Friday, January 11, 2019

گزارش‎های ضد و نقیض از استقرار مجدد گروهی از اعضای سازمان مجاهدین در عراق



گزارش‎های ضد و نقیض از استقرار مجدد گروهی از اعضای سازمان مجاهدین در عراق
کیهان لندن : - البلداوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق می‎گوی، «پایگاه‌های نظامیان آمریکا در شمال عراق میزبان ده‌ها عضو این سازمان است و نیروهای آمریکایی مستقیما آن‌ها را آموزش می‌دهند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، پنجشنبه ۲۰ دی‌ماه، در گزارشی ادعا کرده گروهی از اعضای سازمان مجاهدین «تحت چتر حمایتی نیروهای آمریکایی» دوباره به عراق بازگشته‎اند.

این ادعا را اولین بار محمد البلداوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق مطرح کرد و حتی گفت «پایگاه‌های نظامیان آمریکا در شمال عراق میزبان ده‌ها عضو این سازمان است و نیروهای آمریکایی مستقیما آنها را آموزش می‌دهند.»

البلدواری می‎گوید، «نیروهای آمریکایی مستقر در کردستان عراق، به محض رسیدن اعضای مجاهدین به پایگاه‎های آمریکا، کار آموزش نظامی و مجهز کردن آنها به سلاح را آغاز کرده‎اند.»

وی هدف آمریکا از «فراخوان مجدد عناصر نفاق» به خاک عراق را «برنامه ریزی برای یک نقشه پلید» دانسته و از رهبران سیاسی عراق خواسته است که نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و مانع تعرض آمریکا به کشورهای همجوار از طریق خاک عراق شوند.

در سال ۱۳۶۵ با فشار دولت فرانسه سازمان مجاهدین خلق مقر خود را از پاریس به بغداد منتقل کرد و صدام حسین پذیرفت مسعود رجوی سازمان تحت رهبری خود را در پایگاه «اشرف» در استان دیاله حدود ۸۰ کیلومتری مرز ایران مستقر کند.

حدود سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین بیش از سه دهه در عراق در پایگاه‌های «اشرف» و «لیبرتی» مستقر بودند و آخرین گروه از آنها در شهریور سال ۱۳۹۵ (سپتامبر ۲۰۱۶) زیر نظر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از اردوگاه «لیبرتی» به آلبانی منتقل شدند.

نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین هنوز واکنش رسمی به این خبر نشان نداده‌اند اما احمد سالک نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس ادعاهای البلداوی اخیراً گفته است که «شکست‌های متعدد آمریکا در منطقه و خروج نیروهای این کشور از سوریه باعث شد ترامپ به گونه دیگری حضور خود در منطقه را نشان دهد و آن حمایت از منافقین با استقرار آنها در پایگاه‌های نظامی خود در کردستان عراق است.» او تاکید کرده مردم عراق و حشدالشعبی طومار آمریکا را در هم خواهند پیچید.