Wednesday, February 6, 2019

واکنش افغان‌ها به عکس حامد کرزی و برخی سیاسیون در صف نماز به امامت یک طالب



واکنش افغان‌ها به عکس حامد کرزی و برخی سیاسیون در صف نماز به امامت یک طالب
دبی.العربیه نت فارسی
عکس حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان و برخی سیاسیون این کشور که در صف نماز با امامت یکی از نمایندگان طالبان در مسکو ایستاده‌اند واکنش‌هایی از کاربران افغان را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.
این عکس قبل از آغاز نشست صلح میان نمایندگان طالبان و برخی احزاب سیاسی افغانستان که امروز سه‌شنبه 5 فوریه در شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار شد گرفته شده است.
قابل ذکر است که اشتراک این احزاب سیاسی افغانستان در نشست مسکو برای گفت‌وگو با طالبان بدون حضور نماینده‌ای از دولت این کشور نیز واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

وزارت امور خارجه افغانستان در مورد این نشست واکنش نشان داده گفت، نشست مسکو هیچ کمکی به روند صلح کابل نخواهد کرد.
امرالله صالح سرپرست پیشین وزارت امور داخله و معاون اول محمد اشرف غنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «اشتراک در کنفرانس مسکو با دور زدن از ارزش‌ها و قربانی‌ها نشان دهنده اوج افسردگی، بیگانگی از خواست همگانی و تضرع در برابر تروریست را نشان می‌دهد».
وی در ادامه نوشته است: «تبسم به دشمن زهر پاشی بر روحیه ملی است».
رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی پیشین افغانستان نیز در صفحه رسمی توییترش نوشت: «کنفرانس مسکو به میزبانى ملا عباس ستانکزی (همان که انحلال‌ نیروهای امنیتی افغان را در سر دارد) به نمایندگى طالبان و روس‌ها و مهمان شدن سران مجاهدین، معمای سال 2019. حال زمان آن فرا رسیده است تا سران مجاهدین جسارت کنند و بعد از این داکتر نجیب‌ را شهید داکتر نجیب‌الله خطاب کنند».
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان در مورد مذاکرات صلح مسکو گفت، سران سیاسی باید اتحاد شان را در روند صلح حفظ کنند و حرکت های چند دستگی در زمینه صلح عاقبت خوب ندارد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با اشاره به نشست صلح مسکو گفت، به هیچ کس اجازه نمی دهد به بهانه صلح نیروهای امنیتی این کشور را آسیب بزند.
محمد اشرف غنی اخطار داد، هرگز اجازه نمی دهد که یکبار دیگر تجهیزات و امکانات نیروهای امنیتی به بهانه های مختلف به کشورهای همسابه فروخته شود.
جاوید کوهستانی، یکی از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان به خبرگزاری افق گفته است، در نشست مسکو جنگ‌جویان جدید «طالبان» با جنگ‌جویان سابق «مجاهدین» در غیاب نماینده حکومت، فعالین مدنی و مدافعین حقوق بشر گفت‌وگو می‌کنند.
کوهستانی گفت: «از نیروهای جوان سیاسی کشور در این نشست دعوت نشده و یک نوع دیدگاه استخباراتی شکل گرفته و حلقات که با مسکو رابطه استخباراتی نزدیک دارند مانند حامد کرزی، تیم‌شان و از طرف دیگر طالبان، اشتراک می‌کنند. در این نشست تیم‌های استخباراتی با هم مذاکره می‌کنند نه مردم افغانستان».
در همین حال، مطیع‌الله خروتی، یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان به خبرگزار افق گفته است که نشست مسکو خلاف منافع ملی، برضد خواست مردم و بخاطر تضعیف نظام کنونی برگزار می‌شود.
خروتی افزود، نشست مسکو از سوی افرادی سازمان‌دهی می‌شود که بخاطر رسیدن به قدرت به دهل بیگانگان از جمله پاکستان، روسیه و ایران می‌رقصند.
به گفته او، بجای گدایی صلح از پاکستان، روسیه و کشورهای دیگر رهبران احزاب سیاسی باید در همسویی با حکومت برای رسیدن به صلح تلاش کنند