Friday, May 3, 2019

توضیحی در مورد کار پروژه توشه و پاسخی به اتهامات فارس نیوز



توضیحی در مورد کار پروژه توشه یا Knapsack و پاسخی به اتهامات فارس نیوز

چند هفته پیش خبرگزاری فارس سعی کرد من و عده‌ای دیگر از فعالان اینترنت آزاد را بصورت شیاطینی جلوه دهد که در کار توطئه و فعالیت علیه ایران هستند. لازم می‌دانم این توضیح را بنویسم که ادعاهای فارس‌نیوز بی‌ پاسخ نماند و نگذارم از ما هیولا بسازند.
من به دسترسی به اینترنت بدون سانسور و فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات باور دارم و تلاش کاری‌ام را روی این مسئله گذاشته‌ام. چند سالی است که ضرورت توسعه فناوری‌هایی که بتواند به دسترسی آزاد اینترنت کمک کند، جزء مباحث اصلی فعالان اینترنت آزاد بوده است و پروژه‌های متعدد در زمینه فیلترشکن‌ها یا روشهای انتقال اطلاعات به مناطق محروم آغاز به کار کرده‌اند.
حدود هفت سال پیش با تشکیل یک تیم زبده، تحقیق و توسعه Knapsack را شروع کردیم که از طریق ماهواره تلویزیونی به صورت یک طرفه محتوا می‌فرستد. سال ۲۰۱۶ فاز اول این پروژه برای ایران با نام «توشه» راه‌اندازی شد و به‌واسطه نوآوری و یکتا بودن این کار، در مجله‌های معتبر و محبوب تکنولوژی همچون «وایر» یا «پی‌سی مگزین» مورد استقبال قرار گرفت. پروژه توشه در ایران و افغانستان در حدود پانصد هزار نفر استفاده‌کننده مستمر و تا چهار میلیون استفاده کننده گاه به گاه دارد.
این پروژه جنبه جهانی دارد و ما سال گذشته ارسال اطلاعات به حوزه آمریکای شمالی را بطور آزمایشی آغاز کردیم و ماه گذشته اولین ایستگاه دریافت مطالب آموزشی از ماهواره را در مدرسه دور افتاده‌ای در مکزیک به راه انداختیم. در حال مذاکره با دولت مکزیک برای گسترش این تکنولوژی به سه‌هزار مدرسه در نقاط دور افتاده مکزیک هستیم. ای کاش می‌توانستیم چنین امکاناتی را در روستاهای محروم کشور خودمان پیاده بکنیم.
خوشبختانه منابع قابل توجه دولتی و خصوصی در آمریکا و اتحادیه اروپا به توسعه تکنولوژی اینترنت آزاد اختصاص پیدا کرده‌است. اگر بخاطر این حمایتها نبود، میلیونها ایرانی از دسترسی آزاد به اطلاعات بدون فیلتر محروم می‌ماندند. مجموعه ما نیز یک سمن (NGO) ثبت شده در آمریکاست که به‌دلیل موفقیت پروژه‌مان، در جذب سرمایه لازم برای توسعه تکنولوژی ماهواره‌ای از منابع موجود موفق بوده‌است. در مسائل مالی هم با شفافیت کامل تمام درآمدها و مخارج را گزارش می‌کنیم. برخلاف ادعای خبرگزاری فارس پروژه‌ ما اهداف سری دنبال نمی‌کند و از گرایش سیاسی خاصی حمایت نمی‌کند. تمام محتوای ارسال شده برای همه قابل استفاده است و هرکس که یک بار برنامه‌های توشه را استفاده کند متوجه این مسئله خواهد شد.
در بُعد شخصی قضیه، من عاشق ایران هستم و تلاشم کمک به جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران از طریق توسعه ابزارهای اینترنت است. عقاید شخصی سیاسی خودم را هم چه در بالاترین و توییتر بدون ذره‌ای سانسور نوشته‌ام ولی همیشه آن‌ را از کار حرفه‌ای جدا نگه داشته‌ام. به واسطه کارم به سمینارهای دانشگاهی، کنفرانس‌ها، کنگره و اتحادیه اروپا دعوت شده‌ام. شرکت من در این کنفرانس‌ها لزوما تاییدی بر عقاید سیاسی بقیه شرکت کنندگان یا برگزارکنندگان نیست.
به امید روزی که ایران با مسئله سانسور مواجه نباشد و من و دیگر کارآفرینان دیگر ایرانی خارج از کشور، بتوانیم مستقیما در توسعه و پیشرفت کشور نقش داشته باشیم.
سایت بالاترین