Saturday, January 26, 2019

روزی که آمریکا می‌توانست قاسم سلیمانی را بکشد اما نکشت



روزی که آمریکا می‌توانست قاسم سلیمانی را بکشد اما نکشت
دبی-العربیه.نت
یک فرمانده نظامی آمریکا فاش کرد، ارتش این کشور در سال 2007 امکان کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را داشت ولی به دلیل نگرانی از تبعات سیاسی، دست به این اقدام نزد.
استنلی مک‌کریستال، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که در سال‌های 2009 و 2010 فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان را بر عهده داشته در گفت‌وگو با نشریه فارین پالیسی گفت که در سال 2007 امکان کشتن فرمانده سپاه قدس را داشته ولی این فرصت را از دست داده است.
استنلی مک‌کریستال گفت: «بیشتر اوقات تصمیم‌گیری جهت انجام ندادن کاری، سخت‌ترین کار است و البته این امر همیشه کار درستی نیست. در سال 2007 یک کاروان خودروهای ایرانی را در شمال عراق مشاهده کردم. من برای مدت 4 سال فرمانده عملیات ویژه مشترک ارتش آمریکا بودم، هدف این عملیات پاکسازی منطقه از تروریسم مخرب بود. من عادت داشتم تصمیمات سخت بگیرم. آن وقت می‌بایست کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران مورد حمله قرار دهیم یا ندهیم؟ دلایلی محکم برای حذف سلیمانی داشتیم. در آن هنگام بمب‌های کنار جاده‌ای ساخت ایران به فرمان سلیمانی در عراق باعث مرگ سربازان آمریکایی می‌شد. اما برای خودداری از آتش‌بازی و داستان‌های سیاسی که ناشی از آن، تصمیم گرفتم که کاروان را زیر نظر گرفته اما بالفور به آن حمله نکنیم. وقتی کاروان به اربیل رسید، سلیمانی مانند شبحی در تاریکی گم شد.»
مک‌کریستال درباره سلیمانی توضیح داد که او دیگر یک فرد نظامی عادی نیست، بلکه به فردی تبدیل شده که بی‌وقفه در حال انجام اقداماتی است که موضع ایران در منطقه را تقویت می‌کند.
به گفته این ژنرال بازنشسته دوره طولانی فرماندهی قاسم سلیمانی در لشکر قدس از سال 1998 تا کنون، توانسته موضع او را تقویت کند. او در تمام این دوره طولانی آزادانه فعالیت کرد و این موضوع می‌تواند جایگاه هر فرمانده نظامی را تقویت کند.

استنلی مک‌کریستال تاکید کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، فردی «بسیار خطرناک» است.