Saturday, August 3, 2019

هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست



«هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست»
صدام حسین، رئیس‌جمهوری فقید عراق در 28 آوریل 1938 در روستای العوجه در نزدیکی شهر تکریت به دنیا آمد و پس از اعدام در 30 دسامبر 2006، در روستای محل تولدش به خاک سپرده شد، اما حالا جسد او درون قبرش نیست و «هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست».
پیش از این شایع شده بود که پس از اشغال روستا به دست داعش، قبر صدام حسین و دو پسرش، عدی و قصی، به دست نیروهای داعش منفجر شده‌اند، اما یکی از نزدیکان خانواده صدام اعلام کرد که قبیله البيجات که رئیس‌جمهوری فقید عراق یکی از اعضای آن بود، پیش از ورود پیکارجویان حشد شعبی، جسد او را از قبر خارج کرده و به جای امنی منتقل کرده‌اند، تا مانع مورد تعرض قرار گرفتن جسد شوند. به گفته این افراد، به جز تعدادی بسیار محدودی، «هیچ‌کس نمی‌داند جسد صدام حسین کجاست».

داعش در سال 2014 شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین و همه روستاها و مناطق پیرامون این شهر، از جمله زادگاه صدام حسین را اشغال کرد. نیروهای نظامی عراقی توانستند در ماه مارس 2015 این مناطق را از دست داعش بازپس بگیرند.
با گذشت نزدیک به 5 سال از آزادسازی روستای العوجه، ساکنان اصلی روستا کماکان به روستا بازنگشته‌اند. علیرغم صدور دستور رسمی از سوی دولت عراق، گروه‌های شبه‌نظامی شیعی به بهانه ارتباط برخی از افراد روستا به داعش یا حزب منحل‌شده بعث، اجازه بازگشت اقوام صدام حسین به زادگاهشان را نمی‌دهند.
روستای العوجه از زمان آزادسازی در اختیار شبه‌نظامیان هوادار ایران، از جمله «عصائب اهل الحق» و گروه شبه‌نظامی «جند الامام» به رهبر احمد الاسدی، قرار دارد.
اهالی روستا می‌گویند که در 5 سال گذشته تعدادی زیادی روستائیان دور از محل تولد خود درگذشته‌اند و تعدادی نیز دور از روستا به دنیا آمده‌اند. بسیاری از کودکان هنوز روستا را ندیده‌اند و براساس آمارهای رسمی 1500 خانوار روستای العوجه آواره گشته‌اند.
یکی از روستائیان که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشوند، به «العربیه» گفت: «ما می‌ترسیم به روستا بازگردیم، زیرا که به اتهامات از پیش آماده شده، بازداشت خواهیم شد. در نتیجه حضور نیروی حشد [شعبی] در روستا و تغییر دموگرافیک صورت گرفته، آنها حتی نام بیمارستان روستا را که پیش از این «مستشفي العوجه» نام داشت، تغییر داده و آن را «مستشفي الامام المهدي» نامیده‌اند.»
عمار الجبوری، استاندار صلاح‌الدین روز شنبه 13 ژوئیه 2019 اعلام کرد، کمیته‌های ویژه‌ای برای شناسایی خانوارهای آواره و ارائه خدمات به آنها با هدف ممکن کردن بازگشتشان به روستای العوجه تشکیل شده‌اند.
الجبوری گفت که یک نشست امنیتی گسترده با حضور همه فرماندهان امنیتی، از جمله ابومهندی المهندس، نائب رئیس هیئت حشد الشعبی، در شهر تکریت برگزار شد تا گام‌هایی برای بازگشت آوراگان و خدمت‌رسانی به مناطق آزاد شده برداشته شود.

منبع: دبی.العربیه نت فارسی