Wednesday, December 25, 2019

هلند، بهشت تبهکاران مواد مخدر



هلند، بهشت تبهکاران مواد مخدر؟
آنا هالیگن
بی‌بی‌سی، لاهه
یان اشتراوش، رئیس بزرگترین اتحادیه پلیس هلند می‌گوید این کشور تمام مشخصات یک دولت نارکو را دارد.
او می‌گوید: "به طور قطع مکزیک نیستیم. ما ۱۴ هزار و ۴۰۰ قتل نداریم. ولی اگر به زیربنا و پول‌های کلان ناشی از جنایات سازمان یافته یعنی اقتصاد موازی و همتراز، نگاه کنید می‌بینید که بله، ما دارای یک دولت نارکو هستیم."
دولت نارکو اصطلاحی است که به کشورهایی اشاره می‌کند که تجارت غیرقانونی مواد مخدر با استفاده از قدرت و ثروت خود در نهادهای مشروع حکومتی نفوذ می‌کند.
این سخنان، بیانگر احساسات جامعه‌ای بود که از قتلی که از عملیات معمول دنیای جنایتکاران حرفه‌ای فراتر بود، تکان خورده بود.
تیراندازی مهلک به درک ویرزام، یک برداشت غلط معمول را از بین برد: این که کارتل‌های مواد مخدر تنها اعضای باندهای خودشان را می‌کشند. در ماه سپتامبر گذشته یک پدر ۴۴ ساله دارای دو فرزند، در برابر چشمان همسرش در خارج منزلش در آمستردام با شلیک گلوله کشته شد.

مرگ سه نفر در تیراندازی در شهر دوردرخت هلند
'مهاجمی با چاقو سه نفر را در لاهه زخمی کرد'
دادستان هلند: ارتباطی میان ترور 'کلاهی' و ایران پیدا نشده
"این کار برای ترساندن ما بود"
.


درک ویرزام، وکیل مدافع نبیل بی، خبرچینی بود که قرار بود علیه دو مظنونی که پلیس در تعقیب آنها بود، در دادگاه شهادت دهد.
تیراندازی در روز روشن و در یک حومه آرام شهر به منزله حمله به جامعه مدنی، دموکراسی و حکومت قانون بود.
فرد وستربک، مدعی العموم هشدار داد که این ترور برای ترساندن آنها صورت گرفته" "ما باید به استفاده از شاهد اصلی ادامه دهیم و گر نه به هیچ جا نخواهیم رسید."
ترس‌هایی که تا آنموقع از این بود که هلند برای مصرف کنندگان مواد مخدر به یک بهشت تبدیل شده، ناگهان به این نگرانی تغییر یافت که این کشور به مکان امنی برای جنایات مرتبط با مواد مخدر درآمده.
ووتر لومانز، که کتاب پرفروشش موسوم به "مافیای مراکش"، در باره ظهور یک نسل جدید تبهکاران در آمستردام است، می‌گوید حوادثی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد نشانه بارز این واقعیت و بیانگر این بود که فعالیت های تبهکاران ممکن است از حالت زیرزمینی خارج شده و علنی شود و این همان اتفاقی است که اکنون رخ داده.
ووتر لومانز، به عنوان شواهد افزایش خشونت و وحشیگری از یک رشته حوادث نام می‌برد:
دو پسر جوان در جریان تیراندازی با کلاشنیکف، با گلوله‌هایی که از دیوار کمانه کرده بود، کشته شدند
قتل یک مادر در برابر چشمان فرزندانش
یک سر بریده در بیرون یک قهوه خانه
کشتن برادر یک شاهد پرونده
ترور درک ویرزام، یک وکیل مدافع

مافیای مراکش چیست؟
ووتر لومانز، که به اتفاق ماریخن اسکریور، کتاب مافیای مراکش را نوشته می گوید ما این اسم را روی کتابمان گذاشته بودیم تا روشن شود موضوع کتاب چیست ولی حالا می بینم در گزارش‌های پلیس از این عنوان استفاده می‌شود. کتاب تنها در باره مراکشی‌ها نیست. این کتاب در باره پسران جوانی است که در جاهایی از آمستردام که توریست‌ها هیچ وقت نمی‌روند بزرگ می‌شوند.
"در این مکان‌ها از کانال‌های آبی، موزه رایکس یا ون گوگ، خبری نیست. اینجا محل مجتمع‌های سازمانی است. آنها فرصت‌های مشابه بقیه را ندارند و در جستجوی وجهه اجتماعی و موفقیت مادی هستند. آنها به دنبال حرفه در دنیای تبهکارانند.

جنایات سازمان یافته "جامعه فاسد"
حتی قبل از ترور درک ویرزام، در گزارشی که دستور تهیه آن را شهردار آمستردام در ماه اوت گذشته داده بود، این شهر "بهشت تبهکاران مواد مخدر" توصیف شده بود.
فرد گراپنهاوس، وزیر دادگستری هلند هشدار داده که گر چه این کشور هنوز به دولت نارکو تبدیل نشده، ولی این خطر وجود دارد.
او می‌گوید: "در صورت عدم مداخله قاطع، در عوضِ شخصی که از نظر دموکراسی جوابگو باشد، وزیری خواهید داشت که با عینک سیاه اینجا خواهد ایستاد."
یان اشتراوش به من گفت: "ما انتظار آن را داشتیم. حقوقدانان، شهرداران، مقامات پلیس همه مورد تهدید تبهکاران سازمان یافته قرار گرفته‌اند. در حالی که تمام زنگ‌های خطر به صدا درآمده، سیاستمداران ساده لوح و زودباور باقی مانده‌اند و در نتیجه اکنون پایه‌های جامعه ما در حال پوسیدن است."
چند روز بعد فیلیپ شول، یک حقوقدان دیگر در حالی که با سگ خود در نزدیکی خانه‌اش در طول مرز با آلمان گردش می‌کرد با گلوله ای که از یک اتومبیل در حال حرکت شلیک شده بود از ناحیه پا مجروح شد.
نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که ۵۹ درصد مردم معتقدند هلند به یک دولت نارکو تبدیل شده؛ کشوری که اقتصادش به تجارت مواد مخدر غیرقانونی وابسته است.
جای تعجب است که ملت بوروکراتی که پرداخت مالیات سگ را به شما یادآوری می‌کنند، یا برای تعویق در پرداخت جریمه پارکینگ باید بلافاصله تاوان آن را بپردازید، تبهکاران همچنان آزادند و تیراندازی باندهای گانگستر مرتب اتفاق می‌افتد.

دستگیری مهم‌ترین تبهکاری که پلیس در تعقیبش بود
اخیرا یکی از مهم‌ترین تبهکارانی که پلیس به دنبالش بود در دوبی دستگیر شد.
رضوان تقی، هنگامی که با یک گذرنامه جعلی وارد دوبی می‌شد، به موجب یک حکم بین المللی بازداشت و به ظن ارتکاب چندین قتل و دست داشتن در تجارت مواد مخدر بازداشت شد.
پلیس، رضوان ۴۱ ساله را که مظنون به دادن دستور چندین قتل از جمله ترور درک ویرزام است، یکی از خطرناک‌ترین افراد خوانده است.
دادستانی هلند بلافاصله درخواست استرداد او را داد و رضوان تقی به هلند بازگردانده شد. قرار است محاکمه مهم یک باند تبهکار در ماه مارس سال ۲۰۲۰ برگزار شود.
این محاکمه مربوط به ۵ فقره قتل و تلاش برای قتل از جمله تلاش برای کشتن برادر نبیل بی، یک خبرچین پلیس است.
گفته می‌شود رضوان تقی به اتفاق همسر و ۶ فرزندش در دوبی زندگی می‌کرد.
(توضیح: رضوان تقی همچنین متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی، "عامل" بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ و احمد نیسی فعال عرب ایرانی است.)
دادستانی هلند: متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی در دوبی بازداشت شد

پلیس هلند و یوروپل (پلیس اتحادیه اروپا) پیشتر این تصویر را از رضوان تقی منتشر کرده بودند


لیس هلند می‌گوید دستگیری او در نتیجه همکاری گسترده بین المللی بوده نه استفاده از یک خبرچین. صدها کارآگاه برای دستگیری او تلاش می‌کردند و به گفته اریک آکربوم، رئیس پلیس دستگیری او "برای هلند اهمیت زیادی" داشته.
"تقی و زیردستانش خطری برای حکومت قانون هستند. به عنوان پلیس برای ما برطرف کردن این خطرها اهمیت بسیار زیادی دارد."
یک روز بعد ۶ نفر در هلند به ظن پولشویی و داشتن مواد مخدر و سلاح گرم دستگیر شدند.
در حالی که بازداشت رضوان تقی برای پلیس هلند یک موفقیت محسوب می‌شود، ووتر لومانز در این که این موضوع سبب انصراف نوجوانان از دنبال کردن راه او خواهد شد تردید دارد.
"این مربوط می شود به فرصت هایی که در جامعه است. آنها با بانکداران یا روزنامه نگاران فرقی ندارند، آنها به دنبال پول هستند....این یک مشکل اجتماعی است."

مشکل مواد مخدر در هلند تا چه حد جدی است؟
هلند محیط کاملا مناسبی را برای رونق تجارت مواد مخدر ایجاد کرده است.
این کشور با داشتن شبکه گسترده حمل و نقل، قوانین مداراپذیر در ارتباط با مواد مخدر و مجازات‌ها و نزدیک بودنش به شماری از بازارهای پرسود، به وضوح کانونی برای نقل و انتقال جهانی مواد مخدر است.
روبرتو ساویانو، نویسنده مشهوری که دنیای جنایات سازمان یافته شبکه تبهکاران کامورو در ناپل را به رشته تحریر درآورده، معتقد است نفوذ مافیا در آمستردام حتی از ناپل بدتر است.
او به روزنامه وُلکزکرانت گفت "از آنجا که هلند یکی از مهمترین بندرهای ترانزیت است، دار و دسته هایی از سراسر جهان در آنجا هستند. آنها می دانند که هر کسی که هلند را کنترل کند یکی از شاهرگ‌های بازار جهانی مواد مخدر را در اختیار دارد."
میلیاردها و میلیاردها یورو از بازار سیاه به دست می‌آید. در سال ۲۰۱۷ ارزش فروش مواد مخدر تولید شده از ترکیبات شیمیایی در هلند حدود ۱۹ میلیارد یورو بود.
از۳۰ سال پیش مواد مخدری که موجب اعتیاد نمی‌شوند از کلمبیا و شمال آفریقا به هلند برده می‌شدند. ولی امروزه بخش قابل توجهی از مواد مخدر شیمیایی -ال اس دی، آمفتامین‌ها، جی اچ بی (اکستسی مایع) و متامفتامین کریستال (شیشه)، در خود هلند ساخته می‌شوند. در حقیقت این کشور از لحاظ مواد مخدر نقش رهبری را در جهان دارد.

یان اشتراوش، رئیس اتحادیه ماموران پلیس شرح می‌دهد که با چه سرعتی این مواد در سراسر جهان توزیع می‌شوند.
"همان روزی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شد، اولین قرص‌های اکستسی نارنجی رنگ (ترامپیز) در فرودگاه آمستردام کشف شد. بیست و چهار ساعت بعد این قرص ها در استرالیا فروخته می شد.
"عده زیادی از مکزیکی ها به تولید متامفتامین کریستال، در هلند کمک می کنند. شما انبوه کوکائین را در ونزوئلا و سورینام می بینید و متوجه می شوید که قیمت این مواد در آمستردام، لیورپول و منچستر بسیار نازل است. هر یک گرمی که از این مواد مخدر خریداری کنید پولش به جیب سازمان های تبهکار رفته و صرف تامین هزینه کارتل های مواد مخدر می شود."
.

در اوت ۲۰۱۷، این محموله شامل هزاران قرص اکستسی با چهره دونالد ترامپ توسط پلیس در شهر اوسنابروک توقیف شد

جای هلند در نقشه مواد مخدر کجاست؟
سردسته‌های باندهای مواد مخدر آمریکای جنوبی حمل این مواد مخدر را به غرب آفریقا شروع می‌کنند. بعد این مواد از طریق مسیرهای قاچاق از مراکش به شمال آفریقا انتقال می‌یابد. جوانان مراکشی که والدینشان به هلند مهاجرت کرده‌اند، هنوز دارای مسیرهای ارتباطی خانوادگی و مهاجرت هستند.
به گفته پلیس، رضوان تقی ثروت خود را از همین راه به دست آورده. او توانست کنترل یک مسیر قاچاق را در دست بگیرد و بجای حشیش، نقل و انتقال کوکائین را شروع کند- که پول بیشتر و خشونت به همراه داشت.
در حالی که سردسته باندها معمولا به طور بین المللی کار می‍کنند، ترس پلیس این است که آنها بتوانند از نفوذ داخلی خود برای کنترل قاتل‌های مزدوری که به طور فزاینده‌ای سنشان کمتر می‌شود، استفاده کنند.
یان اشتراوش می‌گوید: "پلیس این موضوع را درک می‌کند ولی امکانات مداخله را ندارد. دلیلش تنها کاهش بودجه نیست. گروه‌هایی هم که کارشان کنترل جوانان بود، دیگر وجود ندارند. در نتیجه پلیس متوجه کارهای این جوانان نمی‌شود و می‌بینیم که آنها به ارتکاب قتل‌ها کمک کرده‌اند."
ولی آیا دلایل به این معنی است که هلند به یک دولت نارکو تبدیل شده؟
ووتر لومانز، خاطرنشان می‌سازد: "ما هنوز اجسادی را که از پل ها آویزان کرده باشند مشاهده نمی‌کنیم. ولی فساد در بنادر، خشونت علیه حقوقدانان و تهدید روزنامه‌نگاران وجود دارد. به طور قطع برخی از خصوصیات یک دولت نارکو دیده می‌شود."
اگر هلند چنین وضعیت ناخوشایندی داشته باشد، اما هنوز آن را علنی نشان نمی‌دهد.
ممکن است اقتصاد هلند به تجارت مواد مخدر وابسته نباشد یا به عنوان کانون مواد مخدر از این کشور نام برده نشود، ولی تجارت مواد مخدر نفوذ فزاینده‌ای در جامعه این کشور دارد.