Thursday, January 17, 2019

پدر امیر امیرقلی: وزارت اطلاعات به جای پسرم توییت می کند



پدر امیر امیرقلی: وزارت اطلاعات به جای پسرم توییت می کند
علی (امیر) امیرقلی، زندانی سیاسی سابق و عضو هیات تحریریه نشریه الکترونیکی گام روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه در خانه پدریش در بابلسر از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است. امیرقلی نخستین عضو هیات تحریریه گام نیست که در هفته‌های اخیر بازداشت می‌شود. پیشتر، ماموران اطلاعاتی شامگاه ۱۹ دی‌‌ماه امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری را بازداشت کرده و چنا‌چه بعدا مشخص شد به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. پیش از آنان نیز، ۱۳ آذرماه، عسل محمدی، یکی دیگر از اعضای تحریریه این نشریه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شد و پس از ۳۲ روز بازداشت، روز ۱۵ دی‌‌ماه با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی به طور موقت آزاد شد.

ایران‌وایر:شاهد علوی
عباس امیرقلی، پدر امیر، می‌گوید فرزندش به خاطر عقایدش و شجاعت اظهار آن بازداشت شده است. آقای امیرقلی می‌گوید امیر به دیابت مبتلا است و آن‌ها هنوز نمی‌دانند آیا در بازداشت به داروهای دسترسی دارد یا نه. آقای امیرقلی اضافه می‌کند که امروز ماموران اطلاعاتی کوشیده‌اند با فرستادن پیام از طریق واتس‌آپ امیر آنان را در مورد بازداشت او گمراه کنند.
آقای امیرقلی، امیر را دقیقا کجا و چه زمانی بازداشت کرده‌اند؟
امیر حدودا سه هفته است که برای تمام کردن یک پروژه مطالعاتی در یک فضای آرام و بدون دغدغه به خانه‌مان در بابلسر رفته بود و ساکن آن‌جا بود. ما تا روز دوشنبه حوالی ظهر با ایشان در تماس بودیم. اما از ساعت ۴ بعد از ظهر ارتباط ما با ایشان قطع شد و حدس می‌زنیم که در همان ساعات اولیه بعد از ظهر بازداشت شده باشد.
می‌دانید ماموران چه دستگاه امنیتی ایشان را بازداشت کرده‌اند؟ اطلاعات سپاه یا وزارت اطلاعات؟
ماموران وزرات اطلاعات.

در این دو روز شما برای کسب اطلاع از وضعیت امیر چه پیگیری‌هایی کرده‌اید؟ آیا جایی رفته‌اید؟
واقعیتش این است که ما ابتدا می‌خواستیم بدانیم چه اتفاقی برای امیر افتاده است. ابتدا یکی از دوستان را در بابلسر فرستادیم منزل را چک کند، ببیند آن‌جا چه اتفاقی افتاده است. چیزی در منزل دست نخورده بود، ساکش آن‌جا بوده و شرایط منزل نشان می‌داد که همان‌جا بازداشت شده است. من با وزارت اطلاعات تماس گرفتم اما هیچ اطلاعاتی به من ندادند. ناگزیر شدیم ۲۴ ساعت صبر کنیم ببینیم آیا خبری به ما می‌رسد یا نه. فکر کردیم شاید تماسی بگیرند و خبر بازداشتش را ما بدهند. اما هیچ تماسی با ما نگرفتند و ما ناچار شدیم مساله بازداشت امیر را خبری کنیم. اما به محض این‌که ما مساله بی‌خبری از امیر را منتشر کردیم و اشاره کردیم که احتمال می‌دهیم ایشان بازداشت شده باشد، متاسفانه وزرات اطلاعات امروز (چهارشنبه) از گوشی و امکانات تماس امیر استفاد کرد و از طرف او چندین پیام دروغین به ما فرستاد که من بازداشت نیستم و نزد یکی از دوستانم هستم. من سریعا با دوستی که در آن پیام نوشته بود پیش او هستم تماس گرفتم و متوجه شدم که همه این‌ها کذب است و امیر اصلا پیش این دوستش نرفته است و این اطلاعات غلطی بود تا به قول معروف ما را سر کار بگذارند و البته به همین هم بسنده نکردند. ماموران با توجه به علاقه امیر به ورزش و فوتبال، در صفحه توئیتری ایشان هم بابت مسابقه امروز ایران و عراق یک متن گذاشته بودند که نتیجه بازی امروز را چی پیش‌بینی می‌کنید تا به این شکل وانمود کنند که خبر بازداشت امیر کذب است  ایشان آزاد است و دارد توئیت می‌زند و کارهایش را انجام می‌دهد.
آقای امیرقلی تا جایی که شما می‌دانید از طریق حساب‌های کاربری امیر برای افراد دیگر هم از این پیام‌های دروغین فرستاده شده است؟
تا جایی که من می‌دانم جز این توئیت در صفحه خودش، از طریق واتس‌آپ ایشان بری من و مادرش و یکی از دوستانش از این پیام‌ها فرستادند  که من حالم خوب است و بازداشت نیستم.
شما تلاش کردید تا از طریق همان واتس‌آپ با ایشان تماس صوتی بگیرید تا ببینید چه کسی جواب تماس را می‌دهد؟
من همان لحظه از طریق واتس‌آپ با ایشان تماس گرفتم. که جواب نداد و در عوض برایم نوشتند که من نتم ضعیف است بهم زنگ نزن. من در پاسخ نوشتم خیلی خوب تو با من هر جایی هستی و هر وقتی توانستی یک تماس تلفنی بگیر یا دست‌کم پیغام صوتی برایم بفرست تا من از آزاد بودنت مطمئن شوم که خوب البته تا این لحظه هیچ جوابی نداده است.
آقای امیرقلی فکر می‌کنید دلیل بازداشت امیر چه می‌تواند باشد؟ یعنی به چه علتی ممکن است او را بازداشت کرده باشند؟
ایشان با چند تا از دوستانش، مثل خانم عسل محمدی که چند روز آزاد شد و آقای امیرحسین محمدی‌فر و همسرش خانم ساناز الله‌یاری که هفته گذشته بازداشت شدند، هیات تحریریه نشریه الکترونیکی گام هستند. همه اعضای هیات تحریریه نشریه گام را احضار کردند و خوب این تعداد را هم بازداشت کرده‌اند. ظاهرا وزرات اطلاعات و مشخصا اطلاعات اهواز از این هیات تحریریه به خاطر مطالب و گزارش‌هایی که در آن نشریه منتشر کرده‌اند شاکی هستند، مطالب مرتبط با کارگران و اعتراضات کارگری و از جمله اعتراضات کارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز.
آقای امیرقلی، امیر وکیلی دارد که بتواند پیگیر وضعیت او بشود؟
در پرونده قبلی ایشان، دکتر نعمت احمدی وکیل امیر بود، اما در مورد این بازداشت نمی‌دانیم وضعیت به چه شکلی خواهد بود، چون می‌دانید که مقررات تعیین وکیل برای پرونده بچه‌های سیاسی هم عوض شده است و این بچه‌ها نمی‌توانند وکلای خودشان را انتخاب کنند و تنها می‌توانند از وکلای محدود معرفی شده شده از سوی قوه قضائیه وکیل برای خودشان انتخاب کنند. ما در این مورد فعلا کاری نمی‌توانیم بکنیم چون چیزی هم دقیقا مشخص نیست که اصلا این بچه‌ها در اهواز به بازداشت‌شان رسیدگی می‌شود یا در تهران که بتوانیم بر اساس آن اقدامی بکنیم.
شما خودتان در این مرحله چه پیگیری‌هایی برای اطلاع از مکان نگهداری امیر می‌توانید انجام دهید؟
من فردا یا روز شنبه به زندان اوین مراجعه می‌کنم چون فکر می‌کنم امیر پس از بازداشت از بابلسر به تهران منتقل شده باشد. اگر در اوین خبری از امیر به دست نیاورم، روز یکشنبه به اطلاعات بابلسر مراجعه می‌کنم.
در مورد وضع سلامتی امیر هم برخی از دوستانش در شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌‌هایی مطرح کرده‌اند. امیر به بیماری خاصی مبتلاست؟
بیماری امیر سوغات دوران بازداشت و زندان قبلی اوست. ابتدا این نکته را که پیشتر هم گفته‌ام بگویم که امیر به دلیل تصادف در ۱۲ سالگی بخشی از پانکراسش را از دست داده است. با این زمینه، اعتصاب غذاهای دوران زندان و عدم رسیدگی پزشکی در داخل زندان به او باعث بیماریش شد. وقتی امیر از زندان آزاد شد، به خاطر بالا بودن درجه قند خون (نزدیک ۶۰۰) چند روز در بیمارستان بستری شد و از همان زمان به خاطر مساله دیابت روزانه ناچار است در چهار نوبت دو نوع آنسولین مختلف را تزریق کند. امیر به خاطر این موضوع همیشه همراه خودش آنسولین داشت اما ما هنوز نمی‌دانیم در هنگام بازداشت به او اجازه داده‌اند آنسولین‌ها را همراه ببرد یا نه و الان در بازداشت به داروهایش دسترسی دارد یا نه. امیر باید روزانه ۴ نوبت آنسولین تزریق کند و در غیر این صورت جانش به خطر می‌افتد.
من امیدوارم حکومت ایران اجازه بدهد بچه‌هایی که عقایدی متفاوت از عقاید حکومت دارند بتوانند آزادانه عقاید خود را بازگو کنند و به خاطر اظهار نظر و ابراز عقیده تحت تعقیب قرار نگیرند  آزادی‌شان پایمال نشود.