Wednesday, January 16, 2019

ریشه‌ های سکس در ماقبل تاریخ



ریشه‌ های سکس در ماقبل تاریخ
مدتی است از انتشار کتاب «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ» نوشته زوج محقق کریستوفر رایان و سیسیلدا جِتا می‌گذرد. آن‌ها درباره زندگی زناشویی ادعاهای جسورانه‌ای را مطرح کرده‌اند و مدارک و مستنداتی ارائه داده‌اند که ثابت می‌کند انسان، این حیوان اجتماعی، برای تک همسری ساخته نشده بود..

مجله سالن: با این دیدگاه مخالف هستید که زنان در انتخاب شریک جنسی سخت‌گیر هستند ولی مردان در این زمینه زیاد حساب و کتاب ندارند؟

کریستفر رایان: زنان دقت و وسواس بیشتری برای انتخاب یک مرد که قرار است از او باردار شوند به خرج می‌دهند. به‌ویژه آن‌که زنان به‌طور طبیعی فقط یک‌بار در ماه شانس بارداری دارند. اما مردان با تولید میلیون‌ها اسپرم و امکان بارور ساختن هر روزه، طبیعتا زیاد حساس نیستند که شریک جنسی شان حتما چه خصوصیاتی داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی انسان‌های اولیه که زندگی‌شان با شکار و جمع‌آوری میوه و نباتات می‌گشت در این بود که هرچه به دست می‌آوردند باهم قسمت می‌کردند. اصلاً امکان پس‌انداز یا نگهداری غذا برای‌شان وجود نداشت. شکارچی‌ که گوزنی را شکار کرده بود برایش منطقی نبود که شکار را هفته‌ها بر دوش خود بگرداند و به تنهایی مصرف کند. به این ترتیب بشر اولیه به‌طور مشترک از هم دفاع می‌کردند، از فرزندان گروه سرپرستی می‌کردند و مفهوم مالکیت هنوز ضرورتی برای شکل‌گیری نداشت.

از وقتی بشر به ابزار و ادوات مربوط به کشاورزی مجهز شد و امکان ماندن در یک نقطه را یافت و مالکیت بخش‌هایی از زمین و تولیدات اضافه امکان‌پذیر شد، قوانین جدید زناشویی نیز شکل گرفتند تا افراد بتوانند با اطمینان، اموال خود را به فرزندان «خود» منتقل کنند. از آن پس بود که ماجرای حسودی و تلاش برای حفاظت و کنترل رفتار جنسی همسر در دستور کار مردان قرار گرفت و اعتقادات و قوانین مخصوص آن تهیه شد.

به نظر شما حسودی یک رفتار طبیعی نیست؟

 وقتی همه زندگی بشر اولیه بر اساس اشتراک و همیاری استوار بود، اخلاق و منش او نیز پشتیبان تفاهم و سهیم شدن در هرچیزی بود که به ادامه بقای گروه یا قبیله می‌انجامید و خبری از حسودی نبود. ترس از دست دادن منافع شخصی، نتیجه دوران تمدن کشاورزی است و حسودی نیز پایه و اساس احساسِ مالکیتی است که بشر در دوره استقرار در روستاها و در پی افزایش تولید غذا فراهم کرده بود.

به نظر من بشر عصر ما در نقطه عطف جدیدی قرار گرفته است. از دهه ۶۰ میلادی و با آمدن قرص‌های ضد حاملگی و افزایش قدرت زنان برای کنترل و انتخاب کسی که می‌خواهند از او باردار شوند، ریشه سکس دوران قدیم را کاملا دگرگون کرد. زنان از آن پس می‌توانستند شریک‌های جنسی بیشتری داشته باشند بدون آن‌که نگران حاملگی باشند.

حتی اگر بپذیریم که اجداد ما به تعهد زناشویی پایبند نبوده‌اند، این واقعیت را نمی‌شود کتمان کرد که ما در شرایط بسیار متفاوتی با آن‌ها زندگی می‌کنیم. در چنین شرایطی آیا غیر عادی نیست که بحث روابط جنسی آزاد را مطرح کنیم؟

 مدت‌هاست تلاش می‌کنیم تا توضیح دهیم ما برای برهم زدن تعهد زناشویی تبلیغ نمی‌کنیم. تلاش ما در تحقیقاتی که منجر به نوشتن کتاب «ریشه‌های سکس در ماقبل تاریخ» شده، بیشتر به این نیت بوده است که توضیح دهیم به‌طور طبیعی چه موجودی بودیم و حال چه هستیم. دانستن این اطلاعات برای هرکسی که شروع به یک رابطه جدی زناشویی با فردی دیگر می‌کند می‌تواند مفید باشد. شاید اطلاعات ارائه شده چشم‌ ما را به روی خطرات، نقاط مثبت و حتی محدودکننده باز کند.

ما قدم‌های محتاطانه‌ای برداشته‌ایم تا مبادا این امر بر خوانندگان کتاب مشتبه شود که چه نوع شیوه زناشویی را برگزینند. در حقیقت با صراحت تمام اعلام می‌کنیم که خودمان هم به‌عنوان زن و شوهر نمی‌دانیم چه چیزی درست است. من و همسرم ۱۲ سال است که در کنار هم زندگی می‌کنیم و لحظه‌ای نبوده است که دست از بحث و مجادله در این زمینه برداشته باشیم.

دولت‌ها و مذهب‌های مختلف مصرانه تلاش می‌کنند امیال بشریِ خارج از قوانین تثبیت شده را «گناهکارانه» جلوه دهند. آدم‌های معاصر بهتر است برای پایداری رابطه زناشویی به احساس گناه تکیه نکنند. ما انسان‌ها شاید ذاتاً موجودات گوشتخواری باشیم ولی وقتی تصمیم می‌گیریم که گیاهخوار باشیم، بی‌شک تصمیم اخلاقی و سالمی گرفته‌ایم. در عین حال نباید احساس گناه داشته باشیم اگر هنوز خوردن گوشت را لذتبخش می‌یابیم.
منبع: سایت مرد روز