Wednesday, May 15, 2019

پرنده‌ای که 30 هزار سال پیش منقرض شده بود، دوباره به جهان بازگشت



دانشمندان بریتانیایی پرنده‌ای را در جزیره‌ دور افتاده الدبرا در اقیانوس هند یافتند که ده‌ها هزار سال پیش منقرض شده بود ولی با تکامل دوباره، پس از وقفه‌ای 30 هزار ساله دوباره به چرخه طبیعت بازگشت.
دانشمندان دانشگاه پورتسموث بریتانیا و موزه تاریخ طبیعی اعلام کردند پرنده‌ای به حجم یک مرغ که 30 هزار سال پیش منقرض شده بود، دوباره در یک فرایند تکاملی پدید آمده و به جهان بازگشت.

دانشمندان می‌گویند پیش از این سنگ‌واره‌هایی از این پرنده متعلق به دو دوره تاریخی مختلف یافته‌اند. یکی از این سنگ‌واره‌ها متعلق به 136 هزار سال پیش و دیگر متعلق به 118 هزار سال پیش است و این نشان می‌دهد این پرنده چندین بار منقرض شده و دوباره طی فرایندی که به آن «تکامل تکرار شونده» می‌گویند، به جهان بازگشته است.
این پرنده که نامی برای آن اعلام نشده، دمی سفید و گردنی نسبتا دراز و حجمی به اندازه یک مرغ خانگی دارد و در جزیره دورافتاده الدبرا در اقیانوس هند زندگی می‌کند. الدبرا بخشی از مجمع‌الجزایری مرجانی به همین نام است و خود بخشی از جزایر سیشل به شمار می‌رود. دانشمندان می‌گویند در حال حاضر حدود 5 هزار پرنده از این نوع در جهان وجود دارد.
این پرنده در فرایند تکاملی تکرار شونده دچار تغییراتی ساختاری شد و توان پریدن خود را از دست داد. سخنگوی دانشگاه پورتسموث می‌گوید اولین بار است که دانشمندان به نشانه‌های از حیات موجودی زنده، از یک سلاله، در دو دوره تاریخی بسیار دور دست یافته‌اند.
العربیه فارسی