Monday, January 7, 2019

دونالد ترامپ: وضع ایران خیلی بد است، آن‌ها خواستار گفت‌وگو هستند



دونالد ترامپ: وضع ایران خیلی بد است، آن‌ها خواستار گفت‌وگو هستند
رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفته است خروج او از توافق اتمی با ایران، پیامدهای منفی گسترده‌ای بر تهران گذاشته و «آن‌ها می‌خواهند گفت‌وگو کنند».
دونالد ترامپ روز ۱۶ دی ماه پیش از عزیمت به کمپ دیوید، گفت‌وگویی کوتاه در مورد پاره‌ای از مسائل با خبرنگاران انجام داده‌است. بخشی از این گفت‌وگو به ایران مربوط می‌شد
رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید: «وضعیت در ایران خیلی بد است».
ترامپ گفته است «وقتی من به توافق وحشتناک اتمی پایان دادم، این کار پیامدهای گسترده‌ای بر ایران داشت. آن‌ها دارند همه نیروهای نظامی خود را از مناطق مختلف [خارج از مرزهای ایران] خارج می‌کنند. وضع آن‌ها خوب نیست. آن‌ها خواستار گفت‌وگو هستند».
با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا توضیح دیگری نداده و جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.
ترامپ چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و چه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری از منتقدان سرسخت توافق اتمی بود. از منظر او این توافق که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما شکل گرفت، مانع از فعالیت‌های «مخرب» و «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی نشده و جلوی آزمایش‌های موشکی و یا آنچه واشینگتن «حمایت دولتی از تروریسم» می‌نامد، را نگرفته‌است.

ترامپ در بهار گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده ایالات متحده علیه تهران را مجددا احیا کرد. دولت او همزمان تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌است. واشینگتن خواستار «تغییر رفتار» ایران و بازگشت پای میز مذاکره شده‌است.
تهران از سوی دیگر دولت آمریکا را به «نقض» تعهداتش در برجام متهم کرده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون اظهار نظری منبی بر اینکه تمایلی به مذاکره داشته باشند، نکرده‌اند. آیت‌الله علی خامنه‌ای مرداد ماه امسال گفته بود در مورد مذاکرات اتمی «اشتباه کرده بود» و مذاکرات با ایالات متحده را «ممنوع می‌کند». او البته در بخشی از سخنرانی‌اش بدون ارائه جزئیات خاصی افزوده بود «جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند».
دونالد ترامپ تا کنون بارها به پیامدهای خروج دولتش از برجام بر وضعیت اقتصادی ایران اشاره کرده‌است. او ۱۲ دی ما گفته بود جمهوری اسلامی هنوز آماده مذاکره با آمریکا نشده اما «آنها آماده خواهند شد».
ترامپ روز یک‌شنبه در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به موضوع سوریه پرداخته و گفته‌است «وقتی من به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شدم، داعش همه‌جای سوریه و عراق پراکنده شده بود. من آن‌ها را نابود کردم… و این کار را به دلایل مختلف انجام دادم؛ ما واقعا نمی‌خواهیم آن‌ها سر از اینجا [آمریکا] در بیاورند و دلایل دیگری هست» که آمریکا مشغول نبرد با گروه حکومت اسلامی‌ست.
ترامپ در عین حال می‌گوید آمریکا در جریان نبردها علیه داعش از کشورهای دیگر نیز حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته است «ایران بیشتر از ما از داعش متنفر است، اگر چنین چیزی ممکن باشد. روسیه بیشتر از ما از داعش متنفر است. ترکیه از داعش متنفر است، شاید نه به اندازه ما. اما این‌ها کشورهایی هستند از داعش متنفر هستند».
دونالد ترامپ خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده‌است. این موضوع با واکنش‌هایی روبه‌رو شده و کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاعش را نیز در پی داشته‌است. اما ترامپ می‌گوید او نمی‌خواهد متحدان آمریکا را، بی‌دفاع در سوریه رها کند و تاکید کرده خروج نیروهای آمریکایی «به‌شکل هوشمندانه‌ای» انجام خواهد گرفت.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که خروج نظامیان آمریکا از سوریه، در روندی آهسته‌تر انجام می‌شود، و این امر نیز مشروط به شکست باقیمانده‌های گروه حکومت اسلامی (داعش) و گرفتن «تضمین» از ترکیه برای خودداری از حمله به کردهای سوریه است. او برای مذاکرده در مورد سوریه، ایران و مسائل منطقه به ترکیه و اسرائیل سفر کرده‌است.
رادیو فردا