارش شخص تیرانداز هنوز دستگیر نشده است اما ساختمانی که احتمال او در آنجا پناه گرفته در محاصره پلیس است.
خبرنگار العربیه از هلند به نقل از پلیس گزارش داد که در این حادثه یک نفر کشته و نه تن دیگر زخمی شده‌اند.

العربیه فارسی
 

Sunday, March 17, 2019

خود کشی دختر مایکل جکسون



خود کشی دختر مایکل جکسون
پریس جکسون پس از تلاش برای خودکشی در بیمارستان بستری شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه « TM»پریس جکسون هنرپیشه آمریکایی و دختر مایکل جکسون  پس از تلاش برای خودکشی در بیمارستان بستری شد.
صبح روز شنبه خبر خودکشی به بخش اورژانس رسید که او را به بیمارستان منتقل کردند. هم اکنون پزشکان اعلام کردند که خطر رفع شده است.
خویشاوندان اعلام کردند که نمایش فیلمی در باره مایکل جکسون پدرش که گویا به آزار جنسی خردسالان دست زده است باعث آن شده است که او دست به خودکشی بزند.

Saturday, March 16, 2019

نوروز دوباره می آید، بی هیچ ترسی از بیدادگران



نوروز دوباره می آید، بی هیچ ترسی از بیدادگران
شکوه میرزادگی
نوروز، این سفیر زیبای بهار، دوباره می آید، دوباره خوشه های گندم را بر خاک مان می نشاند، دوباره آسمان مان را آفتابی می کند، و دوباره آتش عشق را در جان مان شعله ور می سازد. با هر قدمی که برمی دارد، آوای شادمانی از زمین بر می خیزد و فضا از عطر لاله و سنبل انباشته می شود؛ و به هر سو که نگاه می کند هزاران نرگس مست بی تاب می شوند.
نوروز دوباره می آید. برای اوست که مردمان خانه ها و کوچه هاشان را از غبار، و دل هاشان را از بدی پاک می کنند. برای اوست که آتش می افروزند، و سرود خوانان از فرازش می گذرند. برای اوست که سفره ای از هدایای طبیعت پهن می کنند و درکنارش شمع و شراب و شیرینی می گذارند. و برای اوست که می رقصند و می خندند و بر گونه و لب عزیزان و مهربانان شان بوسه می زنند.
نوروز دوباره می آید، بی هیچ حجاب و پرده ای، و بی هیچ ترسی از بیداد و بیدادگران. خوب می داند که کسی نمی تواند موکب او را متوقف کند، کسی نمی تواند او را دستگیر کند، به زندان بیندازد یا شکنجه کند.

خبر بد برای دوست‌داران تخم مرغ؛ می‌تواند مرگ‌آور باشد



خبر بد برای دوست‌داران تخم مرغ؛ می‌تواند مرگ‌آور باشد
العربیه
به نظر می‌رسد که تخم مرغ از آنچه شما تا به حال فکر می‌کردید بسیار خطرناک‌تر است. مشکل در بالا بودن نسبت کلسترول در تخم مرغ است که می‌تواند خطر حملات قلبی و در نتیجه مرگ زودرس را افزایش دهد.
تخم مرغ بسیار خوشمزه و پختن آن آسان است و علاوه بر آن منبع خوبی برای پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی است اما این ماده خوراکی و به خصوص زرده آن دارای مقدار بسیار زیادی کلسترول است، این نوع چربی در صورت افزایش یافتن در خون، خطر حمله قلبی و سایر بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد.

رییسی که رهبر می‌شود




رییسی که رهبر می‌شود

ابراهیم رئیسی نایب رییس مجلس خبرگان شد و اگر فرض بگیریم که مرگ به سراغ احمد جنتی هم خواهد رفت، باید از همین حالا ریاست ابراهیم رئیسی بر خبرگان را تمام‌شده بدانیم؛ هرچند همین حالا هم با وضع فرتوتی که جنتی دارد و اعتمادی که به رئیسی هست، می‌توان حدس زد که مدیریت مجلس خبرگان پشت درهای همیشه بسته‌اش برعهده اوست. پیران و شیخان این مجلس نیز نگاهشان به رئیس تازه‌رسیده قوه قضاییه است و آن‌قدر هوش و حواس دارند که جهت باد را تشخیص بدهند و بدانند این سید خراسانی آتیه دارد و شاید ولی فقیه بعدی باشد.
هر چه هست، رهبر بعدی جمهوری اسلامی ایران بر صندلی همین مجلس خبرگان نشسته است و قرار نیست از مراجع قم کسی بر کرسی ولایت فقیه بنشیند؛ چه اینکه از همان سال ۶۸، پس از درگذشت آیت‌الله خمینی و انتخاب حجت‌الاسلام خامنه‌ای به رهبری، روحانیان در قدرت به هم‌لباسی‌های فقیهشان حالی کردند که بین قم و تهران فاصله است و قرار نیست اعلم فقها بر این کرسی جلوس کند و آن شرط مدیر و مدبر به قواره علمای حجره‌نشین و منبردار، نمی‌آید.

Tuesday, March 12, 2019

ابلاغ حکم نسرین ستوده در زندان: ۳۸ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق



ابلاغ حکم نسرین ستوده در زندان: ۳۸ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق
حکم صادر شده برای نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر‌ در زندان به او ابلاغ شد: ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق برای دو پرونده باز.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده این خبر را روز دوشنبه ۲۰ اسفند در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد. خندان نوشت:
«حکم نسرین در آخرین پرونده‌اش، در زندان به او ابلاغ شد. ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق حاصل دو پرونده‌ باز اوست. پنج سال زندان بابت پرونده‌ی اول و ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق، بابت پرونده‌ دوم.»
صبح روز ۲۰ اسفند و در مراسم معارفه ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضاییه قاضی محمد مقیسه، قاضی رسیدگی کننده به پرونده نسرین ستوده از صدور حکم هفت سال زندان برای این مدافع برجسته حقوق بشر خبر داده بود: ادعای قاضی مقیسه: نسرین ستوده به هفت سال حبس محکوم شده
یک منبع آگاه اما در واکنش به انتشار این خبر گفت حکم سنگین حدود ۴۰ سال حبس برای نسرین ستوده صادر و ابلاغ شده اما تلاش قاضی مقیسه پوشاندن این خبر با دادن اطلاعات نادرست و ناکافی است.

Monday, March 11, 2019

چه‌گونه طبقه را نادیده نگیریم؟



چه‌گونه طبقه را نادیده نگیریم؟
تیتی باتاچاریا، ترجمه‌ی منصوره خائفی

   بازتولید اجتماعی کار و طبقه‌ی کارگر جهانی

نیروی کار کالایی است که مالک آن یعنی کارگر مزدبگیر، آن را به سرمایه‌دار می‌فروشد. چرا آن را می‌فروشد؟ برای این‌که زنده بماند.
                         کارل مارکس، کار مزدی و سرمایه

طبقه‌ی کارگر جهانی از همان ابتدای شکل‌گیری، به‌ویژه از اواخر قرن بیستم، با این چالش­ سهمگین مواجه شده ­است که چه‌گونه بر تمام اختلافات و تقسیمات خود فائق آید تا در شکل نظام‌­یافته و کاملاً مبارزی برای براندازی سرمایه‌داری ظاهر شود.[1] پس از آن‌که مبارزات طبقه‌ی کارگر جهانی از غلبه بر این چالش بازماند، خودِ طبقه‌ی کارگر آماج محکومیت‌های عملی و نظری شد. اغلب اوقات، این محکوم‌کردن‌ها شکلی از اعلام­ها یا پیش­بینی‌­هایی درباره‌ی زوال طبقه‌ی کارگر یا استدلال­هایی در این­باره می‌گیرد که طبقه‌ی کارگر دیگر عامل معتبر تغییر نیست. گزینه‌های دیگر – اگر بخواهم به چند مورد از آنها اشاره کنم زنان، اقلیت‌­های قومی/ نژادی، جنبش‌های جدید اجتماعی، «مردم» بی­شکل اما شورشی یا جماعت­ها هستند – همگی به‌عنوان بدیل­های ممکنِ این طبقه‌بندی فرضاً روبه‌افول یا اصلاح‌طلبانه یا مردانه و اکونومیستی یعنی طبقه‌ی کارگر در معرض توجه قرار گرفته‌­اند.

آن‌چه در بسیاری از این محکوم‌کردن‌ها مشترک است، بدفهمی مشترکی از تعریف حقیقت طبقه‌‌ی کارگر است. به‌جای درک پیچیده‌­ی طبقه که نظریه‌‌ی مارکسیستی به‌صورت تاریخی مطرح کرده و بینشی از قدرت شورش‌‌گری طبقه‌ی کارگر ارائه می‌کند که قادر است از طبقه‌بندی‌­های بخشی فراتر رود، منتقدان کنونی بر بینش محدودی از «طبقه‌ی کارگر» تکیه می‌کنند که مطابق آن کارگر به‌سادگی انسانی است که از نوع خاصی از کار- شغل برخوردار است.

این داعشی جاسوس افسر اطلاعاتی فرانسه است



 این داعشی که می خندد کسی نیست جز ژان کلود، افسراطلاعاتی فرانسه که پس از پایان ماموریتش به عنوان شیخ داعش در سوریه اکنون به جایگاه خود در دستگاه اطلاعاتی فرانسه بر میگردد! پس از پایان داعش در سوریه بقیه شیوخ داعشی هم به پایگاه های اطلاعاتی خود در اسرائیل، آمریکا و اروپا برمی گردند

حمله تند بهروز وثوقی به سه برادرش: فیروز ، چنگیز و شهراد از پشت به من خنجر زدند




حمله تند بهروز وثوقی به سه برادرش: فیروز ، چنگیز و شهراد از پشت به من خنجر زدند
بهروز وثوقی بازیگر سینما در آخرین پست اینستاگرامی خود نوشت: «از آنجایی که عده ای به عنوان برادران من خود را معرفی می کنند، باید بگویم که فیروز، چنگیز، شهراد ، از برادران ناتنی هم بدتر بوده اند و همه آنها با جعل سندها، اموال مرا صاحب شدند و حالا ادعای برادری می‌کنند. اینها همگی از پشت به من خنجر زدند. متاسفم که از اسم من به عنوان برادر سوء استفاده می‌کنند. من برادرانی واقعی با این اسامی ندارم.»

فرق تخم‌مرغ سفید و قهوه‌ای چیست؟



فرق تخم‌مرغ سفید و قهوه‌ای چیست؟

احتمالا زمانی که برای خرید مایحتاج خانه به سوپرمارکت محل زندگی خود مراجعه کرده‌اید، تخم‌مرغ‌ها را در دو رنگ سفید و قهوه‌ای روشن دیده‌اید؟ آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید فرق تخم‌مرغ سفید و قهوه‌ای چیست؟
برای این سوال جواب ساده‌ای وجود دارد. مرغ سفید، تخم سفید می‌گذارد و مرغ قهوه‌ای، تخم قهوه‌ای. البته این موضوع همیشه صادق نیست و ممکن است برخی نژادها مرغ از این قاعده تبعیت نکنند، اما به هر حال از نظر ارزش غذایی هیچ تفاوتی میان تخم‌مرغ سفید و قهوه‌ای وجود ندارد.

تخم مرغ قهوه‌ای معمولا در سوپرمارکت‌ها گرانتر فروخته می‌شود و همین امر سبب شده برخی فکر کنند، تخم مرغ قهوه‌ای بهتر از تخم مرغ سفید است ولی دلیل این گرانی چیز دیگری است. از آنجا که مرغ‌های قهوه‌ای بزرگتر از مرغ‌های سفید هستند، غذای بیشتری می‌خورند و تخم‌هایی که می‌گذارند، بزرگتر هستند و این تنها دلیل گران‌تر بودن قهوه‌ای‌ها از سفیدهاست.
ساختار پوسته دو تخم مرغ نیز هیچ تفاوتی با هم ندارند در حالی که برخی گمان می‌کنند پوسته تخم‌های قهوه‌ای، قوی‌تر از پوسته سفیدهاست.
البته هر چه مرغ هنگام تخم‌گذاری جوان‌تر باشد، تخم پوسته محکم‌تری خواهد داشت ولی در هر حال این موضوع ربطی به رنگ تخم ندارد.
درجه شدت رنگ زرده تخم‌مرغ به رنگ پوست آن ارتباطی ندارد و مقدار خوراک ذرتی که در رژیم غذایی مرغ‌ها گنجانده می‌شود، در این زمینه تعیین‌کننده است، به این معنا که هر چه یک مرغ مقدار بیشتری ذرت بخورد، زرده پر رنگ‌تری خواهد داشت
العربیه

Saturday, March 9, 2019

پلیس هلند در جستجوی پناهنده تبهکار ایرانی



پلیس هلند در جستجوی پناهنده تبهکار ایرانی
شاهین غیبی ایرانی ۳۵ ساله که در سال ۲۰۰۹ دو نفر را هنگام معامله با شلیک گلوله در حد مرگ زخمی کرد دستگیر و به ۱۳ سال محکوم شد.
 وی سر قرار فروش قطعات کامپیوتر به مبلغ ۱۷۵ هزار یورو پس از شلیک مرگبار با ساک پول موفق به فرار می شود.
شاهین غیبی در ۶ اکتبر ۲۰۱۱ پس از دو سال در حبس به هنگام انتقال به بیمارستان برای معالجه  مشکل پا، موفق می شود پا به فرار بگذارد و از دست مامورین پلیس فرار کند!
به گفته پلیس، شاهین توانسته بود با همکاری اعضای خانواده خود به ایران بگریزد. 
او دوباره با هویت جعلی به اروپا سفر می کند. وی اخیرا در حوالی شهر آلمیره هلند، در خانه بستگانش دیده شده است. پلیس هلند، برای دستگیری وی، عکسهای واقعی و فیلم بازسازی از اقدامات وی را منتشر کرده است.
وی از ۱۹۹۶ با پدر و مادر و دو برادرش در هلند زندگی می کرد. وی همچنین اعتیاد به قمار داشت.
کانال ایرانیان هلند

فائزه هاشمی : تفکرات جمهوری اسلامی تفکرات داعشی است



فائزه هاشمی به یورونیوز: تفکرات جمهوری اسلامی تفکرات داعشی است
 فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ایران و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده زن در مصاحبه با یورونیوز می گوید که جمهوری اسلامی با سیاسی کردن مسائل مربوط به زنان و گره زدن آن با مسائل دینی، مانع از رفع تبعیض علیه زنان می شود.
خانم هاشمی می گوید که حکومت جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به زنان، تنه به داعش می زند اما جامعه ایران و فضای بین المللی «اجازه نمی دهند علنا مثل داعش رفتار کند.»
هشتم مارس روز جهانی زن است و در کشورهای مختلف مراسم های مختلفی برای بزرگداشت این روز برگزار می شود در تقویم رسمی ایران اما روز زن و روز مادر، همزمان با سالروز تولد فاطمه زهرا، دختر پیامبر اسلام است.
فائزه هاشمی معتقد است که در خصوص حضور عمومی زنان در عرصه های مختلف جامعه، جمهوری اسلامی موفق عمل کرده اما پسرفت های بسیاری در خصوص حقوق زنان، نسبت به حکومت سابق ایران بوده؛ پسرفت هایی که منجر به حذف زنان از مدیریت کلان کشور و مراکز تصمیم گیری شده است.
حضور عمومی زنان در جامعه

Friday, March 8, 2019

چرا چپ ۱۷ اسفند ۵۷، زنان را در خیابان تنها گذاشت



فروغ اسدپور در گفتگو با اخبارروز:
چرا چپ ۱۷ اسفند ۵۷، زنان را در خیابان تنها گذاشت
متن زیر در پاسخ به یک پرسش از چندین پرسشی به نگارش درآمد که سال گذشته هم-زمان با فرارسیدن هشتم مارس از سوی گردانندگان سایت اخبار روز پیش روی من قرار گرفت. از آن جا که فرصت کم بود، نه تنها نرسیدم به همه ی پرسش های بسیار خوب اخبار روز پاسخ بدهم که حتی همین نوشتار را هم به نحوی منسجم به پایان نبردم. امسال به فراست افتادم که فقط بخش مربوط به نخستین پرسش را با کمی بازبینی منتشر کنم.
آن پرسش از این قرار بود: در گرماگرم انقلاب صدا و پیام حرکت اعتراضی سازمانیافته و جمعی زنان علیه حجاب اجباری در روز ۱۷ اسفند سال ۵۷ که خبر از آمدن استبداد می داد با انفعال و همدستی بخشی از نیروهای چپ و مترقی زیر آوار حکومت اسلامی برآمده از دل انقلاب خاموش شد. چرا چپ مرتکب چنین خطابی شد؟

                                                       .......................

به نظرم پاسخ به این پرسش که «چرا چپ مرتکب چنین خطابی شد؟» خود مستلزم مطالعات تاریخی و تئوریک بسیار جدی است که هم می بایست مطالعه ی ساختار فکری و نظری آن بخشی از «چپ» ایران را به عهده بگیرد که مرتکب چنین بزهی شد و هم می-بایست مارکسیسم و مفاهیم آن را در شکل و شمایل روسی و یا حتی غربی آن بررسی کند، چیزی که هم الان برای من ممکن نیست.

برای اولین انتشار ناگفته های بازداشت تیمسار حسین فردوست



 برای اولین انتشار ناگفته های بازداشت تیمسار حسین فردوست
ه گزارش خبرگزاری فارس به نقل از موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، در سالهای ابتدایی انقلاب، اغلب چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و نظامی رژیم پهلوی در خارج از کشور دسته و گروهی تشکیل داده و مشغول برنامه‌ریزی و طراحی اقدامات مختلف برای براندازی جمهوری اسلامی بودند. گروهها و دستجات ریز و درشت سلطنت‌طلب که در رویای بازگشت به ایران بودند در کشورهای مختلف حول افرادی مثل اشرف پهلوی، بختیار، اویسی، علی امینی، آریانا و پرویز ثابتی جمع شده بودند. اما از یک نفر خبری نبود: ارتشبد حسین فردوست، دوست صمیمی شاه از دوران کودکی، رئیس دفتر ویژه اطلاعات دربار و قائم‌مقام سابق ساواک.

Tuesday, March 5, 2019

دل می‌شکند، مغز فرمان می‌دهد و قلب آسیب می‌بیند



دل می‌شکند، مغز فرمان می‌دهد و قلب آسیب می‌بیند
وقتی ناراحت می‌شوید و دل‌تان می‌شکند، قلب شما اذیت می‌شود و این فرآیندی است که احتمالا توسط مغز انجام می‌شود. این نتیجه تحقیق دانشمندان سوئیسی در مورد وضعیت نادری به نام سندرم "قلب شکسته" است.
به گزارش بی بی سی، این نارسایی خیلی سریع رخ می‌دهد و زمان آن معمولا پس از یک واقعه استرس‌زا یا احساسی مانند سوگواری است.
در مورد این قضیه اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی "نشریه قلب اروپا" می‌گوید که مغز در واکنش نسبت به استرس نقش ایفا می‌کند.

دیلی میل: کلیسای انگلیس بخش نیایش به زبان فارسی ایجاد کرد



دیلی میل: کلیسای انگلیس بخش نیایش به زبان فارسی ایجاد کرد

ایران فردا - روزنامه دیلی میل چاپ لندن در گزارشی می‌نویسد برای نخستین‌بار در تاریخ آن، کلیسای رسمی انگلیس یک بخش نیایش به زبان فارسی برای پیروان خود به‌راه انداخته است.
به گفته این روزنامه، با افزایش پناهندگان ایرانی در بریتانیا که اکثر آنها مسیحی بوده و یا به این آئین گرویده‌اند، کلیسای انگلیس به داشتن مراسم نیایش به زبان فارسی برای حمایت از جامعه آنها نیاز پیدا کرده است.
دیلی میل می‌نویسد: «اسقف اعظم کانتربری جاستین ولبی می‌گوید این مراسم نیایش همگانی به زبان فارسی مانند هدیه‌ای است که از سوی مسیحیان ایرانی به کلیسای انگلیس داده شده است.»
روز گذشته بیش از ۲۰۰ ایرانی پناهجو در شهر استاکتون-آن-تیز در شمال انگلستان در نخستین نیایش به زبان فارسی در کلیسای بزرگ این شهر گرد هم آمدند.
به گفته مقامات کلیسای انگلیس، حضور پراکنده پناهجویان ایرانی در کلیساهای مختلف بریتانیا با توجه به عدم آشنایی کامل آنها به زبان انگلیسی و نحوه اجرای مراسم نیایش، برخی ناهماهنگی‌ها را در کلیساهای این کشور به‌وجود آورده بود. بسیاری از این ایرانیان از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند و برخی از آنها حتی هنوز اجازه اقامت و ماندگاری به‌عنوان پناهجو در کشور انگلیس را دریافت نکرده‌اند.
مقامات کلیسای انگلیس همچنین گفته‌اند در برخی شهرهای کارگری در شمال این کشور کشیش‌های مسئول در برخی از کلیساها چندان از حضور پراکنده این پناهجویان در مراسم همگانی خود خشنود نبوده‌اند.
با این حال ایجاد مراسم نیایش به زبان فارسی در شهرهای ویکفیلد، بیرمنگام و لیورپول اکنون روند جذب و همسوسازی مسیحیان ایرانی با جامعه بزرگتر انگلیس را هموارتر می‌کند.

بدن دومین بیمار مبتلا به ایدز از ویروس «اچ آی وی» پاکسازی شد



بدن دومین بیمار مبتلا به ایدز از ویروس «اچ آی وی» پاکسازی شد

 يورونيوز، موفقیت در درمان این مرد که نام و ملیتش اعلام نشده و به «بیمار لندن» مشهور است، پس از انجام عمل پیوند مغز استخوان ممکن شد.
در جریان این عمل که سه سال پیش انجام شد، سلول‌های بنیادی مغز استخوان اهدا کننده‌ای که به دلیل یک جهش ژنتیکی نادر بدنش در مقابل عفونت «اچ آی وی» مقاوم بود، به بدن «بیمار لندن» پیوند زده شد.
هدایت تیم پزشکی بریتانیا را پروفسور راویندرا گوپتا، متخصص زیست شناسی «اچ آی وی» برعهده داشت.
پروفسور گوپتا که اکنون در دانشگاه کمبریج مشغول فعالیت است، درمان «بیمار لندن» را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد یعنی زمانی که در کالج دانشگاهی لندن مشغول فعالیت بود.
به گفتۀ او «بیمار لندن» در سال ۲۰۰۳ میلادی به ایدز و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به نوعی سرطان خون مشهور به «لنفوم هاجکین» مبتلا شده است. پزشکان در سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی هنگامی که این مرد به دلیل سرطان بشدت بیمار بود، درنهایت تصمیم می‌گیرند تا سلولهای بنیادی مناسب برای پیوند را یافته و به مغز استخوان او پیوند بزنند.
اهدا کنندۀ این سلولها، فردی با یک جهش ژنتیکی نادر مشهور به «CCR5 delta 32» بود؛ جهشی که مقاومت بدن را در مقابل ویروس «اچ آی وی» بالا می‌برد و اکنون ۱۸ ماه پس از توقف مصرف داروهای ضد ویروس، آزمایش‌های دقیق از بدن «بیمار لندن» هیچ نشانی از عفونتهای پیشین به این ویروس را نشان نمی‌دهد.
«بیمار لندن» دومین فرد در جهان است که پزشکان موفق به درمان کامل او به این شیوه شده‌اند. اولین بیمار، تیموتی ری براون یک شهروند آمریکایی ساکن برلین بود که دوازده سال پیش پزشکان آلمان موفق به درمان او شدند. تیموتی براون مشهور به «بیمار برلین» پس از درمان به آمریکا رفت و ساکن آن کشور شد و از آن زمان تا کنون نیز هیچ نشانی از ویروس «اچ آی وی» در بدن او دیده نشده است.
با این وجود گفته می‌شود که بعید است بتوان چنین شیوه‌ای را برای تمام مبتلایان به ایدز اجرا کرد زیرا این شیوۀ درمان بسیار گران، پیچیده و پرخطر است. همچنین اهدا کنندگان بسیار کمی دارای چنین جهش ژنتیکی هستند.
در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر در سراسر جهان آلوده به ویروس «اچ آی وی» هستند. این ویروس از زمان پدیدار شدن در دهه هشتاد میلادی تا کنون، جان حدود ۳۵ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است.

Monday, March 4, 2019

مقایسه ی اجمالی میان رضا شاه بی سواد با خمینی با سواد!؛ ف. م. سخن



مقایسه ی اجمالی میان رضا شاه بی سواد با خمینی با سواد!؛ ف. م. سخن
گویا
نمی دانم چرا همینجوری بی دلیل، به این فکر افتادم که یک مقایسه ای میان رضا شاه بی سواد با خمینی با سواد بکنم! نمی دونم کِی بود و کجا بود که شنیدم خمینی سوادش خیلی زیاد بوده است. قدیم ها هم خوانده بودم که حضرت محمد و رضا شاه پهلوی بی سواد بوده اند. حالا چرا اسم حضرت محمد یه دفعه به ذهن ام آمد نمی دانم. شاید به خاطر این که یک بابایی در خارجه، کتابی نوشته است به نام «محمد پیامبر صلح» یا یه همچی چیزی که در آن گفته حضرت محمد نه تنها بیسواد نبوده بلکه چند تا زبان هم بلد بوده!
چه عالی! حتی اگر می گفت حضرت محمد نه تنها زبان دان، بلکه زبان شناس هم بوده ما تعجب نمی کردیم چون وقتی یک خارجی چیز خوبی در مورد ما ها می گوید، الزاما درست می گوید و وقتی چیز بدی می گوید، الزاما غلط می گوید و اصولا غلط می کند که می گوید.
اصلا ولش کن. بحث ما رضا شاه بی سواد بود و خمینی با سواد!
ما قبلا فک می کردیم که بزرگان ما، سواد را بر اساس فایده اش به جامعه و فرهنگ ارزش گذاری می کنند نه این که طرف تصدیق شیش ابتدایی و دیپلم و لیسانس دارد یا ندارد. ولی این روزها، بعضی از «بزرگان» داشتن دیپلم و اینها را ملاک سواد دانسته اند که خب، لابد کار خوبی کرده اند.

ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به صورت رسمی تائید شد



ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به صورت رسمی تائید شد
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفتگی خود ریاست ابراهیم رئیسی بر دستگاه قضایی را تائید کرد. او از عوامل اصلی اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت خورشیدی است. رهبر جمهوری اسلامی نقش داشتن رئیسی در اعدام‌های دهه شصت را از «افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی» خوانده است.
انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که از مدت‌ها قبل به شکل غیررسمی و شایعه مطرح بود، سرانجام از سوی سخنگوی قوه قضائیه تائید شد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای یکشنبه ۱۲ اسفند در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پس از تغییر رییس قوه قضائیه در این دستگاه باقی می‌ماند، گفت که « حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد».
این نخستین بار است که یک مقام حکومتی انتصاب رئیسی به ریاست قوه قضائیه را تائید می‌کند.

Friday, March 1, 2019

سوزاندن شش دانش‌آموز با قاشق داغ توسط خانم معلم با سابقه ۲۸ ساله!



سوزاندن شش دانش‌آموز با قاشق داغ توسط خانم معلم با سابقه ۲۸ ساله!
در پی انتشار تصویری از دست سوخته کودکی در فضای مجازی که ادعا شده بود توسط معلم مدرسه در شهرستان نظرآباد استان البرز صورت گرفته، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این معلم شش دانش‌آموز را به دلیل سنگ‌پرانی در حیاط مدرسه با استفاده از قاشق داغ سوزانده است.
در ابتدا شمار دانش‌آموزانی که توسط این معلم مورد تنبیه بدنی و سوزاندن قرار گرفته بودند، سه نفر بود ولی اکنون تعدادشان به شش نفر رسیده.
سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش البرز درباره این موضوع به ایسنا گفته که بعد از انتشار خبر تنبیه بدنی دو دانش آموز نظرآبادی، معلمی که این کار را انجام داده به آموزش و پرورش احضار شد. صحبت‌های لازم با این معلم انجام شده و پرونده توسط مسئولین و بازرسی در حال تکمیل است.
موضوع شکنجه دانش‌آموزان در این مدرسه از سوی دادستانی در حال پیگیری است. محمد قیومی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد گفته که پس از انتشار ویدئوی مربوطه دستور پیگیری داده‌ است.
آنگونه که دادستانی شهرستان نظرآباد اعلام کرده، این خانم معلم با سابقه‌ی ۲۸ سال کار، کودکان را از ناحیه گردن و دست با قاشق داغ سوزانده است.
قیومی درباره جزئیات این موضوع گفته است: «این دانش‌آموزان که در حیاط مدرسه مشغول سنگ‌پراکنى به یکدیگر بودند با تذکر معلم مواجه مى‌شوند که در ادامه و در پى بى‌توجهى دانش آموزان، معلم خاطى قاشق را توسط سماور داغ کرده و روى گردن و دست دانش‌آموزان مى گذارد.»
به ادعای دادستان معلم همان روز بازداشت شده و اقدامات لازم برای بررسی سلامت روانی وی در حال انجام است.
قیومی گفته است: «تا کنون برخى از خانواده‌ها شکایت کردند و برخى دیگر نیز رضایت دادند، اما دادستانى به عنوان مدعى‌العموم پیگیر این موضوع خواهد بود.»
کیهان لندن