Wednesday, August 28, 2019

۱۲ نشانه که از هک‌شدن گوشی موبایل شما خبر می‌دهد



۱۲ نشانه که از هک‌شدن گوشی موبایل شما خبر می‌دهد
 ایسکانیوز
 امروزه تلفن همراه شما به احتمال زیاد مرکز زندگی شما محسوب می‌شود و هدفی ایده آل برای کسانی است که تمایل دارند هویت شما را سرقت کرده و یا از شما کلاهبرداری مالی انجام دهند، بنابراین باید مراقب نشانه‌هایی که حاکی از نفوذ به تلفن همراه شما است باشید.
مجله‌ای در مقاله‌ای نشانه‌های نفوذ به تلفن همراه را مورد بررسی قرار داد. «جرج والر» مدیر شرکت «بلوکسایف تکولوژی» در این باره گفت: شناخت نشانه‌های نفوذ به تلفن همراه شما با فهم مجموعه داده‌های موجود در گوشی شما آغاز می‌شود به خصوص آن که گوشی تلفن همراه و لپ تاپ دو دستگاه ارتباطی اصلی مورد استفاده روزانه افراد است.
در ذیل با اصلی‌ترین نشانه‌هایی که دال بر نفود به گوشی شما است، آشنا می‌شویم:
۱- افزایش قابل توجه استفاده از ترافیک اینترنت

به طور مثال نرم افزار «Data Usage» برای اطلاع از میزان داده‌های اینترنت گوشی شما استفاده می‌شود، این نرم افزار می‌تواند موارد نادر یا دانلود‌های طولانی مدت را مورد بررسی قرار داده و به شما کمک کند تا مصارف غیر قابل توجیه داده‌های اینترنت را متوجه شوید و این مسئله یکی از دلایل نصب نرم افزار‌های مراقبتی روی گوشی‌های تلفن همراه محسوب می‌شود.
۲- خالی شدن سریع باتری گوشی
یکی از نشانه‌های واضح نفوذ به تلفن همراه شما خالی شدن بسیار سریع باتری است چرا که نرم افزار‌های جاسوسی در پس زمینه گوشی به مدت‌های طولانی فعال هستند، این به معنای استفاده زیاد از انرژی و خالی شدن باتری است. اگر گوشی شما با مشکل مداوم فقدان انرژی مواجه است پس احتمالاً در معرض نفوذ قرار دارید.
۳- افزایش حرارت گوشی
افزایش درجه حرارت گوشی حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید احتمالاً حکایت از آن دارد که داده‌های اینترنت شما فعال بوده و بیش از سرعت معمول در حال مصرف شدن است. اگر کسی متوجه مصرف بیش از حد داده‌های گوشی خود شد احتمالاً در معرض جاسوسی قرار دارد.
۴- مشاهده نرم افزار‌های جدید بر روی صفحه نمایش
برخی کاربرانی که در معرض نفوذ قرار می‌گیرند نرم افزار‌های جدید و غیر معمول را در لیست مدیریت نرم افزار خود مشاهده می‌کنند، بر این اساس باید همیشه نرم افزار‌های فعال خود را بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه عملکرد غیر عادی نرم افزاری که باتری زیادی مصرف می‌کند را پیدا کنید؛ زیرا ممکن است حاوی برنامه‌های مضری باشد.
۵- پخش زنده ویدئو به صورت خودکار
اگر گوشی تلفن همراه ویدئوی زنده‌ای را به طور خودکار پخش کرد یکی از راه‌هایی است که هکر‌ها برای نظارت بر فعالیت گوشی و یا شنود استفاده می‌کنند. در صورتی که در چنین وضعیتی گوشی مداوم فعالیت نموده یا باتری آن به سرعت خالی شد، کاربر باید داده‌های اینترنت و مقدار مصرف آن را بررسی نماید.
۶- ضعف عملکرد در گوشی‌های هوشمند
زمانی که تاخیر در ارسال و دریافت متون و انجام عملکرد‌های مختلف را در گوشی خود احساس کردید احتمال دارد که نشانه‌ای از نفوذ به گوشی شما باشد. شاید اطلاع از این امر کار بسیار مشکلی باشد؛ اما باید اهتمام کافی، لازم و دقیقی نسبت به این مسئله داشته باشیم.
۷- برقراری تماس و ارسال پیامک بدون اطلاع کاربر
ممکن است در گوشی تلفن همراهی که در معرض نفوذ قرار گرفته است تعدادی تماس برقرار شده و پیامک ارسال شده مشاهده کنید که توسط شما انجام نشده است. در این حالت باید شدیداً نسبت به این مسئله مراقبت نمایید چرا که برخی شماره‌هایی که با آن تماس برقرار می‌شود می‌تواند شما را به سمت فردی که گوشی شما را هک نموده راهنمایی کند.
۸- باز شدن پنجره‌های ناخواسته و آزار دهنده
باز شدن پنجره‌های آزار دهنده و صفحات عجیبی که مانع کار کردن شما با گوشی می‌شود از جمله نشانه‌های احتمالی نفوذ به گوشی است. با وجود این که بیشتر این گونه پنجره‌ها دلیلی بر هک شدن گوشی نیست؛ اما برخی اوقات می‌تواند ناشی از برنامه‌های مضری باشد که با نام «آگ افزار» یا «آگهی افزار» شاخته می‌شوند و گوشی را مجبور به نمایش دادن تبلیغات معینی برای کسب درآمد می‌نمایند.
۹- دریافت پیام‌هایی در زمینه امنیت اطلاعات
در صورتی که گوشی تلفن همراه شما هک شده باشد ملاحظه خواهید کرد عملکرد‌هایی غیر عادی دارد مانند دریافت پیام‌هایی در زمینه امنیت اطلاعات که در آن‌ها به شما اطلاع داده می‌شود به ایمیل یا حساب توییتری شما با استفاده از یک گوشی دیگر یا پیوند‌های بازنشانی کلمات عبور نفوذ شده است یا پیام‌های تاییدیه حساب‌هایی که نمی‌شناسید برای شما ارسال می‌شود.
۱۰- شنیدن صدا‌های عجیب و غیر عادی از گوشی
شنیدن سر و صدا‌ها یا زنگ‌های عجیب از گوشی هنگام مکالمه می‌تواند حاکی از شنود خط شما باشد. با وجود این که تمامی گوشی‌ها برخی اوقات صدا‌هایی عجیب تولید می‌کنند؛ اما باید به این مسئله دقت کنید.
۱۱- قفل نشدن گوشی
اگر فعالیت عجیبی در گوشی خود احساس کردید آن را قفل کنید و مراقب عملکرد آن در زمان غیر فعال بودن باشید. در واقع گوشی‌هایی که هک می‌شوند به طور کامل قفل نمی‌شود و حتی زمانی که آن را قفل می‌کنید به طور کامل قفل نشده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
۱۲- مسدود شدن ایمیل
ممکن است متوجه شوید که ایمیل رسمی شما با فیلتر‌های مخصوص مسدود شده و دلیل آن را ارسال پیام‌هایی به ایمیل شما از منابع مشکوک ذکر کرده باشد.
هنگامی که احساس کردید دستگاه شما در معرض نفوذ قرار گرفته لازم است یکی از این اقدامات را انجام دهید: ۱- تغییر کلمات عبور مهم ۲- استفاده از مکانیزم تایید هویت چند مرحله‌ای ۳- بازنشانی دستگاه.