Tuesday, February 26, 2019

آیا چارلز دیکنز قصد داشت همسرش را در بیمارستان روانی بستری کند تا با معشوقه جوانش زندگی کند؟


معشوقه جوان چارلز دیکنز
آیا چارلز دیکنز قصد داشت همسرش را در بیمارستان روانی بستری کند تا با معشوقه جوانش زندگی کند؟
رفتار ظالمانه «چارلز دیکنز» با همسرش «کاترین» چیزی است که سالهاست پژوهشگران از آن مطلع هستند ولی تا امروز به صحت ادعاهای مطرح شده پیرامون این موضوع شک داشتند.
نامه هایی که پژوهشگر دانشگاه یورک یافته است، نشان می دهد دیکنز قصد داشت همسرش را در بیمارستان روانی بستری کند تا بتواند با معشوقه جوانش زندگی کند.
دیکنز، در اولین نامه هایی که به کاترین نوشته، او را «عزیزترین فرد زندگی اش» می خواند اما لحنش به مرور زمان تغییر می کند.
رابطه این دو، دو دهه پس از ازدواج و زمانی که دیکنز وارد رابطه عاشقانه با هنرپیشه هجده ساله «الن ترنان» شد به سردی گرایید.

یک سال پس از آغاز این رابطه عاشقانه، اتاق خواب زن و شوهر از هم جدا شد و دیکنز برای طلاق اقدام کرد؛ پدیده ای که در دوران ویکتوریا مرسوم نبود و همواره نیز به نفع مردان تمام می شد.
دیکنز در نامه ای به مدیر برنامه هایش، کاترین را به اختلال روانی متهم می کند.
این نامه، پس از مدتی با تأیید دیکنز عمومی شد ولی روایت کاترین از این جدایی تا امروز فاش نشده بود.
در نامه هایی که «ادوارد داتون کوک»، دوست خانوادگی و همسایه دیکنز به یک روزنامه نگار فرستاده، جزئیاتی از مشکلات زندگی زناشویی چارلز دیکنز و همسرش کاترین از زبان کاترین روایت شده است.
کاترین در سال ۱۸۷۹، پیش از آنکه از دنیا برود، نزد آقای «داتون کوک» از رفتار خشن دیکنز با خودش پرده برداشته بود.

داستان زنی ایرانی آمریکایی که با فیلمی درباره تابوی پریود اسکار گرفت



رایکا زهتابچی، به صورت مشترک با ملیسا برتون، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را برای «پریود. پایان جمله» گرفت و تبدیل به اولین زن ایرانی شد که اسکار می‌گیرد.
خانم زهتابچی هنگام دریافت جایزه اش روی سن در حالی که گریه می کرد گفت :«دلیل گریه ام عادت ماهانه نیست بلکه باورم نمی‌شود فیلمی در مورد عادت ماهانه جایزه اسکار گرفته باشد.»
این فیلم، بیننده را به مناطق روستایی هند می برد و مشکلات و موانعی را که عادت ماهانه بر سر راه دختران می گذارد تصویر می کند

چرا زنان معتاد در هرات افغانستان به تن‌فروشی رو آوردند؟



چرا زنان معتاد در هرات افغانستان به تن‌فروشی رو آوردند؟
العربیه
شماری زیادی از زنان معتاد در ولایت هرات افغانستان به تن فروشی یا روسپی‌گری رو آورده‌اند.
به گزارش خبرگزاری "افق"، شماری از زنان و کودکان معتاد در ولایت هرات افغانستان را بستگان‌شان به مواد مخدر معتاد کرده‌اند تا از این طریق، از آنان به‌عنوان برده جنسی استفاده کنند.

در کنار این‌که شماری از مردان معتاد، زنان شان را به روسپی‌گری مجبور می‌سازند، برخی از این زنان معتاد، از دختران خردسال‌ خود به‌عنوان برده جنسی استفاده می‌کنند.
یک تن از معتادان زن در هرات در مصاحبه با خبرگزاری "افق" گفته است: "به‌خاطر پیدا کردن پول هیروئین، کودک خردسال خود را مجبور کردم که با یک مرد همبستر شود اما دو روز می‌شود که آن مرد دخترم را به خانه نفرستاده است".
طبق این گزارش، هم اکنون بیش از 70 هزار معتاد مواد مخدر در ولایت هرات افغانستان وجود دارد و آمارهای اداره مبارزه با مواد مخدر در این کشور نشان داده که 13 درصد متعادان در هرات را زنان و 7 درصد دیگر را کودکان تشکیل می‌دهند.
مقام‌ها در مدیریت مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات، از تن فروشی زنان معتاد ابراز بی‌خبری کرده‌اند.
"جیلانی دقیق"، رییس اداره مبارزه با مواد مخدر هرات در این باره گفته است: "تاکنون گزارشی در باره روسپی‌گری زنان معتاد برای من نرسیده است".
بر اساس یک تحقیق که سال قبل توسط بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت خارجه امریکا انجام شده بود، عوامل افزایش تعداد معتادین در افغانستان گسترش فقر، بیکاری، افزایش مشکلات روانی ناشی از جنگ‌های داخلی، استفاده از تریاک به عنوان دارو، خشونت‌های خانوادگی، دسترسی آسان به مواد مخدر و عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشتی گفته شده بود.

Monday, February 25, 2019

انقلاب گذشته به چه معنایی آینده ماست؟




انقلاب گذشته به چه معنایی آینده ماست؟
محمدرضا نیکفر
در برابر این پرسش قرار گرفتم که اگر با شناخت نظری کنونی به دوره انقلاب برگردم، چه می‌کنم و به دیگران می‌گویم چه کنند. تلاشی برای پاسخ به این پرسش سخت.
پرسش این است که: اگر در دوره انقلاب آگاهی و تجربه امروزین را داشتم، چه می‌کردم؟ این بازگشت به گذشته، شاید خیالی توصیف شده‌ و تصور  شود که بازبینی خیالین چیزی یکسر متفاوت از تحلیل‌های رایج درباره انقلاب باشد. اما چنین نیست. در نوشته‌ها و بحث‌‌‌های ما انقلاب به عنوان «گذشته معاصر» (اصطلاح راینهارت کوزلک، فیلسوف تاریخ) حضور دارد، همچون رخدادی که در شعاع تأثیر مستقیم آن قرار داریم و می‌توانیم با اگر و مگر درباره آن صحبت کنیم.
انقلاب رخدادی مربوط به گذشته نیست و یا، بنابر اشاره‌ای که شد، تنها گذشته معاصر ما نیست؛ به آینده ما نیز تعلق دارد. و این آینده به عنوان طرح، به عنوان «افق انتظار» (باز هم اصطلاحی از کوزلک) جهت تخیل و آرزو و کنش کنونی ما را هم تعیین می‌کند. بر این پایه من به موضوع عمدتاً از این زاویه می‌پردازم که انقلاب گذشته به چه معنایی آینده ماست.

Friday, February 22, 2019

رضا پهلوی: فحاشی به دیگران به نام طرفداری از من، تاکتیک جمهوری اسلامی است



رضا پهلوی: فحاشی به دیگران به نام طرفداری از من، تاکتیک جمهوری اسلامی است
 شاهزاده رضا پهلوی با «محکوم» کردن افرادی که به نام طرفداری از او، به دیگران فحاشی یا هتاکی می‌کنند، تاکید کرد که چنین افرادی «خلاف مواضع» او عمل می‌کنند و وی «از آنها فاصله می‌گیرد.»
به گزارش سایت دماوند شاهزاده رضا پهلوی در عین حال تصریح کرد که برخی اکانت‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی که خود را «طرفدار نظام پادشاهی» جا زده‌اند، با هتاکی به دیگران و فحاشی، به دنبال «بدنام کردن» طرفداران واقعی این سامانه و ایجاد «رعب و ترس» در مردم هستند.
به تصریح شاهزاده، این کار «تاکتیک رژیم» است و توسط جمهوری اسلامی مدیریت می‌شود.
او همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه یک بار دیگر تاکید کرد که انتخاب شکل نظام سیاسی ایران با مردم ایران است و دامن زدن به بحث بر سر جمهوری یا پادشاهی نیز بازی در زمین جمهوری اسلامی است.

ناسا به دنبال یافتن حیات بیگانه است



ناسا به دنبال یافتن حیات بیگانه است
ناسا به تازگی یک تیم تحقیقاتی را گردهم آورده تا وجود موجودات بیگانه در سیارات دیگر را مورد بررسی قرار دهند.
 ناسا به تازگی از ایجاد مرکزی به نام "CLDS" خبر داده که هدف از ایجاد آن جست‌وجوی حیات بیگانگان است.
ناسا مدعی شده که به زودی علم قادر خواهد بود برای وجود حیات بیگانگان پاسخی قطعی ارائه دهد.
ناسا در این پروژه با محققانی خارج از این آژانس فضایی همکاری خواهد کرد تا هرگونه علائم موجودات فرازمینی را ردیابی کند.
"توری هولر"(Tori Hoehler) یکی از محققان ناسا و مرکز "CLDS" گفت: ما هم‌اکنون دارای تخصص‌های علمی و مهندسی لازم هستیم تا به سوال بزرگ وجود حیات بیگانگان پاسخ دهیم.
علاوه بر آن جامعه بزرگ دانشمندان امروزی نیز برای مواجهه با این چالش آماده هستند.
وی ادامه داد، ما برای رسیدن به بهترین نتیجه و دستیابی به موفقیت نیازمند ابزارها و راهبردهایی هستیم که ما را به سمت پیدا کردن زندگی در یک دنیای دیگر سوق دهند.
شرایطی که در این دنیاها وجود دارد، بسیار منحصر به فرد بوده و نه تنها از زمین متفاوت است، بلکه با جهان‌های بیگانه دیگر نیز تفاوت دارد.
قرار است در این پروژه ناسا با محققان "مؤسسه فناوری جورجیا"(Georgia Tech University) و دانشگاه "جُرج‌تاون"(Georgetown) همکاری کند.
زندگی در سیارات فراخورشیدی یکی از اهداف اصلی پروژه "جستجوی هوش فرازمینی"(SETI) ناسا است.
" TechnoSearch" وبسایت و پرتال آنلاین است که ناسا برای کمک به دانشمندان طراحی کرده است تا بتوانند به اطلاعات پروژه "SETI" دست پیدا کنند.

زن داعشی آلمانی: شب‌ حجله‌ام را در شکنجه‌گاهی پر از خون گذراندم



زن داعشی آلمانی: شب‌ حجله‌ام را در شکنجه‌گاهی پر از خون گذراندم
چند روزی پس از آنکه شمیمه بیگم، زن داعشی بریتانیایی الاصل در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت، یک زن داعشی آلمانی به نام «دریااو» نیز با تشریح اتفاقات مربوط به شب زفافش، نگاه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش دیلی‌میل دریااو که یک داعشی 26 ساله آلمانی ترکی‌الاصل است، برای بازجوهای آلمانی اتفاقات شب زفافش را تشریح کرد؛ زفافی که در حجله خون و در یک اتاق مخصوص شکنجه گذشت.

این داعشی پیشین گفت که در دورانی که دچار ناامیدی شده و دنبال دنیا و زندگی جدیدی می‌گشت به تور داعش افتاد و به سوریه مسافرت کرد.

او در ابتدا با مردی به نام هیلز آنجلز در ارتباط بود و زندگی غم‌باری را می‌گذارند. پس از آن با یک مرد آلمانی دیگر به نام ماریو سکانیانیماکا از طریق اینترنت آشنا شد و او بود که دریا را به سمت داعش کشاند.

واگذاری ۲۵ ساله جزیره کیش به چینی‌ها



واگذاری ۲۵ ساله جزیره کیش به چینی‌ها؛ شایعه یا واقعیت؟
خبر واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها که از روز گذشته و در پی تذکر یک نماینده مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی مطرح شده بود، توسط سازمان منطقه آزاد کیش تکذیب شد.
سن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه اول بهمن‌ماه در تذکری به حسن روحانی گفته بود: «خواهشمند هستیم درباره واگذاری کیش به دولت چین تجدید نظر کنید.»
پیشتر نیز خبرهایی درباره اجاره دادن ۲۵ ساله جزیره کیش به چینی‌ها مطرح شده بود. با وجود اینکه دولت هیچ موضع رسمی در این‌باره نگرفته بود اما برخی رسانه‌های حکومتی این خبر را شایعه دانسته بودند. این شایعه اما اوایل خردادماه ۱۳۹۷ با اظهار نظر نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی جدی شد ولی باز به فراموشی سپرده شد.

Tuesday, February 19, 2019

انقلاب زیان‌بار اسلامی ولی اجتناب‌ناپذیر، جلال ایجادی



چهلمین سالگرد انقلاب زیانبار اسلامی است. معنای این انقلاب چیست و نتایج آن چه بود؟ جامعه روشنفکری و سیاسی ایران در جستجوی توضیح این چرخش تاریخی است و چه بسا ما نیازمند گذر تاریخ هستیم تا تاریکی‌ها بیشتر روشن شود ولی بنظر می‌رسد این انقلاب یک بازگشت ارتجاعی و انفجار گندابهای دینی و عقب ماندگی اجتماعی بود. انقلاب اسلامی ریشه در تاریخ تهاجم اسلام عرب داشت زیرا در این لحظه است که ایدئولوژی دینی وارد جغرافیا و ذهنیت ایرانی می‌گردد. این ریشه با شیعه گری ساخته دوران صفوی استحکام یافت، در سایه استبدادهای گوناگونان سیاسی و آدمکشان متدین مختلف فربه شد، با شکست‌های حقارت بار کشور و نکبت و خرافات دینی و سقوط جامعه دوران قاجار بازهم فربه تر گشت، در بستری از نادانی عمومی جامعه با تبلیغات اسلامی آخوند و ایدئولوگ دینی در سالهای چهل به غول پنهان در جامعه تبدیل شد و در آستانه ۱۳۵۷ به سیلاب چرکین و انفجارحقارتها مبدل گشته و خمینیسم را بقدرت رساند.

Saturday, February 16, 2019

زمین باید یخ‌زده می‌بود



زمین باید یخ‌زده می‌بود
اخترشناسان به تازگی از روی مدل‌های رایانه‌ای شبیه‌سازی شده دلیل اینکه چرا زمین به جای این که یک توپ یخی باشد دارای چنین آب و هوای معتدلی است را دریافته‌اند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، وجود سیاره‌ای مانند زمین به عنوان یک سیاره قابل سکونت ممکن است نادرتر از آنچه فکر می‌کردیم باشد.
دانشمندان از مدل‌های کامپیوتری استفاده کرده‌اند تا دلیل اینکه سیاره ما دارای آب و هوای معتدلی است و دنیایی تماماً پوشیده از اقیانوس نیست را توضیح دهند.
آنها می‌گویند شرایط کنونی زمین به این دلیل است که ستاره‌ای عظیم در مجاورت منظومه شمسی وجود داشته است. این ستاره با رادیوکتیو خود موجب شده است تا بخشی از آب سطح سیاره‌های در حال رشد منظومه شمسی تبخیر شود.
یکی از اسرار بزرگ علمی در دوران ویکتوریا (دوره اوج انقلاب صنعتی) این بود که چرا بیابان یخ‌زده نیست؟ با شناخت بیشتر زمین‌شناسان در مورد نحوه محاسبه دقیق سن زمین، نتایج به دست آمده این پرسش را بزرگ‌تر کرد چرا که آنها دریافتند که زمین نباید تا این اندازه گرم باشد.
نظریه پذیرفته شده در آن زمان این بود که زمین به شکل یک جرم مذاب غول پیکر بوده که به تدریج خنک شده است. این را دلیلی بر این می‌دانستند که عصر دایناسورها از امروزه گرم‌تر بوده و زمین قرن‌ها بعد خنک‌تر از اکنون خواهد بود.
مشکل این بود که زمین‌شناسان کشف کردند که زمین میلیاردها سال سن دارد که به این معنی بود که جهان باید مدت‌ها پیش به دمای پایه محیط خود نزدیک شده و یخ می‌زد و تنها منبع گرمای آن خورشید بود.
پس این نظریه رد شد. زمین خیلی گرم است و درون آن مذاب و بسیار فعال است. اما چرا؟ پاسخ این پرسش کشف رادیواکتیو بود.
محققان دریافتند که حضور عناصر رادیواکتیوی مانند اورانیوم در داخل زمین مبین آن است یک منبع انرژی داخل زمین وجود دارد که قلب آن را حتی پس از طی چندین دوره یخبندان داغ نگه داشته است.
امروزه دانشمندان نحوه تشکیل سیارات را بیشتر شناخته‌اند و نتیجه آخرین شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای این است که سیاره‌ای مانند زمین بسیار عجیب و غیرعادی است.
زمین در مقایسه با سیاره‌هایی مانند عطارد یا مریخ باید سراسر پوشیده از آب می‌بود. در حال حاضر ۷۵ درصد از سطح زمین را آب پوشانده است اما مدل‌ها می‌گویند که در یک منظومه سیاره‌ای مانند منظومه ما، زمین باید یک توپ غول پیکر یخی با اقیانوسی از یخ از قطب شمال تا قطب جنوب باشد.
طبق گفته "مایکل مایر" اخترشناس دانشگاه میشیگان، شبیه‌سازی کامپیوتری بخشی از پاسخ را ارائه داد. اگر تصور شود که ستاره‌ای عظیم در مجاورت منظومه شمسی وجود داشته است، هنگامی که چنین ستاره‌ای به پایان عمر خود می‌رسد، نواختر اتفاق می‌افتد و مقادیر فراوانی از ماده را با برخی از اجزای تشکیل دهنده رادیواکتیوی مانند آلومینیوم -۲۶ پرتاب می‌کند.
شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که داشتن این عناصر در اجرام آسمانی کوچک یا سیاره‌های جدید در حال شکل‌گیری حرارت اضافی فراهم می‌کند که به تبخیر بیشتر آب کمک می‌کند و از پدید آمدن یک دنیای پوشیده از آب و یک لایه غیر قابل نفوذ از یخ در کف اقیانوس جلوگیری می‌کند.
وجود این عناصر اجازه می‌دهد تا چرخه کربن شروع شود که به ثبات آب و هوا و در نتیجه شرایط سطحی مطلوب برای زندگی کمک می‌کند.
نکته مهم در مورد این کشف نه تنها این است که نور جدیدی بر نحوه شکل‌گیری زمین می‌اندازد، بلکه همچنین به دانشمندان فضایی کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند که کدام یک از سیاره‌های فراخورشیدی شناسایی شده ارزش بررسی دقیق را دارد.
اخترشناسان می‌توانند با جستجو برای ایزوتوپ‌های رادیواکتیو مناسب پیش‌بینی کنند که آیا یک سیاره شبه‌زمین است یا صرفاً یک جهان یخی است.
علاوه بر این، درک بهتر این مکانیزم به محاسبه تعداد جهان‌های شبه‌زمین در کهکشان کمک خواهد کرد.
"میر" می‌گوید: خیلی خوب است که می‌دانیم عناصر رادیواکتیو می‌توانند به خشک کردن یک منظومه خیس کمک کنند و توضیح می‌دهند که چرا سیاره‌ها در یک منظومه مشابه خواص مشابهی دارند. اما گرمای رادیواکتیو ممکن است کافی نباشد.

دیدار فرح پهلوی با آخوند خویی و پیش‌بینی پیامبرگونه صدام



دیدار فرح پهلوی با آخوند خویی و پیش‌بینی پیامبرگونه صدام

دويچه وله - رضا تقی زاده
 مدیرکل وقت دفتر مخصوص فرح پهلوی ملکه پیشین ایران، برای اولین بار ماجرای سفر به عراق و دیدار ملکه وقت ایران با صدام حسین و آیت‌الله ابوالقاسم خویی را روایت می‌کند:

«روز سه شنبه ۲۳ آبان سال ۱۳۵۷ حدود ساعت نه صبح بعد از یک بگومگوی کوتاه با رشید نادرخانی، رییس انجمن شهر(شورای شهر)، در دفتر کار او، به دلیل برداشتن عکس شاه از دیوار، و چشم پوشیدن از نوشیدن فنجان چای که مستخدم آورده بود به دفتر کارم برگشتم و بعد از گذاشتن چند نامه در کیف، راهی ساختمان "دفتر مخصوص شهبانو" شدم که آن هم با فاصله‌ای اندک در نزدیکی ساختمان انجم شهر در خیابان ثریا قرار داشت.

نامه حشمت اله طبرزدی خطاب به خامنه ايی



نامه حشمت اله طبرزدی خطاب به خامنه ايی :حرف از آزادي نزنيد تا متهم به فريب كاري و عوام فريبي نشويد
آقای خامنه ای، هر کدام از ما متناسب با جایگاه خود و در هر موضع که باشیم، گمان می کنیم از حقایقی اگاه و بهره مند هستیم که لابد دیگران بهره ای ندارند وسعی داریم از طریق گفتار و نوشتار، حقایق خود انگاشته را بر دیگران اشکار سازیم.متن بسیار مطول شما حاکی از این است که باور دارید مسئولیت هدایت و رهبری تاریخی یک امت را برعهده دارید و لذا ناگزیر هستید در باره ی همه چیز و برای همگان رهنمود بدهید!حتم دارم انسان های مدعی و پرگو،ابدا گوش شنوا ندارند اما من فقط چند امر اشکار و همگانی را گوشزد  می کنم.
به جای انهمه قلمفرسایی در معنای حق، عدالت، اخلاق، ازادی، استقلال  و معنویت فقط به این اصل شناخته شده در همه ی فرهنگها و تمدنها توجه و تمکین نمایید که؛انسان با تولد خود با حق ازادی متولد میشود و به همین دلیل از حق ازادی به عنوان حقی طبیعی ،فطری یا خدا دادی یاد کرده اند. این حق به هیچ بهانه و با هیچ قیدی  سلب شدنی یا قابل واگذاری  نیست.

Thursday, February 14, 2019

ایران قبل و بعد از انقلاب از نگاه آمار؛ آن‌چه بود، آن‌چه هست



ایران قبل و بعد از انقلاب از نگاه آمار؛ آن‌چه بود، آن‌چه هست
ایران قبل از انقلاب، با ایران امروز تفاوت‌های فاحشی دارد. گذشت چهل سال چهره شهر‌ها، مردم و بسیاری از شاخص‌های اصلی جامعه را متحول کرده است. در ادامه این مطلب تلاش شده ایران امروز و ایران قبل از انقلاب از شش زاویه مقایسه شود.

۱- انفجار جمعیتی
وقتی آیت الله روح الله خمینی روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ از پله‌های هواپیما در فرودگاه مهرآباد پایین می‌آمد، جمعیت ایران ۳۶ میلیون نفر بود. امروز جمعیت بیش از دو برابر شده و به بیش از ۸۱ میلیون نفر رسیده است.

در این چهل سال البته سیاست‌های حکومت ایران در مورد جمعیت سه بار تغییر کرد. در آغاز انقلاب و در دوران جنگ با عراق، رشد جمعیت تشویق شد. بعد از جنگ وقتی دولت دید منابع کشور به خاطر جنگ و تحریم تحلیل رفته است، به فکر کاهش جمعیت افتاد و در اجرای این برنامه بسیار موفق بود.

برنامه "تحدید موالید" بسیار موفق بود. اما محمود احمدی‌نژاد، در دوران رئیس جمهوری‌اش از این سیاست انتقاد کرد و با حمایت رهبر ایران تشویق به رشد جمعیت را پیش گرفت.
با این حال، آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر،‌ جمعیت رشد قابل توجهی نکرده و ساختار جمعیتی ایران در حال پیر شدن است. البته ایران همچنان یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

نگاهی گذرا به مردان متقاضی خدمات جنسی در پایتخت



نگاهی گذرا به مردان متقاضی خدمات جنسی در پایتخت
فاطمه محمدی گزارشگری که پیش از این مصاحبه او را در مورد تن فروشی در خیابان گلبرگ تهران خوانده اید این بار در مجله «خط صلح» به سراغ مردان مشتری رفته است.
تن فروشی یکی از آسیب های اجتماعی انکارناپذیر محسوب می شود و در تمامی جوامع وجود داشته و دارد. اکثر دول و حکومت ها در طی تاریخ در تلاش برای حذف این پدیده بوده اند اما نه تنها موفق به حذف آن نشده اند، که امروزه شاهد روسپیگری به عنوان یک صنعت و تجارت در جهان و نفوذ روزافزون آن در اقشار مختلف جوامع به دلایل گوناگون هستیم.
لازمه برخورد معقول، مناسب و سنجیده با کار جنسی در وهله اول نیازمند ریشه یابی عمیق آن است. در این راستا تنها نمی توان به تحقیقات میدانی و گفتگو با تن فروشان اتکا کرد. صحبت با “مشتریان” تن فروشان هم می تواند کمک شایانی به شناخت عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در بازار روسپیگری و تداوم آن و نحوه برخورد صحیح با این پدیده بکند.

Friday, February 8, 2019

افزایش چشمگیر روابط نامشروع در زنان متاهل




افزایش چشمگیر روابط نامشروع در زنان متاهل
رویداد 24 
 امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس، ناتوانی جنسی مردان، ازدواج اجباری، کاهش پایبندی به اصول و بسیاری از مولفه‌های دیگر را به عنوان علل افزایش طلاق خوانده و می‌گوید: «نتایج پژوهی نشان داد که ۳۳ درصد زنان متاهل روابط نامشروع دارند و این افراد کار خود را قبیح نمی‌دانند.»
آمار ازدواج و طلاق ثبت شده سال ۱۳۹۶ توسط سازمان ثبت احوال منتشر شد. این آمار کاهش هشت درصدی ازدواج در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال پیشین را نشان می‌دهد. این در حالیست که آمار طلاق همچنان افزایش یافته است. در دهه گذشته آمار طلاق همچنان رو به افزایش بوده است. این آمار نشان می‌دهد در ایران از هر ۵ ازدواج ۳ مورد به طلاق می‌انجامد.
بر اساس این آمار طلاق در شهرهای بزرگ از جمله تهران نسبت به شهرهای کوچک و مناطق روستایی بالاتر است و کمترین طلاق در مناطق عشایری ثبت می‌شود. همچنین قشرهای اقتصادی و فرهنگی متفاوت میزان طلاق نیز تفاوت دارد.
طلاق به خودی‌خود آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در طلاق دارند.

بیانیه شاهزاده رضا پهلوی در چهل‌سالگی حصر ایران



شاهزاده رضا پهلوی، پنجشنبه شب ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ (هفتم فوریه ۲۰۱۹) در بیانیه‌ای هشدار داده با توجه به شرایط انزوا، فقر و تحریم، کشور تا تبدیل شدن به یک «ایرانستان» فاصله چندانی ندارد و تاکید کرده مسئولیت‌ خطیر سیاستمداران ملی‌اندیش و کنشگران نسل‎ نو باید تلاش برای بازگشت ایران و ایرانی به جایگاه طبیعی‌شان در جامعه جهانی از راه فروپاشی هدایت‌شده نظام در فرایند مبارزات مدنی باشد.

متن کامل این بیانیه که از طریق کانال تلگرام و توییتر رضا پهلوی منتشر شده به این شرح است:
هم‌میهنان،
فرهیختگان و نخبگان سیاسی ایران،
از قرنطینه شدن و حصر ایران چهل سال گذشت. چهل سال خیانت در دیانت و دستبرد در امانت و جعل در هویت و تخریب در اعتماد گذشت. چهل سال تقلیل مدنیت فرمایشی و نمایشی به مزدوری بدویت و چهل سال ذبح مصالح ملت برای مصلحت نظام نیز گذشت و به راستی اگر زن ایرانی نمی‌بود و ایستادگیش بر اصالت زیبایی، «رژیم اسلامی» تا کنون نیمی از ایران را در کفن سیاه زنده زنده دفن کرده بود. «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» یعنی براندازی ایران، چه درست و بجا گفته بود آن رادمرد ایرانی زنده‌نام دکتر شاپور بختیار که «اینها برای از بین بردن ایران آمده‌اند و نه چیز دیگری.»
هم‌میهنانم،

Wednesday, February 6, 2019

واکنش افغان‌ها به عکس حامد کرزی و برخی سیاسیون در صف نماز به امامت یک طالب



واکنش افغان‌ها به عکس حامد کرزی و برخی سیاسیون در صف نماز به امامت یک طالب
دبی.العربیه نت فارسی
عکس حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان و برخی سیاسیون این کشور که در صف نماز با امامت یکی از نمایندگان طالبان در مسکو ایستاده‌اند واکنش‌هایی از کاربران افغان را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.
این عکس قبل از آغاز نشست صلح میان نمایندگان طالبان و برخی احزاب سیاسی افغانستان که امروز سه‌شنبه 5 فوریه در شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار شد گرفته شده است.
قابل ذکر است که اشتراک این احزاب سیاسی افغانستان در نشست مسکو برای گفت‌وگو با طالبان بدون حضور نماینده‌ای از دولت این کشور نیز واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا: دونالد ترامپ دستور ترور مرا صادر کرده است


رئیس‌جمهوری ونزوئلا: دونالد ترامپ دستور ترور مرا صادر کرده است
ایران اینترنشنال
در پی  بحران سیاسی در ونزوئلا، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور ادعا می‌کند که دونالد ترامپ دستور ترور او را داده است.
 به نوشته دیلی‌میل، مادورو ادعا کرده که «دونالد ترامپ به دولت کلمبیا و مافیای این کشور دستور داده که من را ترور کنند.»
 رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین هشدار داده که چنانچه اتفاقی برای وی روی دهد، دونالد ترامپ مسئول آن خواهد بود.
 در همین حال گفته می‌شود یک بوئینگ ۷۷۷ متعلق به روسیه به همراه دو خدمه در کاراکاس فرود آمده تا ۲۰ تن طلا، ذخیره بانک مرکزی این کشور را به خارج از مرزها منتقل کند.

دکتر محمد ملکی: وای بر ما که جلادان را نجات‌‌دهنده انگاشتیم



دکتر محمد ملکی: وای بر ما که جلادان را نجات‌‌دهنده انگاشتیم/ ما خطا کردیم و از همان روزهای آغازین تاوان سختی دادیم
محمد ملکی:ما چگونه روشنفکری بودیم که در ظلمات نادانی به خمینی اعتماد کردیم؟
دویچه وله : محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب، با انتقاد از عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی اعتماد به آیت الله خمینی را اشتباهی بزرگ دانسته است.

محمد ملکی، فعال سیاسی و اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ در یادداشتی به مناسبت ۱۵ بهمن، سالروز تاسیس دانشگاه تهران، به تندی از عملکرد جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته و نیز اعتماد خود به رهبران انقلاب، از جمله آیت الله خمینی انتقاد کرده است.

Tuesday, February 5, 2019

سرمایه‌داری: نظام مصادره زمان


هارولد لوید در فیلم «ایمنی آخر از همه!»
سرمایه‌داری: نظام مصادره زمان
روبرت کورتز - ترجمه امیر کیان‌پور

چگونه سرمایه‌داری زمانی انتزاعی، مرده و کابوس‌وار را بر تولید تحمیل کرد؟ وپیامد این دیکتاتوری زمان انتزاعی بر زندگی چه بوده است؟ چرا علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی، زمان کمتری در اختیار داریم؟ فشردگی، شتاب و تهی بودن زمان در دوران کنونی محصول چیست؟ و چرا افزایش زمان آزاد راه‌حل مسأله دیکتاتوری زمان انتزاعی نیست؟
اینها پرسش‌هایی است که روبرت کورتز، نظریه‌پرداز مارکسیست، طرح و به آنها پاسخ می‌دهد.

در دهه‌های اخیر، شاهد زایش سرسام‌آور ادبیاتی تازه در مورد مقوله زمان بوده‌ایم. برنامه‌های رادیویی و نمایش‌نامه‌های تئاتر، سمینارهای دانشگاهی و حتی گفت‌وگوهای تلویزیونی نیز به موضوع «زمان» علاقه‌مند شده‌ و حالا زمان خود به ستاره رسانه‌ها بدل شده است. تجلی چنین علاقه‌ای تنها به ستاره «پاپ» مباحث علمی و فیزیک یعنی‌ استیون هاوکینگ، محدود نمی‌شود؛ اکنون حتی معنای فرهنگی و اجتماعی مفهوم زمان –که پویایی آن ناخرسندی عمیق از مدرنیته را آشکار می‌سازد— در کانون توجه قرار گرفته است. این مسأله اگرچه پرسشی تازه نیست، اما در پایان قرن بیستم ابعادی تازه یافته است. همانطور که می‌دانیم، زمان به پول شبیه است و درست به همین خاطر در نظام سرمایه‌داری نقشی تعیین‌کننده یافته است. با این حال، امروز این طور به نظر می‌رسد که استعمار منابع زمانی به حدود تاریخی خویش رسیده، و دیگر طفره رفتن از این مسأله ناممکن است که زمان، به شکلی اضطراری، در آگاهی اجتماعی ما نفوذ کرده است.

دیدار وزیر خارجه پمپئو با ، مسیح علینژاد



دیدار وزیر خارجه پمپئو با ، مسیح علینژاد
وزیر خارجه از خانم علینژاد بخاطر شجاعتش و تعهد ادامه دارش و دفاع از حقوق_بشر در ایران سپاسگزاری کرد
مسیح علینژاد: دیدار رسمی‌ باوزیر خارجه آمریکا گفتم:
۱) ایرانیان زیادی میخواهند جمهوری اسلامی برود. صدای مخالفان را رسمیت بشناسید
۲) جامعه بین‌الملل را دعوت کنید برای محکوم کردن۴۰سال نقض حقوق بشر
۳)محدودیت ویزایی به مردم عادی از جمله دانشجویان و فعالان حقوق بشر ضربه زده نه به حکومت ایران

رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک ‌و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های نظامی موافقت کرد



رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک ‌و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های نظامی موافقت کرد
محمود نگهبان سلامی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از موافقت علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی» خبر داد. صندوق توسعه ملی نقش صندوق ذخیره ارزی دولت ایران را دارد. این صندوق در سال ۱۳۷۹ توسط دولت محمد خاتمی، با هدف ذخیره درآمد نفت مازاد از آن‌چه در بودجه دولت تعریف شده‌است راه‌اندازی شد. در سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که ۲۰ درصد از درآمد ارزی ایران به این صندوق واریز شود. وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرده که تحریم نفتی و بانکی ایران تأثیر محسوسی در فعالیت جمهوری اسلامی در سوریه نگذاشته است. گفته می‌شود ایران دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار در جنگ سوریه هزینه کرده است.

ادی کوهن: اسرائیل شنبه شب هفت دانشمند اتمی ایران را در کرج ترور کرد



ادی کوهن: اسرائیل شنبه شب هفت دانشمند اتمی ایران را در کرج ترور کرد
بنابر ادعای «ادی کوهن» تحلیلگر مشهور اسرائیلی در توییتر، یک تیم عملیاتی شامگاه شنبه هفت دانشمند اتمی ایرانی در شهر کرج را ترور کرده‌اند.

آژانس ایران خبر – آذری جهرمی وزیر ارتباطات روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه از کشته شدن سه محقق فضایی در سانحه آتش‌سوزی در یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه فضایی در ایران خبر داده بود.
جهرمی آذری در حاشیه مراسم روز فناوری فضایی در این باره به مهر گفت: «آتش‌سوزی در یکی از بخش‌های پژوهشکده پژوهشگاه فضایی رخ داد و به دلیل آن که همزمان با این آتش‌سوزی مراسمی برگزار می‌شد، دیر متوجه آتش‌سوزی شدند.»
محمدجواد آذری‌جهرمی (جواد ناظری) به خبرنگاران گفته که در روز حادثه به دلیل «برگزاری مراسم» کسی متوجه این آتش‌سوزی نشده و سه نفر از افرادی که در این ساختمان مشغول فعالیت بودند بر اثر آتش‌سوزی جان باختند.
از سوی دیگر «آی دی کوهن» تحلیل‌گر نظامی ساکن اسراییل، تعداد کشته‌شدگان را هفت نفر اعلام کرده است
«یک تیم ماموریت‌های ویژه ساعاتی پیش یک عملیات با دقت بالا را علیه گروهی از دانشمندان هسته‌ای در ایران که در یک کارگاه سری در شهر کرج در شمال تهران مشغول بودند انجام داد و آن دانشمندان که ۷ نفر بودند را در میان سکوت شدید (مقام‌های) رژيم تصفیه کردند.»

Monday, February 4, 2019

روایت سیروس آموزگار از حکومت نظامی و اشتباهی که بختیار کرد


روایت سیروس آموزگار از حکومت نظامی و اشتباهی که بختیار کرد
رادیو فردا - در چهلمین سالگرد انقلاب بهمن ۵۷، رویدادی که در چهار دهه گذشته زندگی ایرانیان را تحت تأثیر خود قرار داده است، در قالب چهل گفت‌وگو با چهره‌های تاریخ‌ساز یا فعال ایرانی در سال‌های منتهی به انقلاب و پس از آن، روایت آنها را از این رویداد و تأثیرات آن، و نیز چشم‌انداز آنها از آینده ایران بازجسته‌ایم.
در دومین برنامه از این مجموعه گفت‌وگو به سراغ سیروس آموزگار رفته‌ایم؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، استاد دانشگاه، و همچنین وزیر اطلاعات و جهانگردی در دولت شاپور بختیار.
او که ساکن فرانسه است و در پاریس زندگی می‌کند، در روزهای پیش از انقلاب، ۴۴ سال داشت. در این گفت‌وگوی ویژه، از او درباره مسائل سیاسی و اجتماعی پیش از انقلاب ۵۷ و همچنین مشکلاتی که دولت شاپور بختیار با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، پرسیده‌ایم.
ابتدا آقای آموزگار، از روزها و در واقع سال ۱۳۵۷ آغاز کنیم که اعتراضات و اعتصاب‌ها در تهران و برخی شهرهای دیگر ایران شکل می‌گرفت. در آن روزها شما سمت استادی دانشگاه را داشتید و از نزدیک در جریان مسائل بودید. آیا در ماه‌های پیش از انقلاب اصولاً فکر می‌کردید که ممکن است انقلابی در ایران رخ بدهد؟

انقلاب به آن معنا نه، ولی آدم احساس می‌کرد که یک فتنه و شورشی هست که احتیاج هست با آن کنار بیاییم و خب دوستان بنده و من با رهبری آقای دکتر بختیار، -در آخرین روزها بود که ما سمتی گرفتیم، تا قبل از آن من مثل یک آدم عادی بودم، اصلاً خوشم نمی‌آمد از این حوادثی که می‌گذشت. احساس می‌کردم که این حوادث بسیار کور است. تعجب می‌کردم که بسیاری از دوستان خوب من که من به هوش و درایت و فهم اجتماعی‌شان خیلی اعتماد داشتم، اسیر این گرفتاری‌ها شده‌اند.
ولی این را به شما بگویم که در آن موقع، چه قبل از اینکه سمتی داشته باشم چه بعد از اینکه سمتی داشتم، تنها ایراد اساسی که ما فکر می‌کردیم به آقای خمینی وارد است، این بود که به نظر ما می‌آمد که آدمی است مربوط به قرون وسطی. به درد امروز نمی‌خورد. نه حرف‌هایش، نه برداشت‌هایش، نه نقشه‌هایی که برای آینده داشت، هیچکدام.
این را اضافه کنم که وقتی آقای بازرگان از سفر پاریس به ایران برگشت، یک چند نفری از دوستانمان در هتل سمیرامیس به دعوت خود ایشان به دیدنشان رفتیم. از دوستان آقای بازرگان، آقای میناجی بود و یکی دو نفر از دوستان ما بودند از جمله آقای شاپور زندنیا، آن جا که ما صحبت می‌کردیم به طرز واقعاً غیرمنتظره‌ای حتی آقای بازرگان از آمدن آقای خمینی به ایران وحشت داشت. من از او پرسیدم که شما اگر یک چنین وضعیتی دارید و برداشتتان از آقای خمینی یک چنین چیزی است، چرا با او همکاری می‌کنید؟ جوابی که داد البته قانع‌کننده نبود، ولی جواب بود دیگر. گفت که من سعی می‌کنم تا آن جایی که می‌توانم از نیروی خودم استفاده کنم برای اینکه جلو کارهای تند ایشان را بگیرم. بنابراین، در مورد آدم‌هایی که جزو گروه آقای خمینی بودند هم این [موضوع] تسری داشت که آقای خمینی واقعاً به درد رهبری نمی‌خورد.
آقای آموزگار، تلویحاً اشاره کردید. آیا در فضای دانشگاهی و بین استادان، کسانی وجود داشتند که در آن روزها با انقلاب به طور کلی مخالف باشند؟
خب، سه چهار تا بودند. آن آدم‌هایی هم که از دور و بری‌های ما بودند و جزو طرفداران این انقلاب به حساب می‌آمدند، مثلاً آقای دکتر مدنی، اینها هم واقعاً ذوب‌شده در ماجرا نبودند. انتظار داشتند که یک تحولاتی اتفاق بیفتد و فکر می‌کردند اگر اتفاقی افتاد، می‌توانند آن را به قول فرانسوی‌ها مانیپوله کنند، می‌توانند اداره‌اش کنند. و هیچکس نمی‌توانست تصور کند که اینها با یک تفاهم دیگری نسبت به جامعه، می‌آیند سر کار و برای تثبیت خودشان اولین کاری که کنند یک کشتار است. یک کشتار بسیار کور و ناراحت‌کننده. هیچکس اصلاً انتظار نداشت، از جمله خود آقای بازرگان.



آقای آموزگار، شما که در محیط دانشگاهی بودید، وضع دانشجویان را به چه صورت می‌دیدید؟ آیا آنهایی را که شما می‌دیدید مشتاق وقوع انقلاب بودند؟
بله، آنها واقعاً انقلابی بودند، یعنی انقلابی که عرض می‌کنم، تقریباً خوششان می‌آمد دیگر. مثلاً بین شاگردهای خودم جز یکی دو سه نفر خانم به خصوص، بودند که با این ماجراها مخالف بودند. ولی خب نه، به طور کلی دانشجویان، می‌شود گفت ۹۵درصد، طرفدار ماجرا بودند.
​آقای شاپور بختیار در پانزدهم دی ماه سال ۵۷ بر سر پست نخست‌وزیری با محمدرضاشاه پهلوی به توافق رسید و در رأس کشوری پر از اعتراض و اعتصاب قرار گرفت. شما که در دولت آقای بختیار به عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردی کار خودتان را آغاز کردید، آیا می‌دانید چرا او در آن شرایط نخست‌وزیری را پذیرفت؟
خب ممکن است جواب بدهند که یک نوع جاه‌طلبی بود، ولی واقعاً جاه‌طلبی نبود. آقای بختیار یک دولتمرد بود و روز اولی که به من پیشنهاد کرد بروم در کابینه‌اش و این پست را بگیرم که از نظر کابینه و کاری که در پیش بود، پست خیلی مهمی هم بود.
من به او گفتم بله من قطعاً می‌آیم برای اینکه دوستی و رفاقت برای همین روزها خوب است. ولی خود شما تا چه حد به موفقیت دولت خودتان اطمینان دارید؟ جوابش خیلی تکان‌دهنده بود. گفت فقط پنج درصد. ولی بلافاصله هم اضافه کرد و گفت وقتی کسی حتی اگر یک درصد شانس زنده ماند داشته باشد، باید اقدام کرد، نمی‌شود ولش کرد، نمی‌شود رها کرد. [آقای بختیار] با این روحیه آمد. البته بعدا حدود ده، بیست روزی که گذشت، با اتفاقاتی که افتاد و اقبالی که از مردم دید، یک مقدار زیادی امیدش بیشتر شد و فکر می‌کرد که می‌تواند کاری بکند.
اما آقای آموزگار، بختیار به خاطر پذیرفتن نخست‌وزیری از عضویت در جبهه ملی ایران در واقع اخراج شد و مورد بی‌مهری یاران سابق خودش قرار گرفت. آیا شاپور بختیار از این موضوع ناراحت بود؟
اولاً که من چندین بار این موضوع را گفته‌ام و برای شما هم تکرار می‌کنم. در تاریخ پارلمانتاریسم دنیا هیچ نمونه دومی نمی‌شود پیدا کرد که یک نخست‌وزیر به دست دوستانش ساقط بشود، نه به دست دشمنانش و مخالفینش. و این برای دکتر بختیار وحشتناک بود. دکتر بختیار بر خلاف آنچه می‌گویند صحبت کرده بود، چندین نفر می‌دانند که صحبت کرده بود، می‌توانم اسم ببرم، آقای دکتر مدنی را می‌توانم اسم ببرم، آقای رضا شایان، آقای زیرک‌زاده، و عده دیگری، که با اینها صحبت کرده بود و بنابراین، اینکه بگویند ما خبر نداشتیم، از آن حرف‌های مضحک است، این اولاً.
در ثانی، وقتی شما یک جمعیت سیاسی دارید، فقط یک هدف دارید. آن هم این است که قدرت را به دست بگیرید، تا راه‌هایی که خودتان می‌شناسید برای خوشبختی مملکت لازم است، آنها را به کار ببرید. وقتی حکومت، حکومتی که نسبت به آنها بی‌میل بود، به علت شرایطی که پیش آمده بود، آنقدر تسلیم شده بود که می‌آمد و پست نخست‌وزیری را به یکی از اعضای مهم جبهه ملی می‌داد، حرف اینکه ما نمی‌خواهیم از آن حرف‌های خنده‌دار است. شما به هر سیاستمداری در دنیا بگویید که یک همچنین کاری کردند، واقعاً حیرت می‌کنند.
در این جا می‌خواهم از شما خواهش کنم یک یا دو آهنگ یا ترانه را که برای شما یادآور آن روزهاست نام ببرید تا بین این گفت‌وگو پخش بشود.
به نظر من به احترام آقای دکتر بختیار که عاشق راخمانینف بود از آهنگ‌های او انتخاب بکنید خیلی به جا خواهد بود، روح بختیار شاد بشود.
حالا می‌خواهم خاطره‌ای را برایتان تعریف کنم... روز جمعه‌ای بود که آقای دکتر بختیار حکمش را گرفته بود و از دوستان خیلی نزدیکش خواهش کرده بود که برویم خانه‌اش. آقای دکتر احمد مدنی بود، من بودم، آقای دکتر سیروس ابراهیم‌زاده بود، سه نفری رفتیم دیدنش، که مشورتی هم بکنیم درباره کابینه و این حرف‌ها. در همین موقع، با آنکه ما خیلی سعی کرده بودیم خبر نخست‌وزیری آقای شاپور بختیار فعلاً و موقتاً پنهان بماند و محرمانه باشد تا آدم بتواند مشورت‌هایی بکند، حرف بزند، از جمله مثلاً با آیت‌الله طالقانی و آقای بازرگان و غیره، به همین دلیل سعی می‌کردیم کسی نداند.
ولی در آن روز، وقتی اخبار بی‌بی‌سی شروع شد، ناگهان گوینده بی‌بی‌سی اعلام کرد که امروز آقای دکتر بختیار از طرف شاهنشاه به مقام نخست‌وزیری منصوب شدند. بلافاصله بعد از اعلام این خبر، تلفن ایشان زنگ زد. من البته بدون اینکه قصد استراق سمع داشته باشم، نشسته بودم کنارش، به همین دلیل صدای تلفن را می‌شنیدم. آقای سنجابی تلفن کرد، که در آن موقع دبیرکل جبهه ملی بود. حرفی را که زد، دقیقاً همین جملات بود، حتی کلمات بسیار مؤدبانه و بسیار بسیار سنجیده. گفت آقای دکتر بختیار، حالا که اعلیحضرت شرایط ما را قبول فرمودند ـ عیناً با همین لفظ ـ، من باید نخست‌وزیر بشوم. شما چرا نخست‌وزیر شدید؟
ملاحظه می‌کنید که مخالفت، فقط مخالفت جاه‌طلبانه بود. دکتر بختیار از این حرف خیلی ناراحت شد و گفت الان هم هنوز دیر نشده. شما تشریف بیاورید، پست نخست‌وزیری را بگیرید، من هم با تمام قوا حمایتتان می‌کنم. و آقای سنجابی با عصبانیت گوشی را کوبید روی تلفن که صدایش را ما این طرف شنیدیم.
می‌خواهم بگویم که مخالفت جبهه ملی بیش از آنکه اصولی باشد، بیشتر به دو دلیل بود: یکی جاه‌طلبی بعضی‌ها، و یکی وحشت و ترس یک عده دیگر. هیچ جور ریشه واقعی نداشت.
آقای آموزگار، در آن ۳۷ روز دولت آقای بختیار در مورد احتمال دیدار ایشان و آقای خمینی. اظهارات گوناگونی شده. آیا شما خبر دارید که بختیار تمایلی برای دیدن آقای خمینی داشت؟
بله، این را خودش اعلام کرد. البته خب بعضی از اعضای جبهه ملی با وجود این که بختیار را به اصطلاح کنار گذاشته بودند، همکاری می‌کردند. مثلاً من غیر از این آدم‌هایی که به شما گفتم، از جمله آقای علیقلی بیانی بود. متن نامه را آقای علیقلی بیانی نوشته بود، که من می‌خواهم بیایم در پاریس، و حضرت آیت‌الله را ببینم و از نظراتشان مطلع بشوم.
این نامه به نظر آقای بهشتی و از طریق آقای بهشتی به نظر آقای منتظری هم رسیده بود. آنها همه‌شان اصرار داشتند که ایشان در نامه‌ای که می‌نویسد، بنویسد که می‌آیم به پاریس برای دیدن شما، و برای دریافت دستورات شما. دکتر بختیار زیر بار نرفت و گفت نخست‌وزیر مملکت منم و البته آقای خمینی الان یک حالتی پیدا کرده است که همه انتظاراتی از او دارند، من هم با کمال میل بیایم و حرف‌هایش را گوش کنم. نه اینکه اطاعت کنم یا از او دستور بگیرم.
خب این محکم‌کاری‌ها و قدرت فکری‌اش واقعاً زبانزد عام بود. و من حالا به عنوان جمله معتزضه بگویم، بسیار ناراحتم از این که دکتر بختیار شانس خدمت به ایران را به طور کامل پیدا نکرد. حضور دکتر بختیار تا این تاریخ که من با شما صحبت می‌کنم، آخرین شانسی بود که ایران برای دموکرات شدن داشت، که او بتواند یک حکومت دموکراسی ایجاد بکند.
​آقای آموزگار، به طور کلی چرا آقای بختیار اجازه داد که هواپیمای حامل آقای خمینی به ایران وارد بشود؟
این هم یکی از آن خاطرات تلخی است که بایستی به آن اشاره بشود. یک شورای امنیتی در ایران بود که رئیس ستاد، رئیس شهربانی، رئیس ساواک و از وزرای کابینه خود آقای بختیار و آقای میرفندرسکی در آن حضور داشتند و تصمیم می‌گرفتند. تصمیم گرفته شد که به آقای خمینی اجازه داده شود که با هواپیما بیاید و وارد ایران بشود.
و بعد بلافاصله وقتی وارد ایران شد، چهار هواپیما از پایگاه وحدتی بلند بشود و بیاید روی هواپیمای ایرفرانسی که خمینی و دوستانش را به ایران حمل می‌کرد، قرار بگیرند و هواپیما را به کیش، به فرودگاه کیش هدایت کنند و تمام افرادی را که در آن بودند دستگیر کنند. البته خارجی‌ها و خبرنگارها را رها کنند ولی آن گروه را ببرند بسیار محترمانه در همانجا نگه دارند.
ولی متأسفانه وقتی اتفاقی می‌افتد، تمام اصول به هم می‌ریزد. از جمله اینکه رئیس سازمان امنیت یک مملکت، به جای اینکه با نخست‌وزیر خودش همکاری بکند، به جای اینکه یکی از پایگاه‌های اصلی و مهره‌های اصلی برای دفاع از مملکت قرار بگیرد و نظراتش و اطلاعاتش را به نخست‌وزیر بدهد، به جای این، رفت و موضوع را به اطلاع آقای بازرگان رساند، که قرار است یک چنین کاری کنند. ایشان هم بلافاصله این موضوع را به پاریس اطلاع داد، در پاریس هم اقدام کردند و رئیس‌جمهور فرانسه هم که آن موقع آقای ژیسکار دستن بود، دولت ایران را مجبور کرد که به علت اینکه هواپیمایی که ایشان سوارش هست، یک هواپیمای بازرگانی است، هیچ نوع تعرض و حمله‌ای به آن نشود، که البته قصد حمله هم در کار نبود، خیلی روشن و طبیعی بود.
دولت مجبور شد در مقابل درخواست ژیسکار دستن به خصوص بعد از آنکه با آمدن [خمینی] موافقت شده بود، تمکین کند و تضمین بدهد. در نتیجه آن نقشه و هدف از هم پاشید و نتوانست اتفاق بیفتد.
آقای آموزگار، می‌خواستم از شما سؤال کنم که آیا سران ارتش در آن ۳۷ روز با دولت آقای بختیار همکاری داشتند یا خیر؟ چه موضعی داشتند؟ ارتباط دو طرف، آقای بختیار و ارتش چه طور بود؟
عرض شود خدمتتان که مثلاً رئیس حکومت نظامی که سپهبد رحیمی بود، ارتباط بسیار خوبی داشت، که در عین حال رئیس شهربانی هم بود. اطلاعات ستاد ارتش که رئیسش آقای سرلشکر معین‌زاده بود، او ارتباط نزدیکی داشت.
آقای قره‌باغی، با وجود اینکه به او دستور داده بودند در آخرین روز حرکت شاه که بایستی از هر جهت در جهت افکار آقای بختیار بود، یک مقدار زیادی سعی می‌کرد که استقلال داشته باشد. البته من منظورم این نیست که آقای قره‌باغی خیانت کرده است. اصلاً این طوری نیست. ولی ارتش ایران به هرحال یک ارتشی بود که فقط یک فرمانده داشت، آن هم شاه بود و بقیه کسانی که در ارتش مقام‌های اصلی را داشتند، عادت کرده بودند که فقط فرمان از طرف بالا بیاید و آنها فقط اجرا کنند.
در نتیجه، ارتش و سرانش و ستاد ارتش و رئیس ستاد ارتش که آقای قره‌باغی بود، اینها عادت به تصمیم‌گیری نداشتند و نمی‌توانستند تصمیم درست بگیرند. بدون هیچ تردیدی آن بیانیه‌ای که ارتش داد یک اشتباه بسیار بسیار بزرگ بود ولی من شخصاً تصور نمی‌کنم که آقای قره‌باغی این حرف‌ها را به دلیل خیانت زد. من فکر می‌کنم بی‌تجربگی و اشتباه بود. البته اشتباه محض بود و معروف است که می‌گویند در عالم سیاست گاهی اشتباه بدتر از خیانت است ولی نیت بد نداشت.
به اشتباه اشاره کردید. در آن روزها که آقای بختیار کوشش می‌کرد تا با انجام اصلاحاتی از بروز انقلاب جلوگیری کند، که نشد، آیا شما فکر می‌کنید که ایشان اقدامی کرد که منجر به تسریع انقلاب شد؟
عملاً نمی‌خواهم بگویم می‌شد انقلاب را واقعاً متوقف کرد. واقعاً پلیتیک فیکشن است، یعنی داستان سیاسی است. چون به هرحال این اتفاق نیفتاده که بدانیم نتیجه چه هست. ولی استراتژی آقای بختیار این بود که به هر ترتیبی شده جلو انقلاب را تا اردیهشت ماه بگیرد. در اردیبهشت ماه که دوران مجلس به پایان می‌رسید، دکتر بختیار قصد داشت یک انتخابات واقعی واقعی در ایران اجرا بکند، با آزادی مطلق، و بعد که نمایندگان آزاد مردم رسیدند، ماجرا به صورت قانونی انجام بگیرد، هر ماجرایی که باشد.
آنچه بختیار از آن ابا داشت این بود که نمی‌خواست یک حرکت رادیکال و انقلابی در ایران صورت بگیرد. می‌گفت اگر هم تغییری هست از طریق قانون. نماینده‌ها می‌آیند و جمع می‌شوند، هر تصمیمی گرفتند همه‌مان اطاعت می‌کنیم. ولی به هر حال من فکر نمی‌کنم که می‌شد جلو انقلاب را گرفت ولی می‌شد خیلی عقب انداخت و در این عقب انداختن، ممکن بود خیلی مسائل عوض شود.
حالا می‌رسم به جواب سؤال شما، یکی از این راه‌ها عبارت از این بود که آقای دکتر بختیار یک لیست ۶۰۳ نفری از سران انقلاب و آدم‌هایی داشت که رادیکال و تندرو بودند، قصد به هم زدن مملکت را داشتند. و قرار شد به دلیل اینکه اوضاع داشت تیره می‌شد، به خصوص بعد از حرکت‌هایی که همافرها کردند، به فکر افتادند که این ۶۰۳ نفر را دستگیر کنند. قرار هم می‌توانست این باشد که چون حکومت نظامی آن موقع ساعت ۸ شب شروع می‌شد، آقای بختیار می‌توانست وقتی حکومت نظامی شروع شد، این افراد را دستگیر کند.
ولی متأسفانه آقای دکتر بختیار اشتباهی کرد که همیشه هم به آن معترف بود و قبول داشت که این اشتباه را کرده است و می‌دانست که مسئولیتش فقط با خودش است. و آن عبارت از این است که ساعت حکومت نظامی را از ۸ شب آورد برای ساعت ۲ بعد از ظهر.
وقتی این اتفاق افتاد، سران انقلابی و اینها که احتمالاً جاسوس‌هایی هم در این ردیف داشتند، هشدار گرفتند که قطعاً می‌خواهد اتفاقی بیفتد و اعلامیه دادند و تمام مردم در خیابان‌ها باقی ماندند و دیگر آن اتفاق، آن دستگیری‌ها، نتوانست رخ بدهد. این اشتباهی بود به نظر من تاکتیکی، آن هم نه از نظر استراتژی چون واقعاً از نظر استراتژی آقای دکتر بختیار هیچ اشتباهی نکرد.
آقای آموزگار، امروز پس از چهل سال، به نظر شما انجام برخی اصلاحات در ساختار کنونی جمهوری اسلامی می‌تواند مؤثر باشد؟ یا شما حرکت‌های انقلابی را مؤثر می‌دانید؟
عرض شود خدمتتان که این حکومت، حکومتی نیست که آدم بتواند رویش حساب کند. برای این که تنها راه حلی که این حکومت برای حل مشکلات خودش دارد، کشتن است. تعداد قتل‌هاست که برخلاف آنچه که الان شرایط ایجاب می‌کند یک نرمشی باشد، یک آشتی بین حکومت و مردم قرار بگیرد، ملاحظه می‌کنید که چه کارها می‌کنند. کارها به حدی رذیلانه است که نمی‌شود حتی گفت.
یک چنین حکومتی با این طبع خون‌خوارانه خودش به هیچ چیز فکر نمی‌کند جز کشتن به عنوان راه حل، خب من فکر نمی‌کنم بشود از طریق اصلاحات کاری کرد. الان اگر [آن حکومت] بخواهد یک کار انقلابی درست بکند، بایستی دولت اعلام بکند که می‌خواهد به نظر ملت وقع بگذارد، رفراندوم کند و نتیجه رفراندوم را قبول کند، راه را باز بکند که مردم و تمام این مغزهای بسیار هوشیاری که دارند دائم از ایران فرار می‌کنند، برگردند. مدیریت‌های لازم را به عهده بگیرند، کار از دست یک مشت آخوند بی‌خبر از همه چیز در بیاید، خب در آن صورت می‌شود امیدی داشت.

امریکا برای حمله به ایران آماده شده بود



امریکا برای حمله به ایران آماده شده بود
شبکه بی‌بی‌سی با انتشار اسنادی که آن را محرمانه و متعلق به وزارتخانه‌های خارجه و دفاع این کشور عنوان کرده، به بازگویی گوشه‌ای از مذاکرات محرمانه دولت‌های وقت بریتانیا و آمریکا درباره جنگ ایران و عراق پرداخته و مدعی شده است که این دو کشور هموراه درباره مسائل مربوط به ایران با هم اختلاف داشته‌اند.
به گزارش ایسنا، گزارش اختصاصی سایت عربی شبکه بی‌بی‌سی درباره اسناد دوران جنگ تحمیلی وزارتخانه‌های دفاع و خارجه انگلیس با این سوال آغاز شده است که "چه چیز باعث شده انگلیس با سیاست‌های ترامپ در مقابل ایران مخالفت کند تا جایی که حتی تلاش‌های اروپا برای کمک به ایران جهت خلاصی از تحریم‌های آمریکا را رهبری می‌کند؟
این اسناد به وضوح نشان می‌دهد که ایالات متحده بسیار نگران بوده که ایران در جنگ تحمیلی با عراق پیروز شود و هم از جنبه نظامی و هم اقتصادی تلاش کرده تا مانع تحقق این موضوع شود.
فتح جزیره فاو و نگرانی آمریکا

ترور یک نویسنده رمان نويس مخالف اندیشه خمینی و منتقد فساد در عراق



ترور یک نویسنده رمان نويس مخالف اندیشه خمینی و منتقد فساد در عراق

علا مشذوب از یکی از برجسته‌ترین نویسندگان رمان‌نویس عراق که از منتقدان «اسلامی سیاسی» ومخالف اندیشه‌های خمینی و همچنین نفوذ ایران در عراق بعد از ظهر روز شنبه در شهر کربلا واقع در جنوب این کشور به دست افراد ناشناس به شکل فجیعی ترور شد.
وزارت فرهنگ عراق روز شنبه 2 فوریه 2018 با تایید ترور«ناجوانمردانه» علا مشذوب رمان نویس معروف، مرگ این نویسنده را ضایعه‌ای بزرگ برای قشر نویسندگان و ادیبان دانست و به خانواده و دوستان او تسلیت گفت.
یک منبع امنیتی در شهر کربلا به العربیه گفت:«دو مرد مسلح سوار موتورسیکلت هنگامی که علا مشذوب در مقابل خانه‌اش در منطقه باب الخان در مرکز شهر کربلا ایستاده بود به رگبار گرفته و 13 گلوله به سوی او شلیک کردند که در نتیجه آن این نویسنده بلافاصله جان باخت.
طبق گزارش تلویزیون العربیه این نویسنده در نوشته های خود ازاندیشه‌های خمینی به شدت انتقاد می کرد و با دخالت ایران و برخی کشورها در عراق مخالف بود.
علا در نوشته‌ها و یاداشت های خود بر صفحه فیس‌بوک  دیگر حساب‌های شبکه اجتماعی از دخالت خارجی‌ها در امور داخلی عراق انتقاد می کرد. او دو هفته پیش نیز در حساب اینترنتی خود ضمن انتقاد از خمینی نوشت او 13 سال در عراق بود اما بعد با عراق جنگ کرد.
استان کربلا که بیشتر جمعیت آن شیعه هستند، دارای ثبات و امنیت پایدار بوده و طی سال های اخیر عملیات مسلحانه در آن رخ نداده است.
در همین حال دکتر عمار المسعودی رئیس کانون نویسندگان عراق گفت:« روز شنبه نویسنده فقید علا مشذوب در یک جلسه‌ ادبی هفتگی که توسط تعدادی از شاعران و نویسندگان در دفتر مرکزی اتحادیه نویسندگان و شعراء برگزار شده بود شرکت کرد او پس از اینکه از جلسه خارج شد و به خانه‌اش رفت مورد سوء قصد قرار گرفت به قتل رسید.
وی گفت:«این نویسنده با هیچ کس دشمنی نداشت تنها هو وغم او این بود که عراق را کشوری زیبا و مستقل ببیند».
رئیس کانون نویسندگان عراق گفت ضروری است که پرونده جنایی قتل این نویسنده گرانقدر دنبال شود و جنایتکاران دستگیر و به سزای اعمالشان برسند.

قربانی آزادی اندیشه
قاسم مشذوب برادر نویسنده ترور شده در اولین اظهار نظر گفت:«هر کسی که درباره فساد اداری و نابسامانی عراق سخن به میان آورد، قربانی سخن آزاد خود خواهد شد برادرم تنها خواستار بهبود شرایط زندگی و پایان رنج شهروندان عراقی بود».
علاء مشذوب در سال 1968، در عراق متولد شد او در سال 1993 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه بغداد فارغ التحصیل شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، توانست در سال 2014 دکترای هنرهای زیبا را کسب کند.
در سال 2008، اولین کتاب خود را با نام «میهن و میهن پرستی» منتشر کرد پس از آن کتاب‌های رمان خود را یکی پس از دیگری چاپ کرد.
از آثار او می توان :«شاید برای تو برگردم»، «نوستالژی برای غربت»،«کوچه‌های بیوه‌گان»،«ترکیب همگون» و «تابلوهای صوفیان» را نام برد.

یک فلسطینی‌تبار رئیس جمهوری السالوادر شد




یک فلسطینی‌تبار رئیس جمهوری السالوادر شد
دبی-العربیه.نت
منابع رسمی السالوادر روز دوشنبه 4 فوریه 2019 از پیروزی «نجیب ابوکیله» سیاستمدار فلسطینی‌تبار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، خبر دادند.
این سیاستمدار الساوادر از فرزند یک بازرگان فلسطینی از اهالی شهر بیت لحم است که دو سال پیش فوت کرد. اما مادرش « Olga Ortez »  از کشور السالوادر و هنوز زنده است، این زن چهار فرزند دارد که نجیب بوکیله یکی از آنهاست پدر نجیب در سن 92 سالگی درگذشت.
نجیب بوکیله، رئیس جمهوری جدید که 37 سال دارد، از سال 2015 تاکنون شهردار «سان‌سالوادر» پایتخت السالوادر بود.
این نامزد فلسطینی تبار با مطرح کردن شعار مبارزه با فساد وارد عرصه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری السالوادور شد او برخلاف دیگر رقابای این انتخابات به طور مستقل و خارج از چارچوب دو حزب چپگرا و محافظه کار معروف این کشور که به طور معمول حکومت را به دست می‌گرفتند، به ریاست جمهوری این کشور رسید و با این پیروزی به نظام دوحزبی که سه دهه بر السالوادور حاکم بود، پایان داد.

ابوکیله که خود را چپگرا معرفی می کند، ا کسب 54 درصد آرا از مجموع 81 درصد آراء و در شمارش 44 درصد از صندوق‌های رأی توانست به پیروزی برسد.
از وعده‌های انتخاباتی بوکله می‌توان به توسعه پروژه‌های زیرساختی برای جلوگیری از مهاجرت اشاره کرد.
السالوادور از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1992 توسط «جبهه آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی» و رقیب آن یعنی «اتحاد جمهوری ملی» محافظه‌کار اداره شده است.
بزرگترین رقیب او Carlos Calleja از «ائتلاف ملی گرایان جمهوری خواه» بود که رتبه دوم در نتایج آرا را به دست آورد.
این فلسطینی برخلاف تصور خیلی از فلسطینی‌ها رابطه بسیار خوبی با اسرائیل دارد و سال گذشته به همراه همسرش Gabriela Rodriguez به اسرائیل کرده بود او در این سفر در مراسم یهودیان در دیوار ندبه شرکت کرده بود و با این کارخیلی از فلسطینی‌ها را خشمگین کرد او همچنین با مقامات بلند پایه اسرائیل دیدار کرد.
بوکله همواره از چپگرایی مرسوم در آمریکای لاتین انتقاد کرده است. او نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، دنیل اورتگای نیکاراگوئه و خوآن اورلاندو هرناندز محافظه‌کار هندوراس را دیکتاتور می‌داند.
هفته گذشته در باره رویدادهای ونزوئلا خطاب به مادورو در توئیتر نوشت: «دیکتاتور، دیکتاتور است؛ چه چپ باشد چه راست».

Saturday, February 2, 2019

پاداش باورنکردنی و حیرت آور امیرقطر به بازیکنانش



پاداش باورنکردنی و حیرت آور امیرقطر به بازیکنانش
شیخ تمیم بن حمد، جوایز ارزشمندی را به بازیکنان تیم‌ملی قطر تقدیم کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ قطری ها شب گذشته موفق شدند با نتیجه ۳-۱ ژاپن را در فینال جام ملتها شکست دهند تا برای اولین بار قهرمان آسیا شوند. شاگردان سانچز عملکرد فوق العاده ای در امارات داشتند و تنها با دریافت یک گل به مقام قهرمانی رسیدند. پس از این افتخارآفرینی برای ملت و کشور قطر، شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر به بازیکنان تیم ملی کشورش جوایز قابل توجهی هدیه داده است. یک دستگاه واحد مسکونی در لندن، یک دستگاه خودرو لکسوس مدل ۲۰۱۹، ۱۰ میلیون ریال قطری ( بیش از سی میلیارد تومان) ، حقوق ماهیانه تا ابد و صرف ناهار در روز جمعه در دیوان امیری به همراه امیر قطر بخشی از جوایزی است که شیخ تمیم برای شاگردان فلیکس سانچز در نظر گرفته است.

قهرمانی قطری ها در خاک امارات چندان به مذاق رسانه های اماراتی هم خوش نیامد. هیچ کدام از روزنامه های ورزشی امارات به قهرمانی قطر اشاره نکردند و در اقدامی عجیب تنها به خبر مقام دومی ژاپن اکتفا کردند.

افغانستان 50 سال پیش، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بود



افغانستان 50 سال پیش، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بود
دبی-العربیه.نت فارسی
هرچند افغانستان، کشوری که تاریخ معاصرش با جنگ و ناامنی گره خورده است، اما این کشور 50 سال پیش از امروز، یکی از امن ترین و آبرومندترین کشورهای جهان بود.
به گزارش خبرنگار العربیه در افغانستان، تاریخ نویسان این کشور، دوره پایانی پادشاهی محمد ظاهر شاه را دوره دموکراسی، ثبات و آرامش این کشور می دانند.
براساس منابع تاریخی افغانستان، محمد ظاهر شاه از سال 1933 تا 1973 به مدت چهل سال در افغانستان سلطنت کرد. دوران حکومت او به عنوان دوره صلح و ثبات یاد می گردد. ظاهرشاه اخرین پادشاه افغانستان بود.
ده سال پایانی دوره محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان بنام دهه «دموکراسی» یاد می شود که ثبات و آرامش بوجود آمد که وی برای «مدرنیزاسیون» این کشور تلاش کرد.
محمد ظاهرشاه به قصد مدرنیزه کردن افغانستان به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه ها و آموزش برای زنان اقدام کرد.
سر انجام، محمد داوود پسر عموی ظاهر شاه درسال 1973 با کودتایی سفید، او را از سلطنت خلع کرد و نظام افغانستان را از پادشاهی به جمهوری تغییر داد.
تصاویر زیر عکس های آرشیوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و کتابخانه کنگره ملی امریکا است که توسط «آلن تیلور» دبیر عکس خبرگزاری آتلانتیک جمع آوری شده است.
1: عکس از سال 1962 میلادی است که دو دانشجوی پزشکی دانشگاه کابل با یک استاد شان در حال گفت¬وگو می باشند.

فرار یک مقام امنیتی ایرانی با اسناد سری به خارج



 فرار یک مقام امنیتی ایرانی با اسناد سری به خارج
دبی-العربیه.نت فارسی
منابع مخالفان جمهوری اسلامی روز جمعه از فرار تورج اسماعیلی مشاور ارشد بخش سایبری شورای عالی امنیت ملی و عضو ارشد سازمان پدافند سایبری و موشکی به خارج از ایران و پناه بردن وی به یکی از سفارت‎های غربی در ترکیه خبر دادند.
طبق این گزارش تورج اسماعیلی صدها سند و مدرک سری و مهم از ساز و کارهای اطلاعات سایبری ایران را به همراه خود به خارج برده است.
به گزارش سایت انگلیسی« ISICRC »، به نقل از یکی از نزدیکان علی شمخانی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران، تورج اسماعیلی روز یکشنبه 13 ژانویه از ایران فرار و به یکی از سفارتهای کشورهای غربی پناه برد.
طبق گزارش این سایت اسماعیلی در هتلی به نام «Avant Garde Taksim» در استانبول سکونت کرد که این هتل توسط وزارت اطلاعات ایران شناسایی و مورد یورش نیروهای اعزامی «واجا» و «میت» ترکیه قرار گرفت، ولی با اقدام بە موقع، وی موفق به فرار و مراجعه به کنسولگری یک کشور غربی در استانبول شد.
این منبع گفته است که از آغاز ماه آوریل 2018، سه نفر از کارمندان ارشد شورای امنیت ملی ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شدند.این افراد عبارتند از :علی رضا زرافیفان، مدیر مرکز اطلاعات و ارتباطات دبیرخانه امنیت ملی، و جنرال عیسی گلوردی و غفور درغازی درهنوز در بازداشت هستند.
در همین حال سایت «آواتودی» در گزارشی نوشت:«تورج اسماعیلی یکی از طراحان و آنالیست‌های اصلی سازمان پدافند جمھوری اسلامی و مشاور سایبری شورای عالی امنیت ملی نظام، با اسناد سری قابل توجھی از کشورخارج و به ترکیه گریختە است».
گفتنی است که این خبر تاکنون از سوی خبرگزاری‌های رسمی ایران تایید نشده است.

فروش یک دختر 12 ساله در افغانستان به قیمت یک راس گاو و




دبی-العربیه.نت فارسی
مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت بامیان در مرکز افغانستان به تازگی اعلام کرد، یک دختر 12 ساله در این ولایت در به قیمت 50 هزار روپیه افغانی پول نقد و یک راس گاو فروخته شد.
منابع خبری افغانستان به نقل از مسئولان این دفتر گزارش دادند، این رویداد در ولسوالی «ورس» ولایت بامیان رخ داده، پدر و مادر این دختر معتاد به مواد مخدر می باشند.
 دفتر ساحوی حقوق بشر در ولایت بامیان تایید کرد که بیشتر خانواده‌ها در مناطق پژندور، لیگان و زیر کوه لیگان ولسوالی ورس این ولایت معتاد به مواد مخدر هستند.
این نهاد حقوق بشری ادامه داده است که این دختر 12 ساله از اهالی روستای «سموچک» این ولایت می باشد که به یک مرد قاچاقبر مواد مخدر فروخته شده و ازدواج کرده است.
در همین حال، نهادهای مدافع حقوق کودکان در ولایت بامیان از حکومت افغانستان خواستند، در این زمینه بصورت جدی اقدام کند تا از ادامه این قبیل امور جلوگیری شود.
از سوی دیگر، مقام های ولسوالی ورس ولایت بامیان نیز گفته‌اند که به نهادهای امنیتی و عدلی دستور داده شده تا این موضوع را بررسی نمایند.
قابل ذکر است که افغانستان یکی از کشورهای تولید کننده مواد مخدر در جهان به شمار می رود.
طبق این منابع اطلاعاتی بیش از سه میلیون نفر معتاد به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد.

ترامپ؛ هشدار به خامنه ای: فکر دیگری بکنید!


ترامپ؛ هشدار به خامنه ای: فکر دیگری بکنید!
پایان ترامپ یک توهم است و ضروری است مقامات تصمیم‌گیر با پذیرش واقعیت موجود الگوی تصمیم‌گیری درباره رابطه با آمریکا و موارد مرتبط با آن را تغییر دهند.
بهارنیوز: با وجود آن که دو سال تا انتخابات۲۰۲۰ باقی مانده است اما رسانه‌های داخلی از هم‌اکنون خبرهایی که به شکلی به آن انتخابات مرتبط باشد را به طور گسترده‌ای پوشش می‌دهند. از احتمال کاندیداتوری جو بایدن و برنی سندرز تا نظرسنجی‌های بین‌المللی در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰. شاید بتوان علت این توجه بیشتر از حد متعارف به انتخابات آینده آمریکا را در این نکته دانست که تحولات سیاسی در ایالات متحده ممکن است سبب تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا شود و از این نظر تغییرات احتمالی در کاخ سفید برای رسانه‌ها و مسئولان ایرانی نیز حائز اهمیت است.

مشکل اما از جایی آغاز می‌شود که تصمیم‌گیران در ایران بدون توجه کافی به واقعیات صحنه سیاست در آمریکا مبنای تصمیمات خود را بر این پیش‌بینی نه چندان محتمل قرار داده‌اند که ترامپ رفتنی خواهد بود. با نگاهی به الگوی تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی در حدود دو سال اخیر شاهد آن هستیم که مسئولان دستگاه دیپلماسی بر اساس فرضیه‌ای تصمیم‌گیری‌ها را سامان می‌دهند که بر مبنای آن می‌باید تا انتخابات۲۰۲۰ اصطلاحاً "مقاومت" کرد و هر دریچه‌ای که نشانی از مذاکره و تعامل با ایالات متحده داشته باشد را مسدود کرد تا پس از آن اتخابات و ترک کاخ سفید از سوی ترامپ شرایط بهبود پیدا کند!
این فرضیه بیشتر از آن که بر مبنای واقعیت‌های جامعه آمریکا باشد بر نوعی خوش‌خیالی استوار است و می‌تواند در آینده خسارت‌های بیشتر و حتی جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند. به عنوان دو نمونه که بررسی آن می‌تواند مثالی نقض برای این فرضیه باشد می‌توان به نظرسنجی اخیر پایگاه خبری هیل در خصوص عملکرد اقتصادی رییس‌جمهور آمریکا و همین‌طور سیر تحولات اختلاف میان کنگره و ترامپ توجهی دوباره نشان داد.روز گذشته پایگاه خبری هیل با انتشار یک نظرسنجی اعلام کرد اکثریت مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در حوزه اقتصادی رضایت دارند.
نتایج این نظرسنجی که مشابه آن را در مقاطع مختلفی در دو سال اخیر هم شاهد بوده‌ایم از آن جهت حائز اهمیت است که الگوی رای دادن مردم آمریکا در اغلب دوره‌های انتخابات بر مبنای اقتصاد استوار است. از همین رو می‌توان نتیجه گرفت که حتی با فرض آن که آمریکایی‌ها نسبت به سیاست خارجی ترامپ هم موضعی اعتراضی داشته باشند به دلیل عملکرد بسیار مثبت اقتصادی، دونالد ترامپ باز هم می‌تواند رای کافی را در انتخابات۲۰۲۰ کسب کند.نمونه دیگر اختلافات کنگره و ترامپ در خصوص بودجه دیوار مرزی با مکزیک است. اختلافی که سبب تعطیلی چند هفته‌ای دولت فدرال شد اما در نهایت هر دو طرف با رایزنی و گفت‌وگوهای فراوان توانستند بر این چالش غلبه کرده و از آن عبور کنند.
این اتفاق به این دلیل دارای اهمیت است که برخی در ایران تصور می‌کردند با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره شاهد استیضاح ترامپ و برکناری او خواهیم بود و بر این اساس تحلیل‌های مختلفی نیز برای دوران پساترامپ مطرح شد. امروز اما نه خبری از استیضاح ترامپ است و نه اختلافات میان کنگره و دولت لاینحل باقی می‌ماند.با کنار هم قرار دادن موارد این چنینی می‌توان به این نتیجه رسید که پایان ترامپ یک توهم است و ضروری است دولتمردان و دیگر مقامات تصمیم‌گیر با پذیرش واقعیت موجود الگوی تصمیم‌گیری درباره رابطه با آمریکا و موارد مرتبط با آن را تغییر دهند.
ایران پرس نیوز

Friday, February 1, 2019

۷۰ درصد از کارگران زیر خط فقر هستند




۷۰ درصد از کارگران زیر خط فقر هستند
فریبرز رئیس‌دانا:
فریبرز رئیس دانا در گفتگو با خبرگزاری ایلنا می گوید: با وجود تورمی که به اقتصاد ایران تحمیل شده، ۷۰ درصد کارگران و بیش از آن زیر خط فقر مطلق هستند. به این ترتیب در سال جدید برای مذاکرات شرایطی لازم است که بتواند زندگی طبقه کارگر را به علاوه وضعیت اقتصادی از نابه‌سامانی نجات بدهد.

او معتقد است؛ رقمی که برای سال ۹۷ برای حداقل دستمزد تعیین شده بود از چند جهت نادرست و ناعادلانه بود.
وی تصریح کرد: در سال ۹۷ با در نظر گرفتن یک خانواده ۳.۵ نفره، خط فقر مطلق طبق محاسبات من ۳.۳۴ میلیون تومان بود که با احتساب ضریب دریافتی واقعی که اگر آن را ۱.۶ حداقل مزد بدانیم، بنابراین حداقل مزد نباید کمتر از ۲.۱ میلیون تومان باشد. لازم به ذکر است که این رقم ربوط به وقتی است که بحران اقتصادی سال ۹۷ آغاز نشده بود. این بحران اقتصادی مطابق محاسبات من موجب تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی شد و در نتیجه محاسبات ما، باید حداقل دستمزد به رقم ۲.۸ میلیون تومان برسد. یعنی اگر جلسه مزدی در میانه سال برگزار می‌شد باید مزد به این رقم می‌رسید؛ در نهایت برای اینکه افزایش دستمزد سال ۹۸ را نیز در نظر بگیریم به رقم ۳ میلیون و نیم برای اینکه کارگران را از خط فقر مطلق نجات دهیم، می‌رسیم.
رئیس دانا خاطرنشان کرد: اگر هزینه مسکن را نیز در محاسبات بیاوریم، این رقم باید به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای خانواده ۳.۵ نفره می‌رسید اما با توجه به اینکه بیکاری گسترده در جامعه وجود دارد که به برآورد من نرخ ۱۹.۵ درصد و به برآورد آمار رسمی نرخ ۱۲ درصد است، واضح است که آن رقم تعیین شده حداقل نیز که پایه آن یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان بود، قابل حصول نبود.

فیس بوک روز پنجشنبه اعلام کرده است که صدها حساب و صفحه از ایران که رفتار هماهنگ‌شده ای در ۲۰ کشور دنیا داشتند را بسته است.



فیس بوک روز پنجشنبه اعلام کرده است که صدها حساب و صفحه از ایران که رفتار هماهنگ‌شده ای در ۲۰ کشور دنیا داشتند را بسته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان می‌گوید که ۷۸۳ صفحه، گروه و حساب کاربری را به دلیل «رفتار هماهنگ‌ غیر قابل اعتماد» مرتبط با ایران مسدود کرده است.
ناتانیل گلیچر، رئیس بخش سیاستگذاری امنیت سایبری فیس بوک، گفته است، این صفحات در فیس بوک و اینستاگرام به صورت هماهنگ در کشورهای مختلف به عنوان شهروندان این کشورها دیدگاهها و منافع حکومت ایران را تبلیغ می‌کردند.
رویترز: ابعاد اقدامات ایران برای نفوذ در وب فراتر از گزارش‌های فعلی است‎
ناتانیل گلیچر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما می توانیم اثبات کنیم که محتوای این صفحات از ایران می آید، توسط افرادی در ایران کنترل می‌شوند و در اکثر موارد محتوای رسانه‌های حکومتی ایران را باز پخش می‌کردند.
وی با این حال اضافه کرده است: ما در موقعیتی قرار نداریم که بگویم چه کسانی پشت این موضوع قرار دارند.
فیس بوک پیشتر نیز از حذف صفحات و حساب های مرتبط با ایران خبر داده بود. فیس بوک طی یکسال اخیر تحت فشار بوده تا با صفحات جعلی مبارزه کند.
ناتانیل گلیچر در ادامه گفته است، ما به طور مداوم برای شناسایی و متوقف کردن این نوع فعالیت ها تلاش می کنیم، زیرا ما نمی خواهیم بگذاریم از این شبکه اجتماعی برای گمراه کردن مردم استفاده شود.
فیس بوک در مرداد ماه سال جاری نیز اعلام کرده بود که ۶۵۲ صفحه و حساب کاربری را که با ایران و روسیه مرتبط بوده‌اند را به دلیل «رفتار هماهنگ غیر قابل اعتماد» مسدود کرده است.
فیسبوک پیشتر در هشتم مرداد اعلام کردکه به منظور مقابله با تلاش‌های خارجی برای دخالت در انتخابات ایالات متحده٬ ۳۲ صفحه و حساب کاربری را در فیسبوک و اینستاگرام حذف کرده است. این شرکت آمریکایی همچنین اعلام کرده بود که قصد این صفحات و حساب‌های کاربری گمراه کردن کاربران و سازماندهی راهپیمایی پیش از این انتخابات بود.
فیسبوک سال گذشته گفته بود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا یک کارزار روس با انتشار و خرید تبلیغاتی در فیسبوک٬ قصد دخالت در آن انتخابات را داشتند.

در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب و زمینه چینی برای قدرت موروثی​/ تعریف و تمجید رئیس دفتر خامنه ای از مجتبی خامنه ای در مهمانی شام با برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم



در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب و زمینه چینی برای قدرت موروثی​/  تعریف و تمجید رئیس دفتر خامنه ای از مجتبی خامنه ای در مهمانی شام با برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
سحام مطلع شده که محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری در سفر اخیر خود به شهر قم، با حضور در منزل یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه، به تعریف و تمجید معناداری از مجتبی خامنه ای، فرزند رهبری پرداخته است.

در این دیدار شام که برخی دیگر از اعضای جامعه مدرسین نیز حضور داشته اند، رئیس دفتر خامنه ای گفته که از همان روزهای نخستین مسئولیتش در بیت رهبری، مجتبی خامنه ای به وی در انجام مسئولیت هایش کمک می کرده. نکته تامل برانگیز آنجاست که آقای گلپایگانی در تمجیدی ناشیانه از فرزند رهبر گفته که حتی در حال حاضر،‌ آیت الله خامنه ای نیز برخی از مسئولیت های رهبری خودش را به مجتبی محول کرده است.
محمدی گلپایگانی گفته که مجتبی خامنه ای سالهاست که به درجه اجتهاد رسیده و حتی برخی از شاگردان وی نیز از درجه اجتهاد برخوردارند.

در ۴۰ سالگی انقلاب، خامنه ای و بیت وی به دنبال موروثی کردن حکومت است. گویا مقرر شده که پس از پایان ۲۵۰۰ سال حکومت پادشاهی موروثی و پایان موقت آن، حکومت موروثی دینی در ایران آغاز شود.
سخنان محمدی گلپایگانی درباره انجام برخی مسئولیت های رهبری توسط مجتبی خامنه ای باید زنگ خطری باشد برای اعضای مجلس خبرگان و نظارت بر توانایی های رهبری در انجام وظایف خود.
پیک ایران