Monday, January 14, 2019

ترامپ: اگر ترکیه به کُردهای سوریه حمله کند اقتصادش را ویران خواهیم کرد



ترامپ: اگر ترکیه به کُردهای سوریه حمله کند اقتصادش را ویران خواهیم کرد
دبی-العربیه.نت فارسی
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه 14 ژانویه در توئیتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر تهدید کرد اگر ترکیه جنگجویان کُرد تحت حمایت واشینگتن را هدف قرار دهد، ایالات متحده اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد.
ترامپ نوشت: «اقتصاد ترکیه را اگر به کُردها حمله کند، ویارن خواهیم کرد. منطقه‌ای امن به عرض 20 مایل ایجاد خواخیم کرد». او افزود: «همچنین نمی‌خواهیم کُردها اقدامی در تحریک ترکیه انجام دهند».
ترامپ در همان توئیت افزود که نیروهای آمریکایی خروج خود از سوریه را هم‌زمان با حمله به مواضع باقی‌ مانده از گروه داعش از چند جهت، آغاز کرده‌اند.
او تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در هدف قرار دادن نیروهای داعش از پایگاه‌های مجاور، درنگ نخواهند کرد.


پاسخ تند ترکیه به تهدید اقتصادی ترامپ علیه این کشور
زمانه
پس از آن‌که دونالد ترامپ ترکیه را تهدید کرد که اگر به کردها در شمال سوریه حمله کند اقتصادش ویران خواهد شد، آنکارا واکنش شدیدی نشان داد و خطاب به ترامپ گفت «تروریست‌ها نمی‌توانند شریک و یا هم‌پیمان شما باشند». در پی تنش تازه بین دو کشور، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار باز هم پایین آمد.

حضور نظامی کردهای سوریه در شمال این کشور بار دیگر موضوع تنش میان آمریکا و ترکیه شد. این تنش پس از آن صورت می‌گیرد که در ماه دسامبر گذشته آمریکا اعلام کرد که نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد و ترکیه گمان برد که می‌تواند کنترل شمال سوریه را به‌دست بگیرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت و افزود حمله به بقایای گروه «دولت اسلامی» (داعش) ادامه دارد.
ترامپ در توئیتر خود گفته است به‌رغم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اگر داعش دوباره خود را بازسازی کند آمریکا از پایگاه‌های خود در منطقه به آن‌ها حمله خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. او همچنین از ایجاد یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» در این منطقه خبر داد اما توضیح بیشتری در این‌باره ننوشت.